Gå til innhold

Pass i skandinavia?

Rapitap

Anbefalte innlegg

Hei,

er det slik at jeg må ha pass for å loffe litt rundt i Danmark og Sverige??

Undrer på om det ikke er passfritt - men man oppfordres til å ta med pass. Mao om jeg blir stoppet så kan det ikke skje noe, da jeg kan ha glemt det hjemme??

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet er det temmelig passfritt... men en del hoteller etc. opererer kanskje med pass som eneste godkjente legitimasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh...ja, det er jo en mulighet...!

*grubler videre*

Takk for svar! Det var kjapt levert!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Det er passfrihet i Skandinavia, det har det vært lenge før Schengen-avtalen. Har aldri blitt bedt om å vise pass på hotell i Danmark og Sverige. Både bankkort og førerkort aksepteres som legitimasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schengen-avtalen.

Hva innbefatter denne avtalen (annet enn at vi kan være passfri, selv om EU er noe Norge er skeptisk til....)

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

For oss innenfor Schengen-området er det vel passfriheten vi har merket mest til.

Prinsippet er at Schengen er én grense. De største virkninger har avtalen fått for de som er bosatt utenfor Schengen (og EU). Visumkravene er nå de samme for alle land i Schengen-området. Det har medførst strengere krav til visum, det er nå vanskeligere for folk bosatt utenfor Schengen å få adgang til Schengen-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For oss innenfor Schengen-området  

- Prinsippet er at Schengen er én grense.  

- det er nå vanskeligere for folk bosatt utenfor Schengen å få adgang til Schengen-området.

Hvem er innefor dette da? Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det går fint uten pass i Skandinavia. Noen hotell/ungdomsherberger er vant til å kreve pass, men det er helt greit å bruke førerkort eller bankkort som legitimasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er passfrihet innenfor Schengen-området, og i de nordiske landene vil de vanligvis godta førerkort el. lign som legitimasjon. Så lenge Norge ikke har et nasjonalt ID-kort, er imidlertid passet den eneste internasjonalt godkjente legitimasjonen. Det betyr at i teorien skal du kunne reise passfritt til f.eks Portugal, men samtidig er du pålagt å ha med deg internasjonalt godkjent legitimasjon. Og verken førerkortet eller bankkortene våre er godkjent til slikt bruk. Ergo bør du ha med deg passet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Passet er for øvrig veldig fint å ha med seg om du skulle havne oppi noe uforutsette greier hvor du kanskje må melde fra tap/tyveri/skade og andre typiske ferie-blødmer :) *snakke av erfaring - jeg hadde ikke.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...