Gå til innhold

Refertilisering eller kunstig befruktning etter kvinnelig sterilisering.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg vurderer sterilisere meg pga at en graviditet pr dags dato er totalt umulig for meg å gjennomføre, og abort er en "nødløsning" som jeg ser på som en tragedie. Samleie er dermed mer eller mindre uaktuelt hos meg (kan ikke bruke hormonprevensjon eller spiral, så bruker i hovedsak FAM og kondomer eller avbrutt samleie. Da normalt kombinert med sæddrepende middel. Nå når syklusene mine har vært sterkt ustabile en periode har samleie vært uaktuelt det siste halvåret)

Så, etter flere års tenking vurderer jeg sterilisering sterkere og sterkere. Jeg tenker som så at jeg heller ønsker å være ufrivillig barnløs enn å ufrivillig enten risikere havne i en situasjon jeg på ingen måte kan håndtere godt, eller leve et liv uten vaginalt samleie.

Men, om livet mitt en dag skulle endre seg, hva er mulighetene mine da? Jeg tviler svært sterkt det noen gang blir tilfelle, men å vite alle alternativer er noe som ingår i den mentale prosessen angående dette for meg. Jeg vet refertilisering er vellykket i ca 50 % av tilfellene eller mindre. 50 % er ikke verdens dårligeste odds det. Om det da ikke går, hva er da utgiftene på kunstig befruktning?

Og er kunstig befruktning uten medisiner og nedfrysning av "overflødige egg" (jeg er ubekvem med tanken pga etiske årsaker) et alternativ som er reellt tilgjengelig? Altså kun hente ut det egget som naturlig modnes, befrukte det, og sette det inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Fortsetter under...

Dette er akkurat det samme som jeg lurer på.

Social egg banking (nedfrysing av ubefruktede egg) er mulig i Sverige for 60000 kr inkludert innsetting. Det vil muligens bli lov etterhvert i Norge også.

Fordelen med dette er at kvaliteten på eggene er bedre enn om du tar det ut når du er eldre. Stemmer ikke dette? Eller er kvaliteten best på ferske egg?

Kan det være et alternativ å fryse ned sæd og sterilisere mannen istedet?

Hvordan er risikoen for barnet under IVF? En undersøkelse fra 2009 sier at det er økt risiko for misdannelser ved bruk av IVF, men at dette skyldes genene og ikke metoden. Noen som har oppdateringer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...