Gå til innhold

Hvordan uttaler du


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har hørt så mange uttalelser på det. Er det nesten det samme egentlig hvordan man sier det? For har hørt både "pomm fri" "påmm fritt", "pommfri" i et ord og sikkert mer.

Her i huset så sier vi "pomm fritt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *smak*

Sier også pommfri.. av og til sier jeg "pommes" fordi de sier det sånn i Tyskland og det synes jeg er litt morsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig vant til å si "pommfri", men jeg vet at det er galt så jeg har gått mer over til å si "påmm fritt". Men mange der jeg er fra (nordre Vestfold) kaller det "chips", noe som egentlig er greit siden det er det man kaller det i f.eks. England. Det er bare det at disse vestfoldingene uttaler det "kjips"! Det høres helt forferdelig ut.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt pomm fritt, når jeg bestiller en porsjon. Eller pomm fri, hvis jeg spør etter kun én enkel potetremse.

Og jeg heller mer mot o enn å, siden jeg er bergenser. Ypper franskmennene seg over det, blir det skarre-duell. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wacmoc
Jeg er egentlig vant til å si "pommfri", men jeg vet at det er galt så jeg har gått mer over til å si "påmm fritt". Men mange der jeg er fra (Nordre Vestfold) kaller det "chips", noe som egentlig er greit siden det er det man kaller det i f.eks. England. Det er bare det at disse vestfoldingene uttaler det "kjips"! Det høres helt forferdelig ut.

Er fra vestfold, og sier chips. Rett fram. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg uttaler det påmm fritt, og når jeg riktig skal slå til, bestiller jeg det på fransk :fnise:

Det uttales faktisk påmm fritt på fransk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det uttales faktisk påmm fritt på fransk. ;)

Ja, jeg vet det. Jeg uttrykte meg uklart i forrige innlegg. Det jeg mente, var at jeg bruker skikkelig fransk skarre-r og resten av bestillingen på fransk, også :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt så mange uttalelser på det. Er det nesten det samme egentlig hvordan man sier det? For har hørt både "pomm fri" "påmm fritt", "pommfri" i et ord og sikkert mer.

Her i huset så sier vi "pomm fritt".

Vi sier også pomm fritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg vet at riktig uttale er påmfritt, men jeg har vokst opp med å si pomfri, og ser ingen grunn til å endre på det. Det var godt nok for fattern! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier også pommfri.. av og til sier jeg "pommes" fordi de sier det sånn i Tyskland og det synes jeg er litt morsomt..

Samme her. Enten pommfri eller pommes. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...