Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg prøver meg på baking av brød, men jeg får ikke det til... Det som er problemet er at jeg ikke får store, fine og luftige brød, mine blir bare som en flat murstein.. Er det noen som har noen gode rå til meg? Begynner å bli veldig fortvilet her for nå har jeg prøvd så mange ganger der jeg har forandret litt på oppskriften...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Først må du jo skrive ned hva du gjør og hva du har i deigen. Går jo ikke an å hjelpe deg utfra at du bare sier du lager brød som ikke hever.
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Denne oppskriften prøvde jeg nå...... Jeg har i: 1kg mel 2ss margarin 2ts salt 2ts sukker 1pk tørrgjer 6dl lunket vann Her er hva jeg har prøvd: -Jeg har prøvd å blande ut fersk gjær i kroppstemperert vann -Jeg har blanden fersk gjæren i det tørre før jeg har nedi vannet/mjelken -Jer har blandet ut fersk gjær i vann sammen med sukker og latt det stå i ca 10 min -Jeg har blandet ut tørr gjær i kroppstemperert vann -Jeg har blandet tørr gjæren inn i mjelet før jeg tilsetter vann/mjelk -Jeg har prøvd å blande ut tørrgjeren i litt varmere vann -Jeg har hatt i mye mel, sånn at deigen slipper bollen -Jeg har hatt i mindre mel sånn at deigen ikke er så mettet -Jeg har forhevet deigen i 30-60 min (har prøvd litt av hvert) og deretter formet den, hatt den i formene og deretter etterhevet i 45-60 min -Jeg har hoppet over forhevingen og bare hevet deigen etter at jeg har hatt de i formene -Jeg har hevet deigen både med og uten plast over -Jeg har hevet de et sted der det er lunt, sånn passe varmt men ikke for varmt Så siden jeg ikke får det til uansett hva jeg gjør, har dere noen gode tips?
jolie Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Hvor mange brød prøver du å få til av den blandinga der? To brød, så øker du til 1,5 pk gjær. Tre brød, så øk til to pakker gjær. Jeg slenger i en halv pakke med melblanding (type solsikkebrød eller fullkornsbrød el.l), en halv pakke grovbakstmel, en dæsj havregryn, litt fin sammalt hvete, litt hvetemel, ca 1 ts salt, et par ts sukker, to pakker tørrgjær, 12 dl litt mer enn lunkent vann og en klunk olje - deigen skal heller være litt løs enn altfor fast når den hever. Hever så lenge jeg gidder. Stikker ned deigen et par-tre ganger - det gir litt luftigere brød. Så elter jeg i litt mer mel før jeg lager tre pølser og slenger de i hver sin form og lar de heve litt til. 180-200 grader nederst i ovnen i ca en time (til brødene slipper forma). Dette er den eneste oppskriften jeg har fått til brød av - altså aldeles på slump, men det blir ikke feil en eneste gang. Jeg har prøvd mange idiotsikre oppskrifter, men jeg har klusset de til likevel.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Du har virkelig forsøkt forskjellige metoder, det må jeg si. Men jeg stusser litt over den oppskriften din i forhold til 6 dl væske - da synes jeg 1 kg hvetemel virker veldig lite. Jeg bruker vel dobbelt så mye væske som deg, og nærmere 3 kilo mel. Hvordan jeg gjør det: 1,2 liter litt varmere enn fingervarmt vann has i en bolle. ca 0,5 dl olivenolje has oppi bollen. Litt salt og sukker has oppi bollen Litt kruskakli og havregryn tas oppi bollen og får svelle ca 5 min. Heller oppi en pose tørrgjær. Tar i en pose mel (blanding av forskjellige sorter) Lar kjøkkenmaskinen blande det sammen. Har så i litt grovmalt rug. Lar igjen kjøkkenmaskinen gå litt. Har så i hvetemel til deigen ikke er klebrig mer. Setter den så til heving i bollen med et kjøkkenhåndkle over i alt fra en time til tre timer. Så knar jeg deigen litt og deler den i tre emner. Legger hvert emne i hver sin smurte (med olivenolje) form. Setter det til heving med kjøkkenhåndkle over. Lar de heve til brødene har hevet opp til kanten (en drøy time tror jeg). Dusjer på med vann og steker dem midt i ovnen på 200 grader i 50 minutter. Jeg har ingen nøyaktig oppskrift, men har gjort det på denne måten to ganger i uka i mange år. Har aldri fått et flatt brød.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Hvor mange brød prøver du å få til av den blandinga der? To brød, så øker du til 1,5 pk gjær. Tre brød, så øk til to pakker gjær. Er du gal???? Ei pakke gjær holder mer enn nok til langt over 1 liter væske.
jolie Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Er du gal???? Ei pakke gjær holder mer enn nok til langt over 1 liter væske. Det gjør det nok. Falt ut litt av svaret mitt - eller det fantes nok bare i hodet mitt og kom ikke med. For jeg forutsatte da selvfølgelig en litt større vann- og melmengde. Det på toppen ble skrevet helt til slutt og det var nok mine mengder jeg hadde i tankene... Så du har helt rett, gjest
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Med den oppskriften jeg skrev skulle det vistnok være til 2 brød.. Og jeg syntest at oppskriften var fin for deigen ble ikke for klissete og ikke for "tørr", den ble liksom akkurat sån passe, sånn at den slipte bunnen av bollen min uten noen problem. Jeg hoppet over å elte inn mere mel i deigen denne gangen, for det gjorde jeg en annen gan og det ble en skikkelig murstein ;P Brødet ble godt på smak, men det ble ikke det store fyldige broded som jeg hadde håpet på..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Det gjør det nok. Falt ut litt av svaret mitt - eller det fantes nok bare i hodet mitt og kom ikke med. For jeg forutsatte da selvfølgelig en litt større vann- og melmengde. Det på toppen ble skrevet helt til slutt og det var nok mine mengder jeg hadde i tankene... Så du har helt rett, gjest Ok - begynte virkelig å lure her. Jeg bruker som nevnt 1 pakke tørrgjær til 1,2 liter væske, og det gir tre grove brød.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Brødet ble godt på smak, men det ble ikke det store fyldige broded som jeg hadde håpet på.. Nå må du bestemme deg da. Hever de eller hever de ikke. Du skrev i åpningsinnelgget at brødene dine blir flate som murstein - og da kunne det tyde på problemer med hevingen. Sånn du fremstiller det nå, så ser du ut som om du sammenligner de med kjøpebrød som får blåst luft inn i deigen under heving - går ikke an å få sånne brød hjemme.
jolie Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Ok - begynte virkelig å lure her. Jeg bruker som nevnt 1 pakke tørrgjær til 1,2 liter væske, og det gir tre grove brød. Jeg er gjæroman! Bruker rundt 1,2 liter jeg også. Skal prøve med bare en pakke i morgen og se hvordan det går Får jeg flate brød vet jeg hvem jeg skal skylde på
smile85 Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Ser du har fått god hjelp her! så slenger meg på med et tips som det ikke er sakt noe om enda.... Mine brød (hvis du får de til å heve vell og merke.... ) blir kjempe luftige når jeg lar de etterheve leeeenge! Lar de stå ca. 90 min. og det funker! Kombiner lang etterhevingen med tipsene du har fått om gjæren så tror jeg du vil lykkes!
sommerfugel Skrevet 4. april 2009 #13 Skrevet 4. april 2009 (endret) Hei jeg har opplevd at brødene kan bli veldig "tung" vist man har i for mye grovt mel i forhold til hvetemel..... og vist du bruker havregryn må de ligge i vann litt først:) Jeg jobber i barnehage og baker brød annenhver uke, jeg bruker ikke oppskrift, tar bare litt av hvert av mel men passer på at det er mest hvetemel, litt sukker, litt salt, en pakke gjær og litt olje samt lunkent vann til det blir en fin deig hever mye både før og etter Lykke til Endret 4. april 2009 av sommerfugel
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 5. april 2009 #14 Skrevet 5. april 2009 Nå må du bestemme deg da. Hever de eller hever de ikke. Du skrev i åpningsinnelgget at brødene dine blir flate som murstein - og da kunne det tyde på problemer med hevingen. Sånn du fremstiller det nå, så ser du ut som om du sammenligner de med kjøpebrød som får blåst luft inn i deigen under heving - går ikke an å få sånne brød hjemme. De ble som murstein ja..... Og da ble de ikke de store fyldige brødene som jeg ønsket (som jeg også skrev), og det tyder på at jeg og du ikke har samme oppfattning av store og fyldige brød.. For meg er det brød som er sånn typisk bestemors hjemmelagede.. Hver er det som ikke vil ha store fyldige brød........
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 5. april 2009 #15 Skrevet 5. april 2009 Takk for alle svarene jeg fikk! Nå skal det virkelig bakes her
donna julianna Skrevet 5. april 2009 #16 Skrevet 5. april 2009 Takk for alle svarene jeg fikk! Nå skal det virkelig bakes her Fersk gjær gir forsåvidt VELDIG bra heving
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #17 Skrevet 5. april 2009 Jeg er gjæroman! Bruker rundt 1,2 liter jeg også. Skal prøve med bare en pakke i morgen og se hvordan det går Får jeg flate brød vet jeg hvem jeg skal skylde på Mye gjær er for amatører.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #18 Skrevet 5. april 2009 De ble som murstein ja..... Og da ble de ikke de store fyldige brødene som jeg ønsket (som jeg også skrev), og det tyder på at jeg og du ikke har samme oppfattning av store og fyldige brød.. For meg er det brød som er sånn typisk bestemors hjemmelagede.. Hver er det som ikke vil ha store fyldige brød........ Ok, men da må jeg si jeg rett og slett ikke skjønner hva du mener. Flate brød er brød som ikke hever. Hvis du mener noe annet, så går det jo ikke an å forstå hva det er hvis du ikke forklarer det.
jolie Skrevet 5. april 2009 #19 Skrevet 5. april 2009 Mye gjær er for amatører. Haha! Men det holdt med en pakke på tre brød fikk jeg erfare i dag. Så takk for tipset
Gjest gjerterud Skrevet 6. april 2009 #20 Skrevet 6. april 2009 Ok, men da må jeg si jeg rett og slett ikke skjønner hva du mener. Flate brød er brød som ikke hever. Hvis du mener noe annet, så går det jo ikke an å forstå hva det er hvis du ikke forklarer det. Ikke vær så snerpete nå!!.. Jeg skjønte godt hva hun mente så da er det nok du som ikke kan å lese skikkelig....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå