Gå til innhold

Trimmis dagbok


trimmi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er Trimmi, ny her på KG, og med dette optimistiske brukernavnet er min lille treningsdagbok herved åpnet. Det er noe med våren som gjør at jeg får lyst til å bevege meg mer, motivasjonen er på topp, så nå få vi se hva det blir til! Hadde vært supert om jeg klarte å få litt bedre rutiner når det gjelder både trening og kosthold.

Mine konkrete mål til å begynne med er å:

1. trene kondisjon 3 ganger i uka (aerobiclignende, jogging, svømming etc), minst en halvtime hver gang.

2. trene 2*10 min styrke hver dag, før frokost og før middag.

3. gå rask tur ca 3 kvelder i uka, og en lengre tur i helgen.

4. spise oftere og mindre hver gang så jeg får mindre vondt i magen etterpå...

5. spise rødt kjøtt to ganger i uka (er litt blodfattig).

6. spise 5 om dagen.

Nå er det helg, sol og vår, og lørdagen er egentlig perfekt joggedag. Mangler bare joggesko! Så første del på programmet blir å gå en rask tur for å handle inn de nødvendige ingredienser til mitt nye liv...

Endret av trimmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det Skya!

Nå har jeg akkurat tatt meg en 20 min joggetur etter å ha vært og kjøpt nye supre joggesko, på tilbud til og med. Gjort dagens styrkeøvelser også og er godt fornøyd med treningsinnsatsen, spesielt siden det er første dag! Og nå spør samboeren om jeg ikke vil ut og gå en tur også, så dette blir jo ikke måte på knallstart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fornøyd med kostholdet i dag også, både sunn middag (laks) der jeg ikke overspiste, og klarte 5 av frukt og grønt. Frukt får jeg alltid spist, litt større utfordring er det å spise nok grønnsaker, men jeg tror det skal gå greit. Og så har jeg generelt litt problemer med å komme på sunne, gode og varierte middager. Men nå har jeg funnet ut at jeg skal prøve å lage noen rammer, slik at jeg har et utgangspunkt å forholde meg til for hver middag. F. eks. i løpet av en uke å prøve å spise:

2*rødt kjøtt, 2*hvitt kjøtt, 1*hvit fisk, 1*rød fisk og 1*vegetar.

Og så kan jeg utfra dette prøve aa finne/komponere spennende oppskrifter med masse grønnsaker til. Da føler jeg meg litt sikrere på at kostholdet blir noenlunde variert.

Har dere forresten prøvt den franske lakseformen her på KG/på Aftenposten? Den er fantastisk god og utrolig rask og lettvint. Den kommer jeg nok til å lage annenhver uke fremover....

Vel, nå er jeg i gang altså! Håper jeg klarer å holde motivasjon fremover. Denne treningsdagboken er nok mest for meg selv, men veldig koselig om noen er innom og heier el kommenterer av og til... Gode råd kan man heller aldri få for mange av. Jeg kan jo også si at jeg er 32 år, 173 cm høy, og har passe vekt. Har vært innom dagbøkene til noen av dere andre, og er imponert over hvor mye mange av dere trener! Jeg har nok litt færre ambisjoner enn de fleste og kommer nok aldri til å bli veldig trent, men har i hvert fall lyst til få litt mer energi og overskudd. Og det skal jeg klare! Stå på til alle dere andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Laks er min store middagsfavoritt, så her går det mye av det ;) Kan spise ALT sammen med laks, tror jeg. Er kjempeanvendelig.

Har perioder hvor jeg er flink til å sette opp ukesmeny, men andre ganger orker jeg nesten ikke lage noe som helst. Veldig lurt å planlegge, som du sier, rammer gjør at man ikke skeier ut så lett :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det ser ut som om du har noen fine mål med treningen din! Er vel noe av det samme som jeg tenker også. Skal bli spennende å følge med fremover på hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Miss Shorty! Ja, laks er jammen godt. I dag har vi hatt kylling, det var også helt nydelig. Stekte først opphakket kyllingfilet, sopp og purre og lot det småkoke litt i creme fraiche før jeg smakte til med salt, pepper, urter og en spiseskje med mild dijon-sennep. Grønnsaker og poteter til. Nam! Spiste litt for mye, var vanskelig å la være... Må nok bli litt flinkere til å beregne porsjonene!

Men vi har gått to turer idag, i det herlige vårværet. Først en times middels rask tur, og så en rask en på en halvtime senere. Har også gjort styrkeøvelsene mine. Har begynt å føre trimmen min på grethe roedes vektklubb, bare for å se hvor mye det blir, siden jeg pleide å gjøre det tidligere. Og bare på to dager har jeg fått over 7 trimpoeng, som er minimumsantallet som blir anbefalt hver uke. Jeg er bra fornøyd med det! I morgen skal jeg på treningstime (kondisjon), tenker jeg kommer til å gå på det hver mandag og torsdag i lunsjen framover.

Endret av trimmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening:

Glemte håndkleet så fikk ikke trent i lunsjen som planlagt..., men regner med å få med meg alt og heller gå i lunsjen i morgen. Og vel hjemme fra jobb gikk jeg først en liten rask tur med sambo, så jogget jeg 20 min (skal prøve å øke til en halvtime neste gang) og til slutt gjorde jeg litt styrkeøvelser i stua. Gjør bare enkle øvelser uten vekter, men det holder lenge for meg foreløpig, så får jeg heller øke etterhvert. Har forresten begynt å teste ut www.mylog.no, det virker ok.

Morgen:

100 situps (med mest fokus på nedre magedel)

3*10 armhevinger

3*20 ryggøvelser

5 sek planke, vanlig...

Kveld:

4*50 situps

4*10 armhevinger

4*20 ryggøvelser

4*15 sek planke (2*vanlig + hver side)!

4*10 knebøy

4*10 utfall

Kosthold:

Fullkornpasta og kjøttdeig med grønn salat til middag i dag, spiste en passe porsjon. Men fikk dessverre ikke "5 om dagen" i dag, eple og gulrotlageret tok slutt..., må planlegge innkjøpene bedre framover. Puh, det er mye organisering å skulle bli sunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja, det er mye styr med denne maten, men det går seg til etterhvert. Det er alltid mye om og men når nye vaner skal tre i kraft :)

Veldig gode økter på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg kjøpt inn frukt og grønnsaker så det burde holde en stund..., hadde ingen problemer med 5 av frukt og grønt idag! Det ble kyllingsalat med sopp og avokado til middag, hadde igjen rester av kylling og sopp.

Lot være å gå på trening idag, ettersom jeg kjenner jeg er godt stiv og støl i beina, og sikkert burde la dem hvile litt. Tar kanskje en joggetur i morgen kveld, og så blir det trening igjen på torsdag, tenker jeg.

Men jeg har tatt mine morgen og kveldøvelser: 100 mageøvelser, 30 armhevinger, 30 ryggøvelser, det er minimumskravene jeg har... Og det blir nok en kveldstur med sambo i kveld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg den frihet å legge deg til som venn på Mylog, siden jeg så at du var der... :sjenert: Men det la du sikkert merke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det, kjekt! Skal prøve å registrere treningen jevnlig, kanskje jeg en vakker dag tar deg igjen på rangeringen der, hvem vet...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Merker at jeg kicker litt på den lista der, så det er god motivasjonsfaktor ;) Skal lissom holde meg oppe der :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at det motiverer! Utrolig bra :)

I går trente jeg ikke, det var siste kveld med sambo før han reiste på påskeferie (mens jeg skal jobbe...), så det ble et par øl i stedet :) Men i dag har jeg vært superflink, mitt lille styrkeprogram om morgenen, og deretter knallhard aerobic-time i lunsjen. Og til middag i dag har jeg spist lever! Det er sunt det..., og godt også synes jeg. Med rosenkål til, nam, det er min favorittgrønsak. Laget en saus av lettmelk (og bittelitt jevning) i stedet for creme fraiche som jeg pleier, det går jo helt fint, og så blir det litt lettere. I går lot jeg hvit fisk og auberginer steke i stekeovnen sammen med kokosmelk og masse gode krydder (ingefær, koriander, kanel, muskat, paprika osv), det var veldig godt også. Og jeg er blitt såå flink til å spise frukt og grønt! Er skikkelig fornøyd med meg selv for tiden ;) Skal prøve å trene masse i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått en rask tur i en hel time, og har gjort litt styrketrening (bare 2*5 min, men jeg har troen på at det hjelper!) i tillegg. Treningen i går var så hard at jeg ikke ville trene hardere i dag, men jeg kjente det godt etter gå-turen likevel.

Til middag ble det rester, og avokado med dijon-sennep som mellommåltid, det er digg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går ble det en rolig tur på ca en time, men i dag har jeg jogget en halvtime og deretter trent styrke i stua en halvtime. Kjennes veldig godt etterpå :)

Jeg liker å planlegge, spesielt om jeg er i begynnerfasen av noe og har veldig mye å gjøre utenom, slik som er tilfellet nå. Blir ofte mer effektiv da. Og nå har jeg satt opp et mer konkret ukesskjema som jeg skal prøve å følge fremover (om ikke helt slavisk):

Man: middels rask gåtur 45 min

Tir: aerobic 45 min

Ons: rask gåtur 30 min

Tor: aerobic 45 min

Fre: rask gåtur 30 min

Loer: rask gåtur 60 min

Soen: jogge 30 min + hard styrketrening 30 min

Hver dag kommer styrketrening morgen og kveld på ca 15-20 min totalt i tillegg.

Tror det skal gå an å gjennomføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så flink du er med treninga! Gode konkrete mål du har satt deg. Tror jeg må sette opp slike ukeplaner jeg også, og krysse av etterhvert som jeg følger opp.

Lykke til med å nå formen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajaj..., det gikk ikke så bra med det treningsopplegget. Foruten en aerobic-trening på torsdag og bittelitt styrketrening i stua innimellom, så har det blitt lite trening de siste dagene. Har vært travelt med andre ting. Og i helga skeiet jeg sikkelig ut med masse alkohol og usunn mat og ikke en gang en eneste gåtur. Dårlig... Kjenner jeg har mistet motivasjonen litt, selv om jeg jo akkurat har begynt. Men jeg kan ikke gi opp! I dag har jeg i hvert fall gått en 45 min tur og i morgen skal jeg på aerobic igjen, så da håper jeg at jeg er i gang igjen og at det går litt lettere igjen framover.

Takk skal du ha caskr, jeg skal nok klare det tilslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...