Gjest Zirine Skrevet 12. juli 2003 #1 Del Skrevet 12. juli 2003 Finnes det måter å bli kvitt disse sorte slimete sneglene, noe man kan strø rundt omkring i hagen? Jeg vet at det finnes no middel å få kjøpt på hagesenter, men dette var utrolig dyrt. Noen som vet noe man kan mekke på kjøkkenbenken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 12. juli 2003 #2 Del Skrevet 12. juli 2003 Sorte slimete snegler - vanlige regnsnegler altså? De er da snille nok de. De lar jeg være i fred. De brune, ekle iberiaskogsneglene deriomot :evil: Det finnes mange råd. Det middelet du nevner som kan kjøpes på hagesenteret, feramol, er vistnok blitt billigere etter 1.juli, dette for å forsøke å begrense omfanget. Et nytt og billig tips er å legge saltsten rundt hagen. Saltsten kan du kjøpe bl.a hos felleskjøpet. Jeg plukker snegler putter dem i en tom melkekartong, strør på salt og - hokus pokus - de dør. Du kan også sette frem en skål med øl - dette skal trekke til seg sneglene - de stuper i ølfatet og drukner. Det finnes også noen som plukker snegler for så å legge dem i fryseren, når de er dypfryste ( etter et døgn ) kastes, eller graves de ned. Blir for ekkelt for meg å ha de i frysen, så den varianten er utelukket. Sneglene dør også hvis du heller kokende vann over. Jeg foretrekker altså å plukke ( men er ikke så veldig hardt angrepet her ) og salte. Jo mer vi plukker - jo færre sneglebarn! Viktig å plukke regelmessig. Ellers er det viktig å holde seg til venns med pinnsvinene - de tar sneglene, her hvor jeg bor har vi pinnsvin heldigvis. Eller du kan vurdere å skaffe deg noen moskusender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 13. juli 2003 #3 Del Skrevet 13. juli 2003 Ja, dette er helt vanlige sorte snegler som kommer frem når det regner. Ok, de er sikkert snille, men ikke særlig sympatiske. Hadde de vært det så hadde de holdt den slimete og ekle kroppen sin borte fra min hage Takk for svar forresten. Det kommer ikke på tale å plukke snegler, ei heller spandere øl på krekene (ok, kanskje de kan få litt dagen derpå ), men tipset om saltsten DET skal jeg forsøke. Trekker de til saltet for så å dø, eller hva skjer? Vi har hatt salt på enkeltsnegler vi har sett, og de har forsvunnet - men tenkte at det fantes enklere måter slik at vi kunne få bort flere i en fei Så saltsten og kaaaanskje øl skal prøves. Takk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 13. juli 2003 #4 Del Skrevet 13. juli 2003 Mies svar var veldig klokt - de svarte sneglene gjør ingen skade, men er kompostmaskiner i skogen og matforåd for andre dyr. Selv om de av og til trekker til hagene våre. Selv syntes jeg det er bedre å bruke kreftene og sloss mot det som virkelig skader hagene og naturen vår: overforbruk av plantevernmidler, monokulturer (gressplen!) og likhetstyranniet. Men la oss gå ut i hagen og møte dagen, dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 13. juli 2003 #5 Del Skrevet 13. juli 2003 Og jeg som trodde dette var et slafseinnlegg om matsnegler. :skuffa: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2003 #6 Del Skrevet 13. juli 2003 her kan du lese mer om saltstein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2003 #7 Del Skrevet 13. juli 2003 til Retz :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 13. juli 2003 #8 Del Skrevet 13. juli 2003 Dæver'n, Mie! Det hadde jeg ikke trodd. Men døh, ammoniakksmak? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2003 #9 Del Skrevet 13. juli 2003 For min del kunne smaken vært beskrevet som jordbær med fløte, etter å ha sett krypene "smelte" i salt er det bestemt at jeg aldri i mitt liv skal spise en snegl. Om de er fra Bergen eller Frankrike er uinteressant - min avgjørelse gjelder alt som kalles snegler! Velbekomme Retz :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 13. juli 2003 #10 Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg er rimelig prinsippløs når det gjelder potensielt digg, spiser alt bare det smaker godt. Står likevel over brunsneglene, ammoniakk er definitivt ikke min yndlingssmak. Usj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 13. juli 2003 #11 Del Skrevet 13. juli 2003 Leste i avisa at en kan plukke snegler og koke dem, og helle "snegleavkoket" der du ikke vil ha dem... Blah... Skikkelig kkelt, men hjelper sikkert..?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 13. juli 2003 #12 Del Skrevet 13. juli 2003 Selv syntes jeg det er bedre å bruke kreftene og sloss mot det som virkelig skader hagene og naturen vår: overforbruk av plantevernmidler, monokulturer (gressplen!) og likhetstyranniet. Jeg er uenig. La oss bruke kreftene våre på sorte slimete snegler, hylende brustige katter, slarvete kjerringer og prisoppgangen på O-boy. Man skal ikke kimse av trivialitetene i hverdagen. Amen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 13. juli 2003 #13 Del Skrevet 13. juli 2003 Og jeg som trodde dette var et slafseinnlegg om matsnegler. :skuffa: Har du lyst på snegler når du kommer på besøk? Ja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 13. juli 2003 #14 Del Skrevet 13. juli 2003 Leste i avisa at en kan plukke snegler og koke dem' date=' og helle "snegleavkoket" der du ikke vil ha dem... Blah... Skikkelig kkelt, men hjelper sikkert..?! [/quote'] Jeg synes de er så ekle at jeg klarer såvidt å gå forbi dem - jeg tviler på at noen blir kokt her hos oss. Kanskje du kan komme på besøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 13. juli 2003 #15 Del Skrevet 13. juli 2003 Nei, fysjom... Blææææ... Jeg klarer dem heller ikke. En gang jeg sov med vinduet oppe (jeg bor i en kjeller), lå det en stor (8-10cm lang) svart snegle ved fotenden av senga mi 8på gulvet altså). DET var kvalmt det, vær glad de holder seg i hagen din, du! :kgsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 13. juli 2003 #16 Del Skrevet 13. juli 2003 Ellers er det viktig å holde seg til venns med pinnsvinene - de tar sneglene Jeg har pinnsvin i hagen! Den er så søt og hvis den spiser snegler er den enda mer velkommen! Trikset for å få pinnsvinet til å trives, er å ha en hage som ikke er fullstendig striglet alle steder. Jeg har en "rotekrok" bak uthuset, med mye gammel kvist og kvas, ugress og busker - her er det masse fine, hemmelige rom for pinnsvinet å bo. Veldig koselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 13. juli 2003 #17 Del Skrevet 13. juli 2003 Kan jeg få låne det når du drar på ferie..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 16. juli 2003 #18 Del Skrevet 16. juli 2003 Vi har den type snegler i hagen, utenfor døren, i innkjørselen..ja, over alt. Vi pleier å ta et par kvelder i uka hvor vi putter alle vi ser i en melkekartong og strør salt over. Første gangen vi gjorde det fikk vi helt sjokk! Vi trodde de bare skulle dø helt uten videre, men neida: De etset bort! Det bobla nedi der rett og slett! Det var utrolig kvalmende og ekkelt å se på..blæh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 16. juli 2003 #19 Del Skrevet 16. juli 2003 Vi har den type snegler i hagen' date=' utenfor døren, i innkjørselen..ja, over alt. Vi pleier å ta et par kvelder i uka hvor vi putter alle vi ser i en melkekartong og strør salt over. Første gangen vi gjorde det fikk vi helt sjokk! Vi trodde de bare skulle dø helt uten videre, men neida: De etset bort! Det bobla nedi der rett og slett! Det var utrolig kvalmende og ekkelt å se på..blæh.[/quote'] JAMMEN MÅDU ABSOLUTT SE PÅ DA?!?!?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 16. juli 2003 #20 Del Skrevet 16. juli 2003 Hvor kan jeg få tak i et pinnsvin??!! Jeg MÅ ha et pinnsvin!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå