Gå til innhold

Dumt med for mye frukt?


LamaLover

Anbefalte innlegg

Gjest Kanalje
Google f.eks.

Google er en pålitelig "kilde", ja :laugh:

Er ikke bra med -for mye- av noe uansett hva det er, men jeg ville ikke akkurat ha bekymret meg om jeg var deg, med mindre du hadde en eller annen medisinsk grunn til det. Frukt er supert! :)

Endret av Kanalje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Google f.eks.

Jeg vil også gjerne ha en kilde. Google er ikke en kilde, det er en søkemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Ja, klø deg i hodet til du blir blå. :ler:

Om du ikke vil eller ikke kan forstå det jeg skrev vet jeg ikke, men noe rart er det iallefall.

Og jo (for tredje gang) : hvis man spiser mer karbohydrater enn kroppen forbuker, så omdannes det overskytende til fett i kroppen. Kan du ikke dette, så søk kunnskap om det.

Du kan jo for eksempel lese her. Eller her: "Personer som har et kaloriinntak over det de har behov for, vil lagre overskudssenergien som fett - uansett om energioverskuddet stammer fra fett eller karbohydrater. Men kroppen foretrekker å bruke karbohydrater heller enn fett som energikilde. Sukker og andre karbohydrater omdannes til fett i kroppen når energibidraget fra karbohydratene overstiger det totale energibehov. Ved inntak av en norsk gjennomsnittskost med et fettinnhold på 30-40 E% vil fettavleiringen overveiende stamme fra kostens fett, mens sukrose og andre karbohydrater forbrennes til energi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gram karbohydrater bør man ligge på om dagen da, for å sørge for at det er fettet som forbrennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man f.eks kun spiser frukt tilsvarende f.eks 1200 kcal i løpet av en dag så vil man gå opp i vekt fordi man for i seg for mye karbohydrater - til tross for et kaloriunderskudd??

Dette er rent hypotetisk, så ikke begynn å si at man må spise andre ting for å være sunn osv.

Jeg synes bare dette med "kaloriunderskudd og karbohydratoverskudd = vektoppgang" høres litt merkelig ut. I hvert fall er det noe ganske annet fra hva jeg har hørt tidligere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis man f.eks kun spiser frukt tilsvarende f.eks 1200 kcal i løpet av en dag så vil man gå opp i vekt fordi man for i seg for mye karbohydrater - til tross for et kaloriunderskudd??

Dette er rent hypotetisk, så ikke begynn å si at man må spise andre ting for å være sunn osv.

Jeg synes bare dette med "kaloriunderskudd og karbohydratoverskudd = vektoppgang" høres litt merkelig ut. I hvert fall er det noe ganske annet fra hva jeg har hørt tidligere;)

Lurer fortsatt veldig på dette jeg også! Kan du ikke utdype litt mer gjest? Og hva er "maksgrensen" hva karbohydrater angår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Du kan jo for eksempel lese her. Eller her: "Personer som har et kaloriinntak over det de har behov for, vil lagre overskudssenergien som fett - uansett om energioverskuddet stammer fra fett eller karbohydrater. Men kroppen foretrekker å bruke karbohydrater heller enn fett som energikilde. Sukker og andre karbohydrater omdannes til fett i kroppen når energibidraget fra karbohydratene overstiger det totale energibehov. Ved inntak av en norsk gjennomsnittskost med et fettinnhold på 30-40 E% vil fettavleiringen overveiende stamme fra kostens fett, mens sukrose og andre karbohydrater forbrennes til energi"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker og andre karbohydrater omdannes til fett i kroppen når energibidraget fra karbohydratene overstiger det totale energibehov.

Ja, men er dette "totale energibehovet" det totale KALORIbehovet eller det totale KARBOHYDRATbehovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Ja, men er dette "totale energibehovet" det totale KALORIbehovet eller det totale KARBOHYDRATbehovet?

Du kan ikke skille det totale kaloribehovet og "det totale karbohydratbehovet" på den måten. Kroppen velger helst å bruke karbohydrater som kalorikilde. Gjest sitt scenario, at "inntaket av karbohydrater er større enn det kroppen forbruker selv om kalorimengden er så lav at kroppen med et mer balansert kosthold ikke ville lagt på seg" kan ikke oppstå. Er kalorimengden du inntar lavere enn det kroppen behøver, forbrennes de kaloriene du har spist, uavhengig om kaloriene / energien kommer fra fett, stivelse, fruktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det da være lettere å miste fett hvis man reduserer karbohydratene? Siden kroppen foretrekker å ta energi fra karbo men må ta fra fett isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men vil det da være lettere å miste fett hvis man reduserer karbohydratene? Siden kroppen foretrekker å ta energi fra karbo men må ta fra fett isteden?

Dette er vel en av grunntankene i lavkarbodietter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...