Gå til innhold

Dumt med for mye frukt?


LamaLover

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig, veldig glad i frukt og spiser gjerne ei skål med fruktsalat i tillegg til tre andre frukter om dagen.

Har jo hørt at man egentlig bare burde spise to frukt om dagen, men jeg synes det er så lite;p

Burde jeg kutte ned, og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk

Neisj, kutte ned? Frukt er bra!

Dette med to frukt om dagen stammer vel fra "5 om dagen", der det heter at man bør spise minst tre porsjoner grønnsaker pluss to porsjoner frukt (tilsammen minst en halv kilo, eller 750 gram om poteter regnes med) om dagen. Man ønsker ikke at folk skal *kun* spise frukt i de (minst) 5 daglige porsjonene med grønt, grønnsaker er også bra (inneholder blant annet mindre fruktsukker, og gjerne enda mer fiber)

Det viktige er vel å spise variert - mange ulike typer av både frukt og grønnsaker, så får man i seg masse ulike vitaminer, mineraler og antioksidanter :)

(Folk som teller kalorier vil muligens si at enkelte frukter inneholder forholdsvis mye kalorier, og at man derfor ikke bør spise ubegrenset med frukt. Men så lenge man passer på å få nok av andre næringsstoffer (fett og proteiner) i tillegg er det bare flott å spise massevis av frukt og bær - mener jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror ikke det er dumt å spise "for mye" frukt, nei :) Selv tror jeg jeg reagerer litt om jeg spiser veldig mye av de mest sukkerholdige fruktene, det "gjærer" litt i magen/tarmen, men det kan være i kombinasjon med andre ting (både ting jeg spiser og ikke minst stress).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut^^

Jeg er også veldig glad i grønnsaker, så prøver å få i meg nok av det også:)

Det er heller sånn at jeg tar frukt i tillegg til måltider(som en slags erstatning til juice) og som mellommåltider.

Da er det ikke noe annet negativt med mye frukt enn kalorier og at man må passe på å få i seg nok grønnsaker i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er veldig, veldig glad i frukt og spiser gjerne ei skål med fruktsalat i tillegg til tre andre frukter om dagen.

Har jo hørt at man egentlig bare burde spise to frukt om dagen, men jeg synes det er så lite;p

Burde jeg kutte ned, og i så fall hvorfor?

Jeg spiste også utrolig mye frukt før - et er jo så innmari godt.

iflg. hva jeg har lest, så lagrer kroppen de karbohyrdatene den ikke klare å forbruke som fett. Vil ikke starte noen stor diskusjon omdette her inne, men akkurat det var viktig info for meg når det gjaldt å forstå hvorfor jeg faktisk gikk ganske mye oppi vekt selv om jeg spiste sunt og mye frukt.

Klarer du å vri det over til å spise mer grønnsaker? Jeg forsøker nå å alltid ha en bolle med salat i kjøleskapet. I tillegg forsøker jeg alltid å spise protein/fett sammen med frukt (nøtter, mandler, tran osv.).

Mitt fruktforbruk har nå gått drastisk ned, og er stort sett erstattet med grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da er det ikke noe annet negativt med mye frukt enn kalorier og at man må passe på å få i seg nok grønnsaker i tillegg?

Jo, det at kroppen omdanner de karbohydratene den ikke klarer å forbruke til fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frosk

Er inntaket av kalorier høyere enn forbruket vil man gå opp i vekt, uavhengig av hvor disse kaloriene kommer fra (fastelavnsboller, fårepølse eller frukt). Så lenge man ikke har problemer med vekten, er det bare glimrende å spise mye frukt. Frukt inneholder massevis av antioksidanter, i tillegg til vitaminer og fiber. Sunt og godt! Spis i vei! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å begrense inntaket av "slikkerier" til helgene, og drikker ikke brus eller saft eller noe, så jeg antar det generelle sukkerinntaket mitt ikke er så altfor høyt;)

Har ingen mangler i følge nylige blodprøver osv, og er frisk og rask. Men det er jo dette med at jeg er redd for å legge på meg av frukta, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror du skal spise mye frukt og mye annet for at du skal legge på deg av det. Og det kan du jo vurdere om problemet dukker opp, ikke være redd for i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg spiser kanskje 5-6 frukt om dagen jeg, i ulike former, i tillegg til grønnsakene ;) Alle verdier er finfine, blodsukkeret er under kontroll og jeg legger ikke på meg av det. I tillegg er jeg veldig GLAD i frukt, så mye frukt gjør at jeg ikke blir matlei (noe jeg ofte gjør ellers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg spiser kanskje 5-6 frukt om dagen jeg, i ulike former, i tillegg til grønnsakene ;) Alle verdier er finfine, blodsukkeret er under kontroll og jeg legger ikke på meg av det. I tillegg er jeg veldig GLAD i frukt, så mye frukt gjør at jeg ikke blir matlei (noe jeg ofte gjør ellers)

men du bruker rimelig mye tid av livet ditt på å trene også da.

Noen har litt andre prioriteringer vettu. ;)

De karbohydratene som kroppen ikke klarer å forbruke omdannes til fett, vet dere ikke noe så almennkjent må jeg virkelig si jeg begynner å lure på kunnskapene til et par av dere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
men du bruker rimelig mye tid av livet ditt på å trene også da.

Noen har litt andre prioriteringer vettu. ;)

De karbohydratene som kroppen ikke klarer å forbruke omdannes til fett, vet dere ikke noe så almennkjent må jeg virkelig si jeg begynner å lure på kunnskapene til et par av dere. ;)

Øh. Er inntaket av kalorier høyere enn forbruket går man opp i vekt, ja. Frukt er ikke spesielt kaloririkt, dermed skal det rimelig mye frukt til før man faktisk trenger å bekymre seg for om fruktspisingen fører til at man legger på seg.

(Om man spiser 4-5-6-whatever stk frukt per dag og går opp i vekt, bør man kanskje se på hva man ellers spiser og hvor mye man beveger seg? ;))

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Joda, det er selvsagt et poeng. Karbohydratinntaket er tilpasset livsstilen, det har jeg aldri lagt skjul på, og med mindre trening måtte jeg nok også kuttet på kaloriene ;) Samtidig har jeg et rimelig lavt inntak av karbs fra andre kilder (korn etc) pga intoleranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Joda, det er selvsagt et poeng. Karbohydratinntaket er tilpasset livsstilen, det har jeg aldri lagt skjul på, og med mindre trening måtte jeg nok også kuttet på kaloriene ;) Samtidig har jeg et rimelig lavt inntak av karbs fra andre kilder (korn etc) pga intoleranser.

Akkurat Bolledeig, og da blir det ofte litt feil når svarene gis utfra din treningsmengde.

Å si at mange frukt hver dag er ok, uten å nevne noe om hvor viktig det samtidig er at kroppen forbruker nok karbohydrater for å unngå et overskudd som omdannes til fett, synes jeg faktisk er feilinfo.

Men samma det, jeg er nå stort sett uenig med deg i det meste likevel. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Øh. Er inntaket av kalorier høyere enn forbruket går man opp i vekt, ja. Frukt er ikke spesielt kaloririkt, dermed skal det rimelig mye frukt til før man faktisk trenger å bekymre seg for om fruktspisingen fører til at man legger på seg.

(Om man spiser 4-5-6-whatever stk frukt per dag og går opp i vekt, bør man kanskje se på hva man ellers spiser og hvor mye man beveger seg? ;))

Er det vanskelig for deg å forstå dette her?

Hvis inntaket av karbohydrater er større enn det kroppen forbruker, så omdannes det overskytende til fett - uavhengig av om kalorimengden er så lav at kroppen med et mer balansert kosthold ikke ville algt på seg med den kalorimengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanskelig for deg å forstå dette her?

Hvis inntaket av karbohydrater er større enn det kroppen forbruker, så omdannes det overskytende til fett - uavhengig av om kalorimengden er så lav at kroppen med et mer balansert kosthold ikke ville algt på seg med den kalorimengden.

Seriøst?? Kilde? Da lærte jeg noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Er det vanskelig for deg å forstå dette her?

Hvis inntaket av karbohydrater er større enn det kroppen forbruker, så omdannes det overskytende til fett - uavhengig av om kalorimengden er så lav at kroppen med et mer balansert kosthold ikke ville algt på seg med den kalorimengden.

Uavhengig av kalorimengden? :klø:

Altså, karbohydrat (glukose) er cellenes viktigste energisubstrat. Komplekse karbohydrater fra maten brytes ned til glukosemolekyler som kan lagres i leveren i form av glykogen. Glykogenet brytes ned til glukose igjen etter som blodsukkeret synker og kroppen har behov for glukose (energi).

Karbohydrat KAN omdannes til fettvev (de novo lipogenese), men dette skjer i nokså liten grad i praksis (med mindre man spiser svært mye karbohydrater, og mye mer enn dagsbehovet for energi). Grunnen til at man legger på seg når man spiser for mye karbohydrater er ikke at karbohydratene omdannes til fett, men at kroppen heller forbrenner karbohydrater enn fett, slik at fettet man spiser lagres i stedet for å bli forbrent.

Får du i deg mindre energi (færre kalorier) enn det kroppen forbrenner i løpet av en dag, vil du ikke gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Uavhengig av kalorimengden? :klø:

Altså, karbohydrat (glukose) er cellenes viktigste energisubstrat. Komplekse karbohydrater fra maten brytes ned til glukosemolekyler som kan lagres i leveren i form av glykogen. Glykogenet brytes ned til glukose igjen etter som blodsukkeret synker og kroppen har behov for glukose (energi).

Karbohydrat KAN omdannes til fettvev (de novo lipogenese), men dette skjer i nokså liten grad i praksis (med mindre man spiser svært mye karbohydrater, og mye mer enn dagsbehovet for energi). Grunnen til at man legger på seg når man spiser for mye karbohydrater er ikke at karbohydratene omdannes til fett, men at kroppen heller forbrenner karbohydrater enn fett, slik at fettet man spiser lagres i stedet for å bli forbrent.

Får du i deg mindre energi (færre kalorier) enn det kroppen forbrenner i løpet av en dag, vil du ikke gå opp i vekt.

Ja, klø deg i hodet til du blir blå. :ler:

Om du ikke vil eller ikke kan forstå det jeg skrev vet jeg ikke, men noe rart er det iallefall.

Og jo (for tredje gang) : hvis man spiser mer karbohydrater enn kroppen forbuker, så omdannes det overskytende til fett i kroppen. Kan du ikke dette, så søk kunnskap om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...