Gå til innhold

Sette baby uttafor butikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ville aldri gått fra ungen ute i vognen.

Jeg vokste opp med en nabogutt som var litt "annerledes". Grunnen? Moren hadde latt vognen med baby oppi stå uten tilsyn. Så kom det noen jentunger bort, sånn typisk i 7-8 årsalderen, og fant ut at det var en søt baby, og de skulle passe på den. De prøvde å løfte babyen ut av vognen, men mistet den i bakken... Rett ned i asfalten med hodet først.

Så aldri baby alene i vogn utenfor butikk for meg, selv om det er et rolig strøk. Det er nok med babykjære småjenter som skal "passe", trenger ikke være kidnappere eller andre med onde hensikter for at det skal være farlig for babyen.

Jeg husker en annen episode, hvor det hele endte bra. Da var det en jente som hadde tatt med seg en vogn på tur... Moren trodde jo ungen var kidnappet, og full panikk, mens så fant de igjen babyen i god behold med en fremmed jente på lekeplassen.

Begge disse hendelsene kunne jo vært unngått om det hadde vært babycall i vogna da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville aldri gått fra ungen ute i vognen.

Jeg vokste opp med en nabogutt som var litt "annerledes". Grunnen? Moren hadde latt vognen med baby oppi stå uten tilsyn. Så kom det noen jentunger bort, sånn typisk i 7-8 årsalderen, og fant ut at det var en søt baby, og de skulle passe på den. De prøvde å løfte babyen ut av vognen, men mistet den i bakken... Rett ned i asfalten med hodet først.

Så aldri baby alene i vogn utenfor butikk for meg, selv om det er et rolig strøk. Det er nok med babykjære småjenter som skal "passe", trenger ikke være kidnappere eller andre med onde hensikter for at det skal være farlig for babyen.

Jeg husker en annen episode, hvor det hele endte bra. Da var det en jente som hadde tatt med seg en vogn på tur... Moren trodde jo ungen var kidnappet, og full panikk, mens så fant de igjen babyen i god behold med en fremmed jente på lekeplassen.

Uffda, stakkars unge, hvilke skader fikk han?

GALSKAP at noen kan finne på å gå fra ungen i vogn for å selv gå inn i butikken. Man vet jo aldri hva som kan skje. Gambler med ungens liv

Gjest Gjest
Skrevet
Begge disse hendelsene kunne jo vært unngått om det hadde vært babycall i vogna da.

Den siste kanskje, men ikke den første. Man skal ha tid til å komme seg ut av butikken også. Det tar ikke lang tid for småjenter å gå bort til en vogn og løfte ungen utav. Du skal løpe ganske så fort for å nå ut før det skjer noe.

Og hvorfor ikke bare ta ungen ut av vognen og med inn i butikken? Det skjønner jeg ikke helt... Ha med noe bæretøy om vognen er stor. Mange butikker har også vogner med babysete.

Det er også litt merkelig at noen aaaaldri ville latt barna sine være hos dagmamma, men de ser ikke problemet med å la en baby ligge alene, uten tilsyn, utenfor en butikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Utrolig hva folk skal legge nesa si oppi når det gjelder hva andre gjør!

Har dere virkelig ikke noe bedre å finne på?

Skrevet
Er så enig med deg her, at jeg ikke bryr meg med å svare noe annet :)

Jeg også.

Skrevet

Hadde ikke latt ungen min stå utenfor butikken alene, og hunder er det vel ikke lov å binde utforbi heller. Ble faktisk bitt av en hund som sto i bånd utenfor en butikk for et år siden. Er ikke så glad i verken hunder eller eierne som setter hundene sine der etter dette.

Hvorfor kan en ikke ta med barnet inn i butikken? En klarer fint å handle med vogn også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville satt fra meg en baby utenfor butikken - mest fordi jeg ikke ser problemet med å ta den med inn. Skal man på storhandel og absolutt skal ha med ungen, kan den finne seg i å være våken en stund og bli satt i babystolen på handlevogna. Skal man bare en kjapp tur innom og handle en liter melk og et brød, er det (hos oss iallefall) intet problem å ta med vogna inn.

Hundene derimot, setter jeg fra meg utenfor butikken, men kun hvis jeg skal inn en rask tur (og det er sjelden). Planlagte handleturer skjer med bil, så hvis hundene er med da kan de sitte trygt i bilen. Er vi ute og går tur og jeg kommer på at jeg trenger noe på butikken, så binder jeg dem i passe langt bånd omtrent 15 meter unna inngangsdøra. Ingen må gå noe nærmere enn 10 meter fra dem, selv om de fleste synes å nære sunn respekt for hunder og passerer på et par meters avstand. Hundene sitter helt stille og venter på meg, og de fleste unger syns de ser litt skumle ut (grunnet pels, ørestilling og uttrykk, selv om de er kjempesnille), så de holder seg unna.

Men - dette er i en liten bygd der alle kjenner alle, og lokalbutikken er såpass sterkt trafikkert at om noen hadde forsøkt å stjele hundene mine (ikke at de ville blitt med), så hadde noen sett det og kunne fortalt meg hvem det var. I en by hadde jeg ikke satt hunden alene utenfor, da kunne vi heller gått to stykker sammen så en kunne vært ute og passet på hunden mens den andre handlet. Dette mest fordi jeg er redd for unger som skal tøffe seg og slippe løs, skremme eller skade hunden.

Skrevet

Noen som har sett "De Usynlige", by the way? Etter å ha sett den filmen så måtgte jeg LOVE mannen dyrt og hellig å aldri sette vogna fra meg et sted jeg ikke kunne se den :haar:

Skrevet
Noen som har sett "De Usynlige", by the way? Etter å ha sett den filmen så måtgte jeg LOVE mannen dyrt og hellig å aldri sette vogna fra meg et sted jeg ikke kunne se den :haar:

Jepp, har sett den.

Gjest Gjest
Skrevet

Folk med unger bør skaffe barnevakt hvis de skal på butikken. Hvis det er to freldre bør den ene handle mens den andre passer ungen Hvis ungen går i barnehage bør foreldrene handle mens ungen er i barnehagen.

Er så lei av grinete og bråkete unger i butikken. Noen lukter vondt også.

Skrevet
Folk med unger bør skaffe barnevakt hvis de skal på butikken. Hvis det er to freldre bør den ene handle mens den andre passer ungen Hvis ungen går i barnehage bør foreldrene handle mens ungen er i barnehagen.

Er så lei av grinete og bråkete unger i butikken. Noen lukter vondt også.

Det var da voldsomt, så barn skal ikke ha adgang i butikken?

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke dette igjen litt stein i glasshus når du ber oss om å bedømme en situasjon med noen som setter vognen utenfor butikken? ;)

Jeg ville ikke satt verken bikkja eller ungen fra meg utenfor uten tilsyn.

Jeg vil påstå at det er forskjell på barnevogn utenfor butikk og en hund et stykke utenfor butikk som ikke er til sjenanse. Dessuten fikk jo TS et godt svar på at det kan være problematisk å ta med en svær tvillingvogn inn i butikken. TS har ikke bedt om uttalelse vedr hund og butikk her. Hilsen hundeeier, som også har kjørt tvillingvogn i sin tid.

Skrevet
Tenker at den boxeren var en skikkelig vakthund jeg :-)

Vi har en nærbutikk rett ved huset vårt og der er det helt vanlig at barnevognene står utenfor med barnet oppi mens mor tar seg en kjapp handlerunde.

Ha, ha, leste svaret ditt litt raskt og leste "mens mor tar seg en kjappen"...

Skrevet

Jeg har aldri satt barnet mitt utenfor butikken selv, og ser egentlig ikke så mange grunner til å gjøre det heller. Bortsett fra hvis som i dette tilfellet, at vogna rett og slett ikke kommer inn i butikken. Ser ikke på det som noe problem hvis man bor på et lite sted der alle kjenner alle. Hunden ville jeg derimot ikke satt fra meg utenfor butikken, rett og slett fordi det er ulovlig. Hunden min er snill som et lam den, men det fins så utrolig mange idioter der ute, som kan finne på alt mulig stygt med en hund. Håper og tror at det ikke finnes så mange av dem som har en trang til å plage unger på samme måte. Skjønt, man kan jo aldri vite.....

Skrevet

Hvorfor i ¤%" er det ulovlig å sette en hund utenfor en butikk, og ikke et baby? Bortsett fra at en hund kan bite, men ikke en baby?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kommer aldri til å sette babyen min alene i vogna utenfor en butikk. Én ting er at ting kan skje (påkjørsel, kidnapping osv som nevnt ovenfor), men jeg liker heller ikke tanken på at et lite barn som sover, våkner opp alene utenfor butikken. Så utrygg h*n må føle seg da. :tristbla:

De aller fleste butikker har handlevogner med babysete, så jeg kommer nok til å la vogna stå utenfor. Men uten baby oppi.

Endret av Kylling
Skrevet
Øh... og ikke for å være frekk, men hva er det noen av dere er så redde for når det gjelder å sette vogna utenfor butikken? At babyen blir stjålet?

Ja, faktisk. Det skjedde også for ikke lenge siden, da jeg var nybakt mamma.

En dame som ikke er av den helt stabile typen tok vogna da mamma'n var inne i en kaffebar. Andre gjester sa i fra, og da mamma'n heldigvis fikk tatt igjen damen, fikk hun beskjeden "sånn går det når du ikke tar vare på barnet ditt".

Nå var sikkert denne damen ikke farlig, men det vet man aldri.

Ble jo ikke mindre hønemor etter at ett av mine mareritt faktisk skjedde...

• Liker 1
Skrevet
Ja, faktisk. Det skjedde også for ikke lenge siden, da jeg var nybakt mamma.

En dame som ikke er av den helt stabile typen tok vogna da mamma'n var inne i en kaffebar. Andre gjester sa i fra, og da mamma'n heldigvis fikk tatt igjen damen, fikk hun beskjeden "sånn går det når du ikke tar vare på barnet ditt".

Nå var sikkert denne damen ikke farlig, men det vet man aldri.

Ble jo ikke mindre hønemor etter at ett av mine mareritt faktisk skjedde...

Jeg tror jeg ville blitt voldelig mot dama. Blir sint bare av å lese dette. "Sånn går det når du ikke tar vare på barnet ditt"? Grr...

Gjest Gastir
Skrevet
Er ikke dette igjen litt stein i glasshus når du ber oss om å bedømme en situasjon med noen som setter vognen utenfor butikken? ;)

Jeg ville ikke satt verken bikkja eller ungen fra meg utenfor uten tilsyn.

Det må være noe i veien med en person som sidestiller baby og hund..

Gjest annemor30
Skrevet
Her jeg bor, er det ikke uvanlig at vogner står utenfor. Bor på en liten plass da, og ikke alle låser dørene sine en gang.

Men i en by, hadde jeg aldri gjort det.

Men så er det det at en tvillingvogn er ikke bare- bare å ta med på butikken. Har selv opplev å ikke komme inn på butikken, eller ikke komme mellom kassene med vogn. Det har gjerne vært så trangt om plassen innenfor døra, at det er knapt med plass å sette vogna der også.

Dere er ikke skånet for forferdelige hendelser om dere bor på landet da... Bare en tanke som slo meg..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...