Gå til innhold

Sette baby uttafor butikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk må få gjøre som de vil. Når jeg var liten, ble jeg satt utenfor butikken i bygda vår som hadde ca 1000 innbyggere. Jeg overlevde. Jeg bor nå i Bergen, og hadde ikke gjort det. Det er mye som kan skje, som sikkert ikke kommer til å skje. Ikke bare kidnappinger og gale hunder. Jeg tar ihvertfall ikke sjansen - mitt valg. Får jeg ikke vognen med inn i butikken, så tar jeg han på armen, eller går på den butikken når jeg er alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste noen som skreiv at det var mer vanlig for ett par generasjoner tilbake, og det tror jeg oxo. Kan huske mamma og jeg diskuterte det når jeg fikk første ungen min. Ho satt meg utafor, men det var begynnelsen av 80-tallet.

Nå er jeg kjent for å være litt hønemor og jeg hadde ikke satt ungene mine utenfor. Mulig jeg har litt dobbelmoral, men setter bikkjene utenfor butikken!

Da ungene var små var jeg vel mest redd for at de skulle våkna hvis de sov uten at jeg hørte de, ikke at en psykopat morder, som en nevnte her, ville kommet og tatt de...

Og nå bor vi veldig landlig til, litt alle kjenner alle. Derfor tør jeg binde bikkjene utenfor butikken. Men ikke i byen. Ene og alene grunn til det er at jeg ikke hadde tilgitt meg selv hvis de skulle blitt stjålet eller slått.

Ellers er det en risk hver og en må få bestemme selv, syns jeg.

Skrevet (endret)
[...] Ellers er det en risk hver og en må få bestemme selv, syns jeg.

Enig.

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg har satt vogna med ungen utenfor butikken flere ganger. Er jo ikke alle butikker det er mulig å ha med seg vogn inn heller. Tror ikke akkurat noen kommer og stjeler ungen heller, hvis det er det folk er redd for?

Skrevet

Jeg ville aldri ha satt fra meg vogn med unge i utafor en butikk mens jeg selv var inne å handlet.

Joda, det er veeeldig sjelden at unger blir stjelt osv, men hvorfor ta sjansen? Det finnes mange gale mennesker ute, og en vet aldri hva som kan skje. Kall meg gjerne paranoid, men jeg vil ikke sitte igjen å være etterpåklok.

Andre grunner, og hovedgrunnen, til at jeg ikke ville latt babyen min stå utafor synsvidde, er at jeg ikke vil at ungen min skal bli skremt dersom han våkner opp ute uten å se meg på ei stund. Og ulykker KAN faktisk skje de også.

Vil heller aldri etterlate sønnen min alene i bilen. Det er jeg vokst opp med at er fy-fy, og det vil jeg lære mine barn også.

• Liker 1
Skrevet
Jeg ville aldri ha satt fra meg vogn med unge i utafor en butikk mens jeg selv var inne å handlet.

Joda, det er veeeldig sjelden at unger blir stjelt osv, men hvorfor ta sjansen? Det finnes mange gale mennesker ute, og en vet aldri hva som kan skje. Kall meg gjerne paranoid, men jeg vil ikke sitte igjen å være etterpåklok.

Andre grunner, og hovedgrunnen, til at jeg ikke ville latt babyen min stå utafor synsvidde, er at jeg ikke vil at ungen min skal bli skremt dersom han våkner opp ute uten å se meg på ei stund. Og ulykker KAN faktisk skje de også.

Vil heller aldri etterlate sønnen min alene i bilen. Det er jeg vokst opp med at er fy-fy, og det vil jeg lære mine barn også.

Veldig enig!!!

Er forøvrig sjelden jeg kommer til butikker hvor jeg ikke kan ta med vognen inn :klø: Var inne i en trang bruktbutikk en gang og da tok jeg gutten på armen..

Har aldri latt barna sitte igjen i bilen utenfor butikker. Det har hendt de har sovet i bilen når vi kom hjem - men da stod bilen slik at vi så rett inn fra stuevinduet + at jeg hadde på babycall.. Likte ikke tanken på at de skulle våkne, skrike og bli redde for at vi ikke var der....

Da jeg bodde på et lite sted lot jeg barna sove i vogn utenfor en kaffebar - men da satt jeg slik at jeg så rett på vogna..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er litt overrasket over hvor mange som bastant sier at det er uansvarlig å sette vogna utenfor butikken. Jeg ville trodd flere ville kunne se forskjell på å sette vogna utenfor en butikk på Karl Johan og det å sette den utenfor den lokale butikken i ei lita bygd.

Det er klart det er mye som KAN skje. Kidnapping, gale hunder eller en elefant som har rømt fra et sirkus. Men hvor ofte har det skjedd noe sånt med barn som har sovet i vogn utenfor butikk i Norge? Jeg kan ikke huske en eneste episode jeg, så da skjer det neppe veldig ofte.

Klart man skal være forsiktig og beskytte barna sine mot fæle ting som kan skje, men det må være lov å tenke selv også, og ikke dømme dem som velger annerledes enn deg selv. Det er mye som kan være farlig uten at man av den grunn kan isolere seg og barnet i en polstret celle. Iblant kan det være greit å tørre å leve et normalt liv også.

Merkelig forresten at det er så mange som ALDRI vil sette vogna utenfor butikken, mens i en tråd om det å la barnet sove i vogna ute på trappa hjemme så virker det som at dette er helt vanlig å gjøre. Kan gale hunder, kidnappere og rømte elefanter finne veien til butikken så kan de nok finne veien hjem til deg også.

Husk at det er farlig å leve. Man kan dø av det! ;)

Skrevet (endret)
Det er klart det er mye som KAN skje. Kidnapping, gale hunder eller en elefant som har rømt fra et sirkus. Men hvor ofte har det skjedd noe sånt med barn som har sovet i vogn utenfor butikk i Norge? Jeg kan ikke huske en eneste episode jeg, så da skjer det neppe veldig ofte.

Jeg husker en episode da jeg var lita jente. Hørte om et barn som ble kidnappa mens mora var inne på butikken å handla. Den historien sitter igjen i minnet.

Klart man skal være forsiktig og beskytte barna sine mot fæle ting som kan skje, men det må være lov å tenke selv også, og ikke dømme dem som velger annerledes enn deg selv. Det er mye som kan være farlig uten at man av den grunn kan isolere seg og barnet i en polstret celle. Iblant kan det være greit å tørre å leve et normalt liv også.

Er det noen som dømmer andre som setter barna sine utfor butikker etc da? Jeg uttrykte nettopp MIN mening om saken.

Merkelig forresten at det er så mange som ALDRI vil sette vogna utenfor butikken, mens i en tråd om det å la barnet sove i vogna ute på trappa hjemme så virker det som at dette er helt vanlig å gjøre. Kan gale hunder, kidnappere og rømte elefanter finne veien til butikken så kan de nok finne veien hjem til deg også.

Bor i andre etg, så jeg setter heller aldri vogna ute. Men hadde jeg bodd i enebolig eller tomannsbolig hadde jeg nok gjort det. Det er allikavel større sannsynlighet at slike ting skjer på et område med flere mennesker som kontinuerlig kommer og går enn hjemme i sin egen hage.

Husk at det er farlig å leve. Man kan dø av det! ;)

Ja, så hvorfor høyne oddsa?=)

Edit: Skriveleif

Endret av Ms.Blaise
Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange lignende tråder vi har hatt om dette emnet tidligere på KG. (ikke sant Nigo San? ;) Vi er uenige på det punktet!)

Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt kan la barnet ligge igjen alene i barnevognen mens en selv er inne å handler!

Det samme mener jeg om de som forlater barna alene i bilen mens foreldren er inne å handler!

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, så hvorfor høyne oddsa?=)

Hvorfor høyne oddsa for at du kan dø av å leve? Eh... Oddsa er vel relativt høye allerede, tror ikke det er mulig å høyne dem noe særlig. :ler:

Skrevet
Jeg har ikke tall på hvor mange lignende tråder vi har hatt om dette emnet tidligere på KG. (ikke sant Nigo San? ;) Vi er uenige på det punktet!)

Vi er i alle fall konsekvent uenige, i samtlige av dem :ler:

Når det gjelder "oddsa" for å dø av og leve, kommer jeg på det læreren min alltid pleide å si: "Husk at det er aller farligst å oppholde seg i senga. Det er der de fleste dør."

Og jeg kan ikke annet enn å synes det er litt pussig at alle de som nekter å gå fra barna sine i bilen når den står stille, synes det er helt greit å kjøre bilen med barna i baksetet. Statistisk sett er det jo mye større sjanser for at barna får skader av det sistnevnte enn det førstnevnte, men det er visst ikke så farlig.

Skrevet
Hvorfor høyne oddsa for at du kan dø av å leve? Eh... Oddsa er vel relativt høye allerede, tror ikke det er mulig å høyne dem noe særlig. :ler:

Du skrev "Husk at det er farlig å leve! Du kan dø av det! "

Da svarte jeg at "Ja, hvorfor høyne oddsa?" Som i hvorfor gjøre det farligere. Det trodde jeg du skjønte :)

Skrevet
Vi er i alle fall konsekvent uenige, i samtlige av dem :ler:

Jepp.... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å satt vogna fra meg med ungen oppi for å gå inn i butikken. Protestert hadde hun garantert gjort også.

Men folk for gjøre som de vil med deres barn, jeg bryr meg ikke.

Gjest Midlertidig skotsk
Skrevet

Jeg bodde en stund i Skottland, i en bitteliten landsby. Her var det også ganske vanlig å sette igjen barnevogner på utsida av butikken, inntil et par år siden. Etter en utrolig tragisk hendelse, ser du aldri barnevogner med barn i som står uten tilpass.

En baby døde og en ble alvorlig skadet etter at en fører mista kontroll over bilen på vinterføre, og smalt inn i en tvillingvogn.

Skrevet

Jeg bor sentralt i Oslo, og ikke alle som er ute og går her i nabolaget er helt på "nett". Jeg stoler ikke en meter på at ikke de kan finne på noe tull med barnet eller vogna, nei. Dessuten får jeg vogna inn overalt hvor jeg skal, så hvorfor sette den utenfor?

Nå skal jeg ha tvillinger og går over til tvillingvogn, vi skal også flytte til et rolig strøk. Kanskje jeg setter vogna utenfor der, det må jeg se an først....

• Liker 1
Skrevet
En baby døde og en ble alvorlig skadet etter at en fører mista kontroll over bilen på vinterføre, og smalt inn i en tvillingvogn.

Men det kunne jo ha skjedd om mora sto ved siden av og holdt i vogna også? Hun hadde neppe rukket å flytte den...

Mi lille er bare seks uker, og vil ikke sove i vogna når den står stille, men om hun hadde gjort det hadde jeg gladelig satt henne utenfor på et rolig sted og med babycall på. Heller det enn å vekke henne med å ta henne opp i alle fall :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville aldri gått fra ungen ute i vognen.

Jeg vokste opp med en nabogutt som var litt "annerledes". Grunnen? Moren hadde latt vognen med baby oppi stå uten tilsyn. Så kom det noen jentunger bort, sånn typisk i 7-8 årsalderen, og fant ut at det var en søt baby, og de skulle passe på den. De prøvde å løfte babyen ut av vognen, men mistet den i bakken... Rett ned i asfalten med hodet først.

Så aldri baby alene i vogn utenfor butikk for meg, selv om det er et rolig strøk. Det er nok med babykjære småjenter som skal "passe", trenger ikke være kidnappere eller andre med onde hensikter for at det skal være farlig for babyen.

Jeg husker en annen episode, hvor det hele endte bra. Da var det en jente som hadde tatt med seg en vogn på tur... Moren trodde jo ungen var kidnappet, og full panikk, mens så fant de igjen babyen i god behold med en fremmed jente på lekeplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...