Gjest Wind Skrevet 31. mars 2009 #1 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Er det noen som vet hvorfor det heter "å vaske opp"? Jeg regner med at det er det som har gitt navnet til "oppvask" (som jo er det samme uttrykket, bare snudd), og ikke omvendt. Men det er jo ikke viktig, da. Begynte å lure på dette da jeg skulle forklare det til en engelskmann, og jeg finner ingen logisk grunn. :klø: Endret 31. mars 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 1. april 2009 #2 Del Skrevet 1. april 2009 sånn umiddelbart trekker jeg linjen mot å "bruke opp" noe. Man "vasker opp" dvs gjør det som er av skitne fat etc rent slik at det ikke er mer skittent igjen. men det høres litt absurd ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #3 Del Skrevet 1. april 2009 Ordnett.no sier dette om opp: 5 (for å understreke at verbalhandlingen finner sted fullt ut) brenne opp noe / bruke opp pengene / rydde opp i skuffen, i forholdene; (for å angi at gammel tilstand gjenopprettes) pusse opp leiligheten / vaske opp; hver dag det samme opp igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 1. april 2009 #4 Del Skrevet 1. april 2009 Man kan kanskje se det i forhold til "vaske ned"? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bell Skrevet 9. april 2009 #5 Del Skrevet 9. april 2009 Vi sier også "å vaske ned huset" Det er forsåvidt like merkelig.. Engelskmenner sier også "wash up" Men ikke akkurat til oppvask. Tror det e mer sånn om å vaske seg selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå