Minnimusepus Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Er nå gravid i uke 27 og har "slitt" med pustevansker i noen uker nå. Altså jeg får puste og får inn luft, men jeg føler ikke jeg får inn nok luft, og må ha et skikkelig innpust før jeg føler jeg får nok! Det er akkurat som jeg føler det er noe som ligger å blokkerer i pusterøret, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det! Jeg har hatt det før jegble gravid også, men kun et fåtall av ganger. Problemet er jo at jeg våkner midt på natten og får dette her, da kan jeg ligge å nesten hive etter pusten, for jeg kan ikke få nok luft. Jeg sovner etterhvert, men kan ligge ganske lenge, og når jeg våkner igjen på morgnen er det akkurat likt. Jeg har forsøkt å ligge med hodet høyt, drikke vann, innhalator osv.. Nå har jeg hatt det i noen dager, også kan det gi seg, for at det kommer tilbake igjen. Det er spesielt ille på natten/morgnen/formiddag. Nå er det nesten sånn at jeg får litt småpanikk etter en stund, ikke angst, men litt redsel liksom. Var hos legen og fikk en innhalator, men det hjelper ikke i det hele tatt, er fortsatt like ille etter bruk av den. Noen som har opplevd liknende?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har vært tungpusten hele svangerskapet. Fikk beskjed at det kom av hormoner i starten, og når fosteret blir større, kommer det av at babyen tar så stor plass. det kan også være vena cava syndromet. Forekommer oftest når man ligger på ryggen, slik at babyen stenger av vena cava, noe som gjør at en blir tungpusten.
Minnimusepus Skrevet 1. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2009 Jeg har vært tungpusten hele svangerskapet. Fikk beskjed at det kom av hormoner i starten, og når fosteret blir større, kommer det av at babyen tar så stor plass. det kan også være vena cava syndromet. Forekommer oftest når man ligger på ryggen, slik at babyen stenger av vena cava, noe som gjør at en blir tungpusten. Ja, jeg fikk beskjed av legen at dette måtte jeg bare leve med dersom ikke den innhallatoren hjalp noe. Men det vet jeg rett og slett ikke om jeg orker! Våknet i natt kl 03.30 for å gå på do, ligger i en time før jeg sovner, også våkner jeg etter en times tid og da må jeg bare stå opp, for jeg får ikke puste ordentlig! Det kommer som regel når jeg ligger, altså på natten! Har det utover dagen før det nesten har gitt seg i 15-16 tiden. Hvis det fortsetter slik så vil jeg spørre legen om å få prøve sovepiller for å få sove gjennom, for man blir så forferdelig sliten av det!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Hvis det fortsetter slik så vil jeg spørre legen om å få prøve sovepiller for å få sove gjennom, for man blir så forferdelig sliten av det! Sovepiller er vel absolutt ingen løsning når man er gravid. Tungpustenhet kan også være et tegn på svangerskapsdiabetes. Har legen din luket ut det? Går du til jordmor også? Alt for mange leger har for lite kunnskap om svangerskap og diverse komplikasjoner som kan forekomme. Du kan jo ta opp vena cava, eller svk.dia ved neste kontroll om legen ikke har nevnt noe av dette. Ellers så er det faktisk en ting de fleste gravide må komme seg gjennom, med tanke på at babyen faktisk tar en stor del av plassen til lungene. Ingen sovetablett i verden kan jo endre på det. 1
Minnimusepus Skrevet 1. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2009 Sovepiller er vel absolutt ingen løsning når man er gravid. Tungpustenhet kan også være et tegn på svangerskapsdiabetes. Har legen din luket ut det? Går du til jordmor også? Alt for mange leger har for lite kunnskap om svangerskap og diverse komplikasjoner som kan forekomme. Du kan jo ta opp vena cava, eller svk.dia ved neste kontroll om legen ikke har nevnt noe av dette. Ellers så er det faktisk en ting de fleste gravide må komme seg gjennom, med tanke på at babyen faktisk tar en stor del av plassen til lungene. Ingen sovetablett i verden kan jo endre på det. Nei ikke vet jeg, men det er noe man kan ta iallefall! Andre kan få dette, så hvorfor skal ikke vi kunne det? Jeg skal ta glukosebelastning på fredag, men jordmor har ikke sagt noe mer om det enn det. Jeg vet jeg hadde litt høyt blodsukker (7,4) på forrige kontroll, da hadde jeg hatt med en bringebærdrops en halvtimes tid før jeg dro ned, men prøven noen dager etter (fastende) viste bare 4,7 og det var ikke så høyt! Det er helt greit med bare litt tungpusthet altså,det har vel 90% av alle gravide, men når det er sånn at man faktisk ikke får puste ordentlig, og får en slags panikk, så håper og tror jeg at de kan gjøre et eller annet for å iallefall prøve å hjelpe. Legekontoret her har visst tatt påskeferie allerede de, så detok kun inn akutte tilfeller, så nærmeste legetime jeg kunne få var 17 april. Men om det fortsetter slik så drar jeg bare på legevakta så får de versågod å sjekke det der!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 Nei ikke vet jeg, men det er noe man kan ta iallefall! Andre kan få dette, så hvorfor skal ikke vi kunne det? Siden vi er gravide, og det påvirker babyen i magen. Enkelt og greit.
Minnimusepus Skrevet 1. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. april 2009 Siden vi er gravide, og det påvirker babyen i magen. Enkelt og greit. Nå er det jo ikke alle medisiner som skader babyen da, jeg tar ikke noen form for medisiner dersom jeg ikke er 100% sikker på at barnet ikke blir skadet. Har ikke engang rørt en paracet i dette sangerskapet, så alt går gjennom lege! Enkelt og greit! Har fått svar på samme innlegg på bim, hvor det er ei som sier hun prøvde å gå til kiropraktor, så jeg tenkte å gi det et forsøk. Det er verdt pengene uansett, så får man prøvd. Hjelper ikke det så får en heller forhøre seg med lege igjen.
Aftensol Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Har du prøvd å ligge på siden i stedet for ryggen? (hvis du ligger på ryggen til vanlig i hvert fall ) og heller legge en pute under magen for støtte... Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt siden du er gravid, men samboer puster mye lettere når han ligger på siden enn på ryggen! Så det kan være verdt forsøket hvis du ikke har testet det ut enda...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Har du prøvd å ligge på siden i stedet for ryggen? (hvis du ligger på ryggen til vanlig i hvert fall ) og heller legge en pute under magen for støtte... Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt siden du er gravid, men samboer puster mye lettere når han ligger på siden enn på ryggen! Så det kan være verdt forsøket hvis du ikke har testet det ut enda... Som gravid er det også anbefalt å ligge på siden. Om man ligger på ryggen kommer jo så mange organer i klem, og da er det jo ikke rart at man blir tungpustet
Minnimusepus Skrevet 1. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. april 2009 Har du prøvd å ligge på siden i stedet for ryggen? (hvis du ligger på ryggen til vanlig i hvert fall ) og heller legge en pute under magen for støtte... Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt siden du er gravid, men samboer puster mye lettere når han ligger på siden enn på ryggen! Så det kan være verdt forsøket hvis du ikke har testet det ut enda... Ja, jeg har akkurat måttet bytte "favorittstilling" i sengen fra mage til siden, men det er av den grunn at magen er i veien Det er nok kanskje litt lettere å puste på siden, men hjelper ikke så masse. Snakket med min tante idagsom har mye erfaring med kiropraktor og akupunktur, og hun sa at dersom jeg skulle forsøke noe så må det være akupunktur. MEN, så spurte hun meg hvordan jeg pustet, om jeg puster med magen, eller som de fleste, med brystet! Og det har jeg alltid fått høre, at jeg puster med brystet. Så jeg tenkte å ringe jordmor i morgen å høre om jeg kan få en ekstra time hos henne så hun kan lære meg forskjellige pusteteknikker. Det er verdt et forsøk, er veldig skeptisk til "alternative" løsninger og vil ikke koste bort flere tusen på noe som ikke hjelper. Men takk for innspill, til deg også Bella , synes det er flott å ha et sted å kunne snakke litt om dette, og iallefall når en får svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå