Gå til innhold

Dyrebutikker

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine

Nå har jeg eid en flat coated Retrvier engang for 100 år siden. Den kjøpte jeg fra en oppdretter og hun var nydelig. Jeg fikk stamtavle, jeg fikk vite hvem foreldrene var, hvilken dato hun var født, hvilke sykdommer tidligere aner hadde hatt etc. etc.

For ca 3-4 uke siden kjøpte vi kaniner - de kjøpte vi i dyrebutikk. Jeg fikk ingenting. Ikke fikk jeg vite når de var født, hvem som var oppdretter (så jeg fikk ikke forhøre meg om sykdommer) ... ingenting.

Jeg skjønner ikke enda hvorfor vi valgte å gå til en dyrebutikk - jeg får alltid noia når jeg kommer inn sånne steder. Men vi gjorde altså det ... Vi fikk 2 nydelige kaniner, helt tamme og flotte. Det er ikke kaninene jeg har no å utsette på ...

Så kommer vi hjem og jeg begynner å surfe etter informasjon på internett. Dette har jeg selvfølgelig gjort før vi skaffet oss kaniner, men dere vet - det blir mye informasjon, det er ikke alt som setter seg. Jeg dumper inn på en side hvor seriøse oppdrettere av kaniner (og andre dyreeiere) befinner seg, og får regelrett sjokk.

Det jeg finner ut etter å lese og sjekke er at dyrebutikken har feilinformert meg hele veien. For det første har de fortalt at det er ingen problem i forhold til å kjøpe kaniner som er 4-5 uker gamle, seriøse oppdrettere sier at kaninene bør MINST være 6 helst 7 uker før de tas fra mamma'n. Jeg får helt konkret informasjon som at kaniner ikke er gnagere - dette er en generell feilinformasjon som florerer, og som gjør at mange kaniner rett og slett blir feilernært. Vel, det er mange ting .... Jeg får helt feil råd i forhold til ernæring - til stell generelt.

Og jeg begynner å tenke .... disse dyrebutikkene .... De er godkjente forhandlere av dyr. Hvordan kan det ha seg at jeg kan kjøpe et dyr, men ikke få noen som helst veiledning ut over det jeg selv ber om? Hvordan kan det ha seg at en butikk kan sperre 6 kaniner inn i samme bur - og det er så lite at dyrene knapt kan snu seg. Rotter på samme måte - hamstre ... deguser ... og like ved så står det fugler og hyler og gneldrer hele døgnet. Hvordan kan det ha seg at jeg etter 1 kveld på internett sitter med mer - og bedre informasjon om kaniner enn dem, som forhandlere gjør?

Hele mitt liv har jeg hatet sirkus. Nå begynner jeg å få en voksende motstand mot dyrebutikker ..... Det er penger som gjelder ... her og ....

Nei, folkens - skal dere ha dyr så gå til seriøse oppdrettere. Og nei, det er ikke dyrere, faktisk billigere i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kunne ikke vært mer enig!

Ikke kjøp ildere fra dyrebutikker heller! Da får du sjelden stamtavle osv ildere er heller IKKE burdyr. Hvis de har stått i dyrebutikk mya av valpetiden og noen ganger lenger er de ofte hissige og har blitt "ødelagt" psykisk.. :cry: Fugler synes jeg det er merkelig å selge som husdyr i det hele tatt. Stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Og, jeg har faktisk jobbet i dyrebutikk...

For det første har de fortalt at det er ingen problem i forhold til å kjøpe kaniner som er 4-5 uker gamle, seriøse oppdrettere sier at kaninene bør MINST være 6 helst 7 uker før de tas fra mamma'n.

Dette reagerte jeg også veldig på. Siden jeg bare var ekstrahjelp, skulle jeg visst ikke blande meg for mye, og være så kritisk, men. Det ble sagt at de er så unge, hvis ikke vil ikke kundene ha de. Blir de eldre, er de ikke små og søte nok. Vi fikk inn noen marsvin en gang, med bittesmå tynne bein, og de var kanskje bare 3 uker. Noen ganger har dyrene vært så unge at de ikke tar til seg maten ordentlig engang. De sitter helt forskremte i hjørnet av buret. Og kundene blir jo helt henrykte "ååå, så søøøte!!" Uff.

De er godkjente forhandlere av dyr. Hvordan kan det ha seg at jeg kan kjøpe et dyr, men ikke få noen som helst veiledning ut over det jeg selv ber om?

Hos meg (og det gjelder sikkert mange steder) var det nesten ingen opplæring. Jeg måtte selv ta ansvar for å lese bøker, og sette meg inn i alt. Det var heller ingen oppfordring om at jeg måtte gjøre dette. Mange er faktisk flinke, men mange er også bare noen som "stikker innom" og jobber et par helger i måneden, og er kanskje ikke fullt så interressert. De selger deg kaninen, like fullt som de kunne solgt en genser i en klesbutikk...

Husker når jeg kjøpte marsvinet mitt. Det er lenge siden nå, jeg hadde null og niks peiling. Var ung (man må være over 18 for å kjøpe dyr). Jeg gikk og plukket meg ut marsvinet mitt da, ingen veiledning om noe, annet enn at jeg måtte ha c-vitaminer i vannet. Ingen informasjon om at sånne marsvin faktisk lever i noen år, og krever noe av deg. Synes sånn informasjon burde gies til alle jeg...

Jeg vil også få si at det er faktisk mange flinke folk som jobber i dyrebutikk. Mange har erfaring med forskjellige dyr, fordi man har ofte noen forskjellige hjemme også.

Men det er gjerne en stor andel ekstrahjelper, som blir ansatt litt for litt. I dyrebutikken der jeg jobbet, hadde sjefen og eieren av butikken også et viktig ord å si. Vi som jobbet der, reagerte ofte på ting, og informerte han. Men han tenkte kun penger, og brydde seg null og niks om dyrene.

Jeg sluttet av den grunn at jeg fikk nok av å selge dyr i hytt og pine, og se på at store fugler stod leeenge i for små bur uten og bli solgt. Eller papegøyer som har mistrivdes, og plukket fjær.

Eller hundeeiere, som på død og liv skal ha pigghalsbånd for å lære hunden å gå pent i bånd etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Veldig enig. Og, jeg har faktisk jobbet i dyrebutikk...

Dette reagerte jeg også veldig på. Siden jeg bare var ekstrahjelp, skulle jeg visst ikke blande meg for mye, og være så kritisk, men. Det ble sagt at de er så unge, hvis ikke vil ikke kundene ha de. Blir de eldre, er de ikke små og søte nok.

Det er no forbanna tull det dyrebutikkene hevder. De tar dyrene inn så tidlig fordi de skal ha noen ekstra uker å gå på i tilfelle de ikke skal få solgt dyrene, det er det som er saken.

Jeg for min del ble rasende på butikken (og meg selv) da jeg oppdaget at kaninene ikke skal tas fra moren så tidlig, og at vi ikke gikk til seriøse opptrettere som er glade i dyrene sine. Jeg elsker dyr og jeg forsøker å formidle til barna mine verdien i å ta vare på dyr og det ansvaret vi har. VI hadde uten problemer ventet til kaninene ble større, hvis det var til det beste for dem.

Ellers må jeg si at jeg ble glad for innlegget ditt. Godt for å høre at du ikke forsvarer svineriet og fordi du deler med oss hva som faktisk skjer mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det meste av forskjellen i seriøsitet ligger i ulike motiver. Mens oppdrettere først og framt er opptatt av dyra, er butikkenes primære mål profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bransjen har nok noe å rydde opp i ja.

Men jeg må bare få kommentere det med marsvin... jeg har selv hatt marsvin i mange år og solgt marsvinbarn. De er faktisk i stend til å ta til seg fast føde som strå og gress fra de blir født. De er født med pels og lange, rare ben for med en gang de født å kunne løpe med mor over steppene. De er ikke hjelpeløse som mus og kaninunger. Derfor går da også mamma gravid med de små i 72 dager. Det er veldig lenge det, for sånne små.

Faktisk bør de skilles ganske tidlig, siden de blir tidlig kjønnsmodne og dermed bli fort drektige med far eller bror.

http://home.no.net/mixzone/aalreite/marsvi...n/marsvin2.html

Se her, dette er daggamle marvsin - se så fine de er!

Dette er selvsagt ingen unnskyldning for at zoo-forretninger ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjenner igjen problemet.

Da jeg fikk min første ilder, dvs. gjennom en dyrebutikk, fikk jeg rett og slett ikke vite noe om henne, og han som drev dyrebutikken fikk ikke vite noe han heller. Eneste han kom fra Fredrikstad han som leverte dem.

Så fikk jeg senere vite at han som leverte ildervalpene, fikk dem fra en i Danmark, som ga omtrent 2500 ildere rundt i dyrebutikker den sommeren. Og ilderen min var bare 4 (!) uker da hun kom til dyrebutikken med søsknene sine.

Han som eier dyrebutikken ble lurt trill rundt av denne fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Jepp, kjenner igjen problemet.

Da jeg fikk min første ilder, dvs. gjennom en dyrebutikk, fikk jeg rett og slett ikke vite noe om henne, og han som drev dyrebutikken fikk ikke vite noe han heller. Eneste han kom fra Fredrikstad han som leverte dem.

Jeg lurer på hvordan de har vært behandlet disse agressive ilderne vi har lest om i avisene, som har gått løs på folk? Vel ... to pluss to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som driver denne dyrebutikken dro ned også på søndager, for å la ilderene få mennesklig kontakt, og var igjen etter stengetid for å holde på med ilderene. :) Og min ilder har ALDRI bitt meg.

Men sant, det er MANGE dyrebutikker som rett og slett driter loddrett i ilderene, da de var lov å ha de i dyrebutikker, altså. Husker da jeg var i dyrebutikken på Lagunen engang, der var det to _store_ ildere som levde i et bittelite akvarium. :( Og de var agressive. Vet også om en annen dyrebutikk som ble tatt, og måtte stenges, ilderene var helt avmagret og sinte, og ikke noe ordentlig klima, og burene så helt for jævlig ut til alle dyrene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke glemme at det er EIEREN sitt hovedansvar å skaffe informasjon om stell og behandlig av det dyret man kjøper.

Når man kjøper en kanin på en dyrebutikk med så lite info, er det jo selvfølgelig ingen førsteklasses utstillingsobjekt. Da går man til oppdretter og får en rasekanin. Man får det man betaler for.

Når jeg jobbet i dyrebutikk hadde vi NÆR kontakt med dyrene for å forhindre at de ble mannevonde når de ble solgt. Vi hadde ildere (i for små bur fra "feil oppdrettertype"), men de var tamme og ble solgt nogenlunde bitefri. Jeg har en derfra i dag. Hun er over 3år...

Vi svarte alltid på det kunden lurte på. Men igjen... Man stikker ikke innom en dyrebutikk og handler dyr på instinkt. Det er ikke et klesplagg eller en pyntegjenstand. Det er et lite vesen som trenger kjærlighet og kunnskap fra eieren!! Derfor blir jeg litt sjokkert over at folk leser om dyrene de kjøper i ettertid... Lite gjennomtenkt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Vi kjøper ikke dyr på instinkt, og vi skaffet oss informasjon på forhånd. Jeg innrømmer at det var ikke alt jeg visste, men dog. Det fratar imidertid ikke dyrebutikken for ansvar. Dyrebutikken er offentlig godkjente forhandlere av levende dyr, dere har plikt til (om ikke annet enn moralsk) å inneha riktig informasjon om det dere selger over disk.

Jeg gikk inn i dyrebutikken går for, å sjekke:

duh, sa jeg. Hvor mye mat skal en dvergvedderunge egentlig ha?

Hun visste ikke.

Duh, sa jeg. Jeg har lest at kaniner egentlig ikke er gnagere, er det tilfelle?

Hun visste ikke.

Sånne folk skulle blitt fratatt jobben sin umiddelbart. Du kan ikke ta vare på dyr i en dyrebutikk hvis du ikke vet noe om dyr. Jeg fatter ikke at du ikke ser dette, men istedenfor forsøker å skyve ansvaret over på meg som kjøper. Klart jeg har et ansvar, men det fratar ikke DEG for ansvaret.

Kjøper du hund hos oppdretter kan du oppleve å bli avvist - du får ikke kjøpe hund fordi de ikke anser deg som egnet. DE tar ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg synes faktisk at dyrebutikker kun skal selge utstyr og ikke dyr ( fugler, kaniner, marsvin osv ) Synes så synd på dyrene som sitter i de små burene sine. Sitter de der hele livet ???

For 4 år siden var jeg i Usa - Florida og en dyrebutikk der hadde hundevalper i glassbur til slags .... burde ikke vært lov.

Nei, kjøp dyr av seriøse oppdrettere og boikott salg av dyr i dyrebutikker. Det gjør jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok, Moniica. :blunke:

Var i en dyrebutikk i Spania engang, der var det hundevalper i bur, midt i solsteika. Samme med kaninene der. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Hei.  

Jeg synes faktisk at dyrebutikker kun skal selge utstyr og ikke dyr

Veldig enig.

Inntil vi kommer dithen burde vi kanskje bli flinkere til å melde fra til Dyrebeskyttelsen når forholdene blir for ille i våre lokale dyrebutikker?

Jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Donna

Jeg må si meg helt enig i det som skrives her !!

Synes det er trist å gå i dyrebutikker - for jeg ser å mange tilfeller som burde vært rapportert til dyreværnet ..

dyr som står i varme bur uten vann ...

Dyr som står i for små bur

Dyr som er for mange i samme bur

Skittnne bur !!! som er våte og illeluktende ...

Vannskåler fulle av sagflis

kaniner uten høy

vannflasker som er sleipe og fulle av alger

vannflasker som henger slik at dyrene ikke kan drikke av de ...

dyr som deler bur med aggressive artsfrender som plager de

hanner og hunner i samme bur = beibiser .....

bur som er tette og varme

bur som unger kan grave inn i

huff ....har lyst å grine noen ganger

Jeg pleier å si fra til betjeningen - men det er ikke ofte de viser noen form for anger .........

Og ikke alle har peiling heller ....

De prioriterer å selge - fremmfor å vanne dyrene .......har fått svar om at de ikke har komemt så langt ennå - og da er det langt på ettermiddagen

Og fått høre at de er utsolgt for høy så derfor har ikke dyrene høy i buret .... ( grrr kunne de ikke løpt på en butikk og kjøpt inn litt da ?? )

manglende kunnskper .....manglende empati ........bare tjene penger ...huff .......

nei ..ungår slike steder jeg ...

Meldte en butikk til distriktsveterinæren en gang ..jeg kjøpte en liten kaninunge som var sterkt underærnert ....greide ikke spise og jeg måtte ta den til veterinær dagen etter og gi den vitaminsprøyte ... og så måtte den vennes til å spise .....magen var helt kaputte på den .... Og denne dyreselgeren hadde 15 -20 marsvin myldrende i et bur på under en halv kvadratmeter ...de av marsvinene som hadde lang pels var så flokete og møkkete at de nok måtte blitt barbert for å få orden på pels igjen ..

jeg synes det er til å gråte av at folk respekterer dyrene så lite

Glemmer aldri en kanarifugl ..den flakset opp dag jeg kom - og fløy bort til drikkerøret som var tomt - og såg ut som om den trodde den endelig skulle bli reddet og få vann ...:( .........håper de fikset opp i det etterpå ..

Nei huff ...

Vær kritiske - se etter - og SI FRA !! Stiller vi krav - så vil det kanskje bedre seg for dyrene også .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig!

Vi er ganske ferske kanineiere, og har vært i dyrebutikken og spurt om div. ting. Heldigvis har jeg oxo andre å spørre, for dyrebutikken har til nå ikke gitt meg NOE korrekt info om kaniner! Jeg er helt sjokka over dem!

Men jeg har fått mye hjelp på nettet. Hvis du vil vite mer om kaniner, bør du gå inn på kaninpraten på www.dyrenett.no . Mange der med forskjellige meninger, men jeg har erfart at det er lurt å høre litt extra på Camilla. Hun har hjulpet meg mye!

Lykke til og kos deg med kaninuspus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...