Gå til innhold

Hasj - legalisering?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Zirine, poenget er at det finnes ikkenoen spørsmål jeg har rettet til deg...

DERFOR spurte jeg om du var stein... og du avfeier det som at jeg er fjortis?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zirine
Zirine, poenget er at det finnes ikkenoen spørsmål jeg har rettet til deg...

Nåh, men da kan du si det.

DERFOR spurte jeg om du var stein... og du avfeier det som at jeg er fjortis?

Nettopp, du har oppfattet det korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg fortelle deg at jeg ikke har stilt deg noen spørsmål?

Hvor står det forresten?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt - WACO, jeg har stilt deg en god del spørsmål i denne tråden som jeg svært gjerne ser at du svarer på........

Jeg etterlyser svar fra Waco, svar på de utallige spørsmålene jeg har stilt ham.

Klarer du det Waco, uten å komme med en haug med intjevetta svada rundt grøten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dorian

:ler:

Her var det mange som mener mye :sjarmor:

Jeg tror en legalisering kommer når samfunnet er klar for den.

At det går i den retningen er det vel neppe noe tvil om, slik utviklingen ser ut i verden forøvrig?

Men effekten av en eventuell legalisering vil være verdiløs - rent narkopolitisk - hvis ikke man samtidig tar tak i omsetningen av marihuana og fjerner den fra de tyngre stoffene, fysisk og økonomisk.

Slik det er i dag er dop-økonomien (og det er ganske store tall det er snakk om) tett sammenvevd, og et frislepp av deler av denne kan gi kyniske bakmenn uante muligheter for hvitvasking av kroner tjent på tunge stoffer.

Har litt problemer med å se for meg Bondevik som tar tak i dette, sorry :ler:

Tror nok politikerne (til slutt, etter å ha blitt drevet fra skanse til skanse, skrikende, mens de holder seg fast i det de kan få tak i) vil legalisere lette narkotika, bare for så å stikke hodet i sanden og overlate omsetningen til de som driver med dette i dag.

Men det kan hende jeg tar feil :ler:

OK - hadde tenkt å skrive litt mer, men nå tordner det noe helt forj... her, så jeg må skru av pc'n!!! :o

dorian - redd for pc'n sin :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ja, og alle mc-kriminelle har begynt med sykkel..

Dette blir for heftig argumentasjon for meg, jeg må nok gå å sette den daglige hasj sprøyta mi :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Jeg kan ikke helt se at hasj er et så mye mildere stoff enn alle de andre stoffene. Jeg kjenner mange, mange som har fått store problemer etter hasjrøyking. Psykiske problemer er det jeg snakker om da.

Hvorfor skal man legalisere hasj og ikke alle de andre stoffene også? Jeg ser ikke helt forskjellen, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se at hasj er et så mye mildere stoff enn alle de andre stoffene. Jeg kjenner mange, mange som har fått store problemer etter hasjrøyking. Psykiske problemer er det jeg snakker om da.

Hvorfor skal man legalisere hasj og ikke alle de andre stoffene også? Jeg ser ikke helt forskjellen, jeg.

Ikke for at jeg er for legalisering, for det vet jeg ikke helt om jeg er. Men ser du virkelig ikke forskjell på en lav andel med psykiske problemer etter hasjrøyk og en høy andel dødelighet eller psykiske problemer i sammenheng med andre stoffer?

Jeg syns ikke vi kan sammenligne hasj og amfetamin for eksempel. Ja, hasj kan føre til psykiske plager, også ved liten bruk. Men det er i noen tilfeller at liten bruk fører til psykiske problemer og mest sannsynlig er dette mennesker som har annlegg for å få denne typen problemer = det ligger latent i genene deres eller tilstanden i livet ellers gjør at hasjen får det til å komme til overflaten. Sannsynligheten er der for at disse menneskene ville fått psykiske problemer uansett - selv om det ikke er sikkert, og nok ikke gjelder alle.

MEN - hvis jeg skulle velge for mitt barn (det vil si dersom det ikke gikk å unngå denslags bruk - det vil si, en fiktiv situasjon som jeg tenker på grunn av dette innlegget, ikke fordi jeg tror virkeligheten er slik) ville jeg foretrukket hasj fremfor amfetamin eller nyere stoffer - vet ikke hva du ville da.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen hasj legaliseres i Norge, tar jeg med meg evt. unger og flytter tilbake til Irland. - Folk som røyker hasj er ikke blitt tilstrekkelig modene enda, etter min mening.

(... føler han kommer til å få pepper for det siste ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen hasj legaliseres i Norge, tar jeg med meg evt. unger og flytter tilbake til Irland. - Folk som røyker hasj er ikke blitt tilstrekkelig modene enda, etter min mening.

(... føler han kommer til å få pepper for det siste ...)

Hehe - pepper?

Jaja - vet ikke jeg. Alle som bruker stoffer enten det er hasj eller andre narkotiske stoffer kan vel på mange måter defineres som en viss grad av umodenhet. Men tror ikke at hasjrøkere er mindre modne enn sprøytenarkomane eller alkoholikere for den saks skyld. :)

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som bruker stoffer enten det er hasj eller andre narkotiske stoffer kan vel på mange måter defineres som en viss grad av umodenhet.

Hvorfor?

Hvis det er fordi de ikke bryr seg om lovverket, bør denne umodenheten også gjelde de som hvitvasker panger, kjører for fort, laster ned musikk fra nettet (i de land det er ulovlig) osv.

Er ungdommer som drikker seg dritings på alkohol mer modne?

Jeg vil vel heller si at de som bruker hasj osv kan defineres av folk som ikke bryr seg så mye om samfunnets autoriteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hvis det er fordi de ikke bryr seg om lovverket, bør denne umodenheten også gjelde de som hvitvasker panger, kjører for fort, laster ned musikk fra nettet (i de land det er ulovlig) osv.

Er ungdommer som drikker seg dritings på alkohol mer modne?

Jeg vil vel heller si at de som bruker hasj osv kan defineres av folk som ikke bryr seg så mye om samfunnets autoriteter.

Egentlig ikke av annen grunn enn at han skulle slippe få pepperen sin. Dersom han mener det er umodent ville jeg helst vite hva han legger i begrepet umodent - det kan jo være relativt liksom. Syns det var et litt merkelig utsagn egentlig, og sammenligne hasjrøyking og umodenhet. Da kan vi nesten regne alle ikke konstruktive handlinger for umodne - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kremt - men tenker nå at kanskje det ikke var umoden han tenkte, men kanskje han mente de ikke var tilstrekkelig moderne enda? At det er umoderne å røyke hasj? Eller?.. vet ikke helt nå jeg. Får spørre ham selv hva han mente å skrive, der var visst en aldri så liten skriveleif der - :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stepper inn*

Det jeg tenkte på var mer hvordan de er komplette idioter når det kommer til egen helse. Såkaldte "modene" klarer å ta vare på seg selv. Store og lange fornektings taler om hvor "ikke-farlig" hasj er, har de alle sammen i bøtter og spann. Noen mener hasj ikke er værre enn alkohol, andre mener alkoholen er mye værre, og nesten alle skriker om hvordan hasj ikke er vanedannende (yea, right). - De er vel bare på "ferie" de som er lagt inn på anstalten på Røros (kommer ikke på hva plassen heter, og det finnes sikkert sånne plasser spredd over hele landet). Samt, mange går til vanlig terapi pga dette svineriet. Å si at de som får problemer pga hasjen ville fått det uansett, høres for meg ut som den aller største fornektelsen. (for ikke å snakke om naivt).

Det er ikke snakk om å bli fysisk avhengig av hasj, men psykisk.

Og dette er et helvete for mange.

Hvorfor da, andre mennesker gidder å holde på med det, når de ser hvor farlig dette kan være, aner jeg ikke. Men jeg synes det viser en likegyldighet ovenfor seg selv og andre mennesker. Og de som har lyst til å legalisere hasj, selv om de vet at det bare vil bringe all faenskapen nermere til resten, må jeg bare si er totalt blåst for soledariske instinkter/sanser.

Heldigvis for meg så er jeg like likegyldig.

Vil det fyre opp og bli grønnsaker, så fett nok for meg.

Jeg synes bare det virker barnslig å nekte på at dette ikke er farlig.

(... manji som heller ikke drikker ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - det blir på en måte som å si at det ikke er farlig å kjøre bil liksom. Jeg er faktisk enig i det - klart at hasj er farlig. Men jeg håper og tror at de som definerer hasj som mindre farlig gjør dette i en saks sammenheng der de ser hasjen i forhold til alternativene. Og der er jeg helt enig faktisk.

Hasj er farlig, men det er mange ting som er farlig. Med et utgangspunt at man ikke klarer gjøre bukt med alt som er farlig - da er hasj mindre farlig enn mange andre ting - spesielt nyere stoffer. Det er det jeg syns er viktig å forholde seg til. Foretrekker vi hasj eller foretrekker vi andre stoffer - selvfølgelig har vi lyst å si at vi foretrekker ingen stoffer - men dette valget har vi ikke. Muligens har vi ikke alternativet hasj heller, for det er kanskje ikke kult nok - men der er en mulighet for at en del vettuge ungdommer vil bruke hasj i stede for andre stoffer om de får muligheten. Jeg tviler på at vi klarer få ungdommen til å slutte med stoffbruk og rus generelt. Men - vi kan jo håpe da.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpe ungdommene med å gi dem hasj??

Legalisere hasj pga det finnes så mange ting som er farligere??

Det blir jo som å si at det bare er å slå ned hvem som helst det, så lenge men ikke dreper noen. Å drepe noen er jo helt klart alvorligere enn å bare slå ned en tilfeldig stakkars. Med en sånn lovendring ville vi bli kvitt en del av aggresjonen også. Hvis man er forbanna en dag, så kan man bare å stikke ut å lappe til noen på gata.... for få ut aggresjonen.

Ja, la oss gi dem hasjen samtidlig. Tror dette blir bra jeg... Dope dem ned sånn at de ikke blir alt for voldelige når de blir tillat å så ned noen.

Emrh?! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe ungdommene med å gi dem hasj??

Legalisere hasj pga det finnes så mange ting som er farligere??

Det blir jo som å si at det bare er å slå ned hvem som helst det, så lenge men ikke dreper noen. Å drepe noen er jo helt klart alvorligere enn å bare slå ned en tilfeldig stakkars. Med en sånn lovendring ville vi bli kvitt en del av aggresjonen også. Hvis man er forbanna en dag, så kan man bare å stikke ut å lappe til noen på gata.... for få ut aggresjonen.  

Ja, la oss gi dem hasjen samtidlig. Tror dette blir bra jeg... Dope dem ned sånn at de ikke blir alt for voldelige når de blir tillat å så ned noen.  

Emrh?!  :riste:

Vel - jeg vet ikke helt hvordan du tenker da. Men jeg er verken for eller i mot hasjlegalisering - dette på grunn av at jeg har ikke nok kunnskap om dette. Men jeg klarer å forstå at dem som vurderer dette har et utgangspunkt som er at dersom vi stenger for tilgangen til hasj, vil vi "tvinge" ungdommer til å bruke andre og farligere stoffer som erstatning. OG ut fra det utgangspunktet syns jeg det er verdt å lytte til og respektere hva dem tenker og egentlig sier.

Dersom vi som voksne sitter her og tror at vi kan beskytte ungdommer ved å nekte dem tilgang til det som er farlig vil vi bare drite oss ut. En dag må vi lære at unge mennesker velger utfordringer, utprøvinger og de vil gjøre det som ikke er lov. Unge mennesker vil ruse seg i en eller annen for uansett om vi prøver å hindre det eller ikke. Dersom vi fjerner alt annet vil de bare begynne å plukke sopp eller sniffe lim - vi viser stor mangel på innsikt og forståelse dersom vi tror noe annet.

Alle som føler seg tvunget inn i en gitt situasjon vil prøve å komme ut av den. Vi søker, prøver ut, lærer på denne måten hva som er lurt og ikke lurt. Vi kan ikke lære og erfare på grunnlag av hva andre sier de har erfart, det er desverre ikke slik menneskelig utvikling virker - vi må erfare selv. Ikke alt, men noe. Det er når vi selv erfarer at det integreres i oss. Som å brenne seg. Er der noen her inne som aldri har brunnet seg men som likevel skyr ilden? Det tror jeg ikke. Jeg tror at alle mennesker har brunnet seg og at det er grunnen til at de i dag automatisk viker unna varme steder - ellers ville vi prøvd, bare en gang for å kjenne om det virkelig er sant at det er så vondt å brenne seg. Ikke søren om vi ville godtatt det som en sannhet uten å prøve det selv. Slik er vi, det er ikke kjekt når det omhandler så alvorlige saker som rus, men det er likevel realitet-. Og jeg tror at det modneste og mest fornuftige vi kan gjøre er å forholde oss til realiteten som den er, ikke slik vi skulle ønske at den var.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi tilgang til hasj i frykt for at flere skal begynne med sopp, blir det samme som å gi opp. Helt håpløs holdning, og noe jeg ikke kan si er spesielt samfundsbevist. Selv om hasj legaliseres vil det fremdeles være folk som går på soppe jakt. Rett og slett pga er gratis.

Legalisert hasj, hva har vi da? Joa, 2 problemer. Psykisk helsevesen eksploderer (yttligere) og fremdeles vil folk komme til å spise/røyke sopp.

Og legalisere hasj bare sånn at folk skal se at de ikke liker det har ingen nytte. Og hva hvis de liker det? Da vil jo personen bli utsatt for større helsefare. Og det er jo pga at folket liker det folket for problemer.

Men seff. Alle vet om en som røyker hasj en gang i bland uten å ta skade av det. Og det vil jo selvfølgelig gjelde for dem også. Heeelt sikkert ingen skade. Ingen tar skade av det. Nei da. Ingen. Absolutt ingen. *nekte, nekte, nekte, nekte, nekte*

*fyrer opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja - vet ikke. Jeg liker best å prøve se begge sider av en sak og vurdere ut fra det. ettersom jeg ikke selv har noen fast holdning kan jeg ikke diskutere så mye av det du sier. Jeg er delvis enig i det du sier og delvis enig i det motsatte - derfor har jeg ikke nok kompetanse til å avgjøre hva som er rett. Og heldigvis er ikke det mitt ansvar å gjøre heller.

Men det aller første for å kunne komme frem til en best mulig løsning må være å respektere og høre etter på hverandres tanker og meninger, og ikke avfeie andres meninger som tulletøys og barnslige griller.

det er nå i hvert fall min holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...