Gå til innhold

Hasj - legalisering?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

hmmm. det er en ting ved legalisering som er litt interessant: når man sammenligner andel av befolkningen som bruker/misbruker/er avhengig av hasj i forskjellige land (la oss si usa og nederland) og så ser på lovgivningen, er det liten grunn til å tro at forbudspolitikk faktisk fungerer. andelen brukere i usa er flere ganger høyere enn den i nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zirine - ja jeg syns innlegget mitt var ganske godt og i tillegg ganske nøytralt. Men det har ikke noe med at jeg ikke kan svare for meg. Det er vel heller at ja,. jeg syns det er utrolig slitsomt med klipping og liming og deling av innlegg. Kanskje det bare er meg, jeg bruker ikke så mye tid på hver enkelt tråd., Jeg bare skummer gjennom og rabler ned mine meninger, så går jeg videre og ser om det er en annen plass jeg mener noe. :) Det er slik jeg bruker forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Zirine - ja jeg syns innlegget mitt var ganske godt og i tillegg ganske nøytralt. Men det har ikke noe med at jeg ikke kan svare for meg. Det er vel heller at ja' date='. jeg syns det er utrolig slitsomt med klipping og liming og deling av innlegg. Kanskje det bare er meg, jeg bruker ikke så mye tid på hver enkelt tråd., Jeg bare skummer gjennom og rabler ned mine meninger, så går jeg videre og ser om det er en annen plass jeg mener noe. :) Det er slik jeg bruker forumet.[/quote']

Greit nok, men så kan jeg også benytte sjansen til å fortelle deg at min måte å bruke diskusjonsforum på er å diskutere og å følge en diskusjon. Jeg er her ikke hovedsaklig for å "kosemose", få meg småvenninner og/eller bruke kveld etter kveld for å svare på avstemminger ala: Er du glad i blomster - svar ja/nei. Liker du utroskap, svar ja/nei. Jeg er glad i en diskusjon. Å lese AT noen er for/mot noe er ikke interessant, men det er derimot å høre HVORFOR, for så å følge diskusjonen.

Så nå vet du det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er link til bruk av cannabis og virkninger. Legg merke til hva som står under langtidseffekter - det er altså ikke snakk om misbruk men langvarig / regelmessig inntak.

http://www.rusdir.no/fakta_om/narkotika/st...ffene/canna.htm

Sakser ut et lite avsnitt ang. avhengighet og videre bruk av andre narkotiske stoffer.

- Cannabis i seg selv fører ikke til avhengighet av andre narkotiske stoffer, men er nesten alltid det første stoffet i misbrukerkarrierer.

Alt dette er sakset fra Sosial og helsedirektoratet så jeg vil tro det er basert på rimelig kvalifiserte uttalelser. Så å hevde at cannabis ikke er farlig blir litt bak må. Selvfølgelig så er ikke ditt inntak farlig - men det kan du vel fortsette med allikevel. Du vil aldri være i målgruppen til narkotikapolitiet uansett.

Du nevnte i et innlegg noe om avslappende virkning og effekt på smertelindring. Noen steder er cannabis og marihuana godkjent for bruk i medisinsk øyemed feks. Noe lignende bør kunne bli lovlig i Norge hvis man klarer å administrere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Punky.... dette er hentet fra siden din... Produksjon i Europa og USA

Produksjonen av sentralstimulerende narkotiske stoffer, som amfetamin og efedrin, og beroligende midler, som barbiturater og benzodiazepiner, har tradisjonelt funnet sted i Vest-Europa og USA.....

Tydelig at helsedepartementet ikke har PEIL!!!! Efedrin er et lovlig stoff i USA.... og selges overalt uten aldersgrenser...(overalt betyr kiosker og bensinstasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Punky.... dette er hentet fra siden din... Produksjon i Europa og USA

Produksjonen av sentralstimulerende narkotiske stoffer, som amfetamin og efedrin, og beroligende midler, som barbiturater og benzodiazepiner, har tradisjonelt funnet sted i Vest-Europa og USA.....

Tydelig at helsedepartementet ikke har PEIL!!!! Efedrin er et lovlig stoff i USA.... og selges overalt uten aldersgrenser...(overalt betyr kiosker og bensinstasjoner)

Jeg kjenner ikke efedrin så godt jeg - men det står vel ikke i det klippet du legger ved at det er ulovlig ? Men at det har en sentralstimulerende effekt. Efedrin blir vel brukt i mange medisiner kanskje. Efedrin står vel også på dopinglista så i den sammenheng er det ikke lov å bruke det.

Så det er kanskje du som ikke har peil ?

Men uansett - det andre som står der kan vel gjelde for det. Hva var problemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man blir sjekket i stumpen dersom politiet skulle finne deg med en i lomma.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la meg forklare. En som blir tatt med en efedrintablett på seg ute på byn f eks blir kasta på glattcella og får en bot på kanskje firetusen kroner. (her blir han også sjekket i alle kroppsåpninger) I værste fall får han ikke lov til å dra til Usa... kanskje han kjøpte pillen på 7-eleven der, men slike ubetydeligheter gidder vi ikke bry oss om, så lenge politiet får bevilgner pr beslag er det naturlig at politet bruker mer og mer ressurser på "narkotikaproblematikken". En viss professor Niels Lie eller noe sånt noe har anslått at årlig bruker man titusen fengselsdøgn på narkomane...

Ikke rart de henlegger 2/3 av andre saker...

Punky, ser du ikke selv at det er et problem?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la meg forklare. En som blir tatt med en efedrintablett på seg ute på byn f eks blir kasta på glattcella og får en bot på kanskje firetusen kroner. (her blir han også sjekket i alle kroppsåpninger) I værste fall får han ikke lov til å dra til Usa... kanskje han kjøpte pillen på 7-eleven der, men slike ubetydeligheter gidder vi ikke bry oss om, så lenge politiet får bevilgner pr beslag er det naturlig at politet bruker mer og mer ressurser på "narkotikaproblematikken". En viss professor Niels Lie eller noe sånt noe har anslått at årlig bruker man titusen fengselsdøgn på narkomane...

Ikke rart de henlegger 2/3 av andre saker...

Punky, ser du ikke selv at det er et problem?

Waco

Nå har jo dette ikke noe i denne debatten å gjøre.

Det gjelder jo de fleste ting at det er ulik lovgivning i de forskjellige landene. Det er opp til en selv å sørge for å ikke ta inn noe i et land som ikke er lovlig.

Når det gjelder å ta narkotikamisbrukere så er det vel mer riktig å i hovedsak gå på bakmennene - og det vil jeg tro de gjør også. Men hvis en narkoman begår et annet lovbrudd så må jo vedkommende fengsles naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zirine
Her er link til bruk av cannabis og virkninger. Legg merke til hva som står under langtidseffekter - det er altså ikke snakk om misbruk men langvarig / regelmessig inntak.

Det er snakk om folk som røyker mye cannabis jevnlig - klart det er negative effekter av det. Negative effekter finner man også hos folk som drikker mye sprit jevnlig.

Dette har jeg aldri benektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av dophuer som nekter å innse at cannabis faktisk ER farlig.

La oss legalisere OG avkriminalisere dritten, så ender nok disse dophuene opp som sprøytenarkomane - så kan de da fortelle om hasjbruken de startet med IKKE var årsaken til livssituasjonen de nå befinner seg i :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina, vi forstår at du er personlig engasjert, - og leter etter skyldårsak hos dopet, - slik de fleste mødre gjør når de ikke forstår at det er virkeligheten det er noe galt med og ikke rusen..

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at om hasj blir legalisert eller ikke har liten innflytelse i forhold til en stor del av de narkomane. Jeg tror også at legalisering av hasj muligens vil øke forbruket. Men det jeg ser som kan være positivt her er at jeg håper at ved legalisering av hasj vil en del ungdommer velge å ruse seg på dette i stede for sterkere stoffer - dette kan hindre dem i å bli narkomane fordi at de bruker stoffer som er mye sterkere og farligere enn hasjen er. Da tror jeg at en del av disse ungdommene vil ha en fortid der de røyka en del hasj i helgene men blir friske og sunne voksne mennesker. De stoffene som florerer i dag øker risikoen for et langvarig misbruk og avhengighet. Dem som ville blitt narkomane uansett tror jeg det har liten innflytelse over. Men om det er grunn nok til å legalisere vet jeg ikke da, jeg syns bare det er et viktig punkt og tenke på, og vurdere. Liksom noen sier at ungdommene likevel vil velge de ulovlige stoffene fordi det er det ulovlige som er spennende - jeg er ikke enig i dette,. I min ungdom foretrakk vi lovlig øl fremfor farlig hjemmebrent selv om hjemmebrenten var ulovlig og spennende. Men der er visst delte meninger om dette her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina, vi forstår at du er personlig engasjert, - og leter etter skyldårsak hos dopet, - slik de fleste mødre gjør når de ikke forstår at det er virkeligheten det er noe galt med og ikke rusen..

Waco

Hvilken rett har du til å klandre meg for problemene min datter har?

Tilgjengelighet = større misbruk så enkelt er det. Alle som idag er narkomane startet i 90% av tilfellene med hasj, de begynte slettes ikke rett på kokain eller heroin. Hasj er skadelig, mer skadelig enn sigarettrøyk.

Ikke kom her og fortell meg at cannabisrøyking er ufarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina, jeg sier bare det er farligere og arrestere folk som bruker cannabis...

Og det faktum at ungdom prøver hasj fordi det er forbudt.

Det er rimelig enkelt, tenk bare på at andelen sigarettrøkere under atten har steget etter at aldersgrensen ble hevet i 97...

IKKE KOM OG SI DET IKKE ER NOEN SAMMENHENG MELLOM FORBUD OG BEHOV!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det ingen sammenheng mellom tilgjengelighet og forbruk, usa og nederland er beviser på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...