Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 For en tid tilbake avkriminalisert Storbritania bruk av hasj "Et utvalg som er nedsatt av statsminister Tony Blair har nå konkludert med at en legalisering av disse stoffene ikke medfører store helseskader eller andre samfunnsmessige problemer, melder Aftenposten. Stoffene er ikke ufarlige, men den fysiske avhengigheten er liten - til og med mindre enn ved tobakk og alkohol." Her hjemme kjempes det også for legalisering av hasj - Sullan og Kirkens Bymisjon står samlet: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=236742 , det er hasjmarsjer titt og ofte over det ganske land. Min mening: Hasj er ikke et narkotisk rusmiddel på linje med heroin, speed og annet og kan derfor ikke komme isamme kategori som disse. Hasj er et rusmiddel som kan misbrukes, det samme er alkohol. Med dette mener jeg at vi kan ikke sette likhetspunkt mellom hasjbruk og overforbruk av hasj OG/ELLER at folk automatisk kommer til å gå over til sterkere stoffer. De menneskene som har "mye å dra på" kommer til å bli misbrukere uansett - det være seg alkohol, piller, dop. Oppegående folk klarer å forholde seg til hasj på en ok måte. Så lenge alkohol lovlig kan nytes og vanlig tobakk kan kjøpes i butikken til tross for at det har har sentralstimulerende effekt - vel, så bør også hasj legaliseres. Dere?
*Lillian* Skrevet 11. juli 2003 #2 Skrevet 11. juli 2003 Couldn't agree more! Har det litt bråttom her, men jeg måtte bare svare. Jeg er veldig enig i alt som allerede er skrevet her, kommer sterkere tilbake senere, jeg. Lillian
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 Hasj bør IKKE legaliseres! :evil: Dina Hvorfor ikke?
Dina Skrevet 11. juli 2003 #6 Skrevet 11. juli 2003 Molanya; jeg har sett eksempler på at litt hasj av og til på fest har ført til litt mer, og litt oftere..... og da KAN det gå riktig galt! Jeg har aldri prøvd det selv, men hadde noen i "gjengen" jeg var sammen med i ungdomstiden som hadde et veldig "nært" forhold til hasj! Men på den annen side ser jeg jo også helt klart at f.eks. alkohol også kan aksellerere til en svært vond spiral...! Dina
Madison Skrevet 11. juli 2003 #7 Skrevet 11. juli 2003 ALLE vet at hasj er det man begynner med.. så er det ikke lenger nok, og begynner på sterkere stoffer etterhvert.. blir avhengig av alt sånt. Sett for mange gå til grunne, gå rett til helv*** på grunn av dette!! (jo hasj er bare begynnelsen på resten!) De er pokker meg dumme om de legaliserer det!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #8 Skrevet 11. juli 2003 Alle former for misbruk kan gå galt. Røyk, alkohol, piller - U name it. Er det virkelig et godt nok argument, syns du?
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #9 Skrevet 11. juli 2003 Jo, men kan man ta hensyn til slike tankerekker i et slikt spørsmål? Jeg skulle gjerne gjort det, men føler det blir litt feil. "Du får ikke kjøre bil, fordi sannsynligheten er stor for at du kjører altfor fort..." Kunne laget til mange tilsvarende utsagn, som måtte blitt relevante i samme slengen som hasj. Jeg vet hasj ofte fungerer som en "inngang", men er dette er godt nok argument?
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #10 Skrevet 11. juli 2003 ALLE vet at hasj er det man begynner med.. så er det ikke lenger nok' date=' og begynner på sterkere stoffer etterhvert.. blir avhengig av alt sånt. [/quote'] Det utsagnet der får du begrunne, evt. henvise til dokumentasjon som underbygger påstanden.
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #11 Skrevet 11. juli 2003 ALLE vet at hasj er det man begynner med.. så er det ikke lenger nok' date=' og begynner på sterkere stoffer etterhvert.. blir avhengig av alt sånt.[/quote'] Dette har mer med viljestyrke å gjøre, enn hasjen selv...
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Molanya; jeg har sett eksempler på at litt hasj av og til på fest har ført til litt mer, og litt oftere..... og da KAN det gå riktig galt! Jeg har vært gift med en alkoholiker og har sett hva alkohol kan føre til - jeg har også møtt mange andre med alkoholproblem. Bør vi derfor forby alkohol? Jeg har jobbet på et sted for syke og døende mennesker hvor 90% av alle disse døde av sykdommer som var relatert til røyking. Bør vi forby tobakk?
Madison Skrevet 11. juli 2003 #13 Skrevet 11. juli 2003 Alle former for misbruk kan gå galt. Røyk, alkohol, piller - U name it. Er det virkelig et godt nok argument, syns du? Hell no.. man får behov for mer. Noe sterkere! Det gjør man ikke av røyk. kan gjøre av alkohol. Men her er det mer på viljestyrke ja. Men nei ikke enig i hasjen.. er rart da.. at så å si alle misbrukere starta med hasj. Hvorfor det tror dere?
Madison Skrevet 11. juli 2003 #14 Skrevet 11. juli 2003 Hva har jeg ikke begrunna? hva alt sånt var sammeheng i husker jeg ikke,så glem den. Men resten?
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #15 Skrevet 11. juli 2003 Hell no.. man får behov for mer. Noe sterkere! Det er ingenting med canabis som gjør at man får behov for noe sterkere, canabis er MINDRE avhengighetsskapende enn både alkohol og tobakk. Du blander inn folks psykiske helse her, og det ser jeg gang etter gang. Det er feil. Jeg drikker et glass rødvin fordi det er godt, jeg drikker meg beruset en og annen gang fordi det er godt. Jeg drikker IKKE rødvin fordi det hjelper meg til å takle et sosialt liv eller fordi jeg ikke fungerer i hverdagen. Det finnes plenty av dem som røyker en joint inni mellom - jeg gjør det også et par ganger i året, men som aldri går over til sterkere stoffer. De har simpelten bare byttet ut pilsen med en joint i hyggelig lag. Hvis du hardnakket står på ditt, må du dokumentere påstanden din - for det er HELT nytt for meg at det er en automatikk i dette.
Madison Skrevet 11. juli 2003 #16 Skrevet 11. juli 2003 Jo, men kan man ta hensyn til slike tankerekker i et slikt spørsmål? Jeg skulle gjerne gjort det, men føler det blir litt feil. "Du får ikke kjøre bil, fordi sannsynligheten er stor for at du kjører altfor fort..." Kunne laget til mange tilsvarende utsagn, som måtte blitt relevante i samme slengen som hasj. Jeg vet hasj ofte fungerer som en "inngang", men er dette er godt nok argument? Et dårlig eksempel syns jeg. Du velger selv om du vil kjøre for fort. Begynner du med hasj..så går det en tid og det er ikke nok. Altså du prøver sterkere. Da er det dessverre veldig mange som ikke har den viljestyrken du snakker om til ikke å begynne med sterkere stoffer. Rart at vi som er veldig imot har sett dette på veldig nært hold. Hva snakker dere ut ifra?
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #17 Skrevet 11. juli 2003 Jeg kan ikke godta ditt ressonement om at det er en automatikk i å røyke en joint en gang i måneden f.eks og at dette skal føre til at man begynner med sterkere stoffer. Jeg vil bare gjerne at du sier mer om dette. Hvor har du det fra?
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #18 Skrevet 11. juli 2003 Madison. Jeg tror: grunnen til at en person overdriver noe - om det er jobb, trening, alkohol, narkotikabruk - er ikke at vedkommende trenger dette spesielt. Personen trenger noe, for å dekke over noe annet. Om jeg snakker i koder nå, mener jeg at misbruk i alle form kommer av et følelsesmessig behov. Man kan bruke bilkjøring for å få utløp for aggresjon - og smelle i fjellveggen. Man kan trene i hvert ledige øyeblikk, fordi man da slipper å forholde seg til "virkeligheten" sosialt - og ende opp fullstendig asosial. Man kan begynne med hasj av "en eller annen grunn" - og ende opp på tyngre stoffer fordi man vet at dette er en mulighet for å "komme bort". Vi kan ikke forby bilkjøring og trening av eksemplene overfor (ja, det er satt litt på spissen). Er det hasjen i seg selv som er grunnen til at (mis-)brukeren trenger tyngre stoffer? Jeg tror faktisk ikke det. Hjelper det om vi forbyr stoffet? Nei, jeg tror ikke det, med bakgrunn i det jeg nå har sagt at jeg mener og tror. Du spør hvorfor vi tror at hasj er "porten" til tyngre misbruk - hvorfor tror du, da?
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #19 Skrevet 11. juli 2003 Et dårlig eksempel syns jeg. Du velger selv om du vil kjøre for fort. Begynner du med hasj..så går det en tid og det er ikke nok. Altså du prøver sterkere. Da er det dessverre veldig mange som ikke har den viljestyrken du snakker om til ikke å begynne med sterkere stoffer. Rart at vi som er veldig imot har sett dette på veldig nært hold. Hva snakker dere ut ifra? Jeg har personlig røyket ca 3 jointer i året i 5 år. Min første joint røyka jeg da jeg var 19 år - så gikk det 10 år før jeg tok den neste. Jeg kjenner flere som tar en joint i ny og ne, men som likevel sjelden foretrekker dette foran rødvin i sosialt lag. Selv foretrekker jeg også rødvin. Jeg kjenner ingen narkomane, men derimot endel folk som har et alkoholproblem.
Madison Skrevet 11. juli 2003 #20 Skrevet 11. juli 2003 Madison. Jeg tror: grunnen til at en person overdriver noe - om det er jobb, trening, alkohol, narkotikabruk - er ikke at vedkommende trenger dette spesielt. Personen trenger noe, for å dekke over noe annet. Om jeg snakker i koder nå, mener jeg at misbruk i alle form kommer av et følelsesmessig behov. Man kan bruke bilkjøring for å få utløp for aggresjon - og smelle i fjellveggen. Man kan trene i hvert ledige øyeblikk, fordi man da slipper å forholde seg til "virkeligheten" sosialt - og ende opp fullstendig asosial. Man kan begynne med hasj av "en eller annen grunn" - og ende opp på tyngre stoffer fordi man vet at dette er en mulighet for å "komme bort". Vi kan ikke forby bilkjøring og trening av eksemplene overfor (ja, det er satt litt på spissen). Er det hasjen i seg selv som er grunnen til at (mis-)brukeren trenger tyngre stoffer? Jeg tror faktisk ikke det. Hjelper det om vi forbyr stoffet? Nei, jeg tror ikke det, med bakgrunn i det jeg nå har sagt at jeg mener og tror. Du spør hvorfor vi tror at hasj er "porten" til tyngre misbruk - hvorfor tror du, da? Syns du gir et godt svar ihvertfall :D Dette med følelsesmessig behov og slikt, skal jeg ikke nekte for. Tror absolutt det er noe i det. Blir forsåvidt det samme med alkohol. Men jeg mener at man blir mer avhengig av hasj. Eller, kanskje ikke egentlig av den.. men er jo en grunn til at veldig mange går lenger.. Altfor mange.. Er veldig skremt.. fordi jeg har sett kjente-flere.. som røyka litt hasj i tenårene(nå er jeg fortsatt der da). Over tid så har det gått i amfetamin og gud vet hva. Påfølgende overdoser..osv.. det jeg mener er at de startet med hasjen.. Man kan jo diskutere hvorfor..men vet vi egentlig.. Har ikke vært der selv. Vet kun det jeg har sett. Hmm..snakka med en av disse hardbarka gutta fra plata en gang. rundt 50 tenker jeg.. han fortalte meg vel halve livshistorien sin,og var takknemlig for at noen gadd høre på han i det hele tatt :D Men det han gjentok gang på gang var faktisk hasjen.. ba meg aldri røre det stoffet. Da er det stor sjanse for at du har driti deg ut allerede.. Er det noen som vet noe om dette så er det vel disse gutta.. Nå var dette kort og generelt.. Men hva tror dere de ville sagt? At hasj er helt ufarlig og uskyldig? Ikke snakka om 2 i året forresten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå