Gå til innhold

Jeg har visst en spire i magen!


angara

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Etter å ha smuglest i mange dagbøker her inne, tenkte jeg at jeg får stå frem og lage min egen. Litt gøy å kunne bla tilbake og minnes hvordan det var, når jeg (forhåpentligvis) har kommet lengre frem i svangerskapet. Og gøy å ha et sted å samle tanker og følelser på. I stedet for å skrive som gjest i utallige tråder på ulike steder....

Jeg er i midten av tredveårene, og dette er første gang. Jeg har vært (er?) en av dem som ikke ble voksen og babyklar så fort, har studert i mange år, hatt et fritt liv med mye reising og lite ansvar, har vært glad i å sitte på puben med venner til de sene nattetimer. Jeg er klar over at ingenting kommer til å bli som før etter dette.

Ja, altså det å bli mor er ikke noe jeg har tenkt så veldig mye på, noen gang, og jeg har aldri drømt om å holde en baby som var min egen, eller vært spesielt opptatt av andres barn. Jeg har hittil stort sett fokusert på voksne mennesker i hverdagen min, og har et travelt liv og er aktiv innen kultur og ting som skjer i byen, og har en god jobb innen akademia.

Det var vel en og en halv uke siden jeg fikk to streker på graviditetstesten. Det var innenfor 3e prøvemåned. Så vi har vært veldig heldige, at det gikk så fort (jeg har gått på p-piller i 12 år sammenhengende før jeg sluttet rundt nyttår)!

Men nå er det jo bare den lille spiren som står i hodet mitt. Ikke at jeg tenker mye på at det noen gang skal komme ut en levende baby, så langt tør jeg ikke tenke ennå, men at den skal ha det så bra som mulig der den ligger og klynger seg fast inni meg.

Det føles veldig merkelig å ha endret totalt fokus i livet, så plutselig, men samtidig mest av alt spennende.

:)

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med en liten spire i magen!

Blir koselig å følge med deg videre:)

Takktakk! :)

Så misunnelig på deg som har kommet så langt...

En del av meg skulle ønske jeg ikke hadde oppdaget graviditeten så tidlig, for det er ennå så usikkert hvordan det går i disse tidlige ukene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, har fått bestilt time til privat UL! Hun damen jeg snakket med (på Medicus) virket kjempehyggelig, og det var så koselig å snakke med henne, til forskjell fra fastlegekontoret, som mente at det var ingen som gikk til første svangerskapskontroll før uke 12. Det er jo over en og en halv måned til! På nettet leser jeg om at folk går til legen med en gang de oppdager at de er gravide. Hun på fastlegekontoret himlet litt med øynene (jeg kunne merke det gjennom telefonen) da hun insinuerte at mange nygravide var litt vel "hysteriske".

Men takket være den hyggelige damen på det senteret får jeg komme om to uker, da er jeg i uke sju, for å se om det er liv der!

Og jeg som alltid har vært litt skeptisk til privatisering av helsetjenester, da... :sjenert:

Har uroet meg en del pga at symptomene mine forsvant, og jeg har ikke vært kvalm eller hatt ømme bryster på 5-6 dager. Og på nettet leser jeg at det nettopp er i uke 5 at kvalmen og symptomene pleier å komme.... og så skjer det motsatte her.

Velvel, hysterisk eller ikke, det skal bli veldig godt å få kommet seg på UL. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten. Men slutt å kalle fosteret for "den lille spiren" og heller ikke prins/prisesse eller keiser/keiserinne.

Og mange nygravide ER hysteriske, Aftenposten hadde en artikkel om det de kaller Google-pasienter. Folk som leser seg opp på alt mulig og de nygravide mødrene som har lest seg vettskremte på diverse nettforumer er visst de verste.

Slapp heller av og ikke let etter ting som kan være galt. Du stresser deg opp og det er ikke sunt for deg eller babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten. Men slutt å kalle fosteret for "den lille spiren" og heller ikke prins/prisesse eller keiser/keiserinne.

Ja, kan godt få et snev av google-tendens, innrømmer det. Men det er jo første gang for meg, og når jeg ikke får komme til kontroll før det har gått 12 uker, og jeg blir så nysgjerrig på hva som skjer med meg... så er google lett å ty til.

Er det galt å kalle det spire? Jeg synes "foster" er litt vel tidlig å bruke. Det har liksom ikke utviklet seg til noe håndfast i den aller første fasen, derfor syntes jeg spire var en god betegnelse. Noe som gror. Men det er mulig noen synes det er litt teit, da.

Ikke kalle det keiser/keiserinne, nei... det skal jeg huske, "Antoinette"! (de fleste får vel også assosiasjoner til en viss prinsesse/hertuginne med dette navnet) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med graviditeten :hoppe: Og så spennende det blir med ultralyd! :) Lykke til!

Syns da ikke det er noe galt å kalle den lille for " lile spire".. :sjenert: Enig i at det kan høres rart ut når man er godt på vei ut i svangerskapet.. Men ikke når man er 5 uker på vei altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille spira. Forøvrig et koselig navn, det er jo det det er. :Nikke:

Gleder meg til å følge med her!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på og gratulerer så mye med spiren ;) Jeg synes forøvrig også at det er søtt og mer passende enn foster. Foster er vel igrunn ikke før 3. måned ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal slutte å bekymre meg for mangel på kvalme og andre symptomer. Snakket litt med min mor i går, og hun sa at hun har aldri følt seg så frisk og sprek noen gang som da hun gikk gravid.

Og en tante av meg hadde visstnok vært på ferie og følt seg litt uvel og rar, og hadde gått til legen, og han hadde sagt at du er jo 6 måneder på vei! Hehe. Hun har alltid vært veldig tynn og drevet med idrett, og har hatt veldig uregelmessig mens, da, så hun hadde ikke merket noe. Tenk å få vite det, og bare ha 3 mnd igjen. Da er man jo nesten snytt for den litt spennende tiden det er å være gravid.

Jeg tror nok jeg trenger mer enn 3 mnd på å venne meg til det som skal skje.

En kollega hadde med sin nyfødte baby på jobb en dag i forrige uke, og den var knapt to uker gammel. Men så stoooor! Jeg satt og smugkikket på den og lurte i mitt stille sinn på hvordan den spede kroppen til min kollega klarte å føde en slik stor sak.

Plukket opp et blad, "Gravid", på Narvesen og bladde litt i det, men kjente jeg ble helt uvel og svimmel av å se så mange babyer og store mager, og ...huff. Det gikk rett tilbake til hylla. Får prøve igjen når det har gått litt mer tid.

Det ble visst et interiørblad i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spira! :strix: Her må jeg følge med!

Vi høres i grunn veldig like ut :) Jeg er også over 30, har tatt laaaang utdannelse og fokusert på reising og slik de siste årene og har absolutt ikke vært klar for barn. Egentlig har jeg alltid sagt at jeg ikke skulle ha barn i det hele tatt, men ting har nå endret seg ;)

Og jeg er nok en typisk google-pasient :fnise: Men legen min synes heldigvis det er greit, da. Nå har han vært syk i det siste og jeg har blødd litt og diverse, så var også på tidlig, privat ultralyd når jeg var 6 uker +6. Fikk se hjertet slå! Det var veldig stas, så gled deg til det! :rødme:

Og du er velkommen inn i terminklubben vår! (nov/des09) Vi er ikke så mange der inne foreløpig, alltid koselig med flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Medicus i uke 12. Hadde så lite symptomer og ville ikke vente helt til uke 18 med å få bekreftet liv. (småhysterisk førstegangsfødende jeg og....)

Synes det er helt greit å kalle det spire. Det er jo ikke et foster før i uke 11-12.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ser fram til Medicus-timen. Alt føles jo bra og jeg har ikke blødd, så det at jeg ikke har noen symptomer er jo kanskje bare en bonus? De fleste symptomene virker jo til å være litt ekle/ubehagelige...

Føler at jeg har blitt så usosial de siste par ukene. At jeg glir fra vennene mine (bortsett fra et par stk som jeg har fortalt det til). Når jeg ikke blir med ut på pub i helgene, for eksempel.

Jeg ble med en venninne ut for en ukes tid siden, og drakk eplemost hele kvelden, men jeg må bare innse at jeg ikke klarer å ha det gøy på pub uten alkohol. Sitter der og irriterer meg over alle de fulle menneskene som bråker, og blir bare surere og surere. Stakkars venninna mi som måtte holde ut med meg :) Det blir vel lettere når jeg kan være åpen om hvorfor jeg vil holde meg hjemme i helgene.

Evt finne på sosiale ting i helgene som ikke krever alkohol. Bowling? Kino? Invitere venner på middag og brettspill? Det er jo faktisk mange gode muligheter. Man trenger ikke sitte foran tv'n hver helg (selv om jeg er glad i det også, altså...). Har kjøpt to nye playstation-spill til helgebruk, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeeeeeeei -

Var på toalettet nettopp, og så at jeg har blødd litt. Brunt blod. Ikke fersk og rødt.

Dette lover ikke bra.

:tristbla::tristbla::tristbla::tristbla::tristbla::tristbla::tristbla:

Kjempenervøs nå. Hva skjer videre? Vil det komme mer blod?

Har lyst til å gå hjem fra jobben, legge meg på sofaen og grine. Men sitter på kontoret og jobber som vanlig - håperhåperhåper at det kan gå bra likevel.... Og nå som mannen min har reist bort på en liten påsketur akkurat i denne dagen...

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest:

Det er veldig vanlig å spotte litt og til og med småblø litt tidlig i svangerskapet. Så lenge det ikke kommer store mengder (=som en menstruasjon) rødt blod, så er det mest sannsynlig ikke noe farlig.

Selvfølgelig kan en liten blødning være starten på en større blødning. Men så lenge det starter med litt brunt og ikke rødt så tror jeg du kan slappe av. Så tidlig kan det til og med være rester av en festeblødning som kommer ut.

Men jeg skjønner hvor kjip den oppdagelsen er! :klemmer:

Heier på spiren din! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar, Klematis :klemmer:

Er liksom ingenting å gjøre enn å vente. Tenkte på å ringe legen, men det er jo ingenting han kan gjøre uansett enn å be meg se det an litt, så jeg dropper det.

Så rart at man merker hvor knyttet man blir til et slikt lite gnist av liv som man har inni magen, bare etter kort tid. Men en ting er sikkert - går det galt nå så skal vi prøve igjen så fort som mulig! Det gjelder å se framover. Og tenke at hvis det går galt, så var det ikke "meant to be", da er det kroppen som finner ut at denne spiren ikke er liv laga.

Håper og satser på at dette vil ende godt likevel. Men, guri, så fælt det er å gå og vente på å eventuelt blø mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Angara! Jeg tror ikke du har noe å være redd for! Enten så kan det være rester etter festeblødning, eller så kan det faktisk være et egg til som ikke har festet seg rett og slett. Har lest i diverse bøker om at det er visst utrolig vanlig at to eller flere egg blir befruktet og fester seg en periode, men det er langt fra så mange tvillinger som blir født. Dette er rett og slett fordi vi mennesker er såpass "langlivede" pattedyr og egentlig ikke skal få mer enn ett avkom av gangen, og dermed skiller kroppen ut de andre eggene. Ergo, blødninger i starten av svangerskapet. :) Det er klart at det finnes de som venter tvillinger som også har opplevd blødninger, men jeg tror dette er mer sjeldent.

Uansett så tror jeg det er svært vanlig med en liten blødning, og nå var det jo ikke friskt blod heller for deg! Bare ta det med ro og forsøk å stresse deg ned igjen du :) Det kommer til å gå så fint!

Men skulle det komme friskt blod, så ville jeg nok ha kontaktet lege.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, GlaJenta. :klemmer: Det høres ut som en veldig fornuftig forklaring på hvorfor jeg blør og at det er helt ufarlig. Jeg velger å tro på den! :)

(later som jeg ikke så at det hadde kommet litt mer brunt da jeg nettopp sjekket igjen nettopp.)

Dette skal gå bra likevel!!!! :tommel:

Endret av angara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spire! Syns det er et fint navn, jeg. I hvert fall frem til embryoet blir et foster.

Kjedelig med spotting, håper alt er bra!

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...