Gå til innhold

Utslitt

Fremhevede innlegg

Gjest Wacmoc
Skrevet

Jeg er helt utslitt nå i både hode og kropp.

Er veldig mye for meg om dagen med skole og press der, en kjæreste som nettopp hatt fått seg ny jobb og jeg kommer til å se han betydelig mindre enn jeg er vandt til, og mye styr hjemme hvor jeg bor med pappa.

Gått til psykolog i 3 år tidligere, og er på venteliste igjen nå fordi jeg trenger det. Jeg er helt utbrent, orker ingenting, er bare sur og sint over det meste, og er ikke noe flink til å holde meg på skolen en hel dag..

trenger noen råd og tips til å få mer energi til å orke ting. Få opp humøret litt, og kanskje slutte å være så bitch mot han jeg elsker ( blir det når jeg er sliten :( )..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

sjekk om du har jernmangel... det kan gjøre deg sliten og dermed deppa og irritabel... jeg gikk også til sykolog, men det som gav meg energi igjen var nye studievenninner og jern!

Gjest Wacmoc
Skrevet (endret)
sjekk om du har jernmangel... det kan gjøre deg sliten og dermed deppa og irritabel... jeg gikk også til sykolog, men det som gav meg energi igjen var nye studievenninner og jern!

har sjekket, har det ikke..

Endret av Wacmoc
Skrevet

det hjelper å sette seg realisitske mål. den ene dagen kan det være å gå på butikken. den neste kan det være å sette på en vask. i tillegg må du kjenne på kroppen, og la være å gjøre mer enn du orker. det er likevel viktig å prøve å komme seg ut i dagslyset en gang daglig, for det hjelper på energien. du kan også prøve å kutte ut tv og internett, og fokusere på pusten din flere ganger daglig (passe på at du puster helt ned i magen). Noen synes bankeøvelser som dette hjelper. Andre synes lett trening hjelper. Det som er viktig er å sette ned aktivitetsnivået, og også å tenke etter hva slags aktiviteter som bygger deg opp, og hvilke som suger mer energi enn du får tilbake.

Det går også an å undersøke om du har lavt stoffskifte, dette gjøres med en enkel blodprøve.

Skrevet

Kanskje du kan få en sykemelding for en uke eller to, slik at du får tid til å hente deg inn igjen? Ellers så kan det kanskje være noe i kostholdet ditt som kan hjelpe på. Vet jo ikke hvordan du spiser, men enkelte matvarer har bedre innvirkning på humør og energinivå enn andre. Ikke still for høye krav til deg selv, og som nevnt over her så er det nok lurt å sette deg små mål for hva du vil klare for hver dag. Ikke ta på deg mer ansvar hjemme, eller takk ja til avtaler med venninner osv. hvis du føler at energien ikke er til stede. Prøv å kom deg ut iløpet av dagen og gå deg en tur, få frisk luft og få brukt kroppen litt. Det trenger ikke være mer enn 20-30 minutt, alt etter hva _du_ føler at du kan klare.

Skrevet

Sover du nok?

Spiser du riktig? Altså sunn mat.

Trener du?

Er du ute i frisk luft hver dag? En halv time.

Gjest Gjest
Skrevet

Synest du fikk et bra svar ovenfor.

Prøver du å komme deg å ut å trene?

Visst det er at du er sliten, kan du få mer energi av å komme deg ut å trene litt..

Spise sunt, få i deg de vitaminene og mineralene du trenger..

Håper du får time hos psykologen snart, hjelper å snakke ut med utenforstående av og til..

Kanskje prøve å finne på noen koselige ting med kjæresten din?

Ønsker deg lykke til!! :)

Skrevet

så forresten at du går skole. kanskje du kan søke om å få ta utdanningen over lengre tid og dermed ha redusert studiebelastning en periode?

Gjest Wacmoc
Skrevet

Takk for svar.

Jeg er ute ganske mye i løpet av en dag, 2-3 timer til sammen hver dag ettersom at jeg har hund, og at jeg tar 5 forskjellige busser hver dag ( skole + kjæreste + hjem ) ca, og dermed må gå til busstoppene osv.

Har begynt å trene litt, men mest for å få opp selvtillitten og få mer "posetiv oppmerksomhet" av kjæresten. Har gått fra 30 til 160 situps hver dag på en uke nå. :)

Sover relativt lite egentlig. Er dager hvor jeg sovner ellve, men våkner 3-4-5 ganger i løpet av natten og står opp 6, mens andre dager hvor jeg legger meg 10, ligger og vrir meg og får ikke sove fram til 2-3 tiden, for å så stå opp 6 igjen. Må opp så tidlig i hverdagen pga skole. I helgene rekker jeg ikke å bli helt utvilt og får ikke "ladet opp" batteriene før det er en ny skoleuke, og er da på`n igjen med å være sliten.

Når det kommer til mat er jeg veldig dårlig på å spise. Har slitt med spiseforstyrrelser ( anorexi ) for et par år tilbake, og har aldri greit å komme tilbake til en normal mat rutine. Har en kjæreste som er veldig flink til å passe på at jeg spiser, han kjøpte f.eks her for et par uker siden mat for 400 kr som jeg kunne ha hjemme hos pappa ettersom at han har veldig idiotisk forhold til mat, og ikke kjøper inn mat til meg hvis ikke det "passer seg sånn". Han spør meg hver dag om jeg har spist noe og evt hva, og lager mat til meg. Noe som er veldig deilig, samitidig slitsomt. Er noen dager hvor jeg kan spise kanskje 2 brødskiver, middag og kanskje en sjokoladebit. Men så kan jeg glemme å spise på 36 timer.. VET at matvanene mine har mye å si på hvorfor jeg er sånn. Men er utrolig vannskelig for meg når det gjelder mat..

Å få delt opp skolen vil jeg ikke ta nå ettersom at det bare er 2 mnd igjen av skolen etter påske..

Og å gjøre noe hyggelig med kjæresten blir litt vannskelig for øyeblikket da han kommer til å være borte endel og være sliten pga jobben framover. Vi har i tillegg lite penger, og blir da vannskelig å f.eks gå på Kino.

Idag har jeg vært teit, og har begynt å drikke. Tatt meg en øl, og sitter nå med en liten drink. Ei besteveninne kommer snart og vi skal drikke og se på tv og prate. Er bra for meg å gjøre det, men samtidig ikke da jeg ikke står for det å drikke pga du er deppa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...