Gjest TS Skrevet 28. mars 2009 #21 Skrevet 28. mars 2009 TS, hadde du ikke blandet kristne med sekter og katolikker, og ikke generalisert så mye som du gjør, hadde jeg syntes du hadde et godt poeng om en viktig sak. Men skal vi diskutere dette så må du holde deg til fakta og du må forstå hva som faktisk er representativt for oss som du kaller avskum. Det er klart at det finnes kristne som dømmer andre, på lik linje med ateister som dømmer andre. Akkurat nå framstiller du deg som sistnevnte og dermed klarer jeg ikke å ta deg seriøst. Du trenger ikke ta meg seriøst. Du er heller ikke en person jeg ville henvendt meg til med åpningsinnlegget ditt. Jeg klarer ikke finne noe negativt ved deg, annet enn at du tror på julenissen, og trenger selvbedrag for å ha det godt. Kunne du ikke da heller ha søkt ut en snill religion, noe taoisme eller noe liknende, og så bare funnet på en kjærlig far som noe attåt? Uten denne grusomme, jævlige, sosiopatiske bibelnissen i bunn?
Gjest TS Skrevet 28. mars 2009 #22 Skrevet 28. mars 2009 Du trenger ikke ta meg seriøst. Du er heller ikke en person jeg ville henvendt meg til med åpningsinnlegget MITT. Jeg klarer ikke finne noe negativt ved deg, annet enn at du tror på julenissen, og trenger selvbedrag for å ha det godt. Kunne du ikke da heller ha søkt ut en snill religion, noe taoisme eller noe liknende, og så bare funnet på en kjærlig far som noe attåt? Uten denne grusomme, jævlige, sosiopatiske bibelnissen i bunn? *korrektur
waco Skrevet 28. mars 2009 #23 Skrevet 28. mars 2009 Kristne er lettere å overbevise, - det er ikke tilfeldig at det nesten bare er kristne med i pyramidespill og lignende. Letttjente penger og frelse, - det er det som driver de fremover!
alicia2 Skrevet 28. mars 2009 #24 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Er nok sånn, ja. Jeg kunne holdt kjeft, og latt være å bry religiøse med meningsterrorismen min. På den annen side, så kan jeg av gjensidighetsgrunner gå med på svært mye frihet til religiøse. Av og til tenker jeg at jeg kunne gått med på å tillate omskjæring også. Hvor mange kristne finner du som ikke dolker ateister i ryggen, når det er snakk om gjensidighet? Var det ikke en sørlandsskole nå nylig som tvang unga med til gudstjeneste og tvang dem til å be bordbønn? Hva skal jeg tvinge dere til da? Jeg er ikke SVer, det er det Tabby som (kanskje) er, og andre lissom-tolerante antiliberale fascister. Nei du har jo en frihet til å si hva du vil,selv om det ikke er nødvendig å greie alle over med en kam i det du ytrer. Jeg syns ikke verken kristne skal dolke ateister i ryggen eller ateister dolke kristne! Rett og slett!! Det er jo mange måter å gjøre ting på,og noen ganger er det mest riktig å kompromisse,som f.eks dette du nevner om skolegudstjenester o.l. Det blir jo ikke rett om en skal kutte ut bordbønn og skolegudstjenester fordi om det er 2-3( i mange tilfeller er DET max) elever (eller foreldre ) som ikke ønsker delta.Da kan de heller bli fritatt,mener jeg(slik har det jo vært gjort før),og de som ønsker det bør få delta.Men slik det holder på å utvikle seg nå,blir slike kristne aktiviteter snart helt avviklet pga at en skal være så inkluderende og ikke støte noen osv. I utgangspunktet en fin tanke det siste.. Men det blir feil å gjøre det slik som nå,for det er antagelig flere som ønsker både bordbønn og annet enn det er folk som vil ha dette helt bort.Det har det også vært konkrete eksempler på ,ved enkelte steder og skoler. Så da sitter en der da,og med en misforstått toleranse-som bare strekker seg en vei.. Går en virkelig inn for det, kan ALLE parter kan bli fornøyd,mener jeg!! Men egentlig,så lenge vi lever i et "kristent" land,så er det jo litt merkverdig at alt av kristne verdier nå skal vekk..for å gjøre oss helt" nøytrale" så vi ikke støter noen(bortsett fra oss kristne da,og de som uansett ståsted vil holde på kristne verdier...Men oss er det ikke så nøye med.. ) Hm,forstår ikke dette jeg..men jeg kjenner det gjør meg trist.. Endret 29. mars 2009 av alicia2
Gjest lunsj Skrevet 28. mars 2009 #25 Skrevet 28. mars 2009 Til alicia2: Bergprekenen er så fin og klar. Egentlig hele, men når det gjelder akkurat dette tenker jeg på Matteus 5 vers 10 til 12, også vers 38 og 43. Matteus 7 vers 6. Og luk10.10. Defor har jeg ikke tenkt til å diskutere mer med ts. God natta alle
Gjest lunsj Skrevet 28. mars 2009 #26 Skrevet 28. mars 2009 Oi, det gikk litt fort. Edit: 38 til 43 og 43 til 48 mente jeg å skrive.
alicia2 Skrevet 29. mars 2009 #27 Skrevet 29. mars 2009 (endret) Til alicia2: Bergprekenen er så fin og klar. Egentlig hele, men når det gjelder akkurat dette tenker jeg på Matteus 5 vers 10 til 12, også vers 38 og 43. Matteus 7 vers 6. Og luk10.10. Defor har jeg ikke tenkt til å diskutere mer med ts. God natta alle Takk for påminnelsen Jeg må bare skrive litt til først..(MÅ!,selv om det blir som det sikkert blir) Endret 29. mars 2009 av alicia2
alicia2 Skrevet 29. mars 2009 #28 Skrevet 29. mars 2009 Kristne er lettere å overbevise, - det er ikke tilfeldig at det nesten bare er kristne med i pyramidespill og lignende. Letttjente penger og frelse, - det er det som driver de fremover! Ja desverre så er det enkelte kristne også som har latt seg rive med i " uheldige" pyramidespill og lignende,og jeg syns det er trist faktisk enkelte skjebner vi har lest og hørt om.. Og det har vist seg at det som såg ut som "letttjente penger" har til syvende og sist kostet dem dyrt..Men tviler på at du har grunnlag for å si at det er flest kristne som er med på slikt... Men FRELSEN - den både skal være -og er-lett å få tak i , hvis man ønsker å ta del i den.Og den er også en fantastisk pådriver i livet,selv om livet ikke nødvendigvis er noen dans på roser fordi om en er kristen.Men troen/frelsen gjør også at det kan være lettere å holde ut " tornene" (siden jeg nevnte roser )en som alle andre møter på livets vei.Det beste er likevel at en får dele alle gode dagene også,med HAN (Gud) som i alle fall har overbevist MEG om at frelsen er noe jeg mer enn gjerne vil delta i !! Men pyramidespill derimot,holder jeg meg langt unna
Xtend Skrevet 29. mars 2009 #29 Skrevet 29. mars 2009 Kristne er lettere å overbevise, - det er ikke tilfeldig at det nesten bare er kristne med i pyramidespill og lignende. Bare sånn for nysgjerrighetens skyld, har du en kilde til den påstanden?
Gjest TS Skrevet 29. mars 2009 #30 Skrevet 29. mars 2009 Til alicia2: Bergprekenen er så fin og klar. Egentlig hele, men når det gjelder akkurat dette tenker jeg på Matteus 5 vers 10 til 12, også vers 38 og 43. Matteus 7 vers 6. Og luk10.10. Defor har jeg ikke tenkt til å diskutere mer med ts. God natta alle Lunsj, det er her du prater tull. En ting er hva som står i den fine boka di, en helt annen ting er hvordan kristne er i praksis, hvilke holdninger de har, og hva de støtter politisk. Hva du mener kristne egentlig burde ha av holdninger, og hvem som egentlig skal få kalle seg kristne, det trenger ikke jeg å ta stilling til. Jeg snakker om den gruppen av mennesker som IKKE forholder seg til dine preferanser, og de fins det mange av. Her støtter store deler av de som kaller seg kristne, påtrengende misjonering og anti-religionsfrihet så lenge det peker i fordel av kristendommen. Så slenger de på vikarierende argumentasjon som "Norge er et kristent land" og "så lenge ingen støtes" for å dekke over stigmatiserende forskjellsbehandling i skolen. Men nå merker vi at avkristningen skrider fram, og det har kristne begynt å merke seg. Enkelte partier bruker nå dette, for å score poeng i motsatt retning, som SV, som mener at frihet til religionsutfoldelse og frihet til oppdragelse, må vike til fordel for hva medlemsmassen deres anser som en ideologisk og rettferdig løsning. Da merker denne gruppen av kristne det. Jeg mener, sett at en klasse ble satt til å lese "kjære Darwin" dikt før maten hver dag, og troppe opp hos human-etisk forbund hver jul, ville dere satt pris på det? Fordi det kun var 3-4 kristne i klassen? Religionen deres gjør at dere bryter vanlig menneskelige gjensidighets-mekanismer. Dere er EGOISTER og syns det er helt fint å stigmatisere 3-4 ateistiske elever i en sørlandsskole, framfor å ta hjernevasken i hjemmet, og la skolen være en skole for ALLE. Og dette er jo morsomt da. Bortsett fra SV er det ingen partier som aktivt går inn for å reversere kristen hjernevask, og starte krigføring mot hjemmet. Dere får stor toleranse og frihet politisk, fra ateister, men dere fortjener det ikke.
Haris Pilton Skrevet 29. mars 2009 #31 Skrevet 29. mars 2009 Lunsj, det er her du prater tull. En ting er hva som står i den fine boka di, en helt annen ting er hvordan kristne er i praksis, hvilke holdninger de har, og hva de støtter politisk. Hva du mener kristne egentlig burde ha av holdninger, og hvem som egentlig skal få kalle seg kristne, det trenger ikke jeg å ta stilling til. Jeg snakker om den gruppen av mennesker som IKKE forholder seg til dine preferanser, og de fins det mange av. Av alt det selvmotsigende du har skrevet i denne tråden, er dette kanskje det verste.
Gjest TS Skrevet 29. mars 2009 #32 Skrevet 29. mars 2009 Av alt det selvmotsigende du har skrevet i denne tråden, er dette kanskje det verste. Hva med å konkretisere litt hva det er du mener biter seg i halen?
Haris Pilton Skrevet 29. mars 2009 #33 Skrevet 29. mars 2009 Hva med å konkretisere litt hva det er du mener biter seg i halen? "En ting er hva som står i den fine boka di, en helt annen ting er hvordan kristne er i praksis, hvilke holdninger de har, og hva de støtter politisk. Hva du mener kristne egentlig burde ha av holdninger, og hvem som egentlig skal få kalle seg kristne, det trenger ikke jeg å ta stilling til." En ting er hva du mener, en helt annen ting er hvordan kristne er i praksis og hvilke holdninger vi har. Hva du mener kristne egentlig har av holdninger, det trenger vel ikke vi ta stilling til? Og hvorfor føler du at det er riktig å plukke fra sekter og katolikkers meninger, og kalle det den generelle kristne holdning?
Gjest TS Skrevet 29. mars 2009 #34 Skrevet 29. mars 2009 Hva du mener kristne egentlig har av holdninger, det trenger vel ikke vi ta stilling til? Nei. Du trenger ikke det. Og hvorfor føler du at det er riktig å plukke fra sekter og katolikkers meninger, og kalle det den generelle kristne holdning? Noen holdninger er bredere fordelt enn andre. Jeg uttaler meg kun uvitenskapelig (ganske vanlig her inne) på bakgrunn av de holdningene jeg har blitt kjent med via de kristne jeg kjenner, og det er en del. Mange med svært syke holdninger, og det er ikke BARE i sektene, slik det påstås i tråden her lenger oppe.
Haris Pilton Skrevet 29. mars 2009 #35 Skrevet 29. mars 2009 Noen holdninger er bredere fordelt enn andre. Jeg uttaler meg kun uvitenskapelig (ganske vanlig her inne) på bakgrunn av de holdningene jeg har blitt kjent med via de kristne jeg kjenner, og det er en del. Mange med svært syke holdninger, og det er ikke BARE i sektene, slik det påstås i tråden her lenger oppe. Da har du vært svært uheldig i ditt møte med kristne. Selv har jeg vokst opp i et kristent hjem og jeg har vært aktiv i baptistkirker, pinsemenigheter og statskirker på forskjellige steder i landet og ellers vært innom andre menigheter og store sammenkomster med gode blandinger av menigheter et par ganger i året og jeg har aldri opplevd denne vemmelige holdningen du beskriver fra mine kristne venner, bekjente eller fremmede. Selv er jeg samboer og relativt åpen om at jeg ikke har noe særlig problem med sex før ekteskapet. Jeg har heller aldri opplevd at noen skal prakke på meg noen andre meninger om dette. Så det er synd å høre at du har hatt en såpass dårlig erfaring. Kan jeg få spørre hvilke kristne du har snakket med som mener man ikke skal ha sex med kondom, og at sex er en onde man må gjennom for å få barn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå