Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest oppgitt
Skrevet (endret)

Dette er noe dere kanskje kunne tenke på, som ville gjort verden bedre for deler av omgivelsene deres.

Jeg registerer at kristne er så jævlig opptatt av SEX og å regulere sexlivet til mennesker. De fordømmer utroskap, homofili, sex utenfor ekteskapet, ja noen fordømmer sex som skjer med kondom, og noen mener at sex er et onde en må igjennom for å få barn.

Følelser av å ha noen å være glad i er det som gjør at vi er trofaste mot den vi er i forhold med.

Når akutt forelskelse, begjær og spenningssøken overstiger tanken på konsekvensene det kan ha for det stabile forholdet du er i, så vil du være utro.

Noen har av biologiske grunner, større sperrer enn andre.

Men dette har absolutt ingenting å gjøre med forståelse. Det vanskelige valget, skal jeg være trofast eller utro, blir ikke lettere av at noen meningsnisser skal komme misjonerende med meningene sine, helt uoppfordret.

Der kristen retorikk kan virke inn, er på de ungdommene som er pliktoppfyllende ovenfor sine foreldres og sin sekts idealer. De kan bli ødelagt av kristendom. Resten gir bare blaffen i tullet deres.

Ovenfor de ungdommene som er et sårt bytte, vil derfor kristen pliktetikk kunne spille en rolle. Og hva angår kristen pliktetikk, så bryter den sterkt med konsekvensetikk. Det er en forkastelig etikk, som overlever som et slags virus, og sprer ondskap og fordømmelse igjennom generasjoner.

Når kristne fordømmer to mennesker som har konsensuell intimitet, med ingen påviselige skadeeffekter utover de dogmatiske innsigelsene det ikke fins fnugg av bevis for, det er da kristne avkler seg som det de er: onde. Rett og slett søppel, en kreftsvulst som Jesus-fortellingene forsøkte å demme opp for, men dessverre forgjeves. Loviskheten ble igjen, og menneskene klarte ikke omvende de bestialske overlevningene fra det gamle testamentet. I tillegg har kulturen i seg selv flittig addert nye vedheng å slå mennesker i hodet med.

Dette er SKAM, ikke annet enn SKAM, og rett og slett ynkelig. Min oppfordring: PUL I VEI. Ha det godt, og kanskje finner du også en du kan være glad i samtidig som du får sex. Det ønsker jeg alle, selv kristne.

Innlegget er endret iht reglene,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...Du vet at du er heeelt på jordet og at du ikke snakker om kristendom i det hele tatt, men livssynet til EKSTREME sekter?

Skrevet

Hei. Jeg er kristen, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

Ikke de av vennene mine som er kristne heller.

at det i media blir diskutert spaltemetre på spaltemetre om homofili er synd, er trist. Veldig trist.

For det er ikke det kristentroen handler om.

Jeg er ikke et fantastisk godt menneske, dessverre. Men jeg vet at jeg er elsket og tilgitt av Jesus.

Det er alle mennesker. Trådstarter, de homofile og moder Theresa også.

Men alle har ikke tatt imot.

For en del år siden gikk jeg fra å være en ikke kristen, til å si at jeg tror at Jesus døde for at jeg skulle få tilgivelse for alt det gale jeg har gjort. (Og gjør.)

Dette er så stort at jeg ønsker å leve mest mulig etter det bibelen forteller er riktig og bra. Og sex utenfor ekteskapet er ikke en av disse tingene.

Men jeg sier ikke til en som ikke har tatt imot frelsen, at de skal leve som meg. Det hadde vært lovisk.

Jesus forteller stadig om nåden, som betyr gratis og ufortjent. Og at alt er av nåde.

For jeg lever ikke etter loven, men en så stor takknemlighet gir meg et enormt ønske om å være bedre enn jeg var før.

Ellers kan du godt skrive i et litt enklere språk. Måtte lese igjennom inlegget ditt to ganger, og er fremdeles ikke sikker på at jeg forstod alt.

Skrevet

du bør være klar over at det synet du beskriver her, det er noe som tilhører de ekstreme menighetene som ikke anser seg for å være en del av den statskirkelige troen.

jeg er hverken mot alkohol, homofili eller sex før ekteskapet.

jeg synes det er trist at disse ganske marginale delene av denne troen blir blåst så ut av proporsjoner av de ekstreme, og skulle ønske de kunne konsentere seg om å ha litt mer respekt for andre.

selv tenker jeg at årsaken til at dette fokuseres på er fordi det er så mye lettere å fokusere på regler enn å faktisk være et medmenneske.

det er tross alt lettere å la være å drikke alkohol/ha sex enn det er å tilgi noen som har såret deg.

det er også lettere å dømme andre og å peke på andre feil enn å innse og jobbe med sine egne.

sånn er det bare å være menneske, uansett religion og livssyn.

Gjest jolligjen
Skrevet
du bør være klar over at det synet du beskriver her, det er noe som tilhører de ekstreme menighetene som ikke anser seg for å være en del av den statskirkelige troen.

jeg er hverken mot alkohol, homofili eller sex før ekteskapet.

jeg synes det er trist at disse ganske marginale delene av denne troen blir blåst så ut av proporsjoner av de ekstreme, og skulle ønske de kunne konsentere seg om å ha litt mer respekt for andre.

selv tenker jeg at årsaken til at dette fokuseres på er fordi det er så mye lettere å fokusere på regler enn å faktisk være et medmenneske.

det er tross alt lettere å la være å drikke alkohol/ha sex enn det er å tilgi noen som har såret deg.

det er også lettere å dømme andre og å peke på andre feil enn å innse og jobbe med sine egne.

sånn er det bare å være menneske, uansett religion og livssyn.

og så må jeg jo bare legge til at jeg tror grunnen til at dette nevnes slik det gjør har noe med den historiske konteksten å gjøre:

før giftet man seg veldig tidlig - og det var dermed nyttig å fraråde det som gjerne var 12-15åringer noe som kunne føre til graviditet.

i tillegg var vel neppe kroppen moden for seksuell omgang.

man ikke heller samme prevensjonsmuligheter/medisiner som i dag, og kjønnssykdommer førte jo til en langt høyere dødsrate enn i dag.

og når det gjelder homofili så er det jo ingen hemmelighet at det i historien har vært snakk om orgier blandt menn(som var gift med kvinner) og kraftig spredning av dødelige kjønnssykdommer - som jo ikke har vært tilfelle på lenge.

så jeg tenker at dette kan være delforklaringer til at det er nevnt i bibelen.

Skrevet
Hei. Jeg er kristen, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

Ikke de av vennene mine som er kristne heller.

at det i media blir diskutert spaltemetre på spaltemetre om homofili er synd, er trist. Veldig trist.

For det er ikke det kristentroen handler om.

Jeg er ikke et fantastisk godt menneske, dessverre. Men jeg vet at jeg er elsket og tilgitt av Jesus.

Det er alle mennesker. Trådstarter, de homofile og moder Theresa også.

Men alle har ikke tatt imot.

Men jeg sier ikke til en som ikke har tatt imot frelsen, at de skal leve som meg. Det hadde vært lovisk.

Jesus forteller stadig om nåden, som betyr gratis og ufortjent. Og at alt er av nåde.

Signerer dette!!

Ja det er mange kristne som er mer opptatt av hva andre gjør -og fordømmer det de ikke liker selv,men vi har jo ingen rett til å fordømme.Iblant er en nødt til-som de som ikke regner seg som kristne også må gjøre-prøve å snakke noen til rette hvis de er på ville veier for å si det slik.Men ingen har rett til å " prakke" NOE SOM HELST PÅ NOEN ANDRE.Vi kan ønske - og håpe-at andre har lyst til å tro som oss,mene som oss,men ikke "prakke" noe som helst på andre.

Og om noen mener sex er et ONDE,er det faktisk synd på dem,for sex er (bør i alle fall være) en fantastisk fin ting, som vi har fått som noe som er ment å være et gode, ikke et onde! JA noe vi burde kunne glede oss over!

Og Jesus elsker oss ALLE , ikke det vi gjør som er galt i Hans øyne,men på tross av det!!

Gjest Eithne
Skrevet

Må si at du er ganske fordømmende selv og ikke minst snever. Trist at du ikke kan diskutere saklig. Jeg for min del prakker hverken på min tro eller er bedrevitene ovenfor andre. Synes det er trist at du skjærer alle over en kam. Du virker ganske bitter ut egentlig.

Skrevet
og så må jeg jo bare legge til at jeg tror grunnen til at dette nevnes slik det gjør har noe med den historiske konteksten å gjøre:

før giftet man seg veldig tidlig - og det var dermed nyttig å fraråde det som gjerne var 12-15åringer noe som kunne føre til graviditet.

i tillegg var vel neppe kroppen moden for seksuell omgang.

man ikke heller samme prevensjonsmuligheter/medisiner som i dag, og kjønnssykdommer førte jo til en langt høyere dødsrate enn i dag.

og når det gjelder homofili så er det jo ingen hemmelighet at det i historien har vært snakk om orgier blandt menn(som var gift med kvinner) og kraftig spredning av dødelige kjønnssykdommer - som jo ikke har vært tilfelle på lenge.

så jeg tenker at dette kan være delforklaringer til at det er nevnt i bibelen.

TS her, jeg er klar over dette når jeg blåser ut litt (deeeeilig), og glad for at selv kristne vanner ut forholdet til eventyrboka si, til det punktet hvor religionen kunne vært hva som helst, den mest metafysiske interpretasjonen av Bibelen mulig, og gjerne litt til.

Fascinerende at du finner en så rasjonell forklaring på hvorfor påbudet om ekteskap kan ha oppstått, akkurat som jøder kan finne rasjonelle forklaringer på hvordan forbudet mot svinekjøtt kan ha oppstått pga båndormen taenia solium, samtidig som du fremdeles ser på deg som kristen. Du kan jo umulig unngå å ha tenkt på alternative forklaringer til hvordan Bibelen kan ha oppstått, hvordan hele driten kan være bøffa fra andre religioner, bla egyptiske, osv.

Men godkristendom er i hvert fall ingen trussel mot noen, det kiler bare litt i intoleransen min. Dessverre tror jeg ikke noe på at det er spesielt mange kristne som er så tolerante, selv den mest liberale kristenavisen i Norge, vårt land, er håpløst gammeldags i forhold til ruspietisme, abort, osv.

Skrevet (endret)

I og med at du blander sekter (og katolikker) med kristne føler jeg meg ikke så truffet som du tydeligvis prøvde på.

Jeg synes vel heller det er litt sært at du føler noe så sterkt for noe du tydeligvis ikke har satt deg så veldig inn i.

Endret av Haris Pilton
Skrevet (endret)

Tror denne tråden heller hører inn under "Fordommer og general...".. Nei, jeg mener "Skråblikk og generaliseringer".

Endret av Tabris
Skrevet

Hvorfor skal det være lov å hakke løs på oss kristne uten at noen sier noe, mens går noen løs på Islam er de rasister med en gang.... :kjefte:

Skrevet
Hvorfor skal det være lov å hakke løs på oss kristne uten at noen sier noe, mens går noen løs på Islam er de rasister med en gang.... :kjefte:

Fordi vi er teite som ikke lar folk ha sex med kondom, vel :roll:

Gjest lunsj
Skrevet

Du vet veldig lite om kristne. Med tråden din ville du si at "Dette er noe dere kanskje kunne tenke på, som ville gjort verden bedre for deler av omgivelsene deres."

Hvis du ønsker at vi kristne skal tenke på dette må du begynne å snakke med kristne, eller lese hva Jesus sa og jorden mens han levde. Så vil du jo forstå at vi tenker på dette. Ta deg en skikkelig prat med noen kristen over en kopp kaffe, så vil du kanskje forstå at dine vrangforestillinger og irritasjon er het unødvendig.

Du skriver videre:

"Når kristne fordømmer to mennesker som har konsensuell intimitet, med ingen påviselige skadeeffekter utover de dogmatiske innsigelsene det ikke fins fnugg av bevis for, det er da kristne avkler seg som det de er: onde."

Igjen, vi kristne dømmer ikke. Det er klartekst fra Jesus, jeg kan gi flere eksempler fra talene hans hvis du ønsker det.

Vi dømmer ikke ukristne, men velsigner dem. (velsigne betyr å tale vel om, ønske alt godt).

Jeg forstår heller ikke hvordan en som bruker så intelligent språk virkelig ikke vet bedre enn å skille sekter fra kristne.,

Det er ingen som tvinger deg til å bli kristen, eller å høre på hva Jesus snakket om, men jeg vil tro at det hadde vært fint for deg å få riktige fakta om hva det vil si å være en kristen, unødvendig å gå rundt å bære på så mye frustrasjon.

Skrevet

Ja du kan så si,men det er vel fordi vi faktisk lever i en " avkristningstid" desverre,og derfor ser vi mer og mer til kritikk av oss kristne- fordi vi antagelig helst ikke burde være kristne.Og det ropes stadig høyere om at KRISTNE skal være tolerante ,men til gjengjeld glemmer de samme personene at vi kanskje burde få litt av den samme toleransen tilbake..

Skrevet
Ja du kan så si,men det er vel fordi vi faktisk lever i en " avkristningstid" desverre,og derfor ser vi mer og mer til kritikk av oss kristne- fordi vi antagelig helst ikke burde være kristne.Og det ropes stadig høyere om at KRISTNE skal være tolerante ,men til gjengjeld glemmer de samme personene at vi kanskje burde få litt av den samme toleransen tilbake..

Det er nok en del rett her. Tidligere ble mange plaget av kristne, nå er det mange ateister som plager de som er religiøse. Tidligere hadde vi et slags kristent diktatur, som nå blir endret til et ateistisk diktatur. Jeg synes ikke noen som bedriver slikt er hakket bedre enn andre uansett hva de måtte tro eller ikke tro på.

Skrevet
Du vet veldig lite om kristne. Med tråden din ville du si at "Dette er noe dere kanskje kunne tenke på, som ville gjort verden bedre for deler av omgivelsene deres."

Med tråden min ville jeg bare slå kristne generelt i hue. Jeg er ikke så dum at jeg innbiller meg at jeg vet hva hver og en kristen mener om hvert enkelt samfunnsområde, samt den statistiske fordelingen av meninger.

Hvis du ønsker at vi kristne skal tenke på dette må du begynne å snakke med kristne, eller lese hva Jesus sa og jorden mens han levde. Så vil du jo forstå at vi tenker på dette. Ta deg en skikkelig prat med noen kristen over en kopp kaffe, så vil du kanskje forstå at dine vrangforestillinger og irritasjon er het unødvendig.

Jeg har ingen vrangforestillinger, ifølge DSM-4 definisjonen på vrangforestillingene. Å diskutere med kristne har ingen hensikt, utover personlig tilfredsstillelse, da kristne på forhånd har bestemt seg for hva som er rett, og rasjonelle argumenter preller av. Det går til et visst punkt, så kommer unnskyldningen i forskjellige varianter "Guds veier er uransakelige." Ta bare en titt på Vårt Land sitt lille drittforum, så ser en i praksis hvilke spm kristne ikke klarer å svare på, men de ønsker allikevel å tro på dette sprøytet, fordi det er så viktig for deres identitet.

Du skriver videre:

"Når kristne fordømmer to mennesker som har konsensuell intimitet, med ingen påviselige skadeeffekter utover de dogmatiske innsigelsene det ikke fins fnugg av bevis for, det er da kristne avkler seg som det de er: onde."

Igjen, vi kristne dømmer ikke. Det er klartekst fra Jesus, jeg kan gi flere eksempler fra talene hans hvis du ønsker det.

LOOOOOOOOL... Skal jeg komme med noen eksempler fra webfora?

Vi dømmer ikke ukristne, men velsigner dem. (velsigne betyr å tale vel om, ønske alt godt).

Egentlig, selv om jeg ikke kan bevise det, så tror jeg du kun velsigner av egeninteresse. Så du kan se på deg selv som et fromt lam. Egoistisk som faen.

Jeg forstår heller ikke hvordan en som bruker så intelligent språk virkelig ikke vet bedre enn å skille sekter fra kristne.,

Jo, takk for ros. Liker språk, men er mer et realfagsmenneske. Jeg har nok hørt mye fra helt vanlige katolikker og evangeliske slasker også, så jeg kjøper ikke denne overforenklingen din.

Det er ingen som tvinger deg til å bli kristen, eller å høre på hva Jesus snakket om, men jeg vil tro at det hadde vært fint for deg å få riktige fakta om hva det vil si å være en kristen, unødvendig å gå rundt å bære på så mye frustrasjon.

Riktige fakta? Er ikke det bare å følge med litt i media, og betrakte emnet rent empirisk?

Aner ikke.

Det er nok en del rett her. Tidligere ble mange plaget av kristne, nå er det mange ateister som plager de som er religiøse. Tidligere hadde vi et slags kristent diktatur, som nå blir endret til et ateistisk diktatur. Jeg synes ikke noen som bedriver slikt er hakket bedre enn andre uansett hva de måtte tro eller ikke tro på.

Flertallsdiktatur. Sånn er livet. Sånn er mennesker.

Er nok sånn, ja. Jeg kunne holdt kjeft, og latt være å bry religiøse med meningsterrorismen min.

På den annen side, så kan jeg av gjensidighetsgrunner gå med på svært mye frihet til religiøse. Av og til tenker jeg at jeg kunne gått med på å tillate omskjæring også. Hvor mange kristne finner du som ikke dolker ateister i ryggen, når det er snakk om gjensidighet? Var det ikke en sørlandsskole nå nylig som tvang unga med til gudstjeneste og tvang dem til å be bordbønn? Hva skal jeg tvinge dere til da? Jeg er ikke SVer, det er det Tabby som (kanskje) er, og andre lissom-tolerante antiliberale fascister.

Gjest lunsj
Skrevet

Jeg velsigner deg ikke for å være from, men for at jeg ønsker at du skal ha det bra. Jeg bryr meg om mennesker. Og du trenger ikke å tro for å være min venn. Når jeg diskuterer religion med noen som ikke er troende, så påstår jeg aldri at jeg har rett. Jeg har min tro og respekterer at du har din.

Det jeg derimot ikke er interessert i er å diskutere med noen som bare vil slå meg i hodet.

Synd at du har et slikt sinne ovenfor kristne. Men jeg er ikke interessert i å diskutere når du ikke viser repekt.

Ha en god helg videre

Skrevet

TS, hadde du ikke blandet kristne med sekter og katolikker, og ikke generalisert så mye som du gjør, hadde jeg syntes du hadde et godt poeng om en viktig sak. Men skal vi diskutere dette så må du holde deg til fakta og du må forstå hva som faktisk er representativt for oss som du kaller avskum.

Det er klart at det finnes kristne som dømmer andre, på lik linje med ateister som dømmer andre. Akkurat nå framstiller du deg som sistnevnte og dermed klarer jeg ikke å ta deg seriøst.

Skrevet
Jeg velsigner deg ikke for å være from, men for at jeg ønsker at du skal ha det bra. Jeg bryr meg om mennesker. Og du trenger ikke å tro for å være min venn. Når jeg diskuterer religion med noen som ikke er troende, så påstår jeg aldri at jeg har rett. Jeg har min tro og respekterer at du har din.

Det jeg derimot ikke er interessert i er å diskutere med noen som bare vil slå meg i hodet.

Synd at du har et slikt sinne ovenfor kristne. Men jeg er ikke interessert i å diskutere når du ikke viser repekt.

Ha en god helg videre

Det viser at du er en feig, falsk og tannløs person uten ryggrad. Når jeg diskuterer bil med venner, så vet jeg godt hvilken bil jeg mener vil kjøre raskest rund nürburgring. Jeg mener da at jeg har rett, og det er helt naturlig å mene at en har rett. Med mindre det er snakk om preferanser.

Det er ikke noe som jeg finner beundringsverdig med å tro. Det er godt mulig du er en snill og god person, med et vennlig vesen, og det fins beundringsverdige deler av det. Men tro i seg selv fortjener ikke respekt. Det får du ikke av meg, og om du ikke vil diskutere, hvorfor faen skriver du et tilsvar da? Det får meg til å tro at du er snill og rund for å manipulere. En del av krigsstrategien din, som Scientologer som skal kapre kunder.

Jeg er ikke spesielt sint. Jeg er klar, har sterke meninger, akkurat som visse andre faste brukere her har, og jeg er intolerant - en sterk primitiv drivkraft i meg. Men sinna, det er jeg ikke. Føler ikke at jeg noen gang har blitt behandlet dårlig med bakgrunn i kristendom. Fins ingen logisk grunn til å sutre over kristne, annet enn at de har en syk tro, og en syk framstilling av seg selv som moralske, selv om det etisk sett, ikke holder vann.

Skrevet

Jeg har ligget med kristne jenter jeg. Hvor driftige de var i senga var mer avhengig av hvor sure de var på foreldrene sine eller kjæresten enn selve sexen la jeg merke til da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...