Gå til innhold

Verdensrommet - mørkt eller bare ingenting?

Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Og det endte i en liten småteit diskusjon, jeg er fast bestemt på at det er mørkt der ute. Han er fast bestemt på at det bare er ingenting.

Det dere sier er jo det samme. Det er mørkt, og mørke er ingenting. Mørke er fraværet av lys. Hadde det ikke vært lys hadde det ikke vært noen mening i å definere mørket. Jeg tror feilen du/dere gjør er å tenke på mørket som en eksistrende form, noe det sannsynligvis ikke er.

Som eksempel er det ingen grader av mørke, selvom vi mennesker har funnet opp uttrykk som mørkere, og mørkest. Det finnes bare varierende grader av lysstyrke. "I dette rommet er det mørkere enn i det andre rommet", blir som å si "i denne koppen er det mer av ingenting enn i den andre koppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Så det er mørkt fordi det er ingenting?

Det kan være mørkt fordi det er ingenting, og det kan være mørkt selv om det er noe der, da snakker vi om mørk materie. Denne materien har fått navnet sitt fordi den er usynlig for lys (elektromagnetisk felt), altså den er alltid mørk. Det den viser seg med er i steden at den påvirker gravitasjonsfelt, gjennom mekanismen beskrevet i den generelle relativitetsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om den mørke materien

Det har blitt påpekt at bruken av navnene «mørk materie» og «mørk energi» kun er uttrykk for menneskets ignorans, på lik linje med gamle kart og «ukjent land».

Ellers kommer det et program om denne "mørke materien vs. den mørke energien" på National Geographic om ikke lenge. Se link i tråden "Universets død". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mørkt fordi det er ingenting? Eller blir det helt feil? Jeg sa det til han i går men han er fortsatt opptatt av at det verken er mørkt eller lyst, men når det ikke er opplyst så er det jo mørkt mener jeg da.

Dere behøver å bli enige om premissene for diskusjonen. F.eks hva dere mener med "verdensrommet", og hva dere mener med "lys" og "mørke".

Hvis man med "mørke" mener at det ikke finnes fotoner i et gitt volum av verdensrom, så er det du som har feil. For det gjør det. Det er det veldig lett å demonstrere ved å plassere et reflekterende objekt, som en romferge, eller en internasjonal romstasjon i det tomme rommet. Disse greiene henter jo også en vesentlig del av energien sin fra solcellepaneler. En sterk indikasjon på at det finnes mye lys i det nære verdensrom. Dersom man med "mørke" mener at det ser svart ut og at man ikke kan observere noe, så har du selvsagt rett i det. For meg ser det mest ut som om dere har en uenighet som springer ut av at dere forstår de grunnleggende begrepene forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener at det er mørkt ettersom det er jo svart der ute.

Hele saken startet jo med ordtaket "bak skyene er alltid himmelen blå, og bakenfor der evig mørke" og han sa da at nei, det er bare ingenting der også kranglet vi og endte opp med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...