Gå til innhold

Verdensrommet - mørkt eller bare ingenting?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn begynte å diskutere i går etter at jeg brukte utrykket "Bak skyene er alltid himmelen blå, og bakenfor der evig mørke".

Og det endte i en liten småteit diskusjon, jeg er fast bestemt på at det er mørkt der ute. Han er fast bestemt på at det bare er ingenting.

Jeg er bare sta og han mener det fordi man f.eks ser helt klart der ute, og bilder av romskip o.s.v er jo klare og det er verken lyst eller mørkt.

Noen som har noen tanker om dette, evt om dette har blitt diskutert før (man vet jo aldri)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg INGEN ekspert. Men for at øyet skal kunne oppfatte objekter er det avhengig av lys. Dette er et faktum. Vi kan ikke stole på hva som gjengis i filmer når det gjelder verdensrommet. Da må vi i så fall tro at noe kan brenne i verdensrommet eller at vi kan høre et smell. Det kan vi ikke siden det ikke er luft der som kan være lyd eller gi oksygen til en flamme. Altså ting kan brenne, men kun vha. det oksygenet som er i det som brenner.

Jeg vet ikke, men jeg tror at det er "ingenting" der, men at det er lyst på det som blir belyst av sola. Det som ligger i "skyggen" av sola kan vi dermed ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat så lyst som det blir av x antall stjerner/soler der ute og så langt som dette lyset rekker.

Ellers er det selvfølgelig slik at for å kunne se noe, er vi avhengig av lys. Selv da er det egentlig ikke tingen vi ser, men lyset som reflekteres på den... er jeg nesten helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg og en venn begynte å diskutere i går etter at jeg brukte utrykket "Bak skyene er alltid himmelen blå, og bakenfor der evig mørke".

Og det endte i en liten småteit diskusjon, jeg er fast bestemt på at det er mørkt der ute. Han er fast bestemt på at det bare er ingenting.

Jeg er bare sta og han mener det fordi man f.eks ser helt klart der ute, og bilder av romskip o.s.v er jo klare og det er verken lyst eller mørkt.

Noen som har noen tanker om dette, evt om dette har blitt diskutert før (man vet jo aldri)

Hvordan kan du være sta når du faktisk ikke vet? Merkelig væremåte i en diskusjon. Har du ikke peiling, så bør du iallefall ikke være sta, men ydmyk og åpen for å tilegne deg mer kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være sta når du faktisk ikke vet? Merkelig væremåte i en diskusjon. Har du ikke peiling, så bør du iallefall ikke være sta, men ydmyk og åpen for å tilegne deg mer kunnskap.

...Du tuller?

Hvorfor ikke begge deler? Ordet "mørkt" betyr jo bare "fravær av lyst". Det er ikke sånn at når du slår av alle lysene så fylles rommet av mørke. Mørk er et ord som beskriver oppfattet ingenting. Det er ikke sånn at "hvis det hadde vært mørkt i verdensrommet hadde det sperret for lys". Så det er ingenting, som oppfattes som det vi velger å kalle "mørkt".

Og når folk tar bilder av romskip bruker de blitz, halloo? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de fotograferer i verdensrommet bruker de store, enorme speilflater for å fange opp mest mulig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Stjerner/soler lyser opp dit de rekker, som Mysan sier. Utenfor jordas atmosfære er det selvfølgelig mange opplyste områder, tenk bare på månen, og planetene i solsystemet vårt. Og vi ville ikke sett stjernene langt unna om ikke lyset fra dem hadde nådd helt til jorda, så vi får vel regne med at det finnes lys i en eller annen grad langt langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt arguemtn viste han heller ikke. Han bare mente at det var verken lyst eller mørkt der ute, han bare syntes det ikke var mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
...Du tuller?

Hvorfor ikke begge deler? Ordet "mørkt" betyr jo bare "fravær av lyst". Det er ikke sånn at når du slår av alle lysene så fylles rommet av mørke. Mørk er et ord som beskriver oppfattet ingenting. Det er ikke sånn at "hvis det hadde vært mørkt i verdensrommet hadde det sperret for lys". Så det er ingenting, som oppfattes som det vi velger å kalle "mørkt".

Og når folk tar bilder av romskip bruker de blitz, halloo? :fnise:

Nei, jeg tuller ikke. Hva i mitt innelgg mener du er tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I mitt arguemtn viste han heller ikke. Han bare mente at det var verken lyst eller mørkt der ute, han bare syntes det ikke var mørkt.

Du fremstår likevel ikke soms eriøs når du er sta i forhold til noe du ikke har kunnskap om. Det blir ikke noe annet enn dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er både grader av lyst og mørkt, avhengig av posisjon. Kilden til alt lyset er stjernene, men indirekte kan andre objekter lyse opp, for eksempel månen og jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rommet er jo i det alt vesentlige tomt, og derfor ser det også mørkt ut, fordi det ikke er så mange ting som kan reflektere lyset.

Men det er ikke det samme som at det ikke er noe lys der. Det er faktisk mye mer lys utenfor atmosfæren enn det er på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah

Nå er det jo mye i verdenrommet. Planeter,,Stjerner,,,Kometer,,Meteoriter sorte hull hvite dverger. Røde kjemper gasser osv

Så tomt er det ikke. Men det er mørkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mye i verdenrommet. Planeter,,Stjerner,,,Kometer,,Meteoriter sorte hull hvite dverger. Røde kjemper gasser osv

Så tomt er det ikke. Men det er mørkt

Hvis man med "rommet" mener "universet", så er det jo sant nok at det inneholder mye. Alt, faktisk.

Men innimellom alle de tingene som rommes i universet, er det enormt mye tomrom, som ikke inneholder noe som helst. Det er vakum, og inneholder ikke noe som kan reflektere lys. Det ser altså temmelig mørkt ut, helt til man plasserer noe reflekterende i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Også finnes det kanskje mørk materie, som ikke reflekteres i lys, men av gravitasjon. Ingenting er mørkt, men alt som er mørkt er ikke ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mørkt fordi det er ingenting? Eller blir det helt feil? Jeg sa det til han i går men han er fortsatt opptatt av at det verken er mørkt eller lyst, men når det ikke er opplyst så er det jo mørkt mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mørkt der hvor det er tomt, der hvor det ikke er stjerner nært nok til å lyse opp, og det er lyst der hvor stjernene klarer å gi lys.

Det er ikke mørkt ELLER lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verdensrommet tror jeg det er lys, mørke, sorte hull, "vampyrer", engler og demoner. You name it. :)

Og for å ikke glemme stjernene og alle planetene, osv osv osv.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...