Nala Skrevet 10. juli 2003 #1 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg driver og maler gangene her i huset. Valgte da å gå for en billigere maling enn Lady for butikken forsikra at det ikke var store forskjellen, mer at Lady var et merkenavn. Jeg tenkte det var greit å ta en billig maling (tror den heter Hempel) siden den skal brukes i gangene og altså ikke i typiske bruksrom. MEN jeg synes den dekker så dårlig. Den er veldig tyntflytende, så den er lett å male utover, men det hjelper jo lite når jeg nå må ha tre strøk i stedet for to. Eller, jeg vet jo ikke om jeg hadde måttet ha tre strøk med Lady også. Hva er deres erfaringer med dyr vs. billig maling? Forøvrig kan jeg si at jeg synes gangene ble veldig stilige :D Er panel nede. Den har jeg malt ganske mørk brun, en brunfarge med litt rødt i. Oppe er det malertapet. Den har jeg malt i nøkkelblom, en lys gulfarge med bittelitt rødt i. Det ble DØDSSTILIG. Veldig fornøyd med meg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #2 Del Skrevet 10. juli 2003 Vannbasert maling eller akrylmaling kjøper vi i billige merker. Norrøn for eksempel.. eller scotte. Hadde aldri tatt meg råd til å kjøpe Lady på veggene. Når det gjelder oljemaling til lister og møbler, så kjøper jeg KUN Lady Interiørmaling. Jeg tror nok at det kan være forskjell på billigmaling. Men jeg nekter å tro at Lady er verd pengene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #3 Del Skrevet 10. juli 2003 Forskjellen på billig og dyr maling er nettopp dekkevnen siden det er pigmentene som koster penger. I tillegg er billig maling ofte vanskeligere å få jevn nettopp fordi den flyter mer utover. Konklusjon: Om du kjøper billig eller dyr maling blir kostnadsmessig det samme, men den dyre vil sannsynligvis gi deg færre frustasjoner underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #4 Del Skrevet 10. juli 2003 Leo og Leas maleservice er tidlig ute igjen . Som vanlig litt uenige, men kanskje ikke så uenige likevel... Leo har mest peiling da, for Leonard (hihi nytt navn) er ex-malemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #5 Del Skrevet 10. juli 2003 Vi burde kanskje vurdere noe à la "Doktor Online"? F.eks. 100 kroner pr. "konsultasjon" Nei, Lady er sannsynligvis ikke verdt pengene. Nå har det seg imidlertid slik at både jeg og Leonard (Kult navn! Jeg overtar det!) har blitt litt makelige etter hvert, så vi kjøper Lady fordi den er lett å jobbe med, lett å få jevn og vi vet at den dekker bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #6 Del Skrevet 10. juli 2003 Det kommer sikkert litt an på grunnfargen også. Om fargene ikke er så ulike, så holder det med ferre strøk. Vi bruker 2 strøk på vegger som skal ha tilnærmet samme farge som før og 3 strøk på vegger som er forskjellige (f.eks lys/mørk). Og da bruker vi billig maling. Riktignok legger vi gjerne litt mer penger i malingen for å få akrylmaling i stedet for vanlig vannbasert veggmaling. Liker å kunne vaske av veggen uten at malingen faller av. (Det blir 100 kroner takk ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. juli 2003 #7 Del Skrevet 10. juli 2003 Som mange allerede har skrevet så er problemet med billig-maling ofte dårlig dekkevne og vanskeligheter med å få den jevn- ofte fordi selve malingen er for tynn. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #8 Del Skrevet 10. juli 2003 Mange og mange.... Leo & Leas Malerservice har bare to aksjonærer, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 10. juli 2003 Konklusjon: Om du kjøper billig eller dyr maling blir kostnadsmessig det samme' date=' men den dyre vil sannsynligvis gi deg færre frustasjoner underveis.[/quote'] Jepp, sånn er det Kjente irritasjonen gnage da jeg la på andre strøket og så hvor dårlig det dekte. Men for all del, kan hende det ikke hadde blitt noe bedre med Lady. For vi maler lys gul på gusjegrønn (noen som lurer på hvorfor jeg maler: La meg reperere, jeg maler på GUSJEGRØNN!!). Takk for info, dere. Greit å vite hva som er forskjellen på billigmaling og feks Lady. Heretter tror jeg at jeg ikke skal satse på billigmaling når jeg maler med lys farge på relativt mørk farge. Apropos billigmaling: For noen år siden malte vi stueveggene i leiligheta vår i Oslo med Strax. Vi brydde oss ikke om å legge mye penger i det ettersom det ikke var vårt liksom. Men da slet vi med det Lea nevner, nemlig at malinga fulgte med støvkluten :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 10. juli 2003 Forresten, noen som vet om det er veeeeldig dumt å male tredje strøket FØR det er gått fire timer (står på malinga at den er overmalbar etter fire timer)? Hadde så lyst til å bli ferdig i kveld, men vet ikke om jeg orker å hive meg rundt kl ett i natt. Vurderer derfor å ta siste strøket halvanna time for tidlig. Blir det bare kødd eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #11 Del Skrevet 10. juli 2003 Du kan risikere at det løsner fordi det andre strøket aktiviserer kjemikaliene i det første slik at du nå egentlig har to strøk som skal tørke. Mitt råd er at du venter til i morgen ellers risikerer du å måtte gjøre alt om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 10. juli 2003 #12 Del Skrevet 10. juli 2003 De siste dagene har jeg, som Lea og Leo nok har fått med seg, drevet og malt. Kjøpte maling (oljemaling) hos Steen Hansen malingsbabrikk her i Bergen. Har alltid pleid å bruke Lady før, men Steen Hansen slo Jotun og Butinox på en eksteriør-malingstest i fjor sommer, så jeg tenkte jeg skulle forsøke interiørmalingen deres. (Ble best i test både når det gjaldt dekkevne og holbarhet, samt beskyttelse av treverket) Jeg betalte ca 240 kr for en treliter interiør oljebasert maling, silkematt. Husker ikke hva Lady koster for tilsvarende, men den er ihvertfall dyrere. Malingen er den beste jeg noensinne har malt med! Ikke drypper eller skvetter den, og den dekker fantastisk bra og er altså drøy i bruk. Den butikken har fra nå av fått seg en ny kunde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #13 Del Skrevet 10. juli 2003 En treliter med Lady koster +/- 350 kroner, så 240 er relativt billig. Hvis jeg skal kjøpe maling i Bergen kommer imidlertid reisen i tillegg, så da blir det ikke så billig likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 10. juli 2003 #14 Del Skrevet 10. juli 2003 Tenk hva du kunne spart på å bo i Bergen da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 10. juli 2003 Du kan risikere at det løsner fordi det andre strøket aktiviserer kjemikaliene i det første slik at du nå egentlig har to strøk som skal tørke. Mitt råd er at du venter til i morgen ellers risikerer du å måtte gjøre alt om igjen. Æsj da, er vel best å vente til i morgen. Men så var det det med at når man først har fått ånden over seg, så er det greit å bli ferdig i en fei. Eller fei og fei, jeg har holdt på siden mandag :o Oljemalinga til panelen hadde jo en tørketid på 18 timer, så det var ikke bare å hive seg rundt med andrestrøket der nei. Men så dekket nå oljemalinga veldig godt også da. Trengte bare to strøk av den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. juli 2003 #16 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg benytter anledningen til å slå et slag for den vannbserte malingen du får på Biltema. Den dekker veldig bra og er god å bruke også. Tror vi betalte 89 kroner for tre liter... Jøss kan det stemme??? Billig var den ivertfall - og bra!!! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå