Gjest Lurer fælt ... Skrevet 26. mars 2009 #1 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei, Jeg og kjæresten har i forbindelse med en historiebok han leser hatt en diskusjon om hvordan man skriver sammensatte ord: Skal en bruke stor eller liten forbokstav, og hva med bindestrek? Kan noen hjelpe oss her - og gjerne komme med en forklaring, jeg har sett litt på Språkrådets sider og ellers på nett uten å komme til helt klare konklusjoner ... Jeg har laget noen eksempler, både reelle og tenkte for å illustrere hva jeg mener: - Lofthusopprøret, Lofthus-opprøret eller lofthusopprøret? - Romanovperioden, Romanov-perioden eller romanovperioden? - Mingdynastiet, Ming-dynastiet eller mingdynastiet? - Tudorhuset, Tudor-huset eller tudorhuset? - Vasakongane, Vasa-kongane eller vasakongane? - Mongolstyret, Mongol-styret eller mongolstyret? - Ankerfamilien eller Anker-familien? Blir mer forvirret jo mer jeg leter på nett :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 26. mars 2009 #2 Del Skrevet 26. mars 2009 Hvis ordet blir letere å lese med bindestrek, så bruk bindestrek Gjelder for nye ord, uvante ord, sære ord osv. Skriver jeg bilbane, så hadde du sikkert lest det som "bil bane" -> "en bane for bil". Altså ikke noe stress Bindestrek kan sikkert brukes for å unngå tre konsonanter etterhverandre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 26. mars 2009 #3 Del Skrevet 26. mars 2009 Ett spørsmål da - vil ordet være "uvant" dersom det er "vanlig" (eller i det minste godt kjent og lett forståelig) for leseren - som det jo gjerne er i slike tilfeller? Jo mer vi har snakket om det, jo mer usikre blir vi, og samboer skal snart skrive oppgave og vil gjerne at det blir mest mulig rett ... Så hvilke varianter ville DU valgt av de oppsatte eksemplene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 26. mars 2009 #4 Del Skrevet 26. mars 2009 Helst alle sammensatt. For en som har lest ordet 1000 ganger, så er ikke det noe problem. Vasakongane? wtf, liksom? 1. of 5. hadde jeg skrevet med bindestrek. Alle de andre uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 26. mars 2009 #5 Del Skrevet 26. mars 2009 Fra Språkrådets sider: Geografiske og andre navn der førsteleddet sjøl er et egennavn, skal ikke ha bindestrek: Oslofjorden, Ekofiskfeltet, Krimkrigen, Warszawapakten, Wienkongressen Ord som ligger i grenselandet mellom egennavn og fellesnavn (vanlige ord), kan skrives slik: Maastrichttraktaten eller Maastricht-traktaten En del vanlige fellesnavn der første del er et egennavn, skal skrives slik: geigerteller, gudbrandsdalsost, norgesglass, røntgenapparat, selbuvott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 26. mars 2009 #6 Del Skrevet 26. mars 2009 OK, takk! Ja, eksemplene er kanskje litt sære ... ... og liten forbokstav i alle ordene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 26. mars 2009 #7 Del Skrevet 26. mars 2009 Fra Språkrådets sider: Geografiske og andre navn der førsteleddet sjøl er et egennavn, skal ikke ha bindestrek: Oslofjorden, Ekofiskfeltet, Krimkrigen, Warszawapakten, Wienkongressen Ord som ligger i grenselandet mellom egennavn og fellesnavn (vanlige ord), kan skrives slik: Maastrichttraktaten eller Maastricht-traktaten En del vanlige fellesnavn der første del er et egennavn, skal skrives slik: geigerteller, gudbrandsdalsost, norgesglass, røntgenapparat, selbuvott Takk for svar! Jeg har vært inne her, men greier liksom ikke helt å overføre innholdet og bruke det på mine eksempler, om du skjønner? Blir også veldig i tvil om for eksempel Romanovperioden (eller hvordan en skriver det) er et egennavn eller et fellesnavn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dioxide Skrevet 27. mars 2009 #8 Del Skrevet 27. mars 2009 Noen varianter jeg har vært ute for: - bussjåfør/busstopp. - busssjåfør/bussstopp - buss-sjåfør/buss-stopp Jeg bruker førstnevnte. Gjør jeg rett i det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. mars 2009 #9 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, de andre er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #10 Del Skrevet 27. mars 2009 Noen varianter jeg har vært ute for: - bussjåfør/busstopp. - busssjåfør/bussstopp - buss-sjåfør/buss-stopp Jeg bruker førstnevnte. Gjør jeg rett i det? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 27. mars 2009 #11 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, faktisk. Den tredje s'en (eller s-en) sløyfes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #12 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg har lært at man skal unngå å bruke bindestrek i norske sammensatte ord. Er det noen som har noen regler på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå