InaMina Skrevet 27. mars 2009 #21 Skrevet 27. mars 2009 Først og fremst så syns jeg ikke at barn og fyll har noe sammen å gjøre. Men samtidig så hadde jeg latt mine familiemedlemmer få bestemme selv om de skulle ta med seg ungene eller ikke, rett og slett for at det er deres unger/deres ansvar. Så lenge de er klar over opplegget dere har lagt opp til, er det ikke så fryktelig mye du kan gjøre med det. Det er kun du som syns det er ubehagelig, og for dem så er dette tross alt helt normalt. Vi skal selv ikke ha barn tilstede i bryluppet vårt, rett og slett forsi vi ikke har barn selv, og da legger vi ikke opp til det. 1
marthes Skrevet 27. mars 2009 #22 Skrevet 27. mars 2009 det er vel strengt tatt deres bryllup... og DERE som skal bestemme hvem som skal være der. synes det er frekt av gjester og kreve spesielle ting i ett bryllup. det er jo ikke dems dag... i bunn og grunn har de ingenting de skulle ha sagt på hvordan dere løser deres dag lykke til og håper dere får en fin dag som passer til hvordan DERE vil ha det
Daria Skrevet 27. mars 2009 #23 Skrevet 27. mars 2009 Men har man først valgt å invitere med barn, er det drøyt å komme i ettertid og legge føringer på hvor lenge barna skal være der, ut fra egne oppfatninger om hva som passer seg for barn. Man blir ikke umiddelbart formidler av den eneste sannhet og innehaver av ubegrenset makt bare fordi man er brud...
Gjesteline Skrevet 27. mars 2009 #24 Skrevet 27. mars 2009 det er vel strengt tatt deres bryllup... og DERE som skal bestemme hvem som skal være der. synes det er frekt av gjester og kreve spesielle ting i ett bryllup. det er jo ikke dems dag... i bunn og grunn har de ingenting de skulle ha sagt på hvordan dere løser deres dag lykke til og håper dere får en fin dag som passer til hvordan DERE vil ha det Jeg er enig med denne og flere andre som sier at dette er DERES bryllup, så får gjestene like det eller ikke. På den annen side er det her snakk om søsken av mannen, da må man trå litt varsomt. Jeg har forstått det sånn at andre gjester ikke skal ha med barn. Først og fremst må du ha med deg mannen din på hva som enn blir bestemt, og han bør være den som formidler videre til sin familie. Siden du føler så sterkt for dette (og det i tillegg virker som dine meninger er gjengs i omgangskretsen, dvs blant gjestene), syns jeg mannen din bør vise forståelse og respekt for det. Han ønsker vel at dere BEGGE skal ha det fint på denne dagen, som tross alt handler om DERE? Jeg syns igrunnen ikke du forlanger mye heller, du har jo ikke sagt at du ikke ønsker barn der i det hele tatt f.x. Jeg syns det er fint kompromiss å si at etter kl. ni skal barna gå, så får dere lage et opplegg for barna et annet sted (hvor bor de mens de er på besøk?). Snakk med mannen din, forklar ham (en gang til!) hvordan du føler det. Det er nå han har sjansen til å vise deg hva han er laget av - det er ikke bare bare å skulle megle imellom familier, dere skal jo ha et forhold til dem etterpå, også. Hvis han er en skikkelig Mann, skjønner han at det er hos hans kvinne lojaliteten skal ligge, og noen ganger betyr det at ens egne meninger (som her ikke er like sterke som dine) kommer litt i bakhånd. Han bør støtte deg i dette, og stå sterkt (men vennlig ) mot søsknene sine. Dere kan jo øve litt på hva han skal si på forhånd hvis han er typen som er litt lett å overtale eller snakke rundt. Masse lykke til, håper dette ordner seg for deg og dere!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #25 Skrevet 27. mars 2009 Først og fremst så syns jeg ikke at barn og fyll har noe sammen å gjøre. Så lenge de er klar over opplegget dere har lagt opp til, er det ikke så fryktelig mye du kan gjøre med det. Vi skal selv ikke ha barn tilstede i bryluppet vårt, rett og slett forsi vi ikke har barn selv, og da legger vi ikke opp til det. Jeg blir litt sjokkert når man har bestemt seg for at fyll skal man ha.....det er greit. Vel,- da skjønner jeg hva som teller hos deg. Barn? Nei,- når vi ikke har det selv så betyr ikke andres/ families barn heller noe? Skjønner ikke helt tankegangen.
InaMina Skrevet 27. mars 2009 #26 Skrevet 27. mars 2009 (endret) Tankegangen er meget enkel. Vi har ikke barn, og av alle våre 150 gjester er det tre familier som har "småbarn" (altså det jeg regner som barn i vårt bryllup). Tanten min har to barn på 1mnd og 2 år, og to vennepar av oss har barn i alderen 5mnd og 6mnd. Jeg vet at venninnen min ikke ønsker å ha med seg barna, for det har jeg spurt om. Tanten min skal muligens ha med seg barna til middag/kaffe, men det er helt opp til henne. Vi har noen søskenbarn som er i alderen 12-18 år, men det har aldri slått meg å sette dem i kategorien "barn". Men om det regnes som barn i deres kategori, så ja, da skal vi vel ha barn tilstede. Men når det er sagt, så er det vår dag, og vi som bestemmer. Har vi da ikke rett til å bestemme selv om vi vil ha småbarn tilstede? Kommentaren min om barn og fyll var dessuten ment til ts, og er ikke bakgrunnen for at vi ikke ønsker småbarn tilstede på dagen vår. Endret for å skrive alder på barna Endret 27. mars 2009 av InaMina
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #27 Skrevet 27. mars 2009 Men har man først valgt å invitere med barn, er det drøyt å komme i ettertid og legge føringer på hvor lenge barna skal være der, ut fra egne oppfatninger om hva som passer seg for barn. Man blir ikke umiddelbart formidler av den eneste sannhet og innehaver av ubegrenset makt bare fordi man er brud... Vi skrev bare navnene til foreldrene på invitasjonene, nettopp for å signalisere at dette ikke er et bryllup fullt av barn. Vi skjønner at noen av dem velger å ta med seg barna sine, de skal jo være her en hel helg. Dette er greit, vi ønsker å være forståelsesfulle. Men nå er nå dette vårt bryllup, da, det er klart at det er vi som skal legge retningerslinjene. De to siste bryllupene vi har vært i (her i Norge) har begge hatt kl. 21 som grense for barna. I ett av disse var det to 13-åringer som syns de var store nok til å bli igjen, men de ble allikevel skysset av gårde. Det var nok ikke bare jeg som syns det var befriende at voksendelen av bryllupet var uten barn. Jeg blir litt sjokkert når man har bestemt seg for at fyll skal man ha.....det er greit. Vel,- da skjønner jeg hva som teller hos deg. Barn? Nei,- når vi ikke har det selv så betyr ikke andres/ families barn heller noe? Skjønner ikke helt tankegangen. Det er da ingen som har bestemt seg for at det skal bli fyll! Men nå er det nå en gang slik at vi har valgt fri bar, og vi kjenner våre venner og familie og vet at en del av dem kommer til å bli fulle. Jeg vet også at minst to av gjestene kommer til å bli overstadig beruset og må plasseres i en taxi og sendes hjem utpå kvelden/natten en gang. Dette er noe av det jeg ønsker at barna skal slippe å se, men jeg har ikke tenkt å ikke invitere disse gjestene av den grunn.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #28 Skrevet 27. mars 2009 Vil gjerne også legge til at hverken min mann eller jeg drikker noe særlig, spesielt ikke når det er barn til stedet. Så når jeg snakker om at en del kommer til å bli fulle, gjelder ikke dette oss to.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #29 Skrevet 27. mars 2009 Jeg stusser litt over hvordan disse kommende brudene tenker! Meg, meg, meg...... Jeg hadde ikke stusset på si vennlig "Nei takk!" til invitasjonen om brudeparet sendte ut en instruks for gjestnene. Jeg har ofte gjester hos meg.....jeg elsker å kokkelere. Det som står alle først på prioritet, ja, det er gjestene.....at de skal føle behag, å ha det hyggelig.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #30 Skrevet 27. mars 2009 Jeg vet også at minst to av gjestene kommer til å bli overstadig beruset og må plasseres i en taxi og sendes hjem utpå kvelden/natten en gang. Dette er noe av det jeg ønsker at barna skal slippe å se. Hvem ønsker du skal få være der da? De to som du vet blir dritings, eller barna? Svarer du at du bare MÅ ha de to som du vet blir dritings der,- så får heller barna vike?
Jade Skrevet 27. mars 2009 #31 Skrevet 27. mars 2009 Vi har invitert uten barn pga at vi ikke synes alkohol og barn passer sammen. Dessuten er det fint for de voksne å få en frikveld. Når dere først har invitert med barn, så må dere nesten bare godta at de er der. Å komme i etterkant og si at de må hjem etter 21 blir feil. Da burde det stått i invitasjonene. Disse barna er helt sikkert vant til fyllefester, så ikke gjør det til ditt kall å skåne barna mot fulle folk. Gjør det klart for foreldrene at de har ansvaret for at barna har det bra, oppfører seg, og at de går "hjem" med de hvis ikke.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #32 Skrevet 27. mars 2009 Jeg stusser litt over hvordan disse kommende brudene tenker! Meg, meg, meg...... Jeg hadde ikke stusset på si vennlig "Nei takk!" til invitasjonen om brudeparet sendte ut en instruks for gjestnene. Jeg har ofte gjester hos meg.....jeg elsker å kokkelere. Det som står alle først på prioritet, ja, det er gjestene.....at de skal føle behag, å ha det hyggelig. Nå er det vårt bryllup, da... Det betyr ikke at vi er egoistiske, av den grunn, men det er jo pga oss at de er der! Vi har begge kompromisset på en del, både mot hverandre og for at gjestene våre skal ha det bra. Så er dette en sak som gjør at bruden ikke klarer å slappe av, ja, rett og slett føler det ubehagelig. Det må jo telle litt? Første bud, syns jeg, må jo være at brud og brudgom har en så perfekt dag som mulig, det er jo dem som skal feires. Jeg syns slett ikke det er egoistisk. Gjestene kommer selvsagt som en veldig god nummer to, vi skal gjøre det vi kan for at de skal ha det så bra som mulig! Vi har tenkt å sende en informasjonsliste med kjøreplan til de som kommer i bryllupet, det har vi fått ofte selv som gjester og syns det er praktisk. På de vi selv har mottatt har det flere ganger stått at klokka da og da (oftest rundt ni) drar barna, noe det ser ut som vi kanskje adopterer. Hvis noen føler at de må si nei takk fordi de ikke på død og liv får ha barna sine der hele kvelden/natten, syns jeg det er kjempeleit, særlig siden det er snakk om mannen min sine søsken. Men på den annen side, hvis vi bestemmer oss for at vi ønsker at barna skal forlate festen på et tidspunkt, syns jeg ikke det er ok å bli presset med at "da kommer ikke vi".
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #33 Skrevet 27. mars 2009 Hvem ønsker du skal få være der da? De to som du vet blir dritings, eller barna? Svarer du at du bare MÅ ha de to som du vet blir dritings der,- så får heller barna vike? De to som mest sannsynlig blir dritings er en veldig nær slektning og en veldig nær venn. Det er ikke snakk om å ikke invitere dem. Det er heller ikke snakk om å ikke la barna komme, bare at de drar etter å ha vært med på festen i maaange timer. Jeg håper og ønsker ikke at disse to (eller noen andre) skal bli dritings, men sannsynligheten er stor. Det er ikke synd på barna! Jeg syns det høres ut som et fint kompromiss at de drar i ni-tiden, da har de fått med seg masse moro. Så får vi se hva min tilkommene sier om det.
Noli Skrevet 27. mars 2009 #34 Skrevet 27. mars 2009 Jeg blir ofte forundret over folk som inviterer til bryllup helt uten barn, særlig hvis man har barn i nær familie (har også hørt om folk som ikke engang har med sine egne barn, på noe som helst som foregår den dagen). Men å sette et tidspunkt på kvelden dere vil at ungene skal hjem, synes jeg absolutt ikke er urimelig. Jeg hadde heller ikke klart å slappe av om det skulle være barn tilstede på en fest der voksne er fulle. Det er for min del irrelevant om foreldrene mener det er greit, jeg synes ikke det er greit og i min bryllupsfest er det nå engang sånn at jeg bestemmer. Da samboeren min røykte, hadde han kontor i kjelleren, og det var det eneste rommet i huset det var lov å røyke inne. Men da venner hadde med seg ungene sine, fikk fikk ikke ungene være i det rommet. Man røyker bare ikke i samme rom som barn, og der igjen er det irrelevant om foreldrene synes det er greit, det skjer bare ikke i mitt hjem. Om søsknene til mannen din er så umodne at de ikke kommer fordi ungene deres må dra klokken 21, sier det mye om dem. Jeg forsto dem som at dere hadde skaffet barnevakt til alle ungene, så det er jo ikke sånn at foreldrene må forlate festen klokken 21 også?
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #35 Skrevet 27. mars 2009 Jeg blir ofte forundret over folk som inviterer til bryllup helt uten barn, særlig hvis man har barn i nær familie (har også hørt om folk som ikke engang har med sine egne barn, på noe som helst som foregår den dagen). Men å sette et tidspunkt på kvelden dere vil at ungene skal hjem, synes jeg absolutt ikke er urimelig. Jeg hadde heller ikke klart å slappe av om det skulle være barn tilstede på en fest der voksne er fulle. Det er for min del irrelevant om foreldrene mener det er greit, jeg synes ikke det er greit og i min bryllupsfest er det nå engang sånn at jeg bestemmer. Da samboeren min røykte, hadde han kontor i kjelleren, og det var det eneste rommet i huset det var lov å røyke inne. Men da venner hadde med seg ungene sine, fikk fikk ikke ungene være i det rommet. Man røyker bare ikke i samme rom som barn, og der igjen er det irrelevant om foreldrene synes det er greit, det skjer bare ikke i mitt hjem. Om søsknene til mannen din er så umodne at de ikke kommer fordi ungene deres må dra klokken 21, sier det mye om dem. Jeg forsto dem som at dere hadde skaffet barnevakt til alle ungene, så det er jo ikke sånn at foreldrene må forlate festen klokken 21 også? Vi skaffer mer enn gjerne barnevakt, og gjerne en som kan møte barna et par ganger før festen, slik at det ikke er en helt fremmed person for dem. Vi betaler gjerne. Foreldrene vil imidlertid ikke overlate barna til en fremmed.
Gjest Gjest_igjen Skrevet 27. mars 2009 #36 Skrevet 27. mars 2009 Skjønner godt det blir diskusjon av dette... Ettersom jeg skjønte så var barna i alderen 4 år og opp til 15 år. Jeg har barn i nettopp samme aldersgruppe selv og vi skal gifte oss til sommeren. Vi har barn på 4, 10, 13 og 15 år Jeg har ikke vært i tvil angående de tre eldste. De skal få være med på festen. Men yngstemann kommer jeg til å få barnevakt til etter vielsen. (Vielsen er kl 1530...og middag ca kl 18-19). Det kommer til å bli servert alkohol, men dette er en familiefest og jeg regner ikke med at det blir noe fyllekalas. Jeg har inntrykk av at de fleste voksne ikke drikker seg snydens full i bryllup....og jeg har ihvertfall tenkt å være forsiktig med alkoholen...men det ER godt med vin til maten og en drink etterpå. Blant de andre gjestene blir det ei jente til på 13 år og en gutt på 7 år. Flere av de inviterte har små barn under 4 år....de er ikke spesielt invitert, men jeg skal ikke nekte noen hvis de ønsker å ha barna med...men jeg må jo si jeg ønsker ikke å ha hylende unger løpende rundt under middagen eller til sent på kvelden...og det tror jeg ikke foreldrene heller vil...
Daria Skrevet 27. mars 2009 #37 Skrevet 27. mars 2009 Vi skaffer mer enn gjerne barnevakt, og gjerne en som kan møte barna et par ganger før festen, slik at det ikke er en helt fremmed person for dem. Vi betaler gjerne. Foreldrene vil imidlertid ikke overlate barna til en fremmed. Noe som er fullt forståelig. Så da må dere rett og slett bestemme dere for hva som er viktigst -at foreldrene er der eller at barna ikke er der...
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #38 Skrevet 27. mars 2009 Noe som er fullt forståelig. Så da må dere rett og slett bestemme dere for hva som er viktigst -at foreldrene er der eller at barna ikke er der... Du har rett, denne blir vanskelig, egentlig en full stopp. Vi er liksom tom for argumenter etter denne. Kjenner at litt av gleden renner av meg nå
Musihus Skrevet 27. mars 2009 #39 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har lurt litt på forslaget med å gjøre alternativet like interessant for barna. Hva skal det være, så sent på kvelden? Noen som har forslag? Vi har kun invitert barn til nærmeste familie, samt forlovere, men det blir ganske mange barn likevel. Vår erfaring er at barna ikke synes det er så gøy å høre på taler, og fort begynner å løpe rundt for å leke etc. Vi skal derfor ha et lite barneselskap vegg i vegg med der vi spiser. Det er bare en liten dør i mellom. Der skal de få barnemeny og vi har avtalt med stedet at de setter fram en tv. Der skal vi vise Disney filmer og ha litt leker og tegnesaker. Det vil være noen som passer på barna mens vi spiser, men de har selvfølgelig lov til å "rope" på mamma hvis det skulle være noe. Barna legger seg etter / i løpet av middagen - og alle unntatt en legger seg før klokken er 22. Vi legger til rette for at barna har et alternativt opplegg, og jeg vet at foreldrene til disse barna er ansvarlige og fornuftige nok til å holde seg edrue (eller relativt edrue) gjennom kvelden og natten. Festen er på hotellet hvor da barna sover på hotellrommet.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 27. mars 2009 #40 Skrevet 27. mars 2009 Vi har kun invitert barn til nærmeste familie, samt forlovere, men det blir ganske mange barn likevel. Vår erfaring er at barna ikke synes det er så gøy å høre på taler, og fort begynner å løpe rundt for å leke etc. Vi skal derfor ha et lite barneselskap vegg i vegg med der vi spiser. Det er bare en liten dør i mellom. Der skal de få barnemeny og vi har avtalt med stedet at de setter fram en tv. Der skal vi vise Disney filmer og ha litt leker og tegnesaker. Det vil være noen som passer på barna mens vi spiser, men de har selvfølgelig lov til å "rope" på mamma hvis det skulle være noe. Barna legger seg etter / i løpet av middagen - og alle unntatt en legger seg før klokken er 22. Vi legger til rette for at barna har et alternativt opplegg, og jeg vet at foreldrene til disse barna er ansvarlige og fornuftige nok til å holde seg edrue (eller relativt edrue) gjennom kvelden og natten. Festen er på hotellet hvor da barna sover på hotellrommet. Dette har vi dessverre ikke mulighet til, vi skal ha festen på et grendehus hvor det kun er et stort rom, kjøkken og en gang som man kommer inn i. Barna må derfor sitter ved bordet sammen med foreldrene. Vi vil ikke "belemre noen" med barn som bordpartner, så barna blir derfor plassert mellom foreldrene. En av hver av foreldreparene kommer sikkert/forhåpentligvis til å bare ta et par øl, men den andre kommer nok til å drikke mer. Jeg syns ikke noe om at barna skal se foreldrene påvirket av alkohol (selv om de ikke er fulle), og syns ærlig talt at de er dårlige forbilder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå