Musihus Skrevet 27. mars 2009 #41 Skrevet 27. mars 2009 Vi vil ikke "belemre noen" med barn som bordpartner, så barna blir derfor plassert mellom foreldrene. En av hver av foreldreparene kommer sikkert/forhåpentligvis til å bare ta et par øl, men den andre kommer nok til å drikke mer. Jeg syns ikke noe om at barna skal se foreldrene påvirket av alkohol (selv om de ikke er fulle), og syns ærlig talt at de er dårlige forbilder. Kan dere ikke lage et barnebord? Eller få noen til å grille ute og lage aktiviteter utendørs? Fotball / natursti eller noe sånt? Når legger dissa barna seg da? De fleste barn legger seg jo rundt kl 22 senest, og til da hadde jeg synes det var greit at de deltok i selskapet. Toastmaster kan jo kanskje også nevne noe om måtehold til barna har lagt seg? Se etter løsninger og snakk med mannen din om hva du føler. Sammen så finner dere helt sikkert en løsning :-)
Jade Skrevet 27. mars 2009 #42 Skrevet 27. mars 2009 Jeg blir litt sjokkert når man har bestemt seg for at fyll skal man ha.....det er greit. Vel,- da skjønner jeg hva som teller hos deg. Barn? Nei,- når vi ikke har det selv så betyr ikke andres/ families barn heller noe? Skjønner ikke helt tankegangen. Man er ikke dårlige mennesker selv om man inviterer til voksenfest. Man må ikke drasse med seg unger alle steder selv om man har blitt foreldre. Det er fullt lovlig å glede seg til barnefri. Og det er fullt lov å drikke seg drita full når barna koser seg hos barnevakten/slektninger. Hvis man ikke kan gå hjemifra uten at ungene henger fast i puppen eller skjørtekanten, så bør man bli mer selvstendig; både foreldre og barn. (Sikter da til søsknene til TS' samboer som ikke kan gå noen steder uten barna). De er 4+++, og da klarer de fint å være hos slekt/venner av foreldrene mens de er i Norge. Men nå er de jo invitert, så det blir heller noe å tenke på til en annen anledning. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #43 Skrevet 27. mars 2009 De gangene vi har blitt invitert i bryllup har vi skaffet oss barnevakt. Da min bror giftet seg var vår sønn med til etter kaffe og kaker, da kom barnevakten og hentet han. I vårt eget bryllup ba vi ikke med barn, jeg ønsket ikke at det skulle være et barneselskap hvor vi som voksne måtte ta hensyn til barna akkurat denne ene kvelden. Det betyr ikke at jeg trodde bryllupet skulle bli et fyllekalas, men man må ta noen hensyn når det er barn til stede, og det ønsket vi ikke denne kvelden. Fikk ingen sure miner fra gjester med barn ang. dette, og det skulle jammen bare mangle også!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #44 Skrevet 27. mars 2009 Jeg ser ikke helt problemet. For meg er bryllup en kveld der de inviterte barna får være med så lenge de orker, på lik linje med nyttårsaften. Det blir vel ikke så mange fulle folk der, så jeg syns du lager mye styr for ingenting. Heilt enig med deg der sol79! Våres barn og min søsters barn og barna til min svoger skal være med oss heile kvelden. Har bryllupsfesten i hagen og lager til eit rom inne i huset med spill og film muligheter så går det så fint. Rekner ikkje med at folk drikker seg drita fulle i eit bryllup heller.
Kaffekoppen Skrevet 27. mars 2009 #45 Skrevet 27. mars 2009 Til sommeren skal jeg gifte meg med drømmemannen min Men vi har et problem som begynner å bli vanskelig. Samboeren min er amerikansk-engelsk, oppvokst i England. Der har de et litt annet syn på alkohol enn det vi har her. Han har fire søsken som alle kommer i bryllupet, hvorav én ikke har barn, én kommer uten barn og to kommer med barn. Det er de to sistnevnte som er "problemet". De har fem barn tilsammen, fra 4 til nesten 15. Disse barna tar de med seg overalt, og det er überviktig for dem at barna er tilstede under hele bryllupet fra begynnelse til slutt. Vi ønsker at barna skal forlate festen når baren åpner (rundt 21 eller 22). Da har barna fått med seg vielse, middag, kaffe og kaker, første dansen og bittelitt til. Vi har selv to barn på 7 og 12 som skal dra da. Vi har tilbydt å skaffe barnevakt (som vi betaler) til de engelske barna . Problemet er at søsknene hans absolutt ikke vil gå med på dette. For meg er det helt feil med barn og alkohol sammen. Det er greit at det serveres alkohol til maten osv., men når det er fest, åpen bar og fulle folk (og det blir det), blir dette helt feil for meg. Jeg klarer ikke å slappe av når små (og store) barn løper rundt mellom fulle folk, og bekymrer meg helt ærlig for hvordan dette påvirker ungene. Jeg vet ikke om jeg klarer helt å formidle hvorfor dette er så vanskelig for meg, jeg har nesten ikke tenkt på annet siden jeg fikk vite at de insisterer på at ungene skal være med. Samboeren min føler seg mellom barken og veden. Han er oppvokst i England og preget av de engelske holdningene (selv om han syns de er gale når det gjelder alkohol og svangerskap). Selv om han har bodd i Norge i snart 15 år, syns han at nok at jeg overreagerer. Jeg har spurt litt i familien min, og der er alle enige med meg (jeg har to søsken selv, ingen av dem skal ha med barna sine, delvis av samme grunn). Generell sensus er at dette er ubehagelig. Jeg er glad for at mange er enige med meg, for jeg føler meg utrolig vanskelig når samboeren min og jeg snakker om det. "Hva er galt med barn som har det gøy?" sier han, og jeg må innrømme at det er vanskelig for meg å få ham til å skjønne akkurat hvor ubehagelig jeg syns det er. Jeg skjønner at ikke alle er enige med meg, og jeg er ikke ute etter å overbevise noen. Jeg er også klar over at dette har med kultur å gjøre, det kommer gjester fra Tyskland, også, og det er ikke sikkert noen av dem syns det er noen big deal (vi har ikke spurt hva de syns). Men jeg vil gjerne ha noen råd. Hvordan skal skal vi løse dette? Vi ser ikke mye til familien til samboeren min, men vi ønsker jo å ha et godt forhold til dem. Forslag? Allerede i åpningsinnlegget belyser du jo selv hvorfor de har et annet syn på saken. Jeg synes du skal gi deg på dette punktet. Det virker ikke som om familien til samboeren din bor i Norge, så de kan umulig ha fått med seg hvordan du og din familie ser på alkohol og barn. De ser nok heller på deg som veldig sær om du lager et stort probem ut av dette. Og jeg synes det er frekt av deg å flere ganger i tråden så tvil om deres evner som foreldre bare fordi de har et annet syn på dette enn det du og den norske familien din har. Du må ta inn over deg at det norske synet på alkohol ikke er så veldig utbredt utenfor Norges grenser. Du setter samboeren din i en veldig vanskelig situasjon her, noe du virker å være klar over selv. Når dere i tillegg ser familien hans så sjelden, synes jeg du skal gjøre alt for at de skal føle seg velkomne hos dere.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #46 Skrevet 27. mars 2009 Jeg synes absolutt bruden må få lov til å bestemme om barn skal være tilstede eller ikke på kvelden/natta. Selv om bruden ikke har det direkte ansvaret for barnas ve og vel, så har hun et indirekte ansvar. Det er hun (og brudgom såklart) som har leid lokalet, har ansvar for festen. For å sette det litt på spissen: Om hun så noen mishandle et barn på festen så hadde hun et helt klart ansvar for å få slutt på det. Og for noen er det på grensa til barnemishandling å la barn løpe rundt mellom fulle voksne. Og om bruden vil føle seg stresset pga barna er det enda en god grunn til å ikke ha barn der. Hun skal jo kunne kose seg på sin store dag.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 28. mars 2009 #47 Skrevet 28. mars 2009 Kan dere ikke lage et barnebord? Eller få noen til å grille ute og lage aktiviteter utendørs? Fotball / natursti eller noe sånt? Når legger dissa barna seg da? De fleste barn legger seg jo rundt kl 22 senest, og til da hadde jeg synes det var greit at de deltok i selskapet. Toastmaster kan jo kanskje også nevne noe om måtehold til barna har lagt seg? Se etter løsninger og snakk med mannen din om hva du føler. Sammen så finner dere helt sikkert en løsning :-) Vi har leid et grendehus som ligger i et villaområde. Det er ikke spesielt stort, og det er ikke noen uteplass å snakke om. Vi kommer ikke til å lage noe barnebord, for da sitter det ingen ved siden av barna som kan kontrollere dem under talene. Man er ikke dårlige mennesker selv om man inviterer til voksenfest. Man må ikke drasse med seg unger alle steder selv om man har blitt foreldre. Det er fullt lovlig å glede seg til barnefri. Og det er fullt lov å drikke seg drita full når barna koser seg hos barnevakten/slektninger. Hvis man ikke kan gå hjemifra uten at ungene henger fast i puppen eller skjørtekanten, så bør man bli mer selvstendig; både foreldre og barn. (Sikter da til søsknene til TS' samboer som ikke kan gå noen steder uten barna). De er 4+++, og da klarer de fint å være hos slekt/venner av foreldrene mens de er i Norge. Men nå er de jo invitert, så det blir heller noe å tenke på til en annen anledning. Barna er ikke direkte invitert. Vi satte bare foreldrenes navn på invitasjonen, men følte ikke at vi kunne si til søsknene våre at barna ikke fikk være med. Må si jeg angrer på det nå! Allerede i åpningsinnlegget belyser du jo selv hvorfor de har et annet syn på saken. Jeg synes du skal gi deg på dette punktet. Det virker ikke som om familien til samboeren din bor i Norge, så de kan umulig ha fått med seg hvordan du og din familie ser på alkohol og barn. De ser nok heller på deg som veldig sær om du lager et stort probem ut av dette. Og jeg synes det er frekt av deg å flere ganger i tråden så tvil om deres evner som foreldre bare fordi de har et annet syn på dette enn det du og den norske familien din har. Du må ta inn over deg at det norske synet på alkohol ikke er så veldig utbredt utenfor Norges grenser. Du setter samboeren din i en veldig vanskelig situasjon her, noe du virker å være klar over selv. Når dere i tillegg ser familien hans så sjelden, synes jeg du skal gjøre alt for at de skal føle seg velkomne hos dere. Jeg har ingen tvil om at søsknene til mannen min er gode foreldre, det har jeg sett eksempler på flere ganger. Men når det gjelder alkohol, syns jeg de (ihvertfall to av dem) har slette holdninger. De er dårlige rollemodeller, og bekymrer seg ikke i det hele tatt for hvordan de påvirker barna sine. 15-åringen (som blir 15 til sommeren, rett etter at vi gifter oss), får gjerne en skvett vin eller øl i glasset - "h*n er jo ikke noe barn, lenger"... Jeg syns det er hårreisende, de syns jeg er sær, sånn er det bare. Vi har selvfølgelig informert om hvorfor vi ønsker at barna ikke skal være her på kvelden! Det er mulig det norske synet på på alkohol og barn ikke er så utbredt utover Norges grenser, men dette er jo fordi vi er mer opplyst i Norge. De har ikke de informasjonskampanjene i England som vi har i Norge f.eks, men det betyr ikke at jeg syns det er ok å drikke f.x når man er gravid bare fordi man er engelsk. Hadde en av svigerinnene mine vært gravide og drukket alkohol, hadde jeg vennlig informert henne om potensielle skader osv, ikke latt henne holde på fordi de har en annen kultur. Dette som et eksempel. Jeg bryr meg ikke noe om søsknene til mannen min syns jeg er sær. Selvfølgelig ønsker jeg å ha et godt forhold til dem, og på alle andre punkter enn akkurat dette, har vi virkelig anstrengt oss for at de skal føle seg velkommen. Ingen av dem må bo på hotell, vi har leid bil til foreldrene hans og vi kjører to ganger til en flyplass som ligger over to timer unna for at brødrene hans skal kunne bruke billigbiletter osv. En av brødrene bor i Amerika, der de er litt mer opplyst enn i England (det er han som ikke skal ha med barna). Han syns det er like naturlig som oss at barn og alkohol ikke hører sammen.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 28. mars 2009 #48 Skrevet 28. mars 2009 Jeg synes absolutt bruden må få lov til å bestemme om barn skal være tilstede eller ikke på kvelden/natta. Selv om bruden ikke har det direkte ansvaret for barnas ve og vel, så har hun et indirekte ansvar. Det er hun (og brudgom såklart) som har leid lokalet, har ansvar for festen. For å sette det litt på spissen: Om hun så noen mishandle et barn på festen så hadde hun et helt klart ansvar for å få slutt på det. Og for noen er det på grensa til barnemishandling å la barn løpe rundt mellom fulle voksne. Og om bruden vil føle seg stresset pga barna er det enda en god grunn til å ikke ha barn der. Hun skal jo kunne kose seg på sin store dag. Takk for den, du klarer å beskrive akkurat hvordan jeg føler det.
Modic Skrevet 28. mars 2009 #49 Skrevet 28. mars 2009 Vi har selvfølgelig informert om hvorfor vi ønsker at barna ikke skal være her på kvelden! Det er mulig det norske synet på på alkohol og barn ikke er så utbredt utover Norges grenser, men dette er jo fordi vi er mer opplyst i Norge. De har ikke de informasjonskampanjene i England som vi har i Norge f.eks, men det betyr ikke at jeg syns det er ok å drikke f.x når man er gravid bare fordi man er engelsk. Hadde en av svigerinnene mine vært gravide og drukket alkohol, hadde jeg vennlig informert henne om potensielle skader osv, ikke latt henne holde på fordi de har en annen kultur. Dette som et eksempel. Det var da voldsomt som du setter deg opp på din høye hest, da! Selv om du mener at vi i Norge er mer opplyst enn de er i England, så er det da stort sett voksne, ansvarsbevisste folk i England også! Å belære andre slik, synes jeg ikke hører noe sted hjemme! Men det er mitt syn. Når det gjelder til ditt egentlige spørsmål, så er dette faktisk noe du og din kommende ektemann må bli enige om. Det er deres bryllup, så dere kan selvfølgelig sette de grensene dere vil. Men nå er det jo engang slik at det er store kulturforskjeller her, tydeligvis, og da må dere jo velge om dere skal akseptere de andres kultur og tradisjon, eller om dere skal holde sterkt på det dere selv mener er riktig. Til lags åt alle kan ingen gjera, osv..... Personlig har jeg sjelden opplevd så mye "grøftefyll" i bryllup, og i alle fall ikke blant de som har hatt med seg barn. Jeg ser derfor ikke dette som noe problem, men jeg skjønner at andre kan ha et annet syn på dette.
Gjest Bond Skrevet 28. mars 2009 #50 Skrevet 28. mars 2009 Personlig har jeg sjelden opplevd så mye "grøftefyll" i bryllup, og i alle fall ikke blant de som har hatt med seg barn. Jeg ser derfor ikke dette som noe problem, men jeg skjønner at andre kan ha et annet syn på dette. Problemet er jo ikke at foreldrene til de barna drikker seg fyll, men at andre gjør det. TS har jo allerede nevnt at det er et par stykker som er invitert som har en tendens å gjøre dette, spesielt mtp at det er fri bar der.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #51 Skrevet 28. mars 2009 Siden det er ditt bryllup så er det du som bestemmer hvor lenge barna skal være der og ikke gjestene !
Gjest Miley Skrevet 28. mars 2009 #52 Skrevet 28. mars 2009 Jeg synes det må være helt greit å sende barna hjem klokken ni. Foreldrene vil ikke ha en fremmed til å se etter barna, men et titalls fulle folk er greit? Da mener jeg at prioriteringen deres er veldig spesiell. Som brud eller annet vertskap der alkohol blir servert i bøtter og spann ville jeg aldri hatt med barn. De som blir snurte for dette kan godt være hjemme med barna sine for min del. Alkohol og barn hører overhode ikke sammen.
krillan Skrevet 28. mars 2009 #53 Skrevet 28. mars 2009 Hei Ikke så lett det der. Vi skal ha barn i vielsen men ikke til middagen. Middagen blir lang, med mange taler og skikkert kjedelig for barn. De er fra 1 år til 12. Desuten er det vin til maten, så mye de vil og da synes jeg personlig at barna ikke skal være der. Ut i fra erfaringer i bryllup jeg har vert i er det alltid noen som drikker litt for mye, og det vil ikke jeg se og bekymre om på denne dagen. Men dette er bare min mening da.
Donpedro Skrevet 28. mars 2009 #54 Skrevet 28. mars 2009 Hvis du ikke synes barn og alkohol hører sammen, så får dere la være å skjenke gjestene deres synlig beruset/dritings. Verre er det ikke. Å sende hjem en på 15 år kl 21 går ikke ann synes jeg, man kan heller ikke først si at barn er invitert og så endre på forutsetningene etterpå. Dette må foreldrene få velge selv. Er all morro for barn virkelig slutt kl 21? I siste bryllup jeg var storkoste barna seg under dansen (antakelig mye mer enn under middagen...)
Gjest FruFryd Skrevet 28. mars 2009 #55 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har ingen tvil om at søsknene til mannen min er gode foreldre, det har jeg sett eksempler på flere ganger. Men når det gjelder alkohol, syns jeg de (ihvertfall to av dem) har slette holdninger. De er dårlige rollemodeller, og bekymrer seg ikke i det hele tatt for hvordan de påvirker barna sine. 15-åringen (som blir 15 til sommeren, rett etter at vi gifter oss), får gjerne en skvett vin eller øl i glasset - "h*n er jo ikke noe barn, lenger"... Jeg syns det er hårreisende, de syns jeg er sær, sånn er det bare. Vi har selvfølgelig informert om hvorfor vi ønsker at barna ikke skal være her på kvelden! Det er mulig det norske synet på på alkohol og barn ikke er så utbredt utover Norges grenser, men dette er jo fordi vi er mer opplyst i Norge. De har ikke de informasjonskampanjene i England som vi har i Norge f.eks, men det betyr ikke at jeg syns det er ok å drikke f.x når man er gravid bare fordi man er engelsk. Hadde en av svigerinnene mine vært gravide og drukket alkohol, hadde jeg vennlig informert henne om potensielle skader osv, ikke latt henne holde på fordi de har en annen kultur. Dette som et eksempel. Jeg bryr meg ikke noe om søsknene til mannen min syns jeg er sær. Selvfølgelig ønsker jeg å ha et godt forhold til dem, og på alle andre punkter enn akkurat dette, har vi virkelig anstrengt oss for at de skal føle seg velkommen. Ingen av dem må bo på hotell, vi har leid bil til foreldrene hans og vi kjører to ganger til en flyplass som ligger over to timer unna for at brødrene hans skal kunne bruke billigbiletter osv. En av brødrene bor i Amerika, der de er litt mer opplyst enn i England (det er han som ikke skal ha med barna). Han syns det er like naturlig som oss at barn og alkohol ikke hører sammen. Du ser ut til å være en grei person å få inn i familien. Vi er mer opplyst i Norge enn i England, i Amerika er de litt mer opplyst enn i England Det er ditt OG din mann som skal ha festen. Da bør første bud være at dere to er enige. Ut ifra det du skriver tyder det ikke på at dere er enige nå, hvorfor skal da din mening være den som er rett ? Hadde dere begge vært enige om det i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem, da kunne dere bare sagt ifra om det tidligere.
Daria Skrevet 28. mars 2009 #56 Skrevet 28. mars 2009 Du viser en utrolig arrogant og bedrevitersk holdning til dette -hadde jeg vært de aktuelle foreldrene og fått synspunktene dine presentert på denne måten hadde jeg neppe anstrengt meg for å etterkomme ønskene dine, for å si det sånn... At du har et annet syn på dette enn det de har, betyr ikke at du har rett og at det bare er de som ikke er "opplyste" nok.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #57 Skrevet 28. mars 2009 Da jeg giftet meg, var det barn tilstede, og vi lot det være fullstendig opp til foreldrene når de skulle dra hjem med barna/la barna dra hjem til barnevakten. De fleste valgte faktisk å la barna få oppleve festen, og nå, mange år etter, snakker flere av disse barna om bryllupet vårt som et godt minne. (To av ungene har faktisk et bilde av dem sammen med meg på rommet sitt, fordi de hadde det så gøy der.). Så kan man jo diskutere om alkoholkulturen vår er noe særlig å skryte av (neppe), om barn har godt av å oppleve denne, eller om man bør vente med å la dem se all rølpingen og "personlighetsforandringene". Jeg mener som sagt at det er fint om dette kan være foreldrenes valg, men then again: Hvis dere som par faktisk gjør det klart at kun voksne får adgang til festen etter kl xx:xx, bør det være en selvølge at alle gjestene/foreldrene respekterer dette.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 29. mars 2009 #58 Skrevet 29. mars 2009 Jeg synes absolutt bruden må få lov til å bestemme om barn skal være tilstede eller ikke på kvelden/natta. ... Hun skal jo kunne kose seg på sin store dag. Unnskyld meg, men slike meninger er helt hårreisende synes jeg! Brudens store dag? Bruden skal få bestemme? Hva pokker skjedde med hennes kommende mann, har han INGENTING han skulle ha sagt?? Er det ikke hans bryllup også? Nei, ærlig talt, dette må de BEGGE bestemme. Hvis ikke bruden greier å innse at det er DERES bryllup, og ikke bare hennes, burde de strengt tatt ikke gifte seg. Hvorvidt barna bør få være med eller ikke har jeg ingen mening om, skjønner godt at noen vil ha barnefritt bryllup, men samtidig tror jeg ikke at barn tar så stor skade av å være med på festen heller (det har hvertfall ikke jeg tatt skade av...). Det viktigste er jo at dette paret greier å ta en avgjørelse SAMMEN, og at bruden ikke går rundt og mener at hun har bestemmelsesrett bare fordi hun er brud. Og bare så det er sagt, TS, jeg tror ikke du faktisk mener at du har all bestemmelsesrett, det er bare det at mange av svarene du får mener at du visstnok er den som skal få bestemme...
Sol79 Skrevet 29. mars 2009 #59 Skrevet 29. mars 2009 Hei Ikke så lett det der. Vi skal ha barn i vielsen men ikke til middagen. Middagen blir lang, med mange taler og skikkert kjedelig for barn. De er fra 1 år til 12. Desuten er det vin til maten, så mye de vil og da synes jeg personlig at barna ikke skal være der. Ut i fra erfaringer i bryllup jeg har vert i er det alltid noen som drikker litt for mye, og det vil ikke jeg se og bekymre om på denne dagen. Men dette er bare min mening da. Mener du seriøst at barn ikke skal være til stede når voksne nyter et glass vin til en bedre middag i godt selskap?
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 30. mars 2009 #60 Skrevet 30. mars 2009 Det var da voldsomt som du setter deg opp på din høye hest, da! Selv om du mener at vi i Norge er mer opplyst enn de er i England, så er det da stort sett voksne, ansvarsbevisste folk i England også! Å belære andre slik, synes jeg ikke hører noe sted hjemme! Men det er mitt syn. Når det gjelder til ditt egentlige spørsmål, så er dette faktisk noe du og din kommende ektemann må bli enige om. Det er deres bryllup, så dere kan selvfølgelig sette de grensene dere vil. Men nå er det jo engang slik at det er store kulturforskjeller her, tydeligvis, og da må dere jo velge om dere skal akseptere de andres kultur og tradisjon, eller om dere skal holde sterkt på det dere selv mener er riktig. Til lags åt alle kan ingen gjera, osv..... Personlig har jeg sjelden opplevd så mye "grøftefyll" i bryllup, og i alle fall ikke blant de som har hatt med seg barn. Jeg ser derfor ikke dette som noe problem, men jeg skjønner at andre kan ha et annet syn på dette. Jeg har ingen tvil om at det finnes voksne, ansvarsbevisste mennesker i England, også, søsknene til mannen min er selvsagt blant disse. Bare ikke når det gjelder barn og alkohol. Som sagt syns jeg her de har slette holdninger når det gjelder dette punktet. Jeg belærer dem ikke, men det har hendt at vi har kommet inn på saken, og da har jeg sagt hva jeg syns (og hva slags fakta som finnes om temaet). Jeg har heller ikke opplevt så mye "grøftefyll" i bryllupp, men noen er det jo alltid som klarer å få i seg for mye. Som nevnt tidligere, kommer foreldrene til alle barna å drikke, men en av dem kommer sikkert bare til å ta et par glass. Den andre drikker så mye den har lyst til, det er ikke så farlig om barna ser at de blir beruset (syns de). Hvis du ikke synes barn og alkohol hører sammen, så får dere la være å skjenke gjestene deres synlig beruset/dritings. Verre er det ikke. Å sende hjem en på 15 år kl 21 går ikke ann synes jeg, man kan heller ikke først si at barn er invitert og så endre på forutsetningene etterpå. Dette må foreldrene få velge selv. Er all morro for barn virkelig slutt kl 21? I siste bryllup jeg var storkoste barna seg under dansen (antakelig mye mer enn under middagen...) Bartenderen kommer selvfølgelig ikke til å servere noen som er overstadig beruset! Men jeg og vi kan ikke gå og passe på alle hele tiden, jeg har lyst til å slappe av og ha det fint på bryllupsdagen min. Om andre ikke syns det gjør så mye at noen blir skikkelig full og tar med øl til ham, er det ikke så mye jeg får gjort med det. Vi skal ha 70 gjester, jeg/vi kan ikke passe på alle sammen. Igjen: det sto ikke barnas navn på invitasjonene. Jeg hadde tenkt at vi skulle sende ut et informasjonsskriv nærmere bryllupet som skal inneholde en kjøreplan for dagen, hvor det også skulle stå at barna skal gå kl 21. Dette har jeg vært med på i andre bryllup før uten at noen har sagt noe spesifikt om dette før skrivet ankommer. Ingen har da blitt sure for det, så jeg forventet ikke at det skulle skje nå, heller. Nå forventet jeg jo heller ikke at mannen min og jeg ikke skulle være helt enige om dette, så det er jo derfor denne problemstillingen har dukket opp. Ingen sier forøvrig at all moro er slutt kl 21, da hadde vel bryllupet vært over. Men barna har fått med seg ganske mye hvis festen avsluttes for dem da, så jeg tror ikke det er synd på dem... Du ser ut til å være en grei person å få inn i familien. Vi er mer opplyst i Norge enn i England, i Amerika er de litt mer opplyst enn i England Det er ditt OG din mann som skal ha festen. Da bør første bud være at dere to er enige. Ut ifra det du skriver tyder det ikke på at dere er enige nå, hvorfor skal da din mening være den som er rett ? Hadde dere begge vært enige om det i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem, da kunne dere bare sagt ifra om det tidligere. Vi er mer opplyst i Norge når det gjelder akkurat denne saken, er det noe å le av da? Det er ikke bare min mening, det er vel nærmest et faktum. I England og Amerika blir det f.x. fortsatt født barn med føtalt alkoholsyndrom (som kommer av at moren drikker alt for mye under svangerskapet), dette er vel knappest hørt om i Norge, lenger, nettopp fordi vi er mer opplyste. I Norge har vi nylig hatt store kampanjer om at det er best å ikke drikke noe som helst når man er gravid, fordi man ikke vet hva slags effekt dette har på fosteret. Da vi fortalte det sist gang vi var i England, lo de av oss og syns vi var helt ekstreme (selv om opplysningskampanjen kom fra myndighetene). Rundt juletider er det alltid kampanjer om å la glasset være tomt når barn er i nærheten, fordi man ikke vet hvilken effekt det har på barna å se foreldrene drikke. Osv. Jeg har sagt at min mann og jeg ikke er helt enige, fordi han har holdninger som henger igjen fra England. Jeg er enig med deg, hadde vi vært enige i untgangspunktet hadde det nok ikke vært noe problem, det er jo derfor jeg har laget denne tråden. Jeg er her for å spørre om hjelp Da jeg giftet meg, var det barn tilstede, og vi lot det være fullstendig opp til foreldrene når de skulle dra hjem med barna/la barna dra hjem til barnevakten. De fleste valgte faktisk å la barna få oppleve festen, og nå, mange år etter, snakker flere av disse barna om bryllupet vårt som et godt minne. (To av ungene har faktisk et bilde av dem sammen med meg på rommet sitt, fordi de hadde det så gøy der.). Så kan man jo diskutere om alkoholkulturen vår er noe særlig å skryte av (neppe), om barn har godt av å oppleve denne, eller om man bør vente med å la dem se all rølpingen og "personlighetsforandringene". Jeg mener som sagt at det er fint om dette kan være foreldrenes valg, men then again: Hvis dere som par faktisk gjør det klart at kun voksne får adgang til festen etter kl xx:xx, bør det være en selvølge at alle gjestene/foreldrene respekterer dette. Jeg er sikker på at min manns nieser og nevøer kommer til å ha det kjempegøy i bryllupet vårt. Kanskje ville det også gå bra å la dem delta så lenge de ønsker, kanskje ville de ikke ta skade av det i det hele tatt. Men jeg har ikke lyst til å ta den sjansen. Så lenge jeg ikke klarer å la være å tenke på det, klarer jeg ikke å slappe av, og jeg syns faktisk jeg kan forlange å få lov til å slappe av i mitt eget bryllupp. Jeg er forøvrig enig med deg i at vår alkoholkultur ikke er noe å skryte av Det er noen som bare må drikke når det er gratis alkohol...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå