Gå til innhold

Stort dilemma, barn og alkohol i bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet

Til sommeren skal jeg gifte meg med drømmemannen min :)

Men vi har et problem som begynner å bli vanskelig. Samboeren min er amerikansk-engelsk, oppvokst i England. Der har de et litt annet syn på alkohol enn det vi har her. Han har fire søsken som alle kommer i bryllupet, hvorav én ikke har barn, én kommer uten barn og to kommer med barn. Det er de to sistnevnte som er "problemet". De har fem barn tilsammen, fra 4 til nesten 15. Disse barna tar de med seg overalt, og det er überviktig for dem at barna er tilstede under hele bryllupet fra begynnelse til slutt. Vi ønsker at barna skal forlate festen når baren åpner (rundt 21 eller 22). Da har barna fått med seg vielse, middag, kaffe og kaker, første dansen og bittelitt til. Vi har selv to barn på 7 og 12 som skal dra da. Vi har tilbydt å skaffe barnevakt (som vi betaler) til de engelske barna .

Problemet er at søsknene hans absolutt ikke vil gå med på dette. For meg er det helt feil med barn og alkohol sammen. Det er greit at det serveres alkohol til maten osv., men når det er fest, åpen bar og fulle folk (og det blir det), blir dette helt feil for meg. Jeg klarer ikke å slappe av når små (og store) barn løper rundt mellom fulle folk, og bekymrer meg helt ærlig for hvordan dette påvirker ungene.

Jeg vet ikke om jeg klarer helt å formidle hvorfor dette er så vanskelig for meg, jeg har nesten ikke tenkt på annet siden jeg fikk vite at de insisterer på at ungene skal være med. Samboeren min føler seg mellom barken og veden. Han er oppvokst i England og preget av de engelske holdningene (selv om han syns de er gale når det gjelder alkohol og svangerskap). Selv om han har bodd i Norge i snart 15 år, syns han at nok at jeg overreagerer. Jeg har spurt litt i familien min, og der er alle enige med meg (jeg har to søsken selv, ingen av dem skal ha med barna sine, delvis av samme grunn). Generell sensus er at dette er ubehagelig. Jeg er glad for at mange er enige med meg, for jeg føler meg utrolig vanskelig når samboeren min og jeg snakker om det. "Hva er galt med barn som har det gøy?" sier han, og jeg må innrømme at det er vanskelig for meg å få ham til å skjønne akkurat hvor ubehagelig jeg syns det er.

Jeg skjønner at ikke alle er enige med meg, og jeg er ikke ute etter å overbevise noen. Jeg er også klar over at dette har med kultur å gjøre, det kommer gjester fra Tyskland, også, og det er ikke sikkert noen av dem syns det er noen big deal (vi har ikke spurt hva de syns). Men jeg vil gjerne ha noen råd. Hvordan skal skal vi løse dette? Vi ser ikke mye til familien til samboeren min, men vi ønsker jo å ha et godt forhold til dem.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Uansett hva du måtte føle ang dette, så er det barnas foreldre som har tatt avgjørelsen om å ha de med, og det er foreldrenes ansvar at barna blir tatt godt vare på gjennom hele kvelden.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Første bud er at du og din mann blir helt enige. Jeg er veldig enig med deg, men det er ikke meg du skal overbevise.

Så først må du ha den grundige samtalen med han og finne ut om han er villig til å støtte ditt syn.

Når dere er enige: det er DERE som er verter i brylluppet, og dermed er det dere som bestemmer hvilke gjester som skal være der. Nøkkelen er vel å gjøre alternativet for barna minst like interessant - det blir en utfordring med så stort alderssprik.

Et kompromiss kan jo være aldersgrense for tilstedeværelse etter kl 21? Dvs. at barn under 15 går da hjem.

Gjest Mayen
Skrevet

Jeg er HELT enig med deg!!!

Vi skal ikke engang ha alkohol til maten, for eg e STERKT i mot å ha alkohol så lenge det er unger der!

Dette er noe som barna husker, de merker at man er påvirket LENGE før man gjør det selv, og når det er fri bar går jeg ut i fra folk blir fulle ja...

Da hadde det vært uaktuellt her.

Men dere har jo invitert de allerede, så det er jo litt vanskelig.

Men det er jo deres bryllup, de må jo respektere at dere kun har invitert de voksne på festen etter maten!!!

Vi vurderer faktisk alkoholfritt bryllup, nettopp pga det blir en del barn som kommer.

Og syntes det blir dumt å sende dem hjem til en spesiell tid hvis de storkoser seg, bare for at folk skal drikke...

Men han burde virkelig høre på meningene dine da, dere er trossalt to om det!

Og når dette går såpass inn på deg (gjør på meg og) så bør han respektere det spør du meg.

Masse lykke til!!! Kan ikke være noe lett for deg!

Gjest cæmis
Skrevet

Jeg synes at det er foreldrenes ansvar at barna har det bra, men om du er usikker å hvordan dette går hadde jeg kanskje bare tatt en avgjørelse om at barna ikke får bli med?

Jeg synes selv bryllup er for familien generelt, men om alkohol blir en stor del så blir det liksom om til en voksenfest...og i voksenfester så er jo vansligvis ikke barn til stede. Bare fortell de hva du føler rett ut, det er ofte det beste

:)

Skrevet

som sagt over her, så har vi valgt å ha familiefest, altså ikke alkohol pga ungene (kun evt etter de har lagt seg)..

MEN når dere har tenkt voksenfest, må jo nesten foreldrene som har barn respektere deres ønsker, det er jo trossalt dere som bestemmer.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet.

For meg er bryllup en kveld der de inviterte barna får være med så lenge de orker, på lik linje med nyttårsaften.

Det blir vel ikke så mange fulle folk der, så jeg syns du lager mye styr for ingenting.

Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet

Tusen takk for støtte og svar, alle sammen! Fint å få svar fra brukere jeg kjenner til og respekterer (jeg har vært bruker her ganske lenge).

Det er ikke aktuelt å droppe alkoholservering (ha, ha, da tror jeg vi kunne glemme å ha engelske gjester, inklusive mannen min :ler: ). Jeg føler at det er familiefest fram til baren åpner, da går det over til å være voksenfest, og barna forlater (å-)stedet. Jeg har vært i flere bryllup tidligere hvor dette ble praktisert, og syns det er en ypperlig løsning.

Jeg har lurt litt på forslaget med å gjøre alternativet like interessant for barna. Hva skal det være, så sent på kvelden? Noen som har forslag?

Problemet er vel at det er foreldrene alternativet må være interessant for :roll: De syns det er viktig at barna får være der og ha det gøy og være med på feiringen. Det syns jeg faktisk de har gjort i bøtter og spann når klokken er ni, ti på kvelden, men foreldrene vil ikke at de skal gå glipp av noen ting (det er jo dårlig gjort). Sukk...

For meg er bryllup en kveld der de inviterte barna får være med så lenge de orker, på lik linje med nyttårsaften.

Det blir vel ikke så mange fulle folk der, så jeg syns du lager mye styr for ingenting.

For det første, våre barn får ikke være med så lenge de orker på nyttårsaften. Folk er forskjellige.

Jo, det blir mange fulle folk der, og noen ytterst få kommer til å bli overstadig beruset. Jeg blir helt stressa inni meg når jeg tenker på at det skal være barn i en slik situasjon. Tenk deg at du er ute på byen, på en hvilken som helst bar. Der er det alle mulige forskjellige folk, akkurat som det kommer til å være i bryllupet vårt. Så kommer det en gjeng med voksne inn som har med seg en gjeng med unger. Er dette naturlig for deg? Det er det ihvertfall ikke for meg!

Kanskje lager jeg mye styr, men dette er altså slik jeg føler det. Det er jo mitt bryllup, og det er selvfølgelig en dag jeg vil slappe av og ha det gøy. Slappe av kommer jeg altså ikke til å gjøre når det er barn der på kvelden, sånn er det bare.

Huff, dette er vanskelig :grine:

Skrevet

Så du syntes fulle folk og barn hører sammen???

Sånne ting sitter dypt i barn, og kan skape traumer senere i livet...

Hilsen en som har opplevd sånt som barn, og nettopp funnet ut årsaken til psykiske problemer grunnet dette.

Skrevet

Slik som du beskriver det her, er sansynligvis disse barna vant til slikt, og det er faktisk vanlig i mage land. Barn tar ingen skade av å se berusede folk i hyggelig lag en gang i blandt!

Uansett er det jo foreldrenes ansvar og ikke ditt.

Håper du finner en løsning, og kan slappe av!

Skrevet

Hva eksakt går barna glipp av etter 9? :klø:

At noen voksne blir mer og mer fulle? De fleste 'offisielle ting' er jo ferdig godt før 9?

Jeg forstår rett og slett ikke de foreldre som på død og liv må ha barna sine der? Hvorfor?

Gjest Gjest
Skrevet
Uansett hva du måtte føle ang dette, så er det barnas foreldre som har tatt avgjørelsen om å ha de med, og det er foreldrenes ansvar at barna blir tatt godt vare på gjennom hele kvelden.

Absolutt enig!

Kjære brud....slapp helt av nå! :) Det er din dag, men deleger ansvar til de enkelte foreldre når det gjelder barn.

Barn bør holdes borte/ ha barnevakter når taler skal holdes. Både på vegne av taleren og de som ønsker å høre hva som tales.

Fra der skal du og brudgommen slappe helt av.

Det vil alltid bli noen til/ fra saker i ettertid.....noen mente DET, å andre mener DET om bryllupet, men da skal dere bare ta dere et STORT smil....for da har det nemlig vært vellykket.

Du verden så du skal glede deg.

Jeg elsker bryllup....i fjor var jeg i to...både med og uten barn. Jeg likte meg best i det bryllupet som var barn jeg!

Å som jeg øsnker dere lykke til!

Skrevet

Nei, det er ikke naturlig for meg at det er barn i en bar, men det er heller ikke naturlig for meg å drikke like mye i et bryllup som ute på byen. Men igjen, folk er forskjellige. For noen er bryllup synonymt med fyllefest, for meg er det trivelig lag med gamle og unge om hverandre der noen er sjarmerende berusa.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og det er jo deres bryllup, kan dere ikke bare sette aldersgrense etter eks. kl. 21, så får heller foom reldrene gå hjem sammen med dem om det er så grusomt?

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke barn og uhemmet alkohol går sammen. Om det hadde blitt champagne, samt noe vin/øl til maten gjør ingenting, men med fri bar, og hvis man vet det blir "fyll" etterpå, da er det på tide at barna forlater festen.

Det burde være akseptabelt for gjestene med aldresgrense etter kl 2100, det er bare for dumt at da noen (her brudeparet med flere) skal gå og bekymre seg så lenge barna er tilstedet, bare fordi foreldrene ikke bryr seg om barna opplever fyll.

Barn har ikke godt av å se masse voksne mennesker miste hemninger slik mange gjør i fylla.

PS; jeg synes derimot ikke det gjør noe om barn ser foreldre være måteholden med alkohol

Endret av Nique
Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet

Igjen takk for mange konstruktive svar! :)

Jeg ser det er flere her som mener at det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna har det bra. Men det er jo dette som er kjernen i problemet, vi (mest jeg :sjenert: ) og de har et forskjellig syn på når barna har det bra. Det er jo derfor jeg syns det er ubehagelig, jeg tror ikke det er bra for barn å være med når det er fri bar. Jeg vil føle meg ansvarlig, det er jo vår fest, så klart jeg da er med på å ha ansvar for at disse barna har det bra. Jeg har prøvd å se for meg festen på forskjellige måter, og det som går igjen er at jeg ikke klarer å slappe av. Særlig ene broren og kona er jeg litt bekymret for (det er de som har den minste, han får nok løpe fritt...), tror de syns det er greit å drikke en del, svigermor er jo der (hun drikker ikke). Det gjør ikke noe for noen av dem at barna ser dem beruset.

Det er ihvertfall helt klart at begge parene kommer til å ha barna mellom seg til bords!

For meg er forresten bryllup synonymt med å møte familie og venner, spise god mat og feste (uten fyll), hvis noen lurte på det. Sånn tror jeg det er for de fleste, men langt fra alle.

Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet
Hva eksakt går barna glipp av etter 9? :klø:

At noen voksne blir mer og mer fulle? De fleste 'offisielle ting' er jo ferdig godt før 9?

Jeg forstår rett og slett ikke de foreldre som på død og liv må ha barna sine der? Hvorfor?

Dette lurer jeg også på... Etter dette er det jo bare fest, og barna har fått være med på mesteparten av moroa. Det er derfor vi med god samvittighet avslutter festen for våre barn da. Vår eldste går i 7. klasse, føler seg ganske stor og er nok en smule sur for at de må gå, men jeg har null dårlig samvittighet for dette :ler: Tenker uansett at ungene begynner å bli slitne på denne tiden...

Er det noen som har noen gode forslag til hva vi kan finne på for barna når de evt. drar fra festen? De to minste burde jo egentlig dra rett i seng, men det kan kanskje være greit å friste de andre med noe moro? De er da i alderen 9 1/2 - 15 (da er våre barn også tellet med). Det er jo sent på kvelden, så det er ikke så mye vi kan tilby dem...

Skrevet

Jeg tror jeg som 15-åring ville blitt ganske snurt over blir forvist fra et bryllup klokka 21...

Spørsmålet her er vel egentlig hva som sto på innbydelsen. Har dere uforbeholdent invitert med barn, er det vanskelig å komme og legge begrensninger som f.eks aldersgrense etterpå. Kanskje synes hverken foreldre eller barn det er noe særlig fristende å satse på en ukjent barnevakt i et fremmed land? Hvis foreldre synes det er greit at ungene er tilstede mens det drikkes alkohol, er det ikke så mye du kan gjøre med det, utover å gi beskjed om ditt syn.

Gjest regine ii
Skrevet
Jeg ser det er flere her som mener at det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna har det bra. Men det er jo dette som er kjernen i problemet, vi (mest jeg :sjenert: ) og de har et forskjellig syn på når barna har det bra. Det er jo derfor jeg syns det er ubehagelig, jeg tror ikke det er bra for barn å være med når det er fri bar.

Det er vel dette som er kjernen i problemet DITT: DU mener at foreldrene ikke er i stand til å vurdere sine barns beste.....

Ganske arrogant holdning spør du meg! og du bør kanskje gå litt i deg selv i fht. hva du egentlig driver med.... Du må faktisk akseptere at andre gjør ting annerledes enn deg selv, også ifht. barneoppdragelse.

Jeg er helt med på at barn og fyll ikke hører sammen, samtidig har jeg da vært i bryllupp i utlandet hvor det ikke har vært noe som helst problem, nettopp fordi foreldrene har vært ansvarlige for sine barn. Om det er sammen med f.eks. besteforeldre er vel ikke det noe stort problem?

En kan godt si at etter kl. 9 skjer det ikek noe spennende for barna, men jeg er helt sikker på at dersom jeg var 10-12 år gammel, og ble sendt i seng så hadde jeg blitt snydens fornærma! Samme gjelder ungen i huset nå som snart er 15.... Jeg har selv vært med i en del settinger som barn hvor voksne nok har vært aningen mer enn salongberuset, uten at jeg har fått varig men av det. Jeg husker det mest som morsomt, at det var gøy å se de voksne på en litt annen måte (men jeg er jo sikkert unntaket....)

Min ringe mening er at både du og gjestene dine får det mye hyggeligere hvis du faktisk stoler på at de som har ansvar for barn faktisk tar dette ansvaret.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror jeg som 15-åring ville blitt ganske snurt over blir forvist fra et bryllup klokka 21...

Hvis foreldre synes det er greit at ungene er tilstede mens det drikkes alkohol, er det ikke så mye du kan gjøre med det, utover å gi beskjed om ditt syn.

Ikke bare en 15-åring! Et bryllup er kanskje en "once in a lifetime" - opplevesle.

Min eldste bror snakker fortsatt om brylluppet han var i som gutt....jeg var ikke født da!

Det varte i 3 dager, å det hadde blitt brygget øl på gårdene et helt år ....så jeg tror ikke det var forlite alkohol...for å si det sånn!

Det var nok mange som var fulle/ kanskje dritings....men han som liten gutt fanget ikke opp det.

Men jeg er helt enig meg deg....

- Hold barna borte under talene

- Ha 16-års aldersgrense på festen etter kl 21

- Samtale med dine gjester med barn om barnevakt som kan ha barne-video/ eventyropplesing-kos med godterier

- Se på barna som et skjønt innslag i festen....de er familie de også

- Vi har alle vært små, å vi vet at det er viktig å få være med...de har fått med seg mer enn nok til kl 21

I et bryllup jeg var i hadde de felles barnevakt. Festen foregikk i festlokalet på skolen...dvs gymsalen!

Flott pyntet så alt bare oste av bryllup.

Barna ble samlet på et klasserom kl 21!!

Madrasser med masse dyner og puter låg på gulvet.

Barnepasser var avtalt.

Der ble det vist video, og fortalt eventyr......hele gjengen sovnet før kl hadde passert 22.

Barna ble videofilmet på klasserommet, å jeg syns nesten det er den hygeligste sekvensen fra hele brylluppet!!

Masse, masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...