Gå til innhold

''Slankemat''


Gjest nm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har veldig lyst til å bli mer bevisst på hva jeg putter i munnen og ønsker ikke å få den følelsen av å ''legge på meg'' når jeg har spist maten.

Har dere noe fett - og kalorifattige frokost/middag/kveldsmatstips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Papirkurven

sushi

havegrynsgrøt

knekkebrød med magert kjøttpålegg

Appelsin og eple i båter

Det er det jeg navler på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt egg, tomat og paprika på knekkebrød til lunsj.

Fullkornspasta, stekt kyllingfilet og salat med avocado til middag :-)

Kveldsmat: Frukt og nøtter med litt kesam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Taco, pitabrød, kylling, grønnsaker, salat, omelett, hmm..

fisk..

Jeg liker å skjære meg litt frukt som jeg har på et pent fat, og koser meg med når jeg ser på film.. Frukt kan jo gjøre at en legger på seg, men når jeg skjærer det pent spiser jeg det saktere og dermed har jeg lengre tid å kose meg på.

En regel jeg har til middag er halve tallerkenen med salat/grønnsaker, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel karbohydrater, som potet og ris. Da blir de fleste måltidene sunnere.

Fiskekaker er faktisk sunne, så av og til steker jeg et par fiskekaker og løk, og har eventuelt gulrot til. Det er både godt og mettende, men ikke så usunt.

Til frokost bruker jeg å spise en skive grovbrød, og tar med meg en til på jobben, som jeg spiser i løpet av morgenen, før lunsj. Det samme til lunsj, en skive kl. 12 og en klokken 2. Jeg begrenser meg på den måten, og får samtidig spise jevnlig. Noen dager spiser jeg bare en frukt i tillegg til 1 brødskive.

En flaske med vann er lurt å ha med seg overalt, for da kan en "smådrikke" i stedet for å "småspise".:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Avsporing. Er ikke funsaft tilsatt kunstig søtning? Jeg tror ikke det er sunnere. Ville heller brukt bær eller syltetøy med lite sukker å smake til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo, men det smaker så kraftig at du trenger bare pittelitt, og da er det ikke spesielt usunt. Det er jo mettet fett i melk, men fullkornsblanding med melk er jo sunt. Meninger?

En kan godt ha bær og slikt i istedenfor, det er jo sunnere :) , jeg synes bare det er lettvint med saft.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på rene kjøttprodukter produkter, som svin, kylling ol. bruk mye fisk til middag, spesielt fete fisker. Man må ha i seg fett for å fungere og gå ned i vekt. Mengde proteiner = ca en håndflate.

Spis mye grønnsaker, magre meieriprodukter, frukt/bær og noen nøtter. Spis så mye grønnsaker du vil.

Kutt ned på ferdigprodukter som sauser, gryteretter ol. Lag heller dette selv med grønnsaker, krydder og evt noe olje. Kutt ned på smøret på maten.

Til frokost og lunsj fråtser du i paprika, salat, agurk, tomat og litt avocado. Pålegg som kalkun/kylling, roastbiff, kokt skine, makrell i tomat, tunfisk, røkt laks/ørret, reker, egg, lettost, cottage cheese er bra.

Når du får lyst på noe godt om kvelden kan du lage en smoothie av ferskpresset appelsinjuice, lett og mild naturell yoghurt, jordbær og banan f. eks. Skjær opp frisk frukt, evt varm denne litt i ovenen og spis med yoghurtis. Nøtter og mørk sjokolade.

Bytt ut fin brød med grov/rugbrød og knekkebrød, evt havregrynsgrøt. Pasta med fullkornspasta, ris med villris ol. Bruk også endel guinoa og matkorn. Mengde karbohydrater = ca en knyttneve.

Følger du dette vil jeg si at du har et veldig bra kosthold.

Som en liten regel/inspirasjon når det gjelder frukt og grønt, skal du prøve å spise litt av alle farger (rødt, gult, grønt, blått, lilla, oransje) hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukbiter med vanlijekesam og kanel på, smoothie, finnes masse oppskrifter på sunnere alternativer til bakst på nettet som vafler, pannekaker osv, tinte bær med mager kesam, vaniljekesam, yogurth, grønnsaker og dipp(blandet i mager kesam), omelett med skinke og knekkebrød til, finnes masse godt, bare kreativiteten kan stoppe en =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

mager kesam med fun light er både sunt og godt.. nam :)

og en ting jeg anbefaler er kanel.. jeg er helt hekta på kanel, man kan ha det på nesten alt! kesam, cottage cheese, frukt, havregrøt.. trenger ikke sukker da ;)

og melon kan du forresten spise ganske mye av og det er sååå godt!! prøv piel del sapo melon.. hvis du klarer å kjøpe en som er godt moden men fortsatt sprø i 'kjøttet', kutter den opp i biter og lar den stå i kjøleskapet eller fryseren litt så den blir kald.. da trenger ikke jeg sjokolade ivertfall :gjeiper: jeg spiser nesten en hel melon om dagen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting jeg anbefaler er kanel.. jeg er helt hekta på kanel, man kan ha det på nesten alt! kesam, cottage cheese, frukt, havregrøt.. trenger ikke sukker da ;)

Er så enig her! :jepp: Verdens beste krydder og uten det i skapet så kan jeg bare la vær å lage meg mat, ingenting smaker uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Taco, pitabrød, kylling, grønnsaker, salat, omelett, hmm..

fisk..

Jeg liker å skjære meg litt frukt som jeg har på et pent fat, og koser meg med når jeg ser på film.. Frukt kan jo gjøre at en legger på seg, men når jeg skjærer det pent spiser jeg det saktere og dermed har jeg lengre tid å kose meg på.

En regel jeg har til middag er halve tallerkenen med salat/grønnsaker, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel karbohydrater, som potet og ris. Da blir de fleste måltidene sunnere.

Fiskekaker er faktisk sunne, så av og til steker jeg et par fiskekaker og løk, og har eventuelt gulrot til. Det er både godt og mettende, men ikke så usunt.

Til frokost bruker jeg å spise en skive grovbrød, og tar med meg en til på jobben, som jeg spiser i løpet av morgenen, før lunsj. Det samme til lunsj, en skive kl. 12 og en klokken 2. Jeg begrenser meg på den måten, og får samtidig spise jevnlig. Noen dager spiser jeg bare en frukt i tillegg til 1 brødskive.

En flaske med vann er lurt å ha med seg overalt, for da kan en "smådrikke" i stedet for å "småspise".:)

Hvordan forklarer/underbygger du påstanden om at frukt kan gjøre at man legger på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer/underbygger du påstanden om at frukt kan gjøre at man legger på seg?

Frukt, som ALT annet, kan føre til vektøkning hvis inntaket overstiger forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye vann, ingen karbohydrater (ris,potet,osv) mye grønnsaker,frukt,egg,må du ha sjokolade så spis de over 70% kakao (mørk) de nutrilett sjokoladene smaker også godt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mye vann, ingen karbohydrater (ris,potet,osv) mye grønnsaker,frukt,egg,må du ha sjokolade så spis de over 70% kakao (mørk) de nutrilett sjokoladene smaker også godt;)

...nå er det jo endel karbohydrater i grønnsaker og frukt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Frukt, som ALT annet, kan føre til vektøkning hvis inntaket overstiger forbruket.

:skratte: ja, men det fremstilles jo litt feil når man skriver det på den måten, som om frukt i seg selv fører til at man legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...