Gå til innhold

Høyde - vekt


buttergirl

Anbefalte innlegg

Som de andre sier her, du spiser alt for lite. Men det har du jo skjønt.. ;) Jeg er en halv cm mindre enn deg og et halvt kilo lettere. Jeg har alltid vært slank men kan bli litt dvask (føler jeg) om jeg gir helt f. Jeg spiser en del mer enn deg. Jeg prøver å spise nok, men riktig mat. Dvs variert men styrer unna for mye brød, hvit ris og vanlig pasta mm. Jeg ELSKER mat men ikke glad i fast food osv.

Mitt tips til deg vil være å kontakte en PT (personlig trener) og få trenings- og kostholdsveiledning. Det behøver ikke være en langvarig greie, men en time eller to for å få litt opplæring i riktig kosthold. Jeg vurderer det selv, men har så pass sunt kosthold at jeg har lagt det på is. Min "skrekk" er at jeg spiser for lite, for da får jeg ikke nok ut av treningen, blir uopplagt og går i alle fall ikke NED i vekt. Jeg spiser sunt (men nok) og dropper tingene jeg skrev over, trener 3-4 ganger i uka og trives godt i kroppen min! ( litt mer hadde den bare ikke vært lyseblå da.. ;) )

Jeg liker at jeg ser sunn og frisk ut selv om jeg er slank. Og heldigvis for meg synes jeg det er så gøy å trene at jeg ikke klarer å la vær uansett. Det virker som du trener, for min del tvinger det meg til å spise. Intensiteten krever rett og slett ett vist inntak. Kanskje du skal kline til litt ekstra..? Jeg synes det er gøy å lage mat og finne på nye sunne og gode retter. Jeg spiser god middag HVER dag. Det er et kjempepluss tror jeg. Det setter et positivt fokus på maten. Ikke la maten bli din fiende. Bli venner med den! (haha! den var litt vel cheesy.. jaja :fnise: )

Sist men ikke minst; det er lov å kose seg! Jeg MÅ ha litt kake en gang i blant og skeie ut med godis eller ha en rik potetmos til middagen. Ok, litt mer enn en gang i blandt.. Men summen er balansert og bra for meg tror jeg. :)

Håper du finner et mønster som funker for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_bettina_*
Ojj, det var litt av et sjokk å sammenligne ja :P

Men har gått på mitt kosthold en good stund nå, så hvis jeg øker mengden mat er jeg redd jeg legger på meg. Og det er hvertfall det siste jeg vil! o.O

Bør jeg starte i det små?

Takk for alle svarene ! Hjelper virkelig !

Ja, fikk sjokk selv jeg. Følte plutselig jeg spiste mye nå, haha :P Men jeg vet nå at jeg spiser omtrent det samme som andre på min alder, hehe.

Kan nesten ikke skjønne at noen med akkurat samme høyde og vekt som meg kan spise såå mye mindre. Trodde at folk som spiste så lite var anorektiske (noe du må passe deg for tror jeg..!). Det skal sies at jeg har en ganske høy forbrenning og trener 3 ganger i uka, men likevel. Den høye forbrenningen kommer kanskje nettopp av hyppigheten og "størrelsen" på måltidene mine? Du må nok bare få i deg mer mat, så kroppen din slutter å gå på sparebluss!

Jeg har dessverre ikke så mange tips til deg, annet enn å starte i det små ved å spise litt mer til hvert måltid + å kanskje begynne å trene styrketrening og noe kondisjon. Jeg trener bare styrke omtrent, det øker forbrenningen når du hviler også. Hvordan er egentlig energinivået ditt med så lite mat? :huh:

Usj, føler med deg iallfall, og ønsker deg lykke til med å få i deg mer mat (som for meg virker som en enkel sak med ditt kosthold, hihi) + å trives bedre med din egen kropp.

Må også legge til at jeg som er 168.5 cm og 55.5kg (akkurat samme..! raart) trives veldig godt med min egen kropp, og synes at jeg er veldig slank. Kan umulig tenke meg at du har noe sideflesk som du driver og snakker om med samme målene, det der må ligge i hodet ditt.

Klem til deg :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine og vel gjennomtenkte innlegg her. Enig med å starte i det små, det vil nok gjøre det letter for deg. Du vil merke en stor fremgang mtp. energi, livet og treningen din. Les alle de gode tipsene du får her. Masse gode innlegg fra mennesker som har vært igjennom det samme som deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :-)

Det som er rart er at jeg føler at jeg har nok energi, er som regel glad og opplagt. Men merker at fingrene mine har en blåaktig farge og at jeg fryser veldig mye...

Denne helga føler jeg at jeg var ganske flink.

Lørdag

Spiste 1 brødskive med lettsyltetøy og bacon til frokost.

et eple og en appelsin til lunsj / mellommåltid

gikk på langrenn i 2 timer. ca 13 km.

Spiste to kjøttkaker, 1 halv potet og surkål til middag.

1 pære og 2 rugsprø til kvelds.

Blei kanskje ikke akkurat det sunneste, men tenkte det var greit siden jeg fikk en del trening.

Noen som veit om dette er nok i løpet av en dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Tusen takk for gode svar :-)

Det som er rart er at jeg føler at jeg har nok energi, er som regel glad og opplagt. Men merker at fingrene mine har en blåaktig farge og at jeg fryser veldig mye...

Denne helga føler jeg at jeg var ganske flink.

Lørdag

Spiste 1 brødskive med lettsyltetøy og bacon til frokost.

et eple og en appelsin til lunsj / mellommåltid

gikk på langrenn i 2 timer. ca 13 km.

Spiste to kjøttkaker, 1 halv potet og surkål til middag.

1 pære og 2 rugsprø til kvelds.

Blei kanskje ikke akkurat det sunneste, men tenkte det var greit siden jeg fikk en del trening.

Noen som veit om dette er nok i løpet av en dag ?

Litt lite syns jeg. Og spesielt med saa mye trim.

Det kan tenkes at du fryser mye fordi du veier litt lite og spiser lite. Kroppen produserer varme naar den forbrenner maten du spiser. Men det kan sikkert skyldes andre ting ogsaa.

Jeg fryser ofte selv, men jeg spiser mye og har en bmi paa ca. 20 saa jeg vet ikke hva det skyldes. Men jeg har ikke blaa fingre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Tusen takk for gode svar :-)

Det som er rart er at jeg føler at jeg har nok energi, er som regel glad og opplagt. Men merker at fingrene mine har en blåaktig farge og at jeg fryser veldig mye...

Denne helga føler jeg at jeg var ganske flink.

Lørdag

Spiste 1 brødskive med lettsyltetøy og bacon til frokost.

et eple og en appelsin til lunsj / mellommåltid

gikk på langrenn i 2 timer. ca 13 km.

Spiste to kjøttkaker, 1 halv potet og surkål til middag.

1 pære og 2 rugsprø til kvelds.

Blei kanskje ikke akkurat det sunneste, men tenkte det var greit siden jeg fikk en del trening.

Noen som veit om dette er nok i løpet av en dag ?

Tuller du eller? Dette er selvsagt alt for lite!!! Du burde spise mye mye mer, spesielt når du trener! Med tanke på hvor lite du får i deg er årsaken til at du fryser sannsynligvis at du har satt ned forbrenningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuller du eller? Dette er selvsagt alt for lite!!! Du burde spise mye mye mer, spesielt når du trener! Med tanke på hvor lite du får i deg er årsaken til at du fryser sannsynligvis at du har satt ned forbrenningen din.

Helt enig! Jeg ville dobblet det der i alle fall. Da kan det hende du begynner å nærme deg noe. Middagen kan du fint tredoble sikkert. Pluss noe mer til lunsj.

Du må passe deg nå.. Du holder på å ødelegge kroppen din. Igjen, jeg ville snakket med en kostholdsrådgiver av noe slag. Ernæringsfysiolog..? Heter det det mon tro..? Dette er IKKE bra. Jeg hadde dauet på det kostholdet der. Og vi har samme vekt/høyde. Du forbrenner ikke fett, du tærer på muskler og kan i verste konsekvens ødelegge forplantningsdyktigheten hvis du underernærer kroppen din over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vist ikke peiling i det hele tatt jeg :-/

Ernæringsfysiolog er nok ikke noe alternativ, har ikke peiling hvor man får tak idet, og det koster vel penger, noe jeg ikke har i overflod akkurat :-P

Men jeg får vel bare prøve å øke inntaket enda litt til jeg da.. Er vel det beste jeg kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vist ikke peiling i det hele tatt jeg :-/

Ernæringsfysiolog er nok ikke noe alternativ, har ikke peiling hvor man får tak idet, og det koster vel penger, noe jeg ikke har i overflod akkurat :-P

Men jeg får vel bare prøve å øke inntaket enda litt til jeg da.. Er vel det beste jeg kan gjøre :)

Ja, det er en veldig god start i alle fall! :)

Men du trener på treningssenter? Npen senter har kostholdsveiledning, kurs, foredrag osv. Prøv å hør hva de har da? Skjønner at om det koster kan det være vanskelig.. Men da kan du jo gjøre som du har gjort her egentlig; let på nett. Man kan regne ut hvor mye kallorier man skal ha i døgnet for å opprettholde vekten samtidig som man trener (les; bytter fett mot muskler ;) ).

Fokuser på at du må ta med treningen i regnestykket så du ikke ender op med å spise for lite igjen, og ødelegge forbrenningen. Ikke la deg jukse for deg selv.. :) Å sulte seg selv motarbeider bare det du egentlig ønsker og kan gjøre det veldig mye vanskeligere å opprettholde den vekten/formen du ønsker senere i livet fordi forbrenningen er blitt helt ødelagt. Minn deg selv på det!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt mer.. :)

Hadde jeg vært deg (som jeg nesten er i kroppen iaf ;) ) hadde jeg lagt kalloriinntaket på stabiliseringsnivå, og ikke noe lavere dvs slankenivå. Jeg tror ikke du trenger gå ned i vekt for å bli fornøyd. Jeg tror at om du trener og spiser riktig vil du "bytte fett mot muskler", dvs opprettholde vekten men blir litt strammerer her og der. Som jeg oppfattet var det du ønsket.. :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...