Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg vet at canesten o.l hjelper, men har erfaring med at sopp gjerne kommer tilbake om den har anledning. Har begynt å vaske undertøy og håndklær på kokvask (mulig 60 grader er nok, hvis maskinen faktisk vasker på rett temperatur?), og samboern bør kanskje få en kur også. Hva er det lurest å vaske seg med? Har brukt Lactacyd i flere år, men den er kanskje ikke bra nok...
Gjest Ulva35 Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Melkesyretabletter du kjøper på apoteket forbygger. Drikk ikke mye melk heller, og bruk kun imtimsåpe. Dusj etter sex da sæd kan gi sopp om har spesiellt lett for å få det. Dette har iallefall hjulpet meg.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Tenker du på vaginalkapsler, eller sånne til å spise? Drikker sjelden melk, men bruker endel meieriprodukter, og det kan godt hende det har sammenheng. Takk for svar
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Sukker og gjær er soppens beste venn, så å kutte ned på produkter som inneholder dette vil være en veldig god måte å forebygge sopp på
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Sukker og gjær er soppens beste venn, så å kutte ned på produkter som inneholder dette vil være en veldig god måte å forebygge sopp på Det har du nok rett i Jeg har tenkt at jeg ikke spiser så mye sånt, men noe inneholder vel "skjult" sukker (alkohol, hvete, melkeprodukter.. noe frukt?) og jeg tror jeg kan reagere med oppblåst mage når jeg har bakt med tørrgjær.
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Det har du nok rett i Jeg har tenkt at jeg ikke spiser så mye sånt, men noe inneholder vel "skjult" sukker (alkohol, hvete, melkeprodukter.. noe frukt?) og jeg tror jeg kan reagere med oppblåst mage når jeg har bakt med tørrgjær. Du vil bli overrasket over hvor mye sukker det er - i alt. Det er helt utrolig hvordan de må putte sukker i absolutt alt Hvis du skal kutte ut alt som inneholder stoffer som gir næring til soppen, så må du gå på candida-kuren. Det anbefaler jeg ikke med mindre du MÅ. Jeg ville begynt med å kutte ned på sukkerinntak/raffinerte karbohydrater, og være måteholden med gjær, og se hvordan det går. Yoghurt Naturell f.eks, er veldig gunstig for bakteriefloraen. Jeg pleier å blande yoghurt og masse bær i en blender, da blir det godis
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg håper det holder å moderere seg litt, ja, selv om vi i perioder har brukt veldig lite raffinert sukker såvidt jeg vet (hvor mye sånt er det i alkohol, spesielt øl og vin?) Virker som samboern har endel plager som kan skyldes overaktiv sopp også, så vi får i hvert fall prøve å kutte ned på verstingene. Mulig noe kan skyldes glutenintoleranse, må sende ham til legen og teste, tror jeg ...
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Jeg håper det holder å moderere seg litt, ja, selv om vi i perioder har brukt veldig lite raffinert sukker såvidt jeg vet (hvor mye sånt er det i alkohol, spesielt øl og vin?) Virker som samboern har endel plager som kan skyldes overaktiv sopp også, så vi får i hvert fall prøve å kutte ned på verstingene. Mulig noe kan skyldes glutenintoleranse, må sende ham til legen og teste, tror jeg ... Raffinerte karbohydrater finnes i mye mat, fin hvete, hvit pasta, ris, couscous osv. Her står litt om alkohol http://www.ringnes.no/OMOL/OLSKOLEPANETT/O...3%A6ringen.aspx Da jeg var plaget med sopp på det værste gikk jeg i bakken av en halvliter. Jeg var snydens full! Det ga meg en god indikasjon på at alkohol var noe av det værste jeg kunne få i meg. Når man leser hva alkohol er, så gir det jo mening
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Raffinerte karbohydrater finnes i mye mat, fin hvete, hvit pasta, ris, couscous osv. Her står litt om alkohol http://www.ringnes.no/OMOL/OLSKOLEPANETT/O...3%A6ringen.aspx Da jeg var plaget med sopp på det værste gikk jeg i bakken av en halvliter. Jeg var snydens full! Det ga meg en god indikasjon på at alkohol var noe av det værste jeg kunne få i meg. Når man leser hva alkohol er, så gir det jo mening Takk for svar Samboern min får ofte vondt i hodet når han drikker øl, og kan bli veldig trøtt selv om han ikke nødvendigvis drikker mye. Så skal jammen overtale ham til å ta noen tester.
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar Samboern min får ofte vondt i hodet når han drikker øl, og kan bli veldig trøtt selv om han ikke nødvendigvis drikker mye. Så skal jammen overtale ham til å ta noen tester. Jeg har de siste årene blitt veldig dårlig hver gang jeg drikker alkohol (dagen derpå). I følge leger er jeg ikke allergisk mot "noe", men en homeopat fant ut at jeg var allergisk mot gjær, bl.a. Så ikke så rart man da får en negativ reaksjon.
Gjest Wind Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Du kan også prøve å kutte ut på all intimsåpe der nede. Vask kun med vann. Det er flere som sier at det har hjulpet masse.
*Numi* Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Jeg kan jo slenge med et tips jeg fikk av legen da jeg var plaget med sopp; bruk glidemiddel under sex, for friksjon kan utløse sopp.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #13 Skrevet 25. mars 2009 Luft til underlivet hjelper masse. G-strenger og tette bukser er fine vekstvilkår for soppen. Undertøy i bomull og mest mulig luft er bra. Gå gjerne naken/i undertøyet hjemme ved anledning, bruk skjørt og tynne bukser istedenfor jeans og sitt gjerne med beina fra hverandre når du kan. Jeg bruker aldri såpe i underlivet. Et skyll med dusjen er bra nok. Skjeden er selvrensende med smøringen den har (liker ikke ordet utflod). Jeg har også funnet ut at det er viktig å ikke bruke sexleketøy med rester av rensemiddel eller såpe... Invit rensegelé har gitt meg sopp to ganger, fordi jeg ikke har skylt leketøyet bra nok etter å ha hatt på rensemiddelet. :-P Sukker og gjær er også bra å kutte ned på.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #14 Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk for alle svar Kjøpte intimolje på apoteket og håper det hjelper, jeg har nok vasket for mye av og til (oppdaget jo også plutselig at Lactacyden i stor flaske ikke er intimsåpe, "bare" såpe for ømfintlig hud). Bruker bomullsundertøy og ellers fornuftige klær, men mistenker vaskemaskinen for å ikke vaske varmt nok, så det kan ha vært medvirkende til økende plager. Skal til lege for sjekk om en måneds tid, så får ta det opp med henne da om det fortsatt er et problem.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #15 Skrevet 25. mars 2009 .. og forresten har vi ganske hardt vann, da er det vel mer basisk enn ellers i landet, og det kan kanskje medvirke? Alderen gjør vel slimhinnene mer sårbare også...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #16 Skrevet 25. mars 2009 Når det gjelder gjærsoppallergi, kan man be om å få testet for dette hos legen? Eller må man gå til alternativ behandler..?
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Når det gjelder gjærsoppallergi, kan man be om å få testet for dette hos legen? Eller må man gå til alternativ behandler..? Man kan sjekke om man er allergisk mot gjær hos lege, men det er ikke alltid det slår ut. Jeg testet hos en homeopat som drev med bioressonans.
Hermula Skrevet 25. mars 2009 #18 Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk for alle svar Kjøpte intimolje på apoteket og håper det hjelper, jeg har nok vasket for mye av og til (oppdaget jo også plutselig at Lactacyden i stor flaske ikke er intimsåpe, "bare" såpe for ømfintlig hud). Bruker bomullsundertøy og ellers fornuftige klær, men mistenker vaskemaskinen for å ikke vaske varmt nok, så det kan ha vært medvirkende til økende plager. Skal til lege for sjekk om en måneds tid, så får ta det opp med henne da om det fortsatt er et problem. Vaskemaskinen din vasker sikkert varmt nok, men det kan hende den ikke skyller godt nok. Rester av vaskemidler er ikke gunstig. Prøv å bruke mindre vaskemidler og helst ikke skyllemiddel, og skyll undertøyet en ekstra runde!
Gjest Gjest_gul_* Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 Dama mi har brukt canesten i årevis av gammel vane siden hu var sikker på at det var sopp. Fikk overtalt henne til å ta en test og legen fant ikke noe sopp. Hva som forårsaker denne kløen og sårheten er ikke godt å si men jeg har en mistanke om at det er p-piller/hormoner. Etter at vi begynte med glidekrem i tillegg er det blitt bedre for henne etterpå. Mindre friksjon/slitasje sikkert...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #20 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har slitet en del med sopp infeksjon. Jeg har merket at når jeg er stresser, eller har dårlig syke så får jeg oftere sopp. Ting som har funket på meg er bomulls truser, sober uten om natten, ikke trenge bukser, helst ikke truseinnlegg så ofte ( da dette faktisk kan bidra til sopp) Vasker selvfølgelig kun med vann der nede. Intimbarbering kan også bidra til sopp. Et lite kjæringsråd er og stappe en tampong i naturell yougurt og ha den i kjeden 1 time. 1 gang om dagen ca uke ( mener jeg). Dette gjør man når man merker at man begynner og få sopp. Funket får meg Ellers kan man kjøpe en tampong som heter ellen på apoteket. Det er melkebakterier i den, som forebygger sopp. Men det beste er og ikke bruke tampong når man har mensen, da det tørker ut kjeden din. Har lest om noe som heter mensenkopp her.. Det tror jeg er bra forebygging mot sopp.. Ønsker deg en soppfri periode fremover
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå