Soon Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Så plutselig på arket fra tidlig UL at det stor Placenta anterior - som jeg fant ut betyr foranliggende morkake. Hva innebærer egentlig dette? Noen som har/har hatt det?
Gjest rsza Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Har det samme selv. Det eneste jeg vet om dette er at morkakens plassering gjør at den fungerer som en slags demper, slik at det kan ta lengre tid før man kjenner spark. Jeg er i uke 23 nå, og det var først forrige uke at både jeg og barnefar kjente noe. Ellers vet jeg ikke så mye, dessverre. Men prøv å google det
Ms.Blaise Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Nå husker jeg ikke helt, men mener at jeg hadde det samme. Altså at morkaka ligger mot magen, istedenfor mot ryggen som er det vanligste. Det er ikke farlig på noen måte. Eneste er at det kan ta lengre tid før du kjenner noen spark fra babyen. Men nå skal det sies at jeg er 200% sikker på at jeg kjente liv i uke 15, og fra uke 18 av kjente jeg masse liv hver eneste dag. Så det går fint an.
ViljaH Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Så plutselig på arket fra tidlig UL at det stor Placenta anterior - som jeg fant ut betyr foranliggende morkake. Hva innebærer egentlig dette? Noen som har/har hatt det? Jeg har også det. Eneste jeg vet er som andre har sagt, at det lager en demper så man ikke kjenner bevegelse like tidlig som man ellers ville gjort. Det har ingen annen betydning, det er ingen komplikasjon. Jeg kjente ikke noen definert "klump" i magen før for ca 2 uker siden når jeg følte rundt fra utsiden, og jeg kjente ikke noe uvant i mageregionen før denne uka egentlig. Jeg kjenner ikke noen definert toppkant på livmoren, slik som bøkene påstår man gjør. Jeg må nok bare smøre meg med tålmodighet til babyen begynner med hardere spark. Jeg lurer litt på om jeg vil kjenne det om babyen sparker meg i nyrene.. de ligger vel uten demping nå.
Umuriel Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Jeg hadde foranliggende morkake, og ble forklart at den lå delvis foran livmoråpningen. Ble sjekket med en ekstra UL i uke 32, og da hadde den trukket seg oppover, og jeg fikk grønt lys for vaginal fødsel.
asterix Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Jeg hadde foranliggende morkake, og ble forklart at den lå delvis foran livmoråpningen. Ble sjekket med en ekstra UL i uke 32, og da hadde den trukket seg oppover, og jeg fikk grønt lys for vaginal fødsel. Men dette er ikke det samme som Placenta anterior. Placenta anterior sier bare rett og slett at morkaken ligger framme mot magen på mor. Det motsatte er Placenta posterior som betyr at den ligger bak mot ryggen til mor. Ingen av delene byr på noen som helst problemer, det er rett og slett to av flere normalvariasjoner av en morkakes plassering.
Umuriel Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Måtte sjekke papirene mine fra termin-UL nå, og der står det "placenta anterior, kontroll placenta uke 32". Mulig de glemte å tilføye ettellerannet, men det gikk uansett bra. Ungen ble født normalt uten problemer
Honesty Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Hvis morkaken dekker livmormunnen, heter vel dette placenta previa, hvis jeg har forstått riktig? Allikevel, selv om morkaken ligger langt nede ved ordinær ultralyd kan den flytte seg oppover senere i svangerskapet, rett og slett fordi livmoren vokser, og da vil dra den med oppover.
Umuriel Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Hvis morkaken dekker livmormunnen, heter vel dette placenta previa, hvis jeg har forstått riktig? Allikevel, selv om morkaken ligger langt nede ved ordinær ultralyd kan den flytte seg oppover senere i svangerskapet, rett og slett fordi livmoren vokser, og da vil dra den med oppover. Stemmer. Fra UL uke 32 står det "placenta trukket opp". Så da må de ha glemt å tilføye previa eller noe slikt.
Bing Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Begge mine to har foranliggende morkake. Ganske normalt etter hva jeg har forstått. Kjente de første bevegelsene i uke 18, og nå kjennes det veldig tydelig Og har også kunnet se bevegelsene utenpå magen noen uker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå