Gå til innhold

Ungdomsskole i Arendal fornekter Darwins evolusjonsteori !


Gjest pastablasta

Anbefalte innlegg

Gjest pastablasta
Trond Baugen, fjerdeklasselærer og IKT-ansvarlig på Moltemyr Skole, skriver på skolens nettsider at løsaktige teorier blir presentert som fakta og at vitenskapen ikke er nok ydmyke i forhold til det de ikke vet.

Som ett gufs fra enkelte amerikanske delstater..

*Grøss*

Skole fornekter evolusjon.

Enkelte ting ligger enda oppe på sidene, som artikkelen om utgravningene av noen tusen år gamle leirfigurer formet som dinosaurer. Det han ikke skriver er at disse utgravningene var svært tvilsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ja, for det er jo sååå logisk at det er en gud som sitter og styrer alt, vs evolusjon eller andre ting. De religiøse VET heller ikke, de bare TROR som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tilfeldighet at denne skolen ligger et steinkast fra Sarons Dal, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da mer enn et steinkast, det er faktisk i forskjellige fylker. Men nok om det, jeg må bare si at jeg er ganske uenig i skolens håndtering av læreren i etterkant. Hadde jeg vært rektor der så hadde han ikke fått flere undervisningstimer i naturvitenskapelige fag, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med læreren. Lær bort evolusjonsteorien, men legg gjerne til at "Dette er den teorien med mest vitenskapelig tyngde og så langt vi har kommet i forskning nå. Man kan også gå ut fra at dette stemmer". Bedre enn at "hvis en grønn fisk får en blå fisk og en rosa fisk vil den blå fisken kunne gjemme seg lettere, overlever, får barn og dermed er det større sjangse for at fremtidige fisk blir blå enn rosa, og det er faktum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hva så har ikke han rett til og ha den meningen ?

Lærere kan mene hva de vil privat, men de skal lære bort kunnskap, ikke meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah
Lærere kan mene hva de vil privat, men de skal lære bort kunnskap, ikke meninger.

Så lenge man lærer vekk en teori så er det ikke kunskap man lærer, Man lærer vekk den teori som er mest akseptert til og være den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man lærer vekk en teori så er det ikke kunskap man lærer, Man lærer vekk den teori som er mest akseptert til og være den riktige.

Du kan da seriøst ikke mene at en vitenskapelig teori IKKE er kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er selv kristen, men dette er kristenfanatisk galskap, og helt typisk bibelbeltet - aldri i livet om jeg skal bosette meg på den kanten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo sååå logisk at det er en gud som sitter og styrer alt, vs evolusjon eller andre ting. De religiøse VET heller ikke, de bare TROR som alle andre.

poenget er at vi alle har en gud i oss.

Nå er jeg ikke religiøs i den forstand at jeg tror på kristendommen e.l, men gud tror jeg på. han/hun er i oss alle, og jeg tror på et slags kildepunkt hvor vi kan gjenforenes.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man lærer vekk en teori så er det ikke kunskap man lærer, Man lærer vekk den teori som er mest akseptert til og være den riktige.

En vitenskaplig teori er en sammenfatning av, og forklaring av de observerbare fakta og naturlover som finnes innen et gitt felt. På samme måten som man har en teori om evolusjon, så har man også en teori om gravitasjon. Når noe oppgraderes til teori innen vitenskapen, så er det akkurat fordi det dreier seg om sikker kunnskap.

Jeg syns det høres ut som det du tenker på når du bruker ordet "teori", er det samme som innen forskning kalles en "hypotese".

Anyway: Denne læreren driver med desinformasjon av verste sort på skolens nettsider.

Eksempler fra Forskning.no: â€mange arkeologiske funn der dinosaurer og mennesker opptrer samtidig.â€

"The Big Bang [...]en fantasi eller en teori som en del forskere har fordi de ser at materien beveger seg ut fra et sentrum.â€

Det andre eksempelet er Darwins utviklingslære, og Baugen skriver blant annet at â€dersom Darwins lære skulle være riktig, ville det dannes nye dyrearter og planter, men det går andre veien; det blir færre arter.â€

Det tredje eksempelet handler om geologiske perioder. Her skriver Baugen at â€når vitenskapen sier at geologisk lag fra kambrium er 500 millioner år gammelt så er dette subjektiv gjetning.â€

Denne fyren bruker skolens nettsider til kristenfundamentalistisk propaganda og misrepresentasjon av vitenskaplig teori.

Endret av Ursus Maritimus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Som ett gufs fra enkelte amerikanske delstater..

*Grøss*

Skole fornekter evolusjon.

Enkelte ting ligger enda oppe på sidene, som artikkelen om utgravningene av noen tusen år gamle leirfigurer formet som dinosaurer. Det han ikke skriver er at disse utgravningene var svært tvilsomme.

Jeg tror du bør lese artikkelen en gang til.

For det første: Det er ikke fornektelse av evolusjonsteorien. Det er kritikk av at teorien blir framsatt som fakta. Det er forskjell på å si at "De bør gjøre det klart at det er en teori" og å si "Teorien stemmer ikke". Det siste er fornektelse, det første er det ikke.

For det andre: Det var en lærer som skrev dette, sine personlige meninger, og la det ut på skolens nettsider. Det er ikke skolens syn, det er lærerens. Da skolen ble gjort oppmerksom på det, fjernet de artikkelen.

Her sprer du feilinformasjon. På et forum for vitenskap bør man holde seg til fakta, og ikke feilsitering og løgn.

Jeg er enig i at man bør lære elevene forskjell på teori og fakta. Jeg er ateist, og overbevist om at evolusjonsteorien stemmer. Men jeg er også tilhenger av at man ikke presenterer som fakta noe man ikke kan bevise. Vitenskapsmenn selv er klar på at det er forskjell på teori og fakta. Dette bør lærere også være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big bang og darwins evolusjonsteori er fantastiske eksempler på TEORIER som i dagens skole fremstilles som fakta. Det er utrolig viktig å legge vekt på at dette er teorier men også teorier som er godt underbygget i følge flertallet av forskere på områdene.

Jeg syns det er en form for vranglære når man fremstiller slike teorier som faktisk kunnskap. Det lærer barna våre å ikke være skeptisk til det man leser i skolen og i skolebøker. Kritisk tenkning og lesing bør definitivt bli en større del av undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Dere som argumenterer med at evolusjonsteorien bare er en teori, bør lese her: http://www.notjustatheory.com/index.html

Jeg er forsker, jeg er godt kjent med den vitenskapelige betydningen av ordet "teori" ;)

Det er mange observasjoner som bygger oppunder denne teorien, men det er likevel ikke noe bevis for at det var slik livet på jorden oppsto Evolusjon er et fakta. Men at alt liv på jorden har oppstått på den måten evolusjonsteorien beskriver, kan vi faktisk ikke bevise. Og da snakker vi om vitenskapelig bevise. Det er fremdeles en teori. En godt underbygget teori, men en teori like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg er forsker, jeg er godt kjent med den vitenskapelige betydningen av ordet "teori" ;)

Det er mange observasjoner som bygger oppunder denne teorien, men det er likevel ikke noe bevis for at det var slik livet på jorden oppsto Evolusjon er et fakta. Men at alt liv på jorden har oppstått på den måten evolusjonsteorien beskriver, kan vi faktisk ikke bevise. Og da snakker vi om vitenskapelig bevise. Det er fremdeles en teori. En godt underbygget teori, men en teori like fullt.

Evolusjonsteorien forholder seg ikke til hvordan livet på jorda oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Evolusjonsteorien forholder seg ikke til hvordan livet på jorda oppsto.

Evolusjonsteorien handler om artenes opprinnelse. Og derunder hvordan livet oppsto. Evolusjonen fra mikroorganismer som levde i havet til alle artene vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Evolusjonsteorien handler om artenes opprinnelse. Og derunder hvordan livet oppsto. Evolusjonen fra mikroorganismer som levde i havet til alle artene vi har i dag.

Evolusjon er det faktum av at liv endrer seg over tid. Evolusjonsteorien forklarer mekanismene bak disse endringene. Evolusjonsteorien forholder seg som sagt ikke til hvordan livet på jorda oppsto, det er det fagområdet abiogenesis som tar seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...