Gjest Yihaa Skrevet 23. mars 2009 #1 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har neon brusbokser som er kjøpt i utlandet og ikke kan pantes her i Norge. Skal disse hives i restavfallet eller i glass/metall-gjenvinning? (Jeg antar disse er laget av aluminimum, og jeg trodde ikke det kunne resirkuleres med det andre?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 23. mars 2009 #2 Del Skrevet 23. mars 2009 Har alltid levert det sammen metallavfallet jeg, men kanskje det er feil? Ikke bare bare å henge med på hvor alt søppelet skal, særlig siden enkelte ting er forskjellig fra kommune til kommune... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 26. mars 2009 #3 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg leverer dem sammen med metallet. Aluminium kan resirkuleres, det også De som tar imot metallavfall har sorteringsanlegg for å skille forskjellige metaller fra hverandre utifra magnetisme, egenvekt m.v. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #4 Del Skrevet 26. mars 2009 Du kan også pante de på vanlig måte. Det eneste som skjer er at det vil stå "ingen pant" på automaten, men boksene blir resirkulert sammen med norske bokser. Dette har i hvert fall jeg gjort. Pleide før å kaste de i metallavfallet, men jeg kom på at de blir jo most i panteautomaten = de tar mindre plass i frakten til resirkuleringsstedene = bedre for miljøet da det er plass til flere bokser pr frakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 26. mars 2009 #5 Del Skrevet 26. mars 2009 Pleide før å kaste de i metallavfallet, men jeg kom på at de blir jo most i panteautomaten = de tar mindre plass i frakten til resirkuleringsstedene = bedre for miljøet da det er plass til flere bokser pr frakt. Her jeg bor har avfallsbilene komprimator. De presser m.a.o. avfallet for å få plass til mest mulig. Slik trodde jeg det var de fleste steder. Avfallsselskapene er blant de som er aller mest bevisste på hvor dumt det er å kjøre rundt med masse unødvendig tomrom i bilene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samme gjest som istad Skrevet 26. mars 2009 #6 Del Skrevet 26. mars 2009 Her jeg bor har avfallsbilene komprimator. De presser m.a.o. avfallet for å få plass til mest mulig. Slik trodde jeg det var de fleste steder. Avfallsselskapene er blant de som er aller mest bevisste på hvor dumt det er å kjøre rundt med masse unødvendig tomrom i bilene sine. Ah, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jo veldig smart! Det har de sikkert her jeg bor også. Takk for informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 27. mars 2009 #7 Del Skrevet 27. mars 2009 Ah, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jo veldig smart! Det har de sikkert her jeg bor også. Takk for informasjon. Hvis du i tillegg vil spare plass i glass- og metall-containeren, kan du jo også klemme boksene flate før du kaster dem Jeg pleier å gjøre det de gangene vi har bokser som ikke kan pantes. Da tar de mindre plass i skapet og jeg slipper å ta med meg avfall så ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #8 Del Skrevet 7. april 2009 Hvis du i tillegg vil spare plass i glass- og metall-containeren, kan du jo også klemme boksene flate før du kaster dem Jeg pleier å gjøre det de gangene vi har bokser som ikke kan pantes. Da tar de mindre plass i skapet og jeg slipper å ta med meg avfall så ofte. det kan du gjøre med hermetikkbokser også - skylle, tørke - og bruke boksåpneren i bunnen - klemme flat sylinderen og legge ved topp og bunn. Voila, det tar mye mindre plass!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 23. april 2009 #9 Del Skrevet 23. april 2009 Du kan også pante de på vanlig måte. Det eneste som skjer er at det vil stå "ingen pant" på automaten, men boksene blir resirkulert sammen med norske bokser. Dette har i hvert fall jeg gjort. Pleide før å kaste de i metallavfallet, men jeg kom på at de blir jo most i panteautomaten = de tar mindre plass i frakten til resirkuleringsstedene = bedre for miljøet da det er plass til flere bokser pr frakt. Ingen av pantemaskinene her jeg bor tar i mot utenlandske bokser. Det står "ingen pant, ta i retur" og man får ikke lagt inn ny boks før man har fjernet den "ugyldige". Så her går de i metallsøppel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå