Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Hvordan er saksgangen fra en seperasjon til en skillsmisse? Jeg vet at man sender inn seperasjonspapiere med 2 underskrifter... men hva skjer så... Må man hente papirer, skal de også være underskrevet av vitner, og hva om den ene ikke er enig... Kan noen hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 ts: henviser til skillsmissepapirene altså.. om de må hentes, underskrives av vitner osv.
Gjest Jente38 Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 ts: henviser til skillsmissepapirene altså.. om de må hentes, underskrives av vitner osv. I mitt tilfelle, var det advokat(ene) våre og deres sekretær(er) som var vitner. Advokatene håndterte all papairarbeidet på vår vegne.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 for min del så brukte vi foreldrene våre som vitner. Alle disse skjemaene ligger på nettet. Selve skillsmissepapirene sender du inn når dere har vert separert i ca 1 år.
Gjest Been there done that :-) Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Hvordan er saksgangen fra en seperasjon til en skillsmisse? Jeg vet at man sender inn seperasjonspapiere med 2 underskrifter... men hva skjer så... Må man hente papirer, skal de også være underskrevet av vitner, og hva om den ene ikke er enig... Kan noen hjelpe? Hei, Du får selvsagt innvilget separasjon selv om den andre parten ikke er enig! Det er bare å sende inn. Masse lykke til, det blir sikkert spennende for deg med en ny tid! :-) http://www.skilsmisse.net/separasjon.asp
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 TS her. Takk for svar. Det er ikke jeg som skal skilles, men kjæresten min som har sagt han har sendt inn skillsmissepapirer. Det er bare det at flere ting ikke stemmer .... for det først fortalte han ikke at han hadde sendt inn papirene, det kom opp da jeg spurte. Jeg opplever at vi har et veldig nært forhold, selv om vi har et avstandsforhold, prater vi hver dag i tlf ca. i overkant av 2 timer fordelt på noen ganger pr. dag. Jeg ville trodd at han fortalte meg det den dagen han gjorde det (er jo liksom en flott nythet!). Jeg spurte han videre om hvem som hadde skrevet under som vitne... da svarte han at han ikke hadde hatt vitner, men ikke fått papirene i retur så de måtte være i orden. Når jeg spør han nå, ca. 2 mnd etter sier han at foreldrene skrev under... og at han må ha misforstått hva jeg spurte om sist... Med fare for å høres kontrollerende ut, men er det noen måte å sjekke på om papirene er sendt? (datoen for skillsmissen er nå i mars, men han sendte dem i desember...)
Gjest 1 Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Kan ikke hjelde deg der ts, men spm ditt lurer jeg og på. Om jeg vil skilles, og ikke mannen. Hvordan går man frem? kan jeg sende inn seperasjonspapirer uten hans underskrift? Trenger man vitner på seperasjons-papirene eller er det skilsmisse-papirene? Må man ha flyttet fra hverandre før man sender inn seperasjonspapirer eller kan man sende dem inn og samtidig lete etter et nytt sted å bo? Når man har barn må man til mekling. Når i prosessen skjer dette? Må man bestille meklin selv eller får man tildelt time når seperasjonspapirer er inne i systemet? Og om man må flytte før seperasjonspapirer sendes, og mannen ikke vil skilles og dermed ikke vil dele boet, da må alt gå gjennom advokat og kan ta evig lang tid. Hvordan gjøres dette når den ene hardnakket ikke vil mens den andre part ikke orker og klarer lenger - og det er barn inne i bildet? Håper noen kan svare på dette.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 Du trenger ikke ha flyttet for å kunne sende inn seperasjonspapirer. Det er heller ikke noe problem at han ikke vil skrive under. Det eneste som skjer er at prosessen tar litt lenger tid. Det er skillsmissepapirene som trenger vitner. Ikke seperasjonspapirene. Når du får svar på seperasjonspapirene, MÅ han være med på mekling, hvis ikke lager han bare problemer for seg selv. Hvis han ønsker samvær med barn(a) så kommer han til å stille på meklingsmøtet. Alt dette kan du ta via advokat som ordner resten for deg, mekling, skillsmissepapirer osv. Du kan ringe til fylkesmannen i ditt fylke så får du oversikt over advokater og meklere. Lykke til
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Ett år etter seperasjon kan man søke skillsmisse, og da må den andre part være enig og skrive under. To år etter seperasjon, når man søker skillsmisse, så får man det uten at den andre part er enig eller skriver under.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå