Gå til innhold

Sliten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm.....

Høres for meg ut som om du har et motivasjonsproblem. Kanskje du burde sette deg ned og tenke over verdien av hvorfor vi må gjøre ting?

Det finnes flere grunner til å f.eks. vaske gulvene enn "det er forventet at jeg gjør det". Du kan f.eks. bli syk av å leve i en svinesti.

Jeg har sett det samme før hos andre mennesker som bor alene. De får ikke gjort unna ting fordi de ikke har noen motivasjon for å gjøre det. Ingen å stelle for og ingen som forventer noe. Unntatt deg selv.

Du må rett og slett bli glad nok i deg selv til å ønske å ha det fint rundt deg. Tenk så deilig det er å stå i dusjen når du først står der....

Også har du sikkert kommet inn i en ond spiral fordi du hele tiden beviser for deg selv alle de tingene du ikke strekker til med og dermes blir neste oppgave mye vanskeligere å realisere.

Sett deg små mål om gangen. Gjør én fornuftig ting hver dag og ikke vent deg mirakler på starten. Men start en konstruktiv utviklilng.

Så vidt jeg kan forstå virker ingen av de tingene du gjør motivert av konstruktivitet. Festing er destruktivt (gi faen - moro) og jobb er noe som forventes av andre at vi møter opp på. Det er ingenting av dette som styrker din egenverdi eller syn på deg selv, tror jeg. Skal du dra deg selv opp, må du begynne å bevise for deg selv at du faktisk klarer noe.

Men sett små mål - du har ikke råd til å feile nå.

F.eks. "I løpet av dagen i dag skal jeg brette sokkene mine. Ikke alt tøyet, bare sokkene." Når det da er oppnådd må du innvilge deg selv å være stolt over det du har fått til og ikke klandre deg selv for alt du ikke har gjort, men som burde vært gjort. De tingene kan jo være andre dagers mål.

Lykke til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler litt på at du vil bli så enormt sliten av et jernlager på 13. Jeg har alltid ligget lavt, og merker først trøttheten når jeg går under ti. (Legene jeg har snakket med har alltid operert en normal på 10-200). En sykepleiervenninne sier også at det er unormalt å bli veldig trøtt såfremt det ikke er ekstremt lavt. Jeg lå på 6 i fjor og var trøtt hele tiden, men ikke tiltaksløs.

Jeg tror som andre har nevnt at du blir utslitt av kaoset i hodet. Det kan føre til at alt blir et enormt tiltak, og man klarer derfor aldri å komme igang. Å få hjelp til å strukturere hverdagen er nok et godt tips.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Du har helt rett i det at jeg mangler motivasjon. Jeg lar jo ikke ting skli helt ut heller, matrester og sånne ting fjernet jeg, og gulvet blir feiet over når det ser for ille ut.

Det at leiligheten ikke er helt på topp kan jeg leve med, det er nesten verre at jeg aldri kommer meg i dusjen før 15-16 tida på fridager, selv om jeg egentlig liker best å få litt ut av dagen og komme meg ut relativt tidlig. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg bruker 3-4 timer på å motivere meg for noe som tar 10 minutter :sukk:

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg tviler litt på at du vil bli så enormt sliten av et jernlager på 13. Jeg har alltid ligget lavt, og merker først trøttheten når jeg går under ti. (Legene jeg har snakket med har alltid operert en normal på 10-200). En sykepleiervenninne sier også at det er unormalt å bli veldig trøtt såfremt det ikke er ekstremt lavt. Jeg lå på 6 i fjor og var trøtt hele tiden, men ikke tiltaksløs.

Jeg tror som andre har nevnt at du blir utslitt av kaoset i hodet. Det kan føre til at alt blir et enormt tiltak, og man klarer derfor aldri å komme igang. Å få hjelp til å strukturere hverdagen er nok et godt tips.

Som sagt går jeg jo på strattere da, en medisin man blir trøtt og sliten av, så det kan like gjerne være det som er årsaken.

Skrevet

Hva med å begynne å gjøre ting med en gang? Gå i dusjen med en gang du står opp, da er det lettere. Jeg kjenner selv på hvor vanskelig det er å komme opp av soffaen på fridager. Men har jeg først dusjet og kledd på meg er alt mye lettere.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hva med å begynne å gjøre ting med en gang? Gå i dusjen med en gang du står opp, da er det lettere. Jeg kjenner selv på hvor vanskelig det er å komme opp av soffaen på fridager. Men har jeg først dusjet og kledd på meg er alt mye lettere.

Det er sant, og dager jeg har planer kommer jeg meg jo i dusjen. Jeg tenker ofte at jeg skal gå rett i dusjen, men av en eller annen grunn gjør jeg det ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Står du opp og gjør andre ting før du dusjer? Hvis du klarer å endre det til at du står opp og går rett i dusjen har du jo kommet et godt stykke på vei. Det kan også høres ut som du tenker på for mange ting av gangen, og da er det vanskelig å komme igang med én av dem. Hvis du hadde fått hjelp til å sette opp en mer detaljert plan over hva du skal gjøre når, kanskje dét kunne hjulpet?

Tror ellers det er lurt å legge fra seg for store ambisjoner; man bør oftest ikke endre alt eller få til alt på én gang, da er det så lett å mislykkes. Begynn f eks med å endre dusjvanen, og vær fornøyd med det en stund. Ikke si til det selv at du "skulle gjort" ditt og datt, det er destruktivt (du føler deg dårlig for alt du ikke får gjort). Bare gjør ting - en av gangen. Tror nok det kan være en ekstra utfordring for deg med adhd, det er enda en grunn til å ikke sette seg for store mål i utgangspunktet. Jeg har selv kjørt meg inn i et blindspor hvor jeg har sittet og kvernet på "skal jeg gjøre ditt - eller datt" om litt større, men ikke uoverkommelige, ting enn husarbeid og hygiene i noen år, og det har ført til et lite sammenbrudd til slutt.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg ville hvis jeg var deg, bestilt en time til legen(prøv å tving deg avgårde til denne ;) ). Fortell legen akkurat hvordan du føler deg. ville tatt endel blodprøver, og i tillegg en depresjonstest. Både slitenhet og motivasjonsproblemer kan være symptomer på depresjon.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
jeg ville hvis jeg var deg, bestilt en time til legen(prøv å tving deg avgårde til denne ;) ). Fortell legen akkurat hvordan du føler deg. ville tatt endel blodprøver, og i tillegg en depresjonstest. Både slitenhet og motivasjonsproblemer kan være symptomer på depresjon.

Hei, jeg har ikke problemer med å gå til legetimer som er bestillt, men jeg har allerede vært hos legen, dessuten er jeg ikke deprimert, trenger ikke en test for å finne ut det. Jeg har alltid vært surrete og flink til å utsette ting, men det er først etter jeg begynte med strattera at jeg i tillegg er fysisk slapp. Det siste jeg vil er å slutte med medisiner, så hvis de er årsakene til slappheten foretrekker jeg nok bare å fortsette å være sliten.

Skrevet

Har du jernlager på 13 så er det nok ikke det som gjør at du er sliten. Jeg har vært nede i 3, var sliten, men ikke sånn at det gikk utover meg selv eller dem jeg bor sammen med.

Den medisinen du går på, stratter?, er det mulig å bytte ut den med et lignende preparat? Det er rart at legen din ikke hjelper deg med dette, hvis du har snakket med ham/henne om det...

Jeg har gått mye på medisiner selv og vet hvordan kroppen reagerer på bivirkninger. Det nytter ikke med viljestyrke, bivirkningene overstyrer. Jeg har brukt mye kortison, og fikk problemer med å temme sinne mitt... jeg ville så gjerne, men det var veldig vanskelig, om ikke umulig. Når jeg byttet medisin ble jeg meg selv igjen.

Skrevet
Er det normalt å være så sliten at man ikke orker å gå i dusjen? Jeg er totalt utslitt hver helg nå. Det går greit å jobbe på ukedagene, men sjelden jeg orker å gjøre noe etter jobb. Når helga først kommer har jeg problemer med å komme meg i dusjen fordi jeg er så slapp. Kunne også tenkt meg å handle litt nye klær til i kveld, men shoppinga sliter meg totalt ut.

Hehe, er litt på samme måte selv.. Vet ikke helt hva som er den store årsaken. Finnes det noe kurs som øker selvdisiplin og struktur?

Jeg har også litt lavt jern, eller ligger på grensa, men har ganske høy "jernbindingskapasitet" som betyr at kroppen min prøver å suge til seg mer jern.. Dessuten hjelper det kanskje å spise b-vitaminer (og folsyre) som kan øke blodvolumet.. Lite blod gir også slapphet. Man kan også teste ut om stoffskiftet er lavt med en blodprøve. Men det er jo sannsynlig at det er medisinene som påvirker deg siden du merket dette etter at du begynte på dem? Samme med meg at dette kun gjelder kjedelige ting..ikke ting som involverer å ha det gøy.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hehe, er litt på samme måte selv.. Vet ikke helt hva som er den store årsaken. Finnes det noe kurs som øker selvdisiplin og struktur?

Jeg har også litt lavt jern, eller ligger på grensa, men har ganske høy "jernbindingskapasitet" som betyr at kroppen min prøver å suge til seg mer jern.. Dessuten hjelper det kanskje å spise b-vitaminer (og folsyre) som kan øke blodvolumet.. Lite blod gir også slapphet. Man kan også teste ut om stoffskiftet er lavt med en blodprøve. Men det er jo sannsynlig at det er medisinene som påvirker deg siden du merket dette etter at du begynte på dem? Samme med meg at dette kun gjelder kjedelige ting..ikke ting som involverer å ha det gøy.

Motivasjonsproblemene mine gjelder kun kjedelige ting, men slappheten gjelder også ting som er gøy. Kanskje jeg skal prøve b-vitaminer også....

• 4 måneder senere...
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle komme med en liten oppdatering her. Jeg har sluttet på medisinene for et par måneder siden, og energien har kommer tilbake. Jeg har fått energi nok til å begynne å trene, og selv om jeg fortsatt er sliten av og til, så er den totale utmattelsen borte. Jeg følte for å ta opp igjen tråden, for å vise at det ikke var mangel på viljestyrke eller latskap som var problemet. Jeg har medisiner som jeg tar når og da ved behov, men de er medisiner jeg blir mer våken, klar i hodet og får energi av, så nå fungerer de tingene ganske bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...