Gå til innhold

Sliten

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Er det normalt å være så sliten at man ikke orker å gå i dusjen? Jeg er totalt utslitt hver helg nå. Det går greit å jobbe på ukedagene, men sjelden jeg orker å gjøre noe etter jobb. Når helga først kommer har jeg problemer med å komme meg i dusjen fordi jeg er så slapp. Kunne også tenkt meg å handle litt nye klær til i kveld, men shoppinga sliter meg totalt ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes ikke det høres helt normalt ut, men man kan nok ha det sånn i perioder. Synes du skal tenke over om du presser grensene dine for langt i hverdagen (jobb), om du alltid er stressa(mange signaler, men for meg er mageproblemer og uro, manglende evne til å "lande" typisk), om du får nok søvn/sover godt, spiser greit osv. Trener du, eller kommer du deg ut i dagslys? Kan det være en bivirkning av medisiner?

Skrevet

Du bør heller bruke helgene på å lade batteriet framfor å være nattens dronning når du er så sliten. Har du råd, så dra på spa. Eventuelt lag deg hjemmespa. Bruk helgen på opplading, som yoga/tai chi, lange turer i friskluft, sunn og ren mat, masse vann. Og ikke minst - nok søvn.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Synes ikke det høres helt normalt ut, men man kan nok ha det sånn i perioder. Synes du skal tenke over om du presser grensene dine for langt i hverdagen (jobb), om du alltid er stressa(mange signaler, men for meg er mageproblemer og uro, manglende evne til å "lande" typisk), om du får nok søvn/sover godt, spiser greit osv. Trener du, eller kommer du deg ut i dagslys? Kan det være en bivirkning av medisiner?

Jeg presser absolutt ikke grensene mine lang. Jobber fra 8-16.00 hver dag og aldri overtid. Stort sett rekker jeg så vidt jobb. Jeg er medlem på treningsstudio men kommer meg aldri dit, sove veldig godt når jeg først sover, men legger meg meg etter 22.30 er jeg som regel utslitt dagen etter. Sjelden jeg er ute i dagslys egentlig, men prøvde å gå meg en tur i byen etter jobb en dag denne uka. Siden jeg ikke hadde spist etter jobb ble jeg bare kjempesliten, var ute å så på klær men var for sliten til å prøve noe. Det kan godt være bivirkning av medisiner, og jeg har begynt å ta jerntilskudd pga lavt jernlager.

Det å kutte ut festingen i helgene er uaktuell da det på en måte er ukas lyspunkt. Uten festing i helgene kommer jeg ikke til å klare meg gjennom hverdagene på jobb. Jeg er ikke sliten på den måten at jeg trenger noe spaopphold, for jeg er absolutt ikke overarbeidet eller noe sånt, jeg er bare slapp. Jeg sover 6-7 timer hver natt, noe som er for lite da jeg egentlig trenger 8-9 timer. Vet heller ikke hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Henger alltid på etterskudd. På jobb blir det flere og flere dager uten sminke og med hettegenser osv, selv om jeg ville foretrukket å ordne håret, sminke meg og føle meg litt fresh. Jeg eier nesten ikke selvdisiplin heller så ting jeg bestemmer meg for blir ofte ikke gjennomført. Er vel egentlig litt redd for at jeg ikke kan bo alene, og føler at ansvaret vokser litt over hodet på meg. Det å holde orden i leiligheten, lage mat, vaske klær, jobbe, betale regninger i tide osv blir litt for stort ansvar alene....

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje du trenger å snakke med noen om at du er redd for å ikke klare alt alene? Foreldrene dine, eller lege (eller psykolog e.l om du har kontakt med noen). Kan jo godt hende noen kan hjelpe deg, i hvert fall i en periode :) Om ikke annet så med å strukturere dagene sammen med deg. Det kan nesten høres ut som du er litt deprimert, eller det kan henge sammen med en annen diagnose. Kanskje du skulle tatt litt grundige tester hos lege også for å utelukke fysisk syksom.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Kanskje du trenger å snakke med noen om at du er redd for å ikke klare alt alene? Foreldrene dine, eller lege (eller psykolog e.l om du har kontakt med noen). Kan jo godt hende noen kan hjelpe deg, i hvert fall i en periode :) Om ikke annet så med å strukturere dagene sammen med deg. Det kan nesten høres ut som du er litt deprimert, eller det kan henge sammen med en annen diagnose. Kanskje du skulle tatt litt grundige tester hos lege også for å utelukke fysisk syksom.

Jeg har jo allerede adhd diagnose, men det er først etter jeg flyttet hjemmefra jeg har merket hvor mye jeg sliter med sånne rent praktiske ting. Ting jeg må gjøre klarer jeg, men jeg trenger å ha noen til å fortelle meg hva som må gjøres for å få det gjort. Jeg har en liten plan om å skaffe meg vaskehjelp bare jeg får en bedre betalt jobb, for det blir en del kaos i hodet av å alltid gå rundt på etterskudd med ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er det du kaller kaos i hodet som sliter deg ut. Forsøk å få hjelp til å lære å organisere hverdagen din, så vil det nok bli bedre. Skriv ukeplaner over oppgaver, så slipper du å tenke på hva du skal gjøre, for da er det bare å lese på ukeplanen.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det er det du kaller kaos i hodet som sliter deg ut. Forsøk å få hjelp til å lære å organisere hverdagen din, så vil det nok bli bedre. Skriv ukeplaner over oppgaver, så slipper du å tenke på hva du skal gjøre, for da er det bare å lese på ukeplanen.

Jeg er ikke bar psykisk sliten, jeg er også fysisk sliten. Jeg kan ligge på sofaen 3-4 timer og tenke at jeg skal gå i dusjen før jeg reagerer. Jeg kunne godt ha skrevet ukeplaner, men siden ingen overvåker meg og passer på at jeg følger de, vet jeg det kommer til å skli ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ikke bar psykisk sliten, jeg er også fysisk sliten. Jeg kan ligge på sofaen 3-4 timer og tenke at jeg skal gå i dusjen før jeg reagerer. Jeg kunne godt ha skrevet ukeplaner, men siden ingen overvåker meg og passer på at jeg følger de, vet jeg det kommer til å skli ut.

Og det er som nevnt kaoset i hodet ditt som sliter deg ut, fysisk og psykisk.

Hvorfor ber du ikke om profesjonell hjelp til å takle livet ditt?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Og det er som nevnt kaoset i hodet ditt som sliter deg ut, fysisk og psykisk.

Hvorfor ber du ikke om profesjonell hjelp til å takle livet ditt?

Av samme grunn som at jeg lar et brev ligge 3 uker på kjøkkenbordet før jeg får postet det, og at klærne henger på snora to uker før de blir brettet sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Av samme grunn som at jeg lar et brev ligge 3 uker på kjøkkenbordet før jeg får postet det, og at klærne henger på snora to uker før de blir brettet sammen.

Ja, ja, lykke til sier nå jeg bare.

Du vil jo tydeligvis ikke ha hjelp.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Ja, ja, lykke til sier nå jeg bare.

Du vil jo tydeligvis ikke ha hjelp.

Hvorfor bli spydig av den grunn?

Skrevet

Så lenge du orker å feste hver bidige helg, så er du ikke fysisk sliten. Men du er tydeligvis ikke ute etter hjelp, så jeg gidder ikke å kaste bort råd på deg.

Å ikke å orke å sette på en vaskemaskin (jfr. annen tråd) er ren latskap. Det samme med ikke å åpne brev. Man blir ikke utslitt av å åpne en konvolutt, altså.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor bli spydig av den grunn?

Er ikke spydig, men du vil jo ikke ha hjelp. Leser du ikke hva du selv skriver? Og som Wadjet skriver, har du krefter til å feste hver helg, så er det ikke synd på deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Så lenge du orker å feste hver bidige helg, så er du ikke fysisk sliten. Men du er tydeligvis ikke ute etter hjelp, så jeg gidder ikke å kaste bort råd på deg.

Å ikke å orke å sette på en vaskemaskin (jfr. annen tråd) er ren latskap. Det samme med ikke å åpne brev. Man blir ikke utslitt av å åpne en konvolutt, altså.

Enig, alt virker bare som et evig salig rot.

Skrevet

Har du lave verdier på ferritin (jernlager) så er det ikke så rart at du er sliten, det hadde ikke vært så dumt å sjekke B12-verdien din heller.

Det var min første tanke, men så leste jeg at du fester hver helg, da ble jeg litt i tvil altså... Orker du å feste, men ikke å stelle deg selv og hjemmet ditt, da er det mulgens andre ting som ligger bak. Uansett er det nok fornuftig å kontakte en lege.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Er det nødvendig å bli frekk selv om jeg skriver at jeg sliter med å gjøre helt dagligdagse ting? Jeg er både psykisk og fysisk sliten, men kun periodevis, I dag f.eks skal jeg på fest men synes det er kjempeslitsomt å gjøre ting som å ordne håret, sminke meg, skifte osv. ADHD er sånn at man av og til får superkrefter når det gjelder ting man er gira på, mens små enkle ting blir utsatt i ukesvis.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Har du lave verdier på ferritin (jernlager) så er det ikke så rart at du er sliten, det hadde ikke vært så dumt å sjekke B12-verdien din heller.

Det var min første tanke, men så leste jeg at du fester hver helg, da ble jeg litt i tvil altså... Orker du å feste, men ikke å stelle deg selv og hjemmet ditt, da er det mulgens andre ting som ligger bak. Uansett er det nok fornuftig å kontakte en lege.

Jeg har testet jernlageret hos lege. Det var for lavt, men ikke tomt. Jeg har alltid vært litt ustrukturert, men denne slapp og trøttheten begynte først når jeg begynte med medisiner. Jeg har jo egentlig vært hos legen allerede, men virker jo ikke som det er så mye de kan gjøre bortsett fra å ta en del prøver for å finne ut om det er noe som feiler meg.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvor lavt er jernlageret ditt?

Det var vel på 13 når jeg tok prøver hos legen, i følge de papirene jeg fikk var normalen 15-200, så vet ikke om dette er kritisk eller ikke jeg. Alt annet som ble testet så bra ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...