Gå til innhold

Har dere bundet renta?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har dere bundet renta på huslånet?? Vi er veldig i tvil om vi skal binde eller ha is i magen litt til... Det går rykter om at noen banker setter opp fastrenta bitte litt i disse dager, høres rart ut, tror de renta vil stige nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke bundet, men det er vel mest fordi vi ikke har klart og bestemme oss, fordi vi lurer på akkurat det samme som dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bundet renta. Jeg har en filosofi om at så lenge jeg har økonomi til å tåle en stigning, så binder jeg ingenting, det være seg strøm, rente etc. Men nå når renta er så lav, og jeg vet hvor høy den har vært, blir jeg litt i tvil. Men tror nok likevel at vi beholder det meste flytende.

PS. Jeg tror heller ikke det vil komme noen renteøkning med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På studielånet er fristen 10. juli. Boliglån kan du binde når du vil.

Her i huset teller vi på knappene m.h.t. studielånet. Vi er økonomer begge to, så diskusjonene har en tendens til å ta av :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk

Vi fikk fast rente på boliglånet i går. Vi var veldig usikre, men fant ut at det kanskje var det beste i vår situasjon.

Vi "bandt" også strømprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på studielånet er jo fastrenta lavere enn den flytende, så der har jeg faktisk lurt på om det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvem vet hva 1. oktober bringer :blunke: Markedet er helt umulig om dagen - det svinger noe voldsomt, ikke bare i Norge.

Vi vurderer å binde på 5,6% i fem år siden det er lite sannsynlig at femårsrenten kommer til å gå særlig mye ned selv om det kommer et nytt rentekutt. Det er også lite sannsynlig at Norge havner i en likviditetskrise som gjør at vi vil få en rente på rundt 3% slik man har sett i en del andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt studielånsrenta i forrige runde - til 5.9 for tre år, og er fornøyd med det! Binder renta på boliglånet i morgen, trolig på 5,75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt studielånsrenta på 5,9 forrige gang, og er happy med det. Vi skal legge på litt på huslånet vårt nå pga kjøp av bil, og vurderer sterkt å binde. Greit også ha ha en fast pris hver måned, pluss at renta nå er god og lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke finne et eneste tegn på at økonomien er i bedring, så vi har bestemt oss for å ha is i magen til 1. oktober m.h.t. studielånet.

Boliglånet beholder vi med flytende rente, men fortsetter å betale like store terminbeløp som før rentenedgangen startet, slik at vi betaler ned lånet raskere. Rentebinding har nemlig aldri lønt seg i kroner og øre (Men kan abslolutt være lurt for det!) og så lenge vi ikke har så stort lån at en renteoppgang på 2 - 3 % har all verden å bety, lar vi den flyte. Hvis renta holder seg lav i, la oss si tre år, har vi spart mellom to og tre hundre tusen på å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønte ikke logikken din Leo, er ikke det beste å binde renta så den holder seg lav, men likevel betale mer? Da får du jo betalt inn mer "ekstra" enn om renta stiger igjen. Og stige vil den nok, den holder seg ikke lav evig. Kanskje et år eller to, men neppe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår at du ikke forsto logikken. Årsaken er at når man avtaler rentebinding med banken samtidig må inngå avtaler om andre forhold m.h.t. lånet, f.eks. begrensninger m.h.t. innløsning (Underkurs/overkurs), betale høyere terminbeløp, flytting av lånet til annen bank (Eg. innløsning) o.s.v. Det er disse begrensningene jeg/vi er mest skeptiske til, ikke rentebindingen i seg selv.

Det vi nå egentlig gjør er å spekulere i at renta skal bli enda lavere. Vi har studert alle markeder og forhold som anses å ha innvirkning på norsk økonomi nøye, og kan altså ikke se noen lyspunkter. Vi forventer m.a.o. en relativt betydelig rentenedgang også ved neste rentemøte. Selvfølgelig kan hverken vi eller noen andre si noe om dette med sikkerhet. Hvis vi er heldige kan vi gå et par år i vente hvor vi får boliglånsrente godt ned på firetallet. I forhold til de som nå binder renta, f.eks. 5,6% vil vi da spare relativt mye penger i disse to årene mens de som bandt vil spare penger dersom utlånsrenta igjen passerer dette nivået. Etter all sannsynlighet vil vi til sammen spare mer enn de som binder renta selv om vi kanskje vil måtte betale høyere rente en periode.

Selv om styringsrenten blir satt ned er det imidlertid ikke sikkert at fastrentene kommer til å gå nevneverdig ned fordi det også er andre forhold som er av betydning for fastrentenivået. (Forventninger i markedet etc.).

Vi spekulerer altså litt med egne penger for tiden og håper selvfølgelig å komme godt ut av det. Alle vi kjenner sa vi var så dumme som ikke bandt studielånsrenta i april :ler: . Vi håper jo virkelig at vi ler sist og best både m.h.t. studielån og boliglån.

Jeg synes imidlertid absolutt ikke at de som binder nå er dumme! Renta er historisk lav og det betyr mye for f.eks. en barnefamilie med store lån å vite hva man skal betale et godt stykke frem i tid siden det gjør egen økonomi mye mer forutsigbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...