Gå til innhold

Dysleksi og intelligens.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
I vårt moderne samfunn, hevder man at dysleksi ikke har noe med intelligens å gjøre. Men er det riktig? Er det virkelig slik, at det finnes mange intelligente mennesker med dysleksi? Jeg er ikke så sikker.

Jeg kjenner flere personer i min omgangskrets, som i utgangspunktet anses for å være ganske oppegående og normale, som har dysleksi. Likevel har jeg, etterhvert som jeg har blitt kjent med dem, sett at de likevel mangler enkelte andre ferdigheter også. Ferdigheter/egenskaper som de fleste jeg kjenner uten dysleksi har.

Det jeg har lagt merke til. i tilegg til dysleksien, er bl.a: At de ofte mangler dybde og evnen til refleksjon. De er ofte litt upraktiske og har litt liten evne til å løse problemer og oppgaver. De er ofte dårligere til å uttrykke seg muntlig, og til å finne riktige ord. Og de er ofte litt umodne i oppførsel. Som oftest har de ogå litt dårlig motorikk.

Dessuten har jeg lagt merke til at dyslektikere oftere har en tendens til å være voldelige og/eller kriminelle, o.l.

Jeg vet selvfølgelig at det finnes folk uten dysleksi, som også har disse problemene, men jeg synes jeg ser det påfallende ofte hos dyslektikere. Det er i allefall svært sjelden at jeg har truffet dyslektikere som er veldig intelligente, selv om jeg vet at det finnes noen.

Er det andre her inne som har gjort seg noen erfaringer eller tanker omkring dette?

Synes heller det er tydelig utfra innlegget ditt her hvem det er som mangler evne til refleksjon ;)

Noe av det verste jeg vet er sneversynte og fordomsfulle mennesker som leter etter svake grupper å trekke ned for å øke sin egen lave selvtillit. Og idag som det finnes så mange bøker og kurs der du kan lære å like deg selv for den du er?

En veldig god idé er å opplyse seg selv før man uttaler seg.

Når du føler deg lite pen og dum, les dette søte diktet istedet for å leke vitenskapelig:

For attractive lips, Speak words of kindness.

For lovely eyes, Seek out the good in people.

For a slim figure, Share your food with the hungry.

For beautiful hair, Let a child run his or her fingers through it once a day.

For poise, Walk with the knowledge you'll never walk alone.

People, even more than things, have to be restored, renewed, revived, reclaimed and redeemed; Never throw out anybody.

Remember, if you ever need a helping hand, you'll find one at the end of your arm.

As you grow older you will discover that you have two hands; one for helping yourself, the other for helping others.

The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries, or the way she combs her hair. The beauty of a woman must be seen from in her eyes, because that is the doorway to her heart, the place where love resides.

The beauty of a woman is not in a facial mole, but true beauty in a Woman is reflected in her soul. It is the caring that she lovingly gives, the passion that she knows.

And the beauty of a woman, with passing years only grows!

Endret av miss~Audrey
Videoannonse
Annonse
Gjest missLady
Skrevet

Vettu meg hva!! Diagnosen dysleksi får man av maaange tester på skolen. Det er ikke noe man gir seg selv, noen gjør sikkert det, men det er en annen sak. Når man har fått denne diagnosen får man masse oppfølging på skolen, det fikk iallefall jeg. På grunn av dette lærte jeg meg å takle problemet. Nå merker jeg det mest på at enkelte ord klarer jeg ikke stave rett, jeg leser ofte litt saktere enn andre, OG jeg har en trang til å rette andre som skriver et ord feil :lerl:

Men det betyr ikke at jeg IKKE kan klare å studere av den grunn. Jeg har nok ikke den verste formen for dysleksi. Men de aller fleste som får oppfølgning på skolen og jobber med det selv klarer seg fint.

Finnes mindre smarte folk i alle "grupper". For å sette det veldig på spissen blir det som å si at alle med kreft er mindre smarte enn oss andre, fordi det har jeg lagt merke til da jeg har møtt endel med kreft som er skikkelig dumme.

Derfor MÅ det bare være en sammenheng.

(Til dere som ikke forsto ironien, så mener jeg ABSOLUTT ikke det ;) )

Skrevet
Dårlige skriveferdigheter kommer ikke nødvendigvis av dysleksi. Det kan også komme av forholdsvis lav intelligens eller generelle lærevansker. Jeg tror at mange av de som har dårlige skriveferdigheter påstår at de har dysleksi uten at de har det, og dermed kan dyslektikere ufortjent få rykte om å være mindre intelligente enn andre.

Det er vel her man skiller mellom generelle og spesifikke lærevansker når man snakker om barn hvertfall. Man kan mao. ha problemer med lesing og skriving, som ett av flere problemområder, noe som da kan skyldes lav intelligens. Eller man kan ha normal eller høy intelligens, og kun ha problemer med lesing og skriving.

Så vidt meg bekjent har forskere også testet dyslektikere med iq-tester, og funnet at de ikke skiller seg fra befolkningen ellers.

Men at det f.eks. kan være en overrepresentasjon av mennesker som sliter med lesing og skriving i fengsel, syns jeg ikke høres så usannsynlig ut. Man vet jo at barn som sliter på skolen har større risiko for å utvikle andre problemer senere. Det betyr ikke at man kan snu på flisa og si at dyslektikere har en tendens til å være kriminelle.

Når det gjelder dysleksi, fins det selvsagt ulike grader, som med alt annet. Og man kan kompensere. Om man f.eks. har relativt høy intelligens, kan man tenke seg at man vil klare seg bedre enn om man har lavere intelligens, fordi man kan kompensere noe. Det kan f.eks. forklare hvordan noen med betydelig dysleksi kan klare seg gjennom høyere utdanning. Eller de kan i utgangspunktet ha en mildere grad. Om man er intelligent, men har betydelige vansker, kan det likevel bli for tungt med teoretiske studier.

Gjest Anne-Margrethe
Skrevet
Da Vinci og Poe var heller jo ikke dyslektikere. De andre som er nevnt her, vet jeg ingenting om.

LEONARDO DA VINCI: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=642227

Og han refereres til som Leonardo, ikke "da Vinci". Standard praksis for renessansekunstnere - de ble tiltalt med enten fornavn eller kallenavn. Jamfør med Michelangelo (Michelangelo Buonarotti), Bronzino (Agnolo di Cosimo), Rafael (Rafaello Sanzio) og Tizian (Tiziano Vecellio).

Pokkers "Da Vinci-koden"!

Gjest Gjest_fisken_*
Skrevet
Dårlige skriveferdigheter kommer ikke nødvendigvis av dysleksi. Det kan også komme av forholdsvis lav intelligens eller generelle lærevansker. Jeg tror at mange av de som har dårlige skriveferdigheter påstår at de har dysleksi uten at de har det, og dermed kan dyslektikere ufortjent få rykte om å være mindre intelligente enn andre.

Jeg kan i grunnen si meg enig i dette.

Gjest Gjest_fisken_*
Skrevet
Si meg, går du rundt og tror at dyslektikere ikke kan lære seg å takle vanskene sine i det hele tatt? Innbiller du deg at en dyslektiker ikke kan bli flink til å lese og å skrive? De fleste dyslektikere som får god hjelp fra skolen vil klare dette helt fint - det er dyslektikere det er snakk om, ikke analfabeter.

Selvfølgelig finnes det dyslektikere som er uintelligente og kunnskapsløse. Det finnes også ikke-dyslektikere som faller i akkurat samme kategori. Det finnes til og med intelligente mennesker som er kunnskapsløse. Og intelligente mennesker som er kriminelle. Og det helt uavhengig av om de har dysleksi eller ei.

Jeg vil nå heller betvile din intelligens, siden du ikke greier å forstå at når forskning konkluderer med at dysleksi ikke henger sammen med intelligens i det hele tatt, så er det antakelig tilfelle. En dose selvinnsikt hadde kanskje ikke skadet deg så mye heller? ;)

Igjen må jeg repetere at jeg aldri har påstått at alle med dysleksi er uintelligente. Hvis du hadde giddet å lese ordentlig, ville du oppfattet at det er nyanser i det jeg skriver. Siden du tydeligvis ikke har fått med deg hva jeg har skrevet i tidligere innlegg, så begynner jeg å betvile DIN intelligens. Du overdriver til de grader, og har tydeligvis bestemt deg for svart-hvitt tolkning.

Skrevet
Og han refereres til som Leonardo, ikke "da Vinci". Standard praksis for renessansekunstnere - de ble tiltalt med enten fornavn eller kallenavn. Jamfør med Michelangelo (Michelangelo Buonarotti), Bronzino (Agnolo di Cosimo), Rafael (Rafaello Sanzio) og Tizian (Tiziano Vecellio).

Pokkers "Da Vinci-koden"!

:fnise: Jeg har sansen for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare et lite tips: Jeg så nettopp første del av den tredelte dokumentarserien Can't Read, Can't Write, som sendes på NRK2 på tirsdager. Den handler om en lærer som i løpet av et halvt år skal forsøke å lære bort kunsten å lese og skrive til ni mer eller mindre analfabete mennesker. Den første episoden var utrolig fin, og viste i hvor stor grad utdanningssystemet er i stand til å svikte mennesker. Etter to uker klarte en 58 år gammel dame, som i utgangspunktet ikke engang kunne alfabetet, å lese "Den lille larven Aldrimett"!

Gjest Gjest
Skrevet
Igjen må jeg repetere at jeg aldri har påstått at alle med dysleksi er uintelligente. Hvis du hadde giddet å lese ordentlig, ville du oppfattet at det er nyanser i det jeg skriver. Siden du tydeligvis ikke har fått med deg hva jeg har skrevet i tidligere innlegg, så begynner jeg å betvile DIN intelligens. Du overdriver til de grader, og har tydeligvis bestemt deg for svart-hvitt tolkning.

Rolig nå... Etter å ha skumlest denne tråden kan jeg ikke se noen innlegg der noen har tolket ditt innlegg dithen at du mener at alle dyslektikere er uintelligente. Det er du selv som roper opp om det når folk argumenterer mot.

Du HAR derimot antydet at din oppfatning er at intelligensnivået er lavere hos dyslektikere, og det må du nesten stå for. Det er lov å skifte mening, men du må nestn tørre å stå for det du har skrevet :)

En liten ting: Man bør presisere hvordan man definerer intelligens før man begynner å argumentere og kaste rundt seg med teorier.

Dreier det seg om evnen til å tilegne seg kunnskap?

Er det iq?

Er det kunnskapsnivået på enkelte områder? I så fall, hvilke områder?

Er det eq?

Det jeg personlig kan tilføye av egne (og subjektive) meninger er:

- Jeg tror også at endel mennesker som har dårlige evner til å tilegne seg ny kunnskap påberoper seg dysleksi uten at de nødvendigvis har det

- Testingen som foregår i forkant av en dysleksi-"diagnostisering" er ikke så grundig som enkelte her vil ha det til, i alle fall ikke i alle tilfeller av dysleksiutredning

- Dysleksi er den typen lese- og skrivevansker som skyldes svikt i det fonologiske området i hjernen, slik at hjernen har vanskelig for å omforme skrift til meningsfylte ord og omvendt. Hvis evnen til å oppfatte det skrevne ord korrekt/evnen til å omforme egne tanker til skrevet tekst på riktig måte defineres som intelligens er dyslektikere mindre intelligente

- Dysleksi er i en del tilfeller et av flere fenomen som rammer et menneske. Selv om et av de andre fenomenene/sammensetningen av fenomener har en slik effekt at mennesket oppfattes som mindre intelligent, vil ikke dysleksien være utslagsgivende for intelligensnivå (med mindre intelligens defineres som ovenfor).

Gjest Gjest
Skrevet
Rolig nå... Etter å ha skumlest denne tråden kan jeg ikke se noen innlegg der noen har tolket ditt innlegg dithen at du mener at alle dyslektikere er uintelligente. Det er du selv som roper opp om det når folk argumenterer mot.

Du HAR derimot antydet at din oppfatning er at intelligensnivået er lavere hos dyslektikere, og det må du nesten stå for. Det er lov å skifte mening, men du må nestn tørre å stå for det du har skrevet :)

En liten ting: Man bør presisere hvordan man definerer intelligens før man begynner å argumentere og kaste rundt seg med teorier.

Dreier det seg om evnen til å tilegne seg kunnskap?

Er det iq?

Er det kunnskapsnivået på enkelte områder? I så fall, hvilke områder?

Er det eq?

Det jeg personlig kan tilføye av egne (og subjektive) meninger er:

- Jeg tror også at endel mennesker som har dårlige evner til å tilegne seg ny kunnskap påberoper seg dysleksi uten at de nødvendigvis har det

- Testingen som foregår i forkant av en dysleksi-"diagnostisering" er ikke så grundig som enkelte her vil ha det til, i alle fall ikke i alle tilfeller av dysleksiutredning

- Dysleksi er den typen lese- og skrivevansker som skyldes svikt i det fonologiske området i hjernen, slik at hjernen har vanskelig for å omforme skrift til meningsfylte ord og omvendt. Hvis evnen til å oppfatte det skrevne ord korrekt/evnen til å omforme egne tanker til skrevet tekst på riktig måte defineres som intelligens er dyslektikere mindre intelligente

- Dysleksi er i en del tilfeller et av flere fenomen som rammer et menneske. Selv om et av de andre fenomenene/sammensetningen av fenomener har en slik effekt at mennesket oppfattes som mindre intelligent, vil ikke dysleksien være utslagsgivende for intelligensnivå (med mindre intelligens defineres som ovenfor).

Hva legger du i utredning av dysleksi da? Kan du peke på eksempel hvor utredningen ikke har vært grundig nok men hvor det likevel har ledet til diagnose?

Dysleksi er ikke bare lese og skrivevansker som skyldes svikt i det fonologiske omårdet i hjernen, dette blir en forenkling og en teori som bare dekker deler av spekteret. Dysleksi handler feks også om dårligere arbeidshukommelse, både ved lesing og ved lytting.

Jeg, som dyslektiker, kan ha en bedre evne til å oppfatte det skrevne ord korrekt enn det andre mennesker som gjerne er mindre intelligente enn meg kan ha. Jeg leser seinere, og arbeider seinere enn andre ja, langt seinere men når jeg får jobbet med ting på min måte er det ikke noe galt med min oppfattelse. Dette er veldig individuellt fra dyslektiker til dyslektiker. Noen dyslektikere har så alvårlig dysleksi at de har store vansker med å tilegne seg det skrevne ord at de dermed heller ikke får med seg innholdet. Andre må bare bruke andre strategier og mer tid. Men det er klart, en del dyslektikere vil lettere dette av i skolesammenheng og ha større vansker med å tilegne seg skolerelatert materiale enn andre, det er sikkert. Den norske skole er så avhanegig av skriftspråket, at dette gjør at en del dyslektikere faller lettere av og ikke klarer å tilegne seg den kunnskapen de burde. Dette henger ikke nødvendigvis sammen med lav IQ, men med manglende tilrettelegging. Desverre blir det dog en del av det samme resultatet som med lav IQ; nemlig manglende kunnskapstilegnelse, for NOEn dyslektikere.

TS hevder at leger og psykologer ikke kan ha skikkelg IQ for at utdanningen da ville være umulig å utføre. Dette stemmer ikke. Dersom man er over gjennomsnittet intelligent vil man ha tilstrekkelig med andre ressurser til å klare og tilegne seg de teoriene man behøver. Men disse studentene må bruke langt mer tid på lesing og pugging enn andre medstudenter. Men studentene som når så langt har som regel lært seg til ganske gode mestringsstrategier som gjør at de har lært seg andre måter å studere på. Jeg selv er en av disse, og var gjennom en lang utredning før jeg fikk påvist dysleksi, nettopp fordi jeg var så flink på skolen og mange lærere på den tiden mente at man da ikke kunne ha dysleksi. Når jeg da tok tester som testet fonologi, arbeidshukommelse, staving, lesehastighet etc. (testene tok i overkant av tre timer til sammen) kom det ut en profil som pekte på at mine lese og skrivevansker faktisk er så alvårlige at jeg ikke havner i kategorien lettere dysleksi. Jeg har i ettertid møtt mange fordommer, og mange lærere i senere utdanning har ment at jeg ikke har behøvd tilretelegging fordi jeg klarte meg så fint, og jeg har måttet kjempe med nebb og klør for å få rett på dekking av de tilreteleggingsbehovene jeg hadde. Fordommene i systemet sier nettopp det, at jeg ikke kan ha dysleksi og at jeg bare overdriver vanskene mine og dette leder ikke til mye sammarbeidsvilje i systemet. Det å ikke bli respektert med de vanskene jeg har, har vært en tillegsutfordring for meg og ledet til at jeg nermest holdt på å gi opp hele universitetsutdanninga mi og nesten ble sykemeldt i en periode. Nå er jeg på toppen av kullet mitt og snart ferdig utdannet.

Så dette var min historie. Jeg håper en del av dere med fordommer kan lese at dette faktisk forekommer blandt alle samfunnsklasser og innen alle utdanninger. Jeg håper at dere kan se at dysleksi ikke bare er noe som mange påberoper seg pga dårlig evne til å skrive, eller tilegne seg kunnskap. Slike holdninger blir en veldig tillegsmotstand for oss med dysleksi som allerede opplever stor motstand ved de skrevne ord hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet
TS hevder at leger og psykologer ikke kan ha skikkelg IQ for at utdanningen da ville være umulig å utføre. Dette stemmer ikke.

Ups! Skikkelig dysleksi skulle det selvsagt stå. Jeg ble litt revet med.... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Hva legger du i utredning av dysleksi da? Kan du peke på eksempel hvor utredningen ikke har vært grundig nok men hvor det likevel har ledet til diagnose?

Dysleksi er ikke bare lese og skrivevansker som skyldes svikt i det fonologiske omårdet i hjernen, dette blir en forenkling og en teori som bare dekker deler av spekteret. Dysleksi handler feks også om dårligere arbeidshukommelse, både ved lesing og ved lytting.

Jeg, som dyslektiker, kan ha en bedre evne til å oppfatte det skrevne ord korrekt enn det andre mennesker som gjerne er mindre intelligente enn meg kan ha. Jeg leser seinere, og arbeider seinere enn andre ja, langt seinere men når jeg får jobbet med ting på min måte er det ikke noe galt med min oppfattelse. Dette er veldig individuellt fra dyslektiker til dyslektiker. Noen dyslektikere har så alvårlig dysleksi at de har store vansker med å tilegne seg det skrevne ord at de dermed heller ikke får med seg innholdet. Andre må bare bruke andre strategier og mer tid. Men det er klart, en del dyslektikere vil lettere dette av i skolesammenheng og ha større vansker med å tilegne seg skolerelatert materiale enn andre, det er sikkert. Den norske skole er så avhanegig av skriftspråket, at dette gjør at en del dyslektikere faller lettere av og ikke klarer å tilegne seg den kunnskapen de burde. Dette henger ikke nødvendigvis sammen med lav IQ, men med manglende tilrettelegging. Desverre blir det dog en del av det samme resultatet som med lav IQ; nemlig manglende kunnskapstilegnelse, for NOEn dyslektikere.

TS hevder at leger og psykologer ikke kan ha skikkelg IQ for at utdanningen da ville være umulig å utføre. Dette stemmer ikke. Dersom man er over gjennomsnittet intelligent vil man ha tilstrekkelig med andre ressurser til å klare og tilegne seg de teoriene man behøver. Men disse studentene må bruke langt mer tid på lesing og pugging enn andre medstudenter. Men studentene som når så langt har som regel lært seg til ganske gode mestringsstrategier som gjør at de har lært seg andre måter å studere på. Jeg selv er en av disse, og var gjennom en lang utredning før jeg fikk påvist dysleksi, nettopp fordi jeg var så flink på skolen og mange lærere på den tiden mente at man da ikke kunne ha dysleksi. Når jeg da tok tester som testet fonologi, arbeidshukommelse, staving, lesehastighet etc. (testene tok i overkant av tre timer til sammen) kom det ut en profil som pekte på at mine lese og skrivevansker faktisk er så alvårlige at jeg ikke havner i kategorien lettere dysleksi. Jeg har i ettertid møtt mange fordommer, og mange lærere i senere utdanning har ment at jeg ikke har behøvd tilretelegging fordi jeg klarte meg så fint, og jeg har måttet kjempe med nebb og klør for å få rett på dekking av de tilreteleggingsbehovene jeg hadde. Fordommene i systemet sier nettopp det, at jeg ikke kan ha dysleksi og at jeg bare overdriver vanskene mine og dette leder ikke til mye sammarbeidsvilje i systemet. Det å ikke bli respektert med de vanskene jeg har, har vært en tillegsutfordring for meg og ledet til at jeg nermest holdt på å gi opp hele universitetsutdanninga mi og nesten ble sykemeldt i en periode. Nå er jeg på toppen av kullet mitt og snart ferdig utdannet.

Så dette var min historie. Jeg håper en del av dere med fordommer kan lese at dette faktisk forekommer blandt alle samfunnsklasser og innen alle utdanninger. Jeg håper at dere kan se at dysleksi ikke bare er noe som mange påberoper seg pga dårlig evne til å skrive, eller tilegne seg kunnskap. Slike holdninger blir en veldig tillegsmotstand for oss med dysleksi som allerede opplever stor motstand ved de skrevne ord hver dag.

Ja jeg vet flere eksempler på mennesker som har fått sin dysleksi-"diagnose" uten at det har ligget en svær utredning bak. Om du har vært gjennom 3 timer med tester mener jeg faktisk ikke at det kvalifiserer til å kunne kalles grundig utredning.

Dysleksi er lese- og skrivevansker, og om et menneske i tillegg har lærevansker, dårlig arbeidshukommelse osv er dette tilleggsproblemer. Man kan fint ha dysleksi selv om både konsentrasjonsevnen, arbeidshukommelsen og evnen til å tilegne seg kunnskap på er tipp topp.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg håper at dere kan se at dysleksi ikke bare er noe som mange påberoper seg pga dårlig evne til å skrive, eller tilegne seg kunnskap. Slike holdninger blir en veldig tillegsmotstand for oss med dysleksi som allerede opplever stor motstand ved de skrevne ord hver dag.

Jeg tror ikke at det er mange som påberoper seg dysleksi uten å faktisk ha det, men at det forekommer er det ingen tvil om.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja jeg vet flere eksempler på mennesker som har fått sin dysleksi-"diagnose" uten at det har ligget en svær utredning bak. Om du har vært gjennom 3 timer med tester mener jeg faktisk ikke at det kvalifiserer til å kunne kalles grundig utredning.

Dysleksi er lese- og skrivevansker, og om et menneske i tillegg har lærevansker, dårlig arbeidshukommelse osv er dette tilleggsproblemer. Man kan fint ha dysleksi selv om både konsentrasjonsevnen, arbeidshukommelsen og evnen til å tilegne seg kunnskap på er tipp topp.

Hva mener du da er en skikkelig utredning? # timers testing på KUN fonologi, hukommelse, lesing og skriving er en mer grundig utredning enn hva de fleste får i dag. Som regel er det bare en evnetest (som er på mer enn 2 timer, den var ikke medregnet i mine tall, selv om jeg også tok en slik, for så kanskje en times utredning med logoped for å teste uttale, lesing, staving, hukommelse etc)

Opphavet til lese og skrivevansker er også arbeidshuskommelsesvansker, særlig den verbale/fonologiske arbeidshukommelsen. Dette betyr altså at man også har konsentrasjonsvansker når man kommer inn på noen områder/arenaer. Dette er på ingen måte tillegsvasnekr men det som i seg selv er opphavet til vanskene om å sette sammen bokstaver. Dysleksi har ikke med at et område i hjernen er svekket, men at flere av de små kognitive prosessene i hjernen som er særlg innvovlert i lesing. Dette er grunnen til at auditiv korttidshukommelse og aller helst også visuell korttidshukommelse og oppmerksomhet er grunnleggende elementer som er involvert i en utredning av dysleksi. Ved intelligenstest/evnetest er det særlig tallhukommelse og oppmerksomhet som er sentrale deltester ved diagnostiseringen da disse i de fleste tilfeller forekommer som svakere enn de andre ormådene. Dette er altså sentrale elementer. Ved en test på tre timer får man et grundig utgangspunkt for å forstå de vansker som et barn viser.

Det bør selvsagt snakkes med barn/foreldre om barnets utviklingshistorie etc i tilleg, men i de aller fleste tilfeller er det en ganske kjapp test av logoped som benyttes for å diagnostisere dersom det bare er leseing og skriving som er vanskelig for barnet, og ikke andre omårder i innlæringen. Disse testene er laget for å være veldig sensitive for de problemer som dyslektikere fremvser, og ved en så spesialisert test kan man derfor gjøre en ganske kjapp utredning som gir et ganske konsist svar.

Kan du fortelle litt mer om hvilken bakgrunn du har for å uttale deg om hva dysleksi er og hvordan utredningen forekommer? Dette gjør det litt lettere for meg å vite hva jeg kan legge til din forståelse av temaet. Jeg har studert dysleksi, kognisjon og holder for øyeblikket på å observere diverse tester som kan benyttes for å utrede dysleksi og andre former for lærevansker.

Gjest Gjest_Karin_*
Skrevet

TS hevder at leger og psykologer ikke kan ha skikkelg dysleksi for at utdanningen da ville være umulig å utføre. Dette stemmer ikke. Dersom man er over gjennomsnittet intelligent vil man ha tilstrekkelig med andre ressurser til å klare og tilegne seg de teoriene man behøver. Men disse studentene må bruke langt mer tid på lesing og pugging enn andre medstudenter. Men studentene som når så langt har som regel lært seg til ganske gode mestringsstrategier som gjør at de har lært seg andre måter å studere på. Jeg selv er en av disse, og var gjennom en lang utredning før jeg fikk påvist dysleksi, nettopp fordi jeg var så flink på skolen og mange lærere på den tiden mente at man da ikke kunne ha dysleksi. Når jeg da tok tester som testet fonologi, arbeidshukommelse, staving, lesehastighet etc. (testene tok i overkant av tre timer til sammen) kom det ut en profil som pekte på at mine lese og skrivevansker faktisk er så alvårlige at jeg ikke havner i kategorien lettere dysleksi. Jeg har i ettertid møtt mange fordommer, og mange lærere i senere utdanning har ment at jeg ikke har behøvd tilretelegging fordi jeg klarte meg så fint, og jeg har måttet kjempe med nebb og klør for å få rett på dekking av de tilreteleggingsbehovene jeg hadde. Fordommene i systemet sier nettopp det, at jeg ikke kan ha dysleksi og at jeg bare overdriver vanskene mine og dette leder ikke til mye sammarbeidsvilje i systemet. Det å ikke bli respektert med de vanskene jeg har, har vært en tillegsutfordring for meg og ledet til at jeg nermest holdt på å gi opp hele universitetsutdanninga mi og nesten ble sykemeldt i en periode. Nå er jeg på toppen av kullet mitt og snart ferdig utdannet.

Bare for å ha sagt det, så hadde jeg aldri gjettet at du har dysleksi, om du ikke hadde sagt det. ;) Men jeg skjønner at det å skrive gjerne tar mer tid for deg enn for en del andre. Og det må være slitsomt å kjempe for sine rettigheter i skolesammenheng når man utad virker så flink.

Gjest gjesten med dysleksi igjen
Skrevet

Se ut over i artikkelen hvor man snakker om at arbeidsminnet er sentralt

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.1852559

Dysleksi forekommer også under hoveddiagnosen lærevansker innen ICD-10 så dysleksi er lærevansker og lærevansker er altså da ikke et tillegsproblem.

Når man har store vansker med å lese og skrive må man bruke mye energi på dette, og innholdet i det man da leser går for mange tapt om man ikke får tilretelegging. På denne måten er dysleksi en lærevanske og det kan for mange arte seg slik at konsentrasjonsevnen svekkes, både fordi arbeidsminnet (det fonologiske arbeidsminnet vel og merke) er noe svekket og fordi lesingen i seg selv tar så mye av fokuset i læringen at man lett ikke kan klare å ta inn den resterende informasjonen.

Evnen til å tilegne seg kunnskap kan være på topp, det er det ingen tvil om, men når så mye av kunnskapen man skal tilegne seg er skriftlig i skolen (selv mye matte, naturfag etc er jo skriftelig) så blir det likevel mange tillegsutfordringer innen kunnskapstilegnelsen. Det handler ikke om at man har vansker med å forstå eller kunne tilegne seg kunnskap (altså intelligens) men at man har lærevansker når det kommer til å gjøre dette skriftlig.

Svekket korttidsminne for tallrekker og problemer med å reversere tallrekker feks er et av hovedkjennetegnene på dysleksi... dette benyttes i stor grad under diagnostiseringen.

Gjest Methuselah
Skrevet

Det er ikke enkelt og ha dysleksi....... Men jeg tviler på at jeg eller andre med dysleksi er mindre inteligent en dere som ikke har dysleksi..

Skrevet
I vårt moderne samfunn, hevder man at dysleksi ikke har noe med intelligens å gjøre. Men er det riktig? Er det virkelig slik, at det finnes mange intelligente mennesker med dysleksi? Jeg er ikke så sikker.

Jeg kjenner flere personer i min omgangskrets, som i utgangspunktet anses for å være ganske oppegående og normale, som har dysleksi. Likevel har jeg, etterhvert som jeg har blitt kjent med dem, sett at de likevel mangler enkelte andre ferdigheter også. Ferdigheter/egenskaper som de fleste jeg kjenner uten dysleksi har.

Det jeg har lagt merke til. i tilegg til dysleksien, er bl.a: At de ofte mangler dybde og evnen til refleksjon. De er ofte litt upraktiske og har litt liten evne til å løse problemer og oppgaver. De er ofte dårligere til å uttrykke seg muntlig, og til å finne riktige ord. Og de er ofte litt umodne i oppførsel. Som oftest har de ogå litt dårlig motorikk.

Dessuten har jeg lagt merke til at dyslektikere oftere har en tendens til å være voldelige og/eller kriminelle, o.l.

Jeg vet selvfølgelig at det finnes folk uten dysleksi, som også har disse problemene, men jeg synes jeg ser det påfallende ofte hos dyslektikere. Det er i allefall svært sjelden at jeg har truffet dyslektikere som er veldig intelligente, selv om jeg vet at det finnes noen.

Er det andre her inne som har gjort seg noen erfaringer eller tanker omkring dette?

:skratte:

Jeg tviler på at folk som utdanner seg til psykologer og dyrleger osv, egentlig har et reellt problem med dysleksi. Man kan umulig komme seg igjennom slike studier, hvis man har store problemer med å lese og skrive. I såfall tror jeg det kun dreier seg om en veldig lett variant av dysleksi. Og da vil jeg nesten si at det dreier seg om et oppkonstruert problem.

Jeg kjenner flere psykologer/leger med hard core dysleksi. Feks én kjekk og én stygg, én morsom og én kjedelig, én jeg muligens ville betvilt intelligensnivået til og én jeg ikke ville betvilt, én dust og én kul etc. Jeg stemmer for individuelle forskjeller jeg da ;)

:skratte:

:popcorn:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil gjerne bekrefte at det stemmer at en del dyslektikere har noe dårligere motorikk. Dette er likevel snakk om veldig små forskjeller som ikke utmerker seg på annet enn spesifikke tester, og kanskje noen er dårlige på skigåing etc.

Det stemmer også at noen dyslektikere kan ha vansker med å uttrykke seg muntlig, dette stammer fra den fonologiske svikten, hvor man kan ha vansker med å nå tak i ordlyden av ordet man ønsker å si og kan ofte kjenne på dette "har det på tungen" fenomenet i noe større grad enn andre.

Jeg orker desverre ikke å finne link til dette her og nå.

Disse forskjellene er gankse små, og ikke lett å legge merke til for andre fra utsiden, men kan likevel være ganske irriterende for oss som har dysleksi. Disse tingene varierer i grad fra dyslektiker til dyslektiker, og henger på ingen måte sammen med at de på noen måte er mindre intelligente etc. Dette er jo også trekk som forekommer hos andre mennesker, intelligente eller ikke, men bare noen trekk som i noe oftere grad forekommer blandt dyslektikere. Dette betyr altså ikke at dyslektikere er klønete og lite veltalende det betyr bare at dette er små forskjeller. Det finnes, som mange har sakt, som er feks leger eller psykologer som jobber med å hele dagen interagere med andre mennesker. Om det da var slik at disse vanskene var veldig uttalte så ville ikke, særlig psykologer, klart å holde på en slik jobb.

Jeg ville bare legge til at TS akkurat her er inne på noe. Men igjen, dette er ikke ting som på noen måte henger sammen med intelligens.

Gjest Gjest
Skrevet

kort fortalt: meg selv dyslektiker, IQ over 132, altså en av ca 50 personer eller færre. Beste elev ved mitt kull ved en av forsvarets spesialjeger skoler. Akademiker og terapeut i dag. Kameraten min gikk ut med snitt på 98% på legestudiet, og var topp 3 på universitetet med 30000 studenter. Han og norsk spesialjeger tidligere. Han kraftig dyslektiker.

Min bror, dyslektiker, ingeniør, ble testet og hadde høyeste målte IQ i området vi kommer fra, et område med 150000 mennesker. Spesialist i forsvaret innen samband i førstegangstjenesten, beste elev.

Stikkordet er "DISIPLIN". Dette kan løfte DEG som har dysleksi til å bli det du vil.

At folk med ADHD, lav IQ, eller psykopater(emosjonelt grunne uten empati osv) ofte har dysleksi gjør ikke meg som dyslektiker til en person med disse atferdstrekkene. Stigmatisering er TS menneskelige behov for å gjøre hverdagen enklere for å skape en korrelasjon i sin forforståelse(forventingsskjema). Konklusjonen er at manglende kunnskap er farlig. Aldri anta, vær akademisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...