Gjest Lp Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Hei! Jeg har det rett og slett IKKE bra med magen min, og ikke med konsentrasjonen heller. Akkurat nå sitter jeg her og skjelver.. jeg klarer nesten ikke å puste med magen fordi den kjennes så hard og tung. Aføringen har ikke vært normal på 2-3 uker. Hvis jeg kunne bstemme over meg selv så fortrekker jeg ikke å spise i det hele tatt fordi jeg føler meg bare dårlig av maten jeg spiser. Jeg er så utrolig redd akkurat nå.. jeg pleier ikke å spise i andre tider bortsett fra frokosten og ekstra stor posjon med middag siden familien sier at jeg må være med på det. Men totalt sett ,- magen har i veldig mange uker vært kjempehard, den kjenens stappfull av mat. Det verste er at jeg IKKE kan klare å konsentrere meg i det hele tatt ,- jeg klarer ikke å tenke på studiene mine, jeg sitter bare her meg den voldsomme magen som nesten tar livet av meg. Vet det er et litt rart spørsmål, men går det an å rense magen og ''fjerne all maten'' som ligger der? for nå orker jeg IKKE å bære på dette mer. Og hva skjer med hodet mitt egentlig? jeg kan ikke gjøre noen ting i hverdagen, jeg er bare fullstendig mentalt blokkert. Tenker hver dag at jeg bare har det kjempevondt hele tiden,- og det har jeg. Jeg vil aldri mer se mat igjen fordi jeg vet det bare ikke er bra for meg lenger, siden magen er så stappfull som den er. :'( Hva kan jeg gjøre?? Må reddes fra dette store problemet slik at jeg kan leve litt lykkelig og klare å konsentrere meg. Hilsen en kjempekvalm og rastløs gjest.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Høres nesten ut som forstoppelse, kanskje man kan ha det "delvis", at fordøyelsen går saktere enn normalt. Du spiser sjelden, det er ikke bra for å holde igang fordøyelsen. Du har et negativt forhold til mat, og er redd for å spise eller bli dårlig av mat - det er heller ikke bra, og magen påvirkes veldig av psyken din. Har dette med innstillingen til mat og spising vart lenge, eller har det begynt nå de siste ukene? Om det siste er tilfelle kan det hende du har hatt en infeksjon eller noe som har fått magen ut av lage. Først og fremst synes jeg du skal oppsøke lege - møt opp på legekontoret i morgen tidlig og be om time på dagen. Det er mye de kan gjøre for å hjelpe deg Drikk ellers mye vann, det kan hjelpe. Mulig f eks dulcolax kan hjelpe, men du bør absolutt ikke begynne å selvmedisinere deg over tid for dette uten å snakke med lege om problemene - da kan problemene bli større og vanskelige å gjøre noe med på sikt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 (forresten synes jeg du høres så akutt dårlig ut at jeg vil anbefale deg å kanskje ringe legevakt for å høre hvor raskt du bør få hjelp og hva du bør gjøre. Du kan ikke utsette dette mer nå!)
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 (forresten synes jeg du høres så akutt dårlig ut at jeg vil anbefale deg å kanskje ringe legevakt for å høre hvor raskt du bør få hjelp og hva du bør gjøre. Du kan ikke utsette dette mer nå!) Ok. Jeg har i en periode spist masse mat men så begynte jeg å spise mindre porsjoner. Magen stikker skikkelig langt ut ,- og det gjør meg så slapp og trist.. håper legen kan hjelpe. =)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 har ikke kunnet bestille time hos legen i dag fordi de hadde ikke ledig time. Men Vet du hva! Jeg har tenkt meg skikkelig om og nå vet jeg hvordan min situasjon er: Mine foreldre sier at jeg har anoreksi ,- og det tror jeg IKKE noe på når de har sett at jeg har spist maten,--(etter mye bråk) men skulle ØNSKE at jeg ikke hadde spist den. Får søren meg servert bare tung mat som pølser og kylling og alt det tullballet,- det er ikke rart jeg kverker meg selv etter å ha spist den bare på grunn av at de andre i huset spiser det. Jeg er så redd for at magen min egentlig er stappfull ! tror du det finnes noen måte å finne ut hvor mye mat magen min egentlig består av? Det idiotiske er at de påstår at jeg har gått ned ,- ja , i følge vekten, men det synes ikke! det viser det stikk motsatte,- har fått mye mer flesk enn før og jeg kllarer nesten ikke å reise meg opp av senga..alt går tregt, både psykisk og fysisk. sovner nesten midt i studiene,.,. hva i all verden skal jeg få gjort? gruer meg til hvert eneste felles måltid :'( spesielt middagene. fysjjj.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Men har alt dette utviklet seg de siste ukene? Eller er det lenger siden du sluttet å ha lyst på mat? Hvis du har gått i lange tider uten å ville spise kan jeg forstå foreldrene dine. Hvor ofte (eller sjelden) går du på do? Du skal uansett ikke tenke på vekt og hvordan magen ser ut akkurat nå. Om du er forstoppet vil magen bli oppblåst, men det er jo ikke fett. Jeg har hatt en lengre periode hvor jeg har hatt endel vondt i magen, og da har jeg prøvd å kutte ut diverse matvarer, og hatt lite lyst på enkelte ting som jeg har trodd gjør ting verre. Så jeg skjønner jo tankegangen din. Samtidig er det egentlig veldig lurt og viktig å ta opp dette med lege og finne ut hvorfor man ikke er bra i magen. For min del fant jeg etter hvert ut (etter å ha fått en diagnose) at det ikke er matvarene som er årsak, og da så jeg jo hvor mange ting som var borte fra kostholdet mitt (spiste fortsatt sunt, men antagelig for lite og lett). Enda jeg ikke hadde hatt noe ønske om å slanke meg eller spise "slankemat". Det er lett å lage seg egne teorier om hva man har godt av og mindre godt av, særlig når man av en eller annen årsak ikke føler seg bra i kroppen, og det _kan_ utvikle seg til et problem.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Tingen er at jeg selv ikke har hatt lyst på mat men spiser det allikevel bare fordi de ber meg om det. Og her sitter jeg, likblek i ansiktet og jeg klarer så vidt å svelge eller åpne munnen..grunn av dem sitter jeg med den største magen jeg har hatt i mitt liv, og maten blir så vanskelig fordøyd! Det med fiber og yoghurt og alt de anbefaler vet jeg ikke gir bedre fordøyelse, jeg spiser bare fordi de ber meg om det! Dette er virkelig et rent *dårlig liv* fordi her sitter jeg med mat som jeg har tygd dag etter dag og som bare hoper seg opp i magen. Det er ubehagelig!! I tillegg er jeg totalt blek i ansiktet, jeg ser FERDIG ut.. Jeg har mistet den kvinnelige firguren som jeg hadde før,jeg klarer ikke å konsentrere meg om studiene pga skam om hvordan jeg ser ut.. jeg har vært hos legen og HAN anbefalte activia og knekkebrød! herregud, det hjelper jo ikke.. jeg har prøvd! jeg søker skikkelig etter hjelp akkurat nå.. hovedproblemet er at foreldrene vil se meg spise bare for at de skal vite at jeg er uten mat i magen, men hallo jeg orker ike å sitte og svelge nesten hele dagen! i morgen skal vi spise frokost og den hr jeg ikke noe lyst på! Jeg har tatt 4 forskjellige blodprøver men hva i all verden skal jeg gjøre med magen! jeg tok avføringstabletter i dag, og massevis kom ut i tillegg til den sjeldne harde avføringen -men magen må ha ''påfyll'' sier de.. æsjj for et liv! hva kan jeg få gjort? jeg vil tømme ALT jeg har, det gjør så vondt å bære på dette! det skremmer meg skikkelig at jeg ikke får gjort det jeg skal. Jeg sitter bare og tenker på neste gang jeg skal spise. atmosfæren hjemme er rett og slett forferdelig.. guuri jeg trenger hjelp! hvordan sal jeg ''redde meg selv '' fra dette? jeg klarer så vidt å svelge!! spiserøret kjennes så tett. jeg håper dere forstår problemet mitt. jeg kan bare ikke fortsette å leve slik.. tenk om det er noe galt med magen og tarmen? jeg vil få sjekket hvordan kroppen er innvendig, og mentalt, hvis det går.. føler meg veldig unormal. går det an for legen å finne ut hvordan hele kroppen fungerer ''kjemisk?'' helt ærlig, jeg føler meg unødvendig tung overalt og vil sove ;(
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Vet du, jeg syntes du kanskje skal høre på foreldrene dine. Kan være noe i det de sier. Man ser det gjerne ikke selv, for man ser det man vil se. Uansett om du har vondt burde du til lege! Det er ikke normalt å ha så mye vondt i magen og ikke så lenge. Gjør deg selv en tjeneste og be om å gå til lege så fort som mulig. Spør foreldrene om de kan hjelpe deg.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Du har skrevet et innlegg tidligere om dette, har du ikke? Foreldrene dine har nok rett, til dels i alle fall. Det du snakker om høres mest ut som et psykisk problem? Du vet vel at de som har anoreksi ser en feit utgave av seg selv i speilet til tross for at de er tynne? Maten samler seg ikke opp i magen din over lengre tid. Den kommer ut igjen. Og som du selv sa, det kom ut da du tok avføringstabletter. Det du trenger er nok en psykolog eller en annen samtalepartner som kan hjelpe deg å endre tankemønsteret ditt, og det fort. Grunne til at du er slapp, treg og trøtt er nok rett og slett at du ikke får i deg nok næring.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Det høres egentlig ut som du er interessert i å komme deg til lege. Det er bra Hør på hva legen sier, skriv gjerne ned tankene dine og ting du har behov for å spørre om (som det med hvordan kroppen din fungerer). Så håper jeg du har en flink lege som ønsker å hjelpe deg!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Allergi for et eller annet? Altså det med det feitere utgave av seg selv har jeg. og den vet jeg er riktig.. Og at maten kommer ut,- det gjør den ikke! Dag for dag blir jeg tvunget i meg måltider og det kommer aldri ut,- kun via de tablettene. Magen vokser da med andre ord dag for dag! det er så dumt at jeg hele tiden tenker på dette her,- tror nesten jeg blir nødt til å dra til legen i morgen igjen.. Apropos det med trøtt og sliten: det er ikke pga mangel på næring, for det har fått i meg.. akkurat nå føler jeg det slik at jeg så vidt klarer å snakke og svelge og at magen er såpass hard og tung at jeg nesten dævver. Tro meg, jeg ser det selv på speilet,- magen er altfor stor og full av tung mat som jeg får servert.. *ork!*
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 Altså det med det feitere utgave av seg selv har jeg. og den vet jeg er riktig.. Og at maten kommer ut,- det gjør den ikke! Dag for dag blir jeg tvunget i meg måltider og det kommer aldri ut,- kun via de tablettene. Magen vokser da med andre ord dag for dag! det er så dumt at jeg hele tiden tenker på dette her,- tror nesten jeg blir nødt til å dra til legen i morgen igjen.. Apropos det med trøtt og sliten: det er ikke pga mangel på næring, for det har fått i meg.. akkurat nå føler jeg det slik at jeg så vidt klarer å snakke og svelge og at magen er såpass hard og tung at jeg nesten dævver. Tro meg, jeg ser det selv på speilet,- magen er altfor stor og full av tung mat som jeg får servert.. *ork!* Har du brukt avføringstabletter over tid? Det er ikke bra for de naturlige bevegelsene i tarmen, og kan være årsak til at du føler du ikke får gått på do uten. Gå til legen og ta opp ALLE tankene dine rundt mat, bruk av medikamenter, fordøyelse (skriv det ned/kopier fra denne tråden), ikke bare at du har treg avføring.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Har du brukt avføringstabletter over tid? Det er ikke bra for de naturlige bevegelsene i tarmen, og kan være årsak til at du føler du ikke får gått på do uten. Gå til legen og ta opp ALLE tankene dine rundt mat, bruk av medikamenter, fordøyelse (skriv det ned/kopier fra denne tråden), ikke bare at du har treg avføring. Jeg brukte tablettene på søndag,- og det var andre gangen (på veldig lenge) Jeg må si at jeg er redd for at det bare er sånn kroppen er og at jeg ikke kan gjøre noe med det (?) det føles så fryktelig å spise måltidene, føle at man legger på seg og at ingenting kommer ut.
alicia2 Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg brukte tablettene på søndag,- og det var andre gangen (på veldig lenge) Jeg må si at jeg er redd for at det bare er sånn kroppen er og at jeg ikke kan gjøre noe med det (?) det føles så fryktelig å spise måltidene, føle at man legger på seg og at ingenting kommer ut. Jeg anbefaler deg-i likhet med andre her inne- å ta kontakt med lege snarest mulig.Gjør gjerne som en skrev,nemlig å kopiere ut disse sidene med dette du har skrevet og svarene du har fått og ta det med til legen,det er så lett å glemme mye av det en burde si. Og jeg tror også at dette KAN dreie seg om et psykisk problem,som anoreksi,så det er veldig viktig at du får pratet med legen om alt dette,så snart du kan! Endret 24. mars 2009 av alicia2
Gjest gninnot Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Støtter de andre her som har sagt at du bør finne en psykolog eller lignende å snakke med. Om du ikke har en spiseforsyrrelse nå kan det se ut til at forholdet ditt til mat er svært anstrengt. Kanskje du ikke er variert nok i kosten? Hvis du ikke ønsker maten foreldrene dine lager kan du foreslå at du lager din egen mat med akkurat det du selv har lyst til å spise. På den måten kan du få i deg mat uten å føle deg tvunget til det på samme måte. Men uansett bør du ta deg en tur til legen og prate skikkelig med han/henne, få testet alt mulig forskjellig. Dersom fastlegen din stiller seg motvillig til dette, syns jeg du skal kontakte en annen lege og høre en annen mening. Tror at innen du finner ut av hva dette kan være for noe så vil nok en spiseforstyrrelse ha utviklet seg. Har du kanskje ei venninne som du stoler 100 % på og som du kan spørre om hun syns du har lagt på deg? Kanskje svaret hennes kan hjelpe deg noe.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #17 Skrevet 24. mars 2009 Okei. Men tror dere at det å ha for mye mat i magen kan bremse avføringen og menstruasjonen totalt? Jeg roer meg ikke ned før jeg har fått ut noe i kveld as.. er det noe effektivt jeg kan bruke som kan gi 100% resultater på toalettet? bortsett fra svisker, grønnsaker, kaffe osv, for det har jeg prøvd fra før..
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #18 Skrevet 24. mars 2009 Okei. Men tror dere at det å ha for mye mat i magen kan bremse avføringen og menstruasjonen totalt? Jeg roer meg ikke ned før jeg har fått ut noe i kveld as.. er det noe effektivt jeg kan bruke som kan gi 100% resultater på toalettet? bortsett fra svisker, grønnsaker, kaffe osv, for det har jeg prøvd fra før.. Stress kan i hvert fall stoppe mensen. Og hvis du går og venter på mensen kan du kanskje oppleve å være ekstra premenstruell, noe som også kan gi en oppblåst følelse... (Du kan ikke være gravid?) Jeg tror kanskje du tror at du ikke får gått på do - får du ut noe, eller er du fullstendig forstoppet? Hvis det siste er tilfelle er det bare å oppsøke lege og be om akuttime, det kan være farlig eller skyldes tilstander som må utredes. Hvis du får ut "endel" kan det godt hende du egentlig er frisk, men du bør uansett ta en tur til legen og prate om problemet, høres det ut som.
Tabris Skrevet 24. mars 2009 #19 Skrevet 24. mars 2009 Jeg synes også det høres ut som om du har et anstrengt forhold til mat, og vil anbefale lege som de andre. Ta med alt du nevner her, både de fysiske symptomene og dine tanker omkring dette.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #20 Skrevet 24. mars 2009 bare sånn for i kveld slik at jeg får ut noe i hvertfall.. =) magen er virkelig stappfull..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå