Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 MIn søster og barnet hennes har fått påvist e-coli. Jeg er gravid i 20. uke. Er det noen risiko for fosteret dersom jeg skulle bli smittet??
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Nei Såfremt du ikke spiser din søster eller hennes barn da... E.coli er som regel helt harmløs, jeg jobber med den hver dag
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Nei Såfremt du ikke spiser din søster eller hennes barn da... E.coli er som regel helt harmløs, jeg jobber med den hver dag Men det er jo svært smittsomt!? Så dersom min søster f.eks ikke har vasket seg godt nok på hendene etter å ha vært på do og etterpå har servert mat til meg, kan vel jeg bli smittet?? Hun er nå sykmeldt fra jobben, da hun er kokk. jeg vet jo det ikke er skadelig for voksne, men for barn kan det jo være svært farlig dersom man skulle utvikle HUS, som fører til nyresvikt. Men kan man overføre dette til fosteret om man ble smittet under graviditeten?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Nei Såfremt du ikke spiser din søster eller hennes barn da... E.coli er som regel helt harmløs, jeg jobber med den hver dag Det er vel forskjellig typer av e-coli?? Og i noen tilfeller kan det være farlig for barn? Min søster og hennes barn ble syke og barnet hennes fikk blod i avføringen. Leste at ca 10% utvikler HUS som kan føre til nyresvikt
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Men det er jo svært smittsomt!? Så dersom min søster f.eks ikke har vasket seg godt nok på hendene etter å ha vært på do og etterpå har servert mat til meg, kan vel jeg bli smittet?? Hun er nå sykmeldt fra jobben, da hun er kokk. jeg vet jo det ikke er skadelig for voksne, men for barn kan det jo være svært farlig dersom man skulle utvikle HUS, som fører til nyresvikt. Men kan man overføre dette til fosteret om man ble smittet under graviditeten? E.coli er en helt vanlig bakterie som fins i tarmen (les: bæsj) dvs - du har også E.coli og hvis ikke du vasker deg på hendende etter å ha fått bæsj på de og tar på maten din og ikke bakteriene allerede har dødd kan du bli smittet.... Det er selvsagt noen stammer som er mer smittsomme enn andre (en sånn har din søster fått) Det jeg prøvde å si først i det første innlegget mener jeg fortsatt: E.coli smitter ikke mellom mennesker, så din søster kan ikke smitte deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 E.coli er en helt vanlig bakterie som fins i tarmen (les: bæsj) dvs - du har også E.coli og hvis ikke du vasker deg på hendende etter å ha fått bæsj på de og tar på maten din og ikke bakteriene allerede har dødd kan du bli smittet.... Det er selvsagt noen stammer som er mer smittsomme enn andre (en sånn har din søster fått) Det jeg prøvde å si først i det første innlegget mener jeg fortsatt: E.coli smitter ikke mellom mennesker, så din søster kan ikke smitte deg. Min søster er smittet gjennom mat og har smittet sin sønn. Hun er sykemeldt fra jobben fordi hun er kokk med tanke på smitte gjennom maten hun tilbereder. Det ble for to år siden tatt tilbake masse morrpølse fordi det viste seg at dette inneholdt det skadelige viruset, som førte til at en to-åring døde, da han utviklet HUS. Det har vel såvidt jeg vet vært flere dødsfall etter dette?? Jeg vet at E-coli bakterien finnes i avføring og at vi har dette naturlig i kroppen, men det er ikke den jeg prater om. Jeg er sykepleier. Dersom du leser litt om denne e-coli bakterien, vil du finne at denne er svært smittsom, men at den forebygges gjennom god håndhygiene. Derfor tror jeg heller ikke at jeg er smittet, da jeg regner med min søster er nøye på å vaske hendene sine etter å ha gått på do Men man blir jo litt mere hyserisk når man er gravid. Men nå så jeg nettopp at det var spurt om dette før her på kg, hvor det ble svart at det ikke kunne skade fosteret
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 (endret) Min søster er smittet gjennom mat og har smittet sin sønn. Hun er sykemeldt fra jobben fordi hun er kokk med tanke på smitte gjennom maten hun tilbereder. Er du sikker på at hun har smittet sin sønn og ikke at de er blitt smittet sammen? Har nemlig aldri hørt om tilfellet du beskriver... Edit: hvis hun ikke han smittet han via dårlig hygiene da.. Bra du fant ut at det ikke er skadelig for fosteret da Endret 18. mars 2009 av Mariajenta
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Er du sikker på at hun har smittet sin sønn og ikke at de er blitt smittet sammen? Har nemlig aldri hørt om tilfellet du beskriver... Edit: hvis hun ikke han smittet han via dårlig hygiene da.. Bra du fant ut at det ikke er skadelig for fosteret da Legen sier at han er smittet gjennom morsmelken. Jeg har lest en del om dette på nettet, hvor jeg da fant at man måtte være ekstra påpasselig med håndhygienen, men regner jo med hun er det, spesielt etter at hun har vært på do Syns allikevel at det er rart hun ikke kan jobbe som kokk, hu kan jo f.eks bruke hansker? Men hun måtte visstnok være sykemeldt i 2 uker, samt ha 4 negative prøver. Noen hadde svart her at man ikke smittet fosteret fordi det ikke ble overført i blod.
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Det kan være noe spesifikke regler for arbeidsplassen? Jeg syns dette var veldig interessant å lese mer om, så har søkt litt mer da står her at noen E.coli stammer kan smitte fra tarmen til blodet, men at det er uvanlig. Og du er jo ikke smittet engang, så det er ikke noe å bekymre seg over, men det du leste er da feil...
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 http://www.barnelegene.no/publisher/publis...amp;tekstid=128 Under smittekilde står det at den kan smitte fra en person til en annen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå