Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #1 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi var på gjennomreise i Trøndelag, og kom til en veistrekning med flere små bommer (kjørte Trondheim-Lensvik tur retur). Vi oppdaget at automatene ikke vekslet, og ikke tok kort, og heldigvis hadde vi akkurat nok i småpenger tilsammen til å komme oss fram og tilbake. MEN: Så ville ikke den ene automaten på hjemveien ta imot siste kronestykket. Vi balte fælt, men det datt rett igjennom hele tiden. Så vi måtte bare kjøre videre uten å ha fått registrert noen betaling, og håpe på det beste. I dag, flere måneder senere da alt var glemt, fikk vi en regning på 16 kr (bompengene) pluss 300 kr i gebyr. 300 kr for en bittelitenn sum på 16 kr!!!! Skal jo prøve å ringe dem i morgen og forklare at vi er hederlige folk og har ikke en eneste betalingsanmerkning på oss, og at automaten ikke ville ha det siste kronestykket, men frykter at jeg ikke når langt. En liten del av meg er så provosert med tanke på gebyret, at jeg gladelig kunne tenke meg å stå imot hele veien og til slutt gå i fengsel pga disse 16 kronene. Men da kommer de kanskje og tar bilen min i stedet... Det aller verste er at hvis man vil klage, MÅ man først betale pengene, og SÅ blir klagen behandlet. De vil ikke engang lese epost fra deg hvis de ikke ser at du har betalt. Kan nesten ikke tro at dette er lov, at det ikke finnes forbrukerregler for slikt... Er det noen som har kommet noen vei ved å sende klager til bomselskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Del Skrevet 18. mars 2009 Kjører den strekningen selv innimellom og vet hvilken bom du snakker om - har hatt problemer med denne selv. Noen ganger vil den verken ta kort eller kontanter eller spytte ut "betal-senere"-kvitteringer. Tror dessverre ikke du kommer noen vei med klagen da man har muligheten til å trykke på "betal senere" (da får man en kvittering som man bruker til å betale v.h.a. nettbanken), i mitt tilfelle kom det ikke ut noen kvittering så vi ringte Vegamot Trondheim (bomselskapet) og forklarte situasjonen. Tror man bør arbeide aktivt for å unngå gebyr, ikke bare håpe på det beste og klage når det viser seg at det ikke går slik man håpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 18. mars 2009 #3 Del Skrevet 18. mars 2009 Bomselskapene er pålagt av Vegdirektoratet å ilegge en tilleggsavgift på 300,- så den saken er grei. Forbrukerrådet kan du nesten bare glemme, det er ingen vits i å true Vegamot med det heller. Hos bomselskapene blir hundrevis av tilleggsavgifter frafalt hver eneste dag, så du kan absolutt komme noen vei hvis du klager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg mener dere burde ha kontaktet bomselskapet umiddelbart etter at dere kom hjem, slik at dere fikk forklart situasjonen. Det ville virket mye mer troverdig enn å klage på det først nå. Det er jo rimelig sannsynlig at man må betale senere når man kjører gjennom en bom uten å gjøre det da! Synes i grunn ikke dere har noen andre å skylde på her enn dere selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #5 Del Skrevet 18. mars 2009 Av erfaring, automatene er ofte i stykker, det nytter ikke å klage. Betal og få saken ut av verden, har gått noen runder med de grunnet langt større beløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alCaldazar Skrevet 23. mars 2009 #6 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har en sak gående med Fjellinjen her i Oslo som skal til forliksrådet nå, og så videre til tingretten, antar jeg. Du kan jo argumentere med de skal kunne ta imot norsk valuta som betaling, så da er det deres problem hvis automaten returnerer pengene dine. Her i Oslo hadde vi en ordning slik at man kunne dra innom Esso og ordne betaling der dersom man ikke fikk betalt i bommen, men nå fins det ikke myntbetaling her, så den ordningen er ikke lenger. Hvis du ikke har lyst til å gi etter og betale gebyret, må du raskt gi dem skriftlig beskjed om at du bestrider kravet om tilleggsgebyr, og hvilket grunnlag du gjør det på. Da hindrer du at det blir sendt til inkasso; da er de nødt til å kalle deg inn til forliksrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 23. mars 2009 #7 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har en sak gående med Fjellinjen her i Oslo som skal til forliksrådet nå, og så videre til tingretten, antar jeg. Du kan jo argumentere med de skal kunne ta imot norsk valuta som betaling, så da er det deres problem hvis automaten returnerer pengene dine. Her i Oslo hadde vi en ordning slik at man kunne dra innom Esso og ordne betaling der dersom man ikke fikk betalt i bommen, men nå fins det ikke myntbetaling her, så den ordningen er ikke lenger. Hvis du ikke har lyst til å gi etter og betale gebyret, må du raskt gi dem skriftlig beskjed om at du bestrider kravet om tilleggsgebyr, og hvilket grunnlag du gjør det på. Da hindrer du at det blir sendt til inkasso; da er de nødt til å kalle deg inn til forliksrådet. Så lenge TS i dette tilfellet ikke har tatt "Betal senere"-lapp (ekvivalenten til å betale på Esso) eller kontaktet bomselskapet umiddelbart h*n hadde mulighet til det, tviler jeg på at h*n kommer noen som helst vei med en klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 23. mars 2009 #8 Del Skrevet 23. mars 2009 Vi var på gjennomreise i Trøndelag, og kom til en veistrekning med flere små bommer (kjørte Trondheim-Lensvik tur retur). Vi oppdaget at automatene ikke vekslet, og ikke tok kort, og heldigvis hadde vi akkurat nok i småpenger tilsammen til å komme oss fram og tilbake. MEN: Så ville ikke den ene automaten på hjemveien ta imot siste kronestykket. Vi balte fælt, men det datt rett igjennom hele tiden. Så vi måtte bare kjøre videre uten å ha fått registrert noen betaling, og håpe på det beste. I dag, flere måneder senere da alt var glemt, fikk vi en regning på 16 kr (bompengene) pluss 300 kr i gebyr. 300 kr for en bittelitenn sum på 16 kr!!!! Skal jo prøve å ringe dem i morgen og forklare at vi er hederlige folk og har ikke en eneste betalingsanmerkning på oss, og at automaten ikke ville ha det siste kronestykket, men frykter at jeg ikke når langt. En liten del av meg er så provosert med tanke på gebyret, at jeg gladelig kunne tenke meg å stå imot hele veien og til slutt gå i fengsel pga disse 16 kronene. Men da kommer de kanskje og tar bilen min i stedet... Det aller verste er at hvis man vil klage, MÅ man først betale pengene, og SÅ blir klagen behandlet. De vil ikke engang lese epost fra deg hvis de ikke ser at du har betalt. Kan nesten ikke tro at dette er lov, at det ikke finnes forbrukerregler for slikt... Er det noen som har kommet noen vei ved å sende klager til bomselskapet? Herregud dame, dere MÅTTE ikke kjøre videre og håpe på det beste. Dere burde selvfølgelig gjort det innlysende, som mange over her har nevnt: Trykk på "betal senere", eller ringe selskapet direkte umiddelbart. Jeg har gjort det samme flere ganger, og det er uproblematisk. Noen mynter er skadet og blir ikke godkjent i automater, det er slettes ikke uvanlig. Jeg synes ikke dere har grunnlag for å klage her. Syte og klage kan du gjerne gjøre, men da over egen dum feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 23. mars 2009 #9 Del Skrevet 23. mars 2009 Her i Oslo hadde vi en ordning slik at man kunne dra innom Esso og ordne betaling der dersom man ikke fikk betalt i bommen, men nå fins det ikke myntbetaling her, så den ordningen er ikke lenger. Den ordningen finnes i aller høyeste grad nå jo. Det er påkrevd fra Vegdirektoratet at bomselskapene har en måte som gjør at bilistene kan betale for passeringen "på stedet", i dette tilfellet en servicegiro på bensinstasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barracuda! Skrevet 23. mars 2009 #10 Del Skrevet 23. mars 2009 Hadde du kontaktet bomselskapet med en gang og ikke bare ventet og håpt på det beste så hadde det virket mer troverdig for bomselskapet enn om du klager i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 25. mars 2009 #11 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg mener dere burde ha kontaktet bomselskapet umiddelbart etter at dere kom hjem, slik at dere fikk forklart situasjonen. Det ville virket mye mer troverdig enn å klage på det først nå. Det er jo rimelig sannsynlig at man må betale senere når man kjører gjennom en bom uten å gjøre det da! Synes i grunn ikke dere har noen andre å skylde på her enn dere selv. Signerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå