Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en her. Som også er et slags spørsmål til dere. Om dette er normalt?

Saken er den at jeg er invitert til et bryllup. Greit nok den.

Men det som sjokkerte meg var at i invitasjonen stod det at alle som takket ja og ville være med på dette også måtte bli med på et spleiselag fordi det var endel kostnader knyttet til en bryllupsfest. At man må sette 400,- inn på en konto som da skal være med å dekke kostnadene.

Dette er for meg helt vilt, og veldig kjipt. Er dette vanlig? Aldri hørt om dette før. Noen inviterer deg til en såpass privat begivenhet som et bryllup og forventer at man som gjest skal være med å dekke kostnadene for dette??

I tillegg til dette så forventer selvfølgelig brudeparet at man skal gi dem en bryllupsgave. Jeg synes dette virker helt sært og nesten flaut.

Anonym poster: 1fe7581dc55638eb931c463a6d1d48e7

Hadde det enda vært ISTEDENFOR en bryllupsgave, men dette er virkelig ikke normalt på noen måte, nei....:eeeh:

Minner meg om en episode av "Solsidan", brudgommen heter ikke tilfeldigvis Ove?:fnise:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg har studert fashion på Universitetet, elsker mote, og kan jeg gjerne bruke 30 000 på en Chanel eller Dior veske.

Anonym poster: 1cc902b5a93834389095e49c9371e3c0

:hakeslepp:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare lurer siden det er så mye snakk om popcorn/brus på kino og hvorvidt man kan ta et med hjemmefra eller må kjøpe..

Hvorfor ikke dropp både popcornet og brusen. Filmen er absolutt like bra uten dette..

helsefreak?

Anonym poster: f50a92d9e729fc78b1fd61f945a71a2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt å pante en og en flaske til 2,50, da får jeg 3 kr pr stk. En dag hadde jeg tre flasker og pantet dem i tre ulike butikker.

Dette er jo genialt! Minner meg om da 50-øringen forsvant. Jeg hadde en kamerat som pleide å gå innom på posthuset og få et 20-øres frimerke med jevne mellomrom da. Det er visst ikke mulig lenger.

Anonym poster: 490b07c62f56b60508380ae2da40e117

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsefreak?

Anonym poster: f50a92d9e729fc78b1fd61f945a71a2e

:skratte: Nei langt derifra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre hvor du har studert "Fashion" på universitetet? For det er vel ikke akkurat et universitetsfag i norge :fnise:

Anonym poster: 785834399130b0c6f23ef840b9ea9f61

I London, ellers hadde jeg vel skrevet "mote" på norsk hvis jeg hadde gått på Esmod e.l.

Har studert på Blindern også, men noe helt annet enn mote. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

:hakeslepp:

Jepp! Og 30 000 er kanskje det samme som andre bruker ekstra i året på usunn mat og Syden-ferier (noe jeg helst vil slippe spise + slippe å dra på!)

Og i slutten av året sitter jeg da igjen med en klassisk veske til 30 000 som varer i 10-20 år.

Men de som brukte pengene på mat og Sydentur sitter igjen med noen ekstra kilo kanskje, men selvfølgelig nok god minner sikkert også da.... Og jeg respekterer og forstår at andre heller ser verdien av ferier, eller f.eks å spare til en bil o.l... :)

Men det er dette jeg mener med selektiv gjerrighet; å kun bry seg om å bruke penger på den som betyr noe for en personlig, og å hate å bruke penger på alt annet...

Er sparsomlig på andre måter i hverdagen...f.eks går gjerne innom 3 matbutikker for å handle superbillig/sunn/mettende mat billigst mulig, i steden for å handle raskt & ugjennomtenkt på en matbutikk uten å se på prislappene. Spiser nesten bare sunn og ren mat (fisk, grønnsaker etc) og holder meg under 1000 kr i mat nesten hver måned, bruker noen ganger så lite som 700-800 kr. Nyter likevel all mat jeg spiser. Er også heldig å ha en jobb hver det månedlig er restaurantbesøk som dekkes av arbeidsgiver i inn- og utland, så litt gourmetmat får jeg også. ;) Men mat er ikke lykken for meg, heller noe det føles bortkastet å sløse penger på... :sjenert:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame jeg traff på loppemarked ble helt vill da jeg fortalte at pølsene var sprukket -. Hun sprang bort å pruta på 10 kroners prisen. Hun spurte også om lompe var billigere enn pølsebrød. Gjerrigknark.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo genialt! Minner meg om da 50-øringen forsvant. Jeg hadde en kamerat som pleide å gå innom på posthuset og få et 20-øres frimerke med jevne mellomrom da. Det er visst ikke mulig lenger.

Anonym poster: 490b07c62f56b60508380ae2da40e117

Selv lottomillionærer panter flaskene en og en nå.

http://www.tv2.no/ny...it-3764395.html

Anonym poster: 8811abfd980e80144dccff35e2a76b6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, er det andre enn meg som stusser over å spise med plastbestikk og papp-tallerkener som vertskapet presiserer opptil fler ganger at skal vaskes etter middag, når maten blir servert av egen kokk og butler fløyet inn fra Thailand og bare stua til eiendommen man befinner seg på er større enn det gjennomsnittlige huset her i Norge?

(for all del, vi spiser gjerne av papp og med plast, men synes det er litt rart å spare inn på akkurat det der, når man ser alt det andre de kaster bort penger på )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det enda vært ISTEDENFOR en bryllupsgave, men dette er virkelig ikke normalt på noen måte, nei.... :eeeh:

Minner meg om en episode av "Solsidan", brudgommen heter ikke tilfeldigvis Ove? :fnise:

Hehe, Ove i Solsidan :smilorange: Der har du mange gode Gjerrigknarkhistorier :)

Det med betaling for bryllupsfest er vel ikke direkte unormalt heller. Jeg var selv i et slik bryllup i fjor, bare 200 kr pr pers riktignok, de understreket at de ikke ville ha gaver og det var en kjent sak at paret hadde dårlig råd. Ingen som reagerte på det, men alle ga selvfølgelig gaver likevel...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame jeg traff på loppemarked ble helt vill da jeg fortalte at pølsene var sprukket -. Hun sprang bort å pruta på 10 kroners prisen. Hun spurte også om lompe var billigere enn pølsebrød. Gjerrigknark.

Hahahaha, dette må være i utlandet? Ser for meg at de taper litt på 10kroners med tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min samlet opp mine gamle konvolutter og dampet av frimerkene. De frimerkene som hadde stempel ble behandlet med neglelakkfjernere min og Q-tips, da fikk han av blekket uten at frimerket ble skadet. Joda, hver sin lyst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 30 år, og innrømmer at jeg er ekstremt "selektivt gjerrig".

Har universitetsutdanning, men en ganske lav inntekt, jobber frivillig deltid og tjener under 150 000 i året. Har en kjæreste som tjener litt bedre enn meg, vi har vært sammen i mange år, men bor hver for oss grunnet jobb/pendling. Vi har hver vår konto.

Kan innrømme rett ut at når jeg gjelder to ting; utseendet mitt og kjæresten min så elsker jeg å sløse med penger. Men jeg hater å bruke penger på ALT annet. Inkludert mat (bruker maks 300-400 kr uken) ferier (reiser litt i jobben, men hater å feriere fordi det er så dyrt og kun varer i 1-2 uker vil da heller ha en dyr veske som varer i 1-2 år :lur: ). Bruker minst mulig på en liten men koselig bolig, ønsker meg ikke bil eller lappen fordi det er et pengesluk, kjøper julegaver til venner og søsken for ca 200-300 kr, men 3000 til kjæresten min. ;-) Jeg har studert fashion på Universitetet, elsker mote, og kan jeg gjerne bruke 30 000 på en Chanel eller Dior veske. Jeg har ekstremt mye klær og sko som dekker hele leiligheten... Føler meg ofte litt rar når jeg står i kø på Ryanair med klær for 10 000 på kroppen og en billett for 200 kr i hånden... Men, men, jeg gjør i alle fall det som JEG liker, jeg elsker mote, og det er mine penger! :)

Tror det er en slags egoisme dette, men også gleden ved å spare, syns det er morsomt å bruke kjempelite penger på mat rett og slett. Det hender jeg står i kø i kassen og smiler innvendig at de som handler for 1500 kr til helgekosen mens jeg selv handler for 150 kr til helgen og sikkert koser meg like mye som dem og holder meg slank og sparer penger. :jepp: Samtidig er jeg ikke 100% egoist, da jeg jo elsker å spandere på kjæresten min selv om vi har vært sammen i mange år, samt spanderer også på stebarn i nå og da (de bor ikke hos meg fast). Hadde vi hatt barn eller ønsket oss barn måtte vi ha lagt om prioriteringene så klart. Men vi ønsker oss ikke barn og mote-livstilen min betyr mye for meg; orker ikke tanken på å bruke 70% av inntekten min på stor bolig, bil og mat slik som "A4 nordmannen" gjør. Vil faktisk heller leie en minileilighet resten av livet, og leve ut alle mine motedrømmer og feire kjærligheten ved å kjøpe en dyr klokke til kjæresten min når det passer meg.

Flere som er som meg..."selektivt gjerrig"...? :rodme:

Hver sin lyst. Jeg vil heller bruke penger på bolig og reiser til flerfoldige tusen enn klær og vesker. Bukse fra H&M til 149 kr og sko fra Økonomisko er like greit for meg så lenge jeg har muligheten til å oppleve verden og gjøre morsomme ting med venner.

Og jeg bruker latterlig mye penger på mat. Hvorfor? Ikke fordi jeg spiser meg feit, men fordi jeg mener mat er viktig. Så da kjøper jeg sunn mat som er gunstig for kroppen ;-) (Og så bruker jeg en del penger på treningsfronten, ikke selve stedet jeg trener, men utstyr, proteinpulver o.l).

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av familien min ble invitert i bryllupet til en ganske så vellykket kjendis. Tviler på at han har økonomiske problemer. Og i bryllupet var det inngangspenger for å få komme inn :overrasket: :overrasket:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst. Jeg vil heller bruke penger på bolig og reiser til flerfoldige tusen enn klær og vesker. Bukse fra H&M til 149 kr og sko fra Økonomisko er like greit for meg så lenge jeg har muligheten til å oppleve verden og gjøre morsomme ting med venner.

Og jeg bruker latterlig mye penger på mat. Hvorfor? Ikke fordi jeg spiser meg feit, men fordi jeg mener mat er viktig. Så da kjøper jeg sunn mat som er gunstig for kroppen ;-) (Og så bruker jeg en del penger på treningsfronten, ikke selve stedet jeg trener, men utstyr, proteinpulver o.l).

Jeg er også sånn. God mat, venner og opplevelse er det som gir meg glede. Men som du sier "hver sin lyst". Folk er forskjellige og blir lykkelig av ulike ting :) . Tenk så kjedelig verden hadde vært hvis ikke!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest _Blomsten_

En del av familien min ble invitert i bryllupet til en ganske så vellykket kjendis. Tviler på at han har økonomiske problemer. Og i bryllupet var det inngangspenger for å få komme inn :overrasket: :overrasket:

Da hadde jeg snudd i døra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lottomillionærer panter flaskene en og en nå.

http://www.tv2.no/ny...it-3764395.html

Nå er Jan Arild Hagen en ganske spesiell mann og da. Uten at det egentlig har noe med gjerrighet eller griskhet å gjøre. Han er vel det man vl kalle en byorginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne ga meg i gave en sjokoladeske der siste sifferet i best før-datoen var skrapt bort. "Best før 1/7 200x" er jo likevel ganske avslørende når vi skriver 2012 :)

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...