AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #901 Del Skrevet 25. mai 2012 Min bror er super gjerrig , han har en formue på 10 millioner og har null lån pā boligen sin som er verdt 8 mil , alikevell hanndler han omtrent alt inn i first price, noe av det er jo greit men mange av tingene de sine smaker dritt.. i tillegg så kan han kjøre i over 30 min for å kjøpe seg en ost som er satt ned 40 kr.. Grunnen til at jeg bryr meg og plages av dette er forde de alltid klager over at alt er så innmarri dyrt,, ps : han tjener ca 1 mil i året. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 25. mai 2012 #902 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Terje* Skrevet 26. mai 2012 #903 Del Skrevet 26. mai 2012 Det er da alle, vet du ikke det? Jo, men de færreste får kanalkort av Han liksom.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 26. mai 2012 #904 Del Skrevet 26. mai 2012 Etter å ha kjøpte kaldt, seigt popkorn til ovepris flere ganger på rad på kinoen tar jeg heller med meg hjemmefra, billigere og mye bedre. Bryr meg katta om hva folk evt. måtte tenke, går stort sett alene på kino, så ingen som trenger å sitte ved siden av meg og gremmes 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #905 Del Skrevet 26. mai 2012 i tillegg så kan han kjøre i over 30 min for å kjøpe seg en ost som er satt ned 40 kr.. Haha, det er virkelig noe i myten om at italienerne sykler til delikatesseforretningen mens vi nordmenn kjører mercedes til rema 1000 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #906 Del Skrevet 26. mai 2012 Seriøst? Her synes jeg det er du, og ikke henne som virker gjerrig!! Hender, ikke rent sjeldent, at jeg glemmer en ingrediens eller to når jeg foreslår at jeg kan lage middag til ei venninne. Kunne ærlig talt ikke falt meg inn at noen hadde blitt snurt om jeg glemte å betale tilbake en 20kroning for rømmeboksen. Tror faktisk ikke jeg har fått lov til å betale tilbake noen gang heller. Ja jeg regnet med denne kommentaren, men problemet er ikke at hun glemmer i ny og ne, hun glemmer det bestandig. I en periode var jeg veldig fri for penger, og da var sånne ting litt ekstra ergerlig. Dessuten pleier hun selv å være ganske nøye på penger og man merker om folk bare er litt distre eller om de glemmer med vilje for å spare penger. Men nå når jeg har bedre råd driter jeg i sånne små ekstrautgifter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #907 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg er faktisk enig i at det er gjerrig å ta med mat/snacks på kinoen og lignende. Det har noe med den innbitte planleggingen å gjøre, å poppe popcorn hjemme og ta det med i veska fordi man skal kose seg på kino ... ja, det ser jeg på som gjerrig og litt morsomt. Og de som er gjerrige vil jo aldri innrømme at de er gjerrige, men komme med utsagn som "hvorfor skal jeg betale ... når jeg kan betale bare ... " osv. Det skjønner jeg, og det er ikke noe GALT i å være sparsommelig, men likefullt er det gjerrig. Jeg mener at når man lar sparsommeligheten gå ut over andre er man gjerrig, men når man strammer inn på pengebruken overfor seg selv er man bare sparsommelig. Og nei, det er ikke noe galt i å spare litt, for det finnes nok av materialistiske folk som strør om seg med penger og sløser alt for mye. Men de kan jo bare unnskylde overforbruket sitt med at "de ihvertfall ikke er en av disse gjerrige raringene!" 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærjenta Skrevet 31. mai 2012 #908 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg mener at når man lar sparsommeligheten gå ut over andre er man gjerrig, men når man strammer inn på pengebruken overfor seg selv er man bare sparsommelig. Og nei, det er ikke noe galt i å spare litt, for det finnes nok av materialistiske folk som strør om seg med penger og sløser alt for mye. Men de kan jo bare unnskylde overforbruket sitt med at "de ihvertfall ikke er en av disse gjerrige raringene!" Jeg er enig. Jeg føler meg ikke gjerrig om jeg tar med en pepsiboks og popcorn hjemmefra, jeg er tross alt student uten lån og stipend i år og ser ikke noe galt i at jeg sparer inn når det kun går utover meg selv. Når det er sagt så sparer jeg aldri så det går utover andre. I andres selskap spanderer jeg på andre og unnder meg selv mer, og grunnen til at jeg kan gjøre det er at jeg sparer ellers. Om det gjør en person gjerrig, så er jeg det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #909 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg mener at når man lar sparsommeligheten gå ut over andre er man gjerrig, men når man strammer inn på pengebruken overfor seg selv er man bare sparsommelig. Og nei, det er ikke noe galt i å spare litt, for det finnes nok av materialistiske folk som strør om seg med penger og sløser alt for mye. Men de kan jo bare unnskylde overforbruket sitt med at "de ihvertfall ikke er en av disse gjerrige raringene!" gjerrig a2 (besl med begjære, gjerne, I gir) 1 sparsommelig, påholden ikke vær så g- / være så g- at en ikke unner seg noe 2 begjærlig, grådig hevng- Gjerrig og sparsommelig betyr egentlig det samme. Men jeg forstår poenget ditt, selv om jeg synes din definisjon blir veldig subjektiv og feil. Det å være gjerrig/sparsommelig trenger ikke å være negativt. Jeg mener bare at det blir negativt når man tar seg så mye bry for noe så lite. For eksempel det å slå over brus fra storflaske til litenflaske når du skal et sted der de selger brus (enten om det er på kino, kafe, eller i parken rett over icaen..). Eller det å vaske og henge opp brukte poser til tørk i stedet for å kjøpe nye. Om motivet er å være miljøvennlig så har jeg forståelse for det, men om man gjør det for å spare penger så er man etter min mening gjerrig i negativ betydning. Om du derimot kjøper deg en brus på ica til 15 kroner i stedet for å kjøpe på kinoen til 25 vil jeg si at man er sparsommelig i positiv forstand. Det er noe med hvor mye energi noen bruker på å spare noen få kroner. I tillegg er jeg enig i at slik som å stjele gjenstander fra jobben for å bruke hjemme, utnytte folk og lignende er gjerrig oppførsel. Jeg er enig. Jeg føler meg ikke gjerrig om jeg tar med en pepsiboks og popcorn hjemmefra, jeg er tross alt student uten lån og stipend i år og ser ikke noe galt i at jeg sparer inn når det kun går utover meg selv. Når det er sagt så sparer jeg aldri så det går utover andre. I andres selskap spanderer jeg på andre og unnder meg selv mer, og grunnen til at jeg kan gjøre det er at jeg sparer ellers. Om det gjør en person gjerrig, så er jeg det da. Tror ikke det er noen som har sagt at det er noe galt i det, annet enn at noen kan bli flau på dine vegne. Men om du ikke bryr det så er det jo absolutt ikke noe galt i det. Folk må derimot få lov til å kalle deg gjerrig. Synes det er litt morsomt hvor truffet noen blir av at noen påpeker at de mener noe er gjerrig oppførsel. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på deg, Bringebærjenta At så mange forsvarer sin oppførsel forbauser meg egentlig. Kan ikke se at noen har sagt det er galt å ha med seg medbrakt (ikke hjemmelaget) på kino, men likevel er det så mange som forsvarer nettopp det. Ingen har sagt at det ikke er greit, det er bare påpekt at det virker gjerrig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sensasjon Skrevet 31. mai 2012 #910 Del Skrevet 31. mai 2012 i bygda der jeg kommer fra var det et gammelt ektepar som alltid skrudde av bilen i nedoverbakkene. Vi gikk på vei til skolen også plutselig bare glir det en bil forbi uten å lage en lyd. Det var nedoverbakke helt fra gården deres og til hovedveien. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #911 Del Skrevet 31. mai 2012 gjerrig a2 (besl med begjære, gjerne, I gir) 1 sparsommelig, påholden ikke vær så g- / være så g- at en ikke unner seg noe 2 begjærlig, grådig hevng- Gjerrig og sparsommelig betyr egentlig det samme. Men jeg forstår poenget ditt, selv om jeg synes din definisjon blir veldig subjektiv og feil. Hvis du forsto poenget skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å flisespikke på betydningen av ord. For å gi deg det med teskje: det er galt å være gjerrig når det går ut over andre, men det er ikke noe galt i å spare penger når man kun er gjerrig mot seg selv. Sånn, fornøyd nå? Tror ikke det er noen som har sagt at det er noe galt i det, annet enn at noen kan bli flau på dine vegne. Men om du ikke bryr det så er det jo absolutt ikke noe galt i det. Folk må derimot få lov til å kalle deg gjerrig. Hvis man faktisk blir flau over andre ligger det vel i kortene at man synes det er noe galt med det de gjør. Og ja det er lov å kalle folk gjerrig om man mener de er det, det er faktisk også lov å kalle folk dumme eller sneversynte om man mener de er det, men det betyr ikke at det er greit eller sant. Folk tolker ord på forskjellige måter og det er ofte individuelt hva man legger i ord som f.eks. gjerrig. For meg betyr gjerrig mer onkelskrue-gnier enn fattig student som prøver å få pengene til å rekke langt. Synes det er litt morsomt hvor truffet noen blir av at noen påpeker at de mener noe er gjerrig oppførsel. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på deg, Bringebærjenta At så mange forsvarer sin oppførsel forbauser meg egentlig. Kan ikke se at noen har sagt det er galt å ha med seg medbrakt (ikke hjemmelaget) på kino, men likevel er det så mange som forsvarer nettopp det. Ingen har sagt at det ikke er greit, det er bare påpekt at det virker gjerrig. La meg få presentere et eksempel på at noen reagerer mer enn andre på dette med medbrakt: Og det virker faktisk litt negativt på omgivelsene om det blir så ille at man popper eget popcorn og sitter og drikker cola ut av soloflaske på kino. Det blir lagt merke til, og det er faktisk litt flaut å sitte ved siden av henne til tider når kjentfolk kommer bort og ser det. Men for all del, værsågod for tipset om dere føler det var lurt Negativt på omgivelsene faktisk, da virker det ikke akkurat som at det er greit å ta med ting hjemmefra. Er du forbauset over at folk forsvarer seg selv eller andre når de føler seg eller andre urettferdig stemplet som en gjerrig raring? Javel, da er du ganske lett å forbause. De aller fleste forsvarer seg eller motsier andre dersom de mener de tar feil. Spesielt på et diskusjonsforum. Forøvrig er jeg ikke kjent selv for å være gjerrig mot andre, og da er jeg egentlig veldig fornøyd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 31. mai 2012 #912 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Ble fersket idet jeg var i ferd med å kaste en bit innpakningspapir på jobb, ikke store greiene heller, muligens nok til å pakke inn en tynn, liten bok. Kollegaen som så meg hylte opp om at "jeg har da ikke tenkt å kaste dette, vel?!" Forøvrig samme mannen som gikk i fistel da noen prøvde å kaste hardt, ukesgammelt brød og pålegg som var gått ut på dato for nesten 2 uker siden. Endret 31. mai 2012 av Snøvott 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #913 Del Skrevet 31. mai 2012 La meg få presentere et eksempel på at noen reagerer mer enn andre på dette med medbrakt: Negativt på omgivelsene faktisk, da virker det ikke akkurat som at det er greit å ta med ting hjemmefra. Er du forbauset over at folk forsvarer seg selv eller andre når de føler seg eller andre urettferdig stemplet som en gjerrig raring? Javel, da er du ganske lett å forbause. De aller fleste forsvarer seg eller motsier andre dersom de mener de tar feil. Spesielt på et diskusjonsforum. Forøvrig er jeg ikke kjent selv for å være gjerrig mot andre, og da er jeg egentlig veldig fornøyd Grunnen til "flisespikkeriet" er at din definisjon av ordet er feil siden gjerrig og sparsommelig er synonymer. Mulig poenget mitt ikke kom klart nok frem, men min definisjon på gjerrig i negativ forstand var altså "Det er noe med hvor mye energi noen bruker på å spare noen få kroner. I tillegg er jeg enig i at slik som å stjele gjenstander fra jobben for å bruke hjemme, utnytte folk og lignende er gjerrig oppførsel." Jeg mente ikke å flisespikke, jeg mente rett og slett å si at jeg har en annen oppfatning av ordet enn deg, og jeg regner med at vi alle har en subjektiv oppfatning av ordet. Og om du har lest de siste sidene, så presiserte også solkrem at han/hun ikke så på det å ha med seg medbrakt på kino som rart, men den energien folk faktisk bruker på å gjøre det for å spare så lite. Om man synes det er flaut at venninna sitter og drikker cola fra soloflaske så må man jo få lov til å synes det. Jeg tviler på at solkrem sier til venninna si at hun ikke synes det er greit. Og når du snakker om det å tolke ord ulikt, så tror jeg nok flere overtolker det at noe virker negativt på omgivelsene. Jeg vil i dette tilfellet tro at det handler om negativt i en veldig liten grad Det at folk forsvarer seg forbauser meg ikke, det som forbauser meg er mengden mennesker som forsvarer oppførselen når ingen sier mot dem. Ingen såvidt jeg kan se har sagt det er rart å ha med seg en f.eks sjokolade på kino. Så hvorfor folk plutselig får trang for å forsvare den oppførselen når ingen har stemplet den som gjerrig forbauser meg litt, ja. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 31. mai 2012 #914 Del Skrevet 31. mai 2012 Da jeg var liten, måtte vi klippe pent over tapen på julegavene, og ikke rive opp gavene. Papiret skulle brettes pent og legges bort så kunne brukes omigjen neste jul. Det samme med båndene. Det var jo knapt brukt, så synd å kaste For meg er det helt normalt at brødposer vaskes og henges opp til tørk, for å gjenbrukes. Alle mødre og tanter jeg kjenner gjør det. Jeg føler meg faktisk sløsete fordi jeg ikke gidder det selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #915 Del Skrevet 31. mai 2012 Etter å ha kjøpte kaldt, seigt popkorn til ovepris flere ganger på rad på kinoen tar jeg heller med meg hjemmefra, billigere og mye bedre. Bryr meg katta om hva folk evt. måtte tenke, går stort sett alene på kino, så ingen som trenger å sitte ved siden av meg og gremmes Og jeg vil heller ta turen på kino og knipe inn på alt annet om det så betyr at jeg tar det med hjemmefra. Alternativet ville ha vært at det ble for dyrt og jeg ikke kunne ta meg råd til et kinobesøk. Det er iallfall ikke bedre. For meg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 1. juni 2012 #916 Del Skrevet 1. juni 2012 Jeg bare lurer siden det er så mye snakk om popcorn/brus på kino og hvorvidt man kan ta et med hjemmefra eller må kjøpe.. Hvorfor ikke dropp både popcornet og brusen. Filmen er absolutt like bra uten dette.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 1. juni 2012 #917 Del Skrevet 1. juni 2012 Kino er ikke en kafé! Det er like "medbragt" å ha med mat fra kinokiosken, som godteributikken i gaten, 7-11 over gaten, Rema 1000 på senteret, eller brus skjenket over i liten flaske hjemmeifra. Når vi skal på kino, så kjøper vi brus på matbutikk (eller på kinokiosken hvis vi har glemt det), og evt. chips eller snop. Skal vi ha popcorn, så kjøper vi det i kinokiosken slik at den er varm. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
påtuppa Skrevet 15. juni 2012 #918 Del Skrevet 15. juni 2012 Er det ikke nok kinodiskusjon snart? Trykker meg inn på tråden for å høre nye gjerigknarkhistorier. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #919 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg har begynt å pante en og en flaske til 2,50, da får jeg 3 kr pr stk. En dag hadde jeg tre flasker og pantet dem i tre ulike butikker. Anonym poster: 8811abfd980e80144dccff35e2a76b6b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #920 Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg har begynt å pante en og en flaske til 2,50, da får jeg 3 kr pr stk. En dag hadde jeg tre flasker og pantet dem i tre ulike butikker. Anonym poster: 8811abfd980e80144dccff35e2a76b6b Wow. Jeg trodde faktisk ingen gadd å gjøre dette. Anonym poster: 67681c84e55587b3476c63373aa09aa6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå