Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøper også godteriet mitt andre steder enn på kinoen. Er ingen som ser om Stratosen er kjøpt på kinokiosken eller Rema.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var fattig student tidlig i 20 åra hendte det at jeg tok med et par halvliterboksøl i veska når jeg skulle ut på byen. Bestilte vann, gikk på do og helte ut vann og erstattet med medbrakt. Ble aldri tatt. Fattig=gjerrig :gjeiper:

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det var helt vanlig å kjøpe godter, popcorn og brus på dagligvarebutikk før man drar på kino. Er det virkelig vanlig at folk sitter og legger merke til hva folk spiser og drikker på kino? Jeg er der for å se film, ikke for å granske hva alle andre spiser og drikker. Dessuten er det strengt tatt ganske mørkt og folk sitter og glor i ryggen på hverandre, så hvis noen får med seg sånt må de jo være over gjennomsnittet nysgjerrig. Hvis noen vil spare penger ved å ta med brus og popcorn hjemmefra synes jeg det er smart og langt fra pinlig på noen måte. Det er adskillig mer pinlig å være så snobbete at man ser stygt på folk som har med seg godis og brus hjemmefra eller fra butikken på kinoen.

Solkrem; hvordan vet du at "alle" ser på venninna di fordi hun har med seg medbragt? Har det slått deg at de rare blikkene fra kinovakten og folk i kinosalen kan ha helt andre grunner? Jeg tror heller det er du som er så flau at du innbilder deg ting.

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var fattig student tidlig i 20 åra hendte det at jeg tok med et par halvliterboksøl i veska når jeg skulle ut på byen. Bestilte vann, gikk på do og helte ut vann og erstattet med medbrakt. Ble aldri tatt. Fattig=gjerrig :gjeiper:

Må bare si det, men dette kunne medført at utestedet mistet sjenkebeviligningen om du ble tatt... og da kunne du blitt erstatningspliktig, hvilket ikke hadde blitt billig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miste skjenkebevilling fordi jeg hadde 2 øl i veska? Hvordan forklarer du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg som kommenterte, men det er ulovlig å la gjester nyte medbrakt på sted med sjenkebevillning. Dette er stedets ansvar så de kan ikke si i etterkant at de ikke visste hva gjesten gjorde!

Det er altså ikke redselen for å tape fortjeneste på to solgte øl som gjør at vaktene tar stikkprøver på gjestenes vesker, men loven om at sjenkebevilling = 0 medbrakt!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hikken

Jeg kommer aldri til å kjøpe godteri på kino dyrt som det er. De har jo akkurat det samme på dagligvarebutikker. Jeg tror ærlig talt de som skal " glo ned " de har med seg godteri kjøpt på forhånd må mangle noe mellom ørene eller eventuelt være 14 år. HVORFOR er det noe å bli flau over egentlig? Og hvorfor er det noe å bry seg nok til å bli flau over? " EEeek, hun har kjøpt melkesjokoladen sin på Ica! Fattig! :hakeslepp: " Er det virkelig mulig å bli så opptatt av fasade? Håper hun venninna finner noen andre å gå på kino med, hun burde ikke gå på kino med folk som blir flau over henne og synes hun er gjerrig når det hun gjør faktisk er noe de aller fleste gjør.

Hva er poenget med å betale dobbelt for popcorn og brus når man kan få det billigere andre steder? Er det at merkepresset regjerer sånn at logoen til kinokiosken MÅ være på snopet, for hvis ikke så er du ikke " med"? :P

Endret av Hikken
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helt vanlig å kjøpe godter, popcorn og brus på dagligvarebutikk før man drar på kino. Er det virkelig vanlig at folk sitter og legger merke til hva folk spiser og drikker på kino? Jeg er der for å se film, ikke for å granske hva alle andre spiser og drikker. Dessuten er det strengt tatt ganske mørkt og folk sitter og glor i ryggen på hverandre, så hvis noen får med seg sånt må de jo være over gjennomsnittet nysgjerrig. Hvis noen vil spare penger ved å ta med brus og popcorn hjemmefra synes jeg det er smart og langt fra pinlig på noen måte. Det er adskillig mer pinlig å være så snobbete at man ser stygt på folk som har med seg godis og brus hjemmefra eller fra butikken på kinoen.

Solkrem; hvordan vet du at "alle" ser på venninna di fordi hun har med seg medbragt? Har det slått deg at de rare blikkene fra kinovakten og folk i kinosalen kan ha helt andre grunner? Jeg tror heller det er du som er så flau at du innbilder deg ting.

Dere misforstår meg. Jeg skrev at det er forståelig at folk kjøper seg ting og har med på kino. Jeg beskrev akkurat hva jeg synes er gjerrig, og det var absolutt ikke det å ha med seg sjokolade kjøpt på ica. Grunnen til at jeg synes det blir annerledes med dette med brusen fra 1,5litersflaske og hjemmelagd popcorn er at noen skal ta seg så mye bry og tid til å gjøre det, i tillegg til at smaken blir en helt annen.

Det at jeg vet at andre har reagert på det er rett og slett fordi folk har kommentert det til venninna mi mens jeg har vært der. Jeg innbiller meg det ikke. Det at jeg synes det er litt flaut betyr ikke at jeg sitter og skjemmes og plages skikkelig av det. Det må være lov å bli litt flau på andres vegne. Uansett er ikke dette en tråd om å være flau, men om å være gjerrig.

Jeg er ikke ute etter å dra dette ut i en lang diskusjon, men når så mange er mot meg må jeg få lov til å svare for meg også. Skjønner ikke hvorfor dere bryr dere så voldsomt om hva jeg synes er gjerrig og ikke. At dere er uenige er helt greit, men dere trenger ikke å kalle meg en dårlig venninne bare fordi jeg har andre meninger enn dere.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvor i alle dag har du det for deg at tipsen ligger i prisen?? Servitørene får fast lønn + tips av spandable kunder som har fått god service! Tror det er ekstremt få servitører som får f.eks. 5% av omsetningen/prisen på en restaurant de jobber.

Jeg vil påstå at tips ER vanlig i Norge og mener at man skal tipse hvis man får god service, god mat, god drikke og er generelt godt fornøyd med opplevelsen :)

Tipsen ligger innbakt i regningen i Norge. Det betyr at kundene betaler høyere pris for det de kjøper, og restauranten videreformidler pengene til servitørene via god fastlønn. Man tjener ok som servitør, er ikke avhengig av tips. Motsatt system er tipsbasert lønn som i USA f.eks. Der har servitørene minimal fastlønn, rundt 5 dollar timen. Mesteparten av deres lønn kommer fra tips, mens her er tips en bitteliten påskjønnelse. Jeg tipser alltid i USA, og sjelden i Norge, fordi jeg kjenner til lønnssystemene ;) Synes norske servitører som forventer tips fra alle er tåpelige. Og hvorfor skal servitøren belønnes for at mat og vin er god? Sjelden de deler med kokken.. Ja, har jobbet som servitør da jeg studerte.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke ute etter å dra dette ut i en lang diskusjon, men når så mange er mot meg må jeg få lov til å svare for meg også. Skjønner ikke hvorfor dere bryr dere så voldsomt om hva jeg synes er gjerrig og ikke. At dere er uenige er helt greit, men dere trenger ikke å kalle meg en dårlig venninne bare fordi jeg har andre meninger enn dere.

Det var meg du siterte, og jeg har ikke skrevet at du er noen dårlig venninne. Og selvsagt sier vi hva vi mener siden dette er et diskusjonsforum. Du ytrer din mening om at venninna di er gjerrig og vi ytrer vår mening om at det synes vi ikke hun er. Forskjellen er vel at vi tar utgangspunkt i egne meninger mens du lar deg lede av andres kommentarer og meninger, og er flau på din venninnes vegne.

Men over til gjerighet og sånn: Jeg har ei venninne som gjerne vil servere mat (som oftest taco) når jeg kommer på besøk, men hver eneste gang har hun glemt en ingrediens eller to som jeg må kjøpe med meg på turen. Hun sier at jeg skal få pengene tilbake når jeg kommer men det blir selvsagt glemt. Jeg mistenker at det er grunnet i dårlig råd, men jeg har da ikke bedre råd enn henne. Jeg hadde heller ikke blitt sur om hun ikke serverte mat når jeg kom, dersom hun ikke hadde råd til å spandere mat. Og ønsker man å lage spleiselag må man jo avtale det på forhånd. Når jeg får besøk og serverer mat legger jeg alltid ut for maten.

Samme venninna ba meg en gang om å tegne et fint portrett av en venn av henne så hun kunne gi det i bursdagsgave til vedkommende. Da jeg ymtet frempå om at det krevde en del arbeid og at jeg gjerne ville ha litt betalt, ble hun litt snurt og ville ikke ha noe portrett likevel. Det til tross for at prisen jeg nevnte var en symbolsk sum som ingen høvelig tegnekyndige ville ha godtatt å selge et bilde for. Men når hun ikke fikk det gratis kunne det visst være det samme.

Det skal sies at denne venninna ellers er verdens snilleste, men mangler litt sosiale antenner til tider. Det er vel kanskje mer der problemet ligger enn at hun er direkte gjerrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til gjerighet og sånn: Jeg har ei venninne som gjerne vil servere mat (som oftest taco) når jeg kommer på besøk, men hver eneste gang har hun glemt en ingrediens eller to som jeg må kjøpe med meg på turen. Hun sier at jeg skal få pengene tilbake når jeg kommer men det blir selvsagt glemt. Jeg mistenker at det er grunnet i dårlig råd, men jeg har da ikke bedre råd enn henne. Jeg hadde heller ikke blitt sur om hun ikke serverte mat når jeg kom, dersom hun ikke hadde råd til å spandere mat. Og ønsker man å lage spleiselag må man jo avtale det på forhånd. Når jeg får besøk og serverer mat legger jeg alltid ut for maten.

Seriøst? Her synes jeg det er du, og ikke henne som virker gjerrig!!

Hender, ikke rent sjeldent, at jeg glemmer en ingrediens eller to når jeg foreslår at jeg kan lage middag til ei venninne. Kunne ærlig talt ikke falt meg inn at noen hadde blitt snurt om jeg glemte å betale tilbake en 20kroning for rømmeboksen. Tror faktisk ikke jeg har fått lov til å betale tilbake noen gang heller.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har en kompis som er ganske gjerrig. da han flyttet ut nektet han og kjøpe det han ikke "trengte og kjøpe" til hjemmet... bestikk, talerkner, glass, askebeger, fleecepledd... alt har "EGON" logo på seg :skratte:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes bare han var hjelpsom, jeg. Som tilbød dere å få det til lavere pris enn dere måtte ha betalt om dere ikke gikk gjennom ham.

Vi har også delt på kanalkort med andre, men da også delt regninga.

Synes DERE var skikkelig gjerrige, jeg.

Haha, tror ikke du tok poenget. Vi trenger ikke dette kanalkortet, vi har kanaler som vi betaler for selv, altså igjen, vi trenger ikke kanaler, vi har tv og en utgift vi betaler hver måned for sikkert 15 av de vanligste kanalene. Hadde vi ikke hatt noen kanaler i det hele tatt så hadde jeg syntes det var utrolig snilt av Han å ville dele kortet med oss og gledelig betalt Han for det selvfølgelig. Poenget mitt var at det var kun en kanal som vi ikke har og som mannen hadde satt veldig pris på å ha i tillegg men absolutt ikke noe vi må ha i tillegg til alle de andre kanalene vi betaler hver måned for å ha. Mannen ville jo aldri spurt om å få låne et ekstra kort gratis. Men hadde tilbydde seg siden Han hadde 3 kort Han ikke brukte, men Han skulle ha 100 kroner for dette. Følte det var litt som å vifte med sukkertøy foran en liten unge:P jeg skjønner kanskje at andre syntes vi er gjerrige, eller egentlig ikke, jeg ønsker ikke betale den vanlige utgiften for vårt abo også i tillegg 100 kroner for en kanal ekstra. Kanskje det er kjempe teit, men gode kamerater som de er så ser jeg ikke problemet om Han skulle lånt det ut. Jaja, sikkert bedre at de ligger i skapet sitt. I tillegg skal det sies at mannen min hjelper til utrolig masse hos Han og ikke får noe særlig tilbake. Og når denne vennen skulle lese til eksamen i et fag min man allerede hadde hatt var det ikke noe problem å spørre om å få låne to bøker som kostet Han 1000 kroner. Jaja, måtte bare få det ut:P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei venninne og jeg var i kantinen på VGS og jeg hadde bare med meg 37 kroner og manglet 1 krone til en baguette, så jeg spurte venninna mi om hun hadde 1 krone jeg kunne få/låne. Hun lånte alltid penger av meg så vi pleide bare å si at vi kunne spandere på hverandre en annen gang i stedet for å betale tilbake siden vi ofte var ute å spiste sammen. Så dagen etterpå møtes vi på skolen og det første hun sier er: "Har du med den ene kronen min?"

Det skal også sies at hun alltid gikk rundt og skrøt av hvor mye penger hun hadde på kontoen sin...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror ikke du tok poenget. Vi trenger ikke dette kanalkortet, vi har kanaler som vi betaler for selv, altså igjen, vi trenger ikke kanaler, vi har tv og en utgift vi betaler hver måned for sikkert 15 av de vanligste kanalene. Hadde vi ikke hatt noen kanaler i det hele tatt så hadde jeg syntes det var utrolig snilt av Han å ville dele kortet med oss og gledelig betalt Han for det selvfølgelig. Poenget mitt var at det var kun en kanal som vi ikke har og som mannen hadde satt veldig pris på å ha i tillegg men absolutt ikke noe vi må ha i tillegg til alle de andre kanalene vi betaler hver måned for å ha. Mannen ville jo aldri spurt om å få låne et ekstra kort gratis. Men hadde tilbydde seg siden Han hadde 3 kort Han ikke brukte, men Han skulle ha 100 kroner for dette. Følte det var litt som å vifte med sukkertøy foran en liten unge:P jeg skjønner kanskje at andre syntes vi er gjerrige, eller egentlig ikke, jeg ønsker ikke betale den vanlige utgiften for vårt abo også i tillegg 100 kroner for en kanal ekstra. Kanskje det er kjempe teit, men gode kamerater som de er så ser jeg ikke problemet om Han skulle lånt det ut. Jaja, sikkert bedre at de ligger i skapet sitt. I tillegg skal det sies at mannen min hjelper til utrolig masse hos Han og ikke får noe særlig tilbake. Og når denne vennen skulle lese til eksamen i et fag min man allerede hadde hatt var det ikke noe problem å spørre om å få låne to bøker som kostet Han 1000 kroner. Jaja, måtte bare få det ut:P

Jøss, er dere venner med Gud?

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jøss, er dere venner med Gud?

Det er da alle, vet du ikke det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig??? Er du fjorten år?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er faktisk enig i at det er gjerrig å ta med mat/snacks på kinoen og lignende. Det har noe med den innbitte planleggingen å gjøre, å poppe popcorn hjemme og ta det med i veska fordi man skal kose seg på kino ... ja, det ser jeg på som gjerrig og litt morsomt.

Og de som er gjerrige vil jo aldri innrømme at de er gjerrige, men komme med utsagn som "hvorfor skal jeg betale ... når jeg kan betale bare ... " osv. Det skjønner jeg, og det er ikke noe GALT i å være sparsommelig, men likefullt er det gjerrig. :popcorn:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...