Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Den gjerrige og "alt-skal-være-til-det-beste-for-meg"-holdninga smittet over på flere områder, for å si det sånn.

He he, jeg vet! Hvis han har passet babyen vår en liten time, så "skylder" jeg han en time, selv om det er jeg som er oppe om natta, tar alle skiftene, ordner alt det praktiske i 23 av 24 timer....

Gjerrighet er ubeskrivelig fascinerende, og jeg tror tildels det er genetisk og sitter på y-kromosomet, en måte å sikre egne spermiers overlevelse på. Som elgoksen som sender kona og barnet foran seg i løypa mens han selv står og skjuler seg bak et tre og venter på at det skal være trygt å komme fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet i regnskapsavdelingen i en stor bedrift for noen år siden. En gang hadde lønningsavdelingen gjort en feil og utbetalt dobbelt lønn til en ansatt. Vi fikk pengene tilbake - med fire kroner trukket fra for å dekke bankgebyret for overførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i regnskapsavdelingen i en stor bedrift for noen år siden. En gang hadde lønningsavdelingen gjort en feil og utbetalt dobbelt lønn til en ansatt. Vi fikk pengene tilbake - med fire kroner trukket fra for å dekke bankgebyret for overførselen.

Synes jeg faktisk ikke er gjerrighet, men fornuftig. Var jo dere som hadde gjort en feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg faktisk ikke er gjerrighet, men fornuftig. Var jo dere som hadde gjort en feil.

Absolutt. Det er bare ikke noe jeg hadde kommet på å gjøre. Vi hadde det litt morsomt med akkurat det på avdelingen må sies.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg handler first price såper og shampoer som hun heller over på andre flasker og beholdere så det skal se ut som hun handler dyrere merker enn hun faktisk gjør

Hun plukker med seg brukte aviser fra busser, holdeplasser, kafeer, og det har også hendt at hun har tatt med seg blader og aviser fra biblioteket! Da hennes morfar bodde på sykehjem, besøkte hun ham flittig, og på den måten holdt hun seg med gratis avis.

Hun er en mester i å ikke kaste. Den samme middagen rekker i flere dager.

Klær skylles i vasken, flekker gnikkes bort, vaskemaskina bruker hun sjelden.

Hun er nøye med å slukke alle lys som ikke er i bruk. At huset er mørklagt betyr ikke at hun ikke er hjemme. Da sitter hun gjerne på badet og leser og koser seg, og sparer strøm i resten av huset. Om natten sover hun heller med 2 termodyner framfor å skru opp varmen.

Hun snakker mye om miljø, men jeg tror dette er genetisk betinget gjerrighet. Vi som kjenner henne, kler oss godt før vi besøker henne, med ullsokker og ullgensere og termos med varm drikke (hun drikker ikke kaffe selv og ser derfor ingen grunn til å kjøpe vanlig kaffe i påvente av gjester, hun har i stedet en billig instant-variant som ingen vil ha, så da sparer hun også der:).

Jeg synes ikke at noe av dette var noe spesielt gjerrig, jeg.

Personlig har jeg dårlig råd. Jeg handler mye first-prise og synes nesten at det var en god ide å helle det over i andre flasker.

Om jeg har planer om å kjøpe avisen, men finner noen gratis, så leser jeg selvfølgelig gratis. Hvorfor skal jeg kjøpe bare for å kjøpe? Jeg synes det er for dumt når avisen er tilgjengelig.

At samme middag kan vare over flere dager er jo slett ikke negativt. Hvorfor kaste en middag som er helt ok? Du får det til å høres ut som at de som ikke sløser er gjerrige.

Selv drikker jeg bare kaffe og har ikke greie på te-merker. Om gjestene mine ikke liker teen de får, så håper jeg for all del at de sier ifra, fremfor å ta med termos.

Å ikke bruke lys der man ikke er til stede er jo kjempefint. At hun befinner seg på badet får være en annen sak. Man bruker jo samme mengde lys uansett hvilket rom man bruker mest. Sønnen min på elleve gjør ofte det samme, fordi det er kos for han å kjenne varmen fra varmekablene Er han gjerrig?

Det at man ikke sløser, betyr nødvendigvis ikke at man er gjerrig. For i følge dette, så skal jeg være veldig gjerrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*
Om jeg har planer om å kjøpe avisen, men finner noen gratis, så leser jeg selvfølgelig gratis. Hvorfor skal jeg kjøpe bare for å kjøpe? Jeg synes det er for dumt når avisen er tilgjengelig.

Avisen på bibliotek er da ikke tilgjengelig for å ta med seg hjem, den er tilgjengelig for de som er på biblioteket. Det er faktisk tyveri.

Når det gjelder kafeer kommer det an på, enkelte aviser er det kunder som har lagt igjen, men på mine to stamkafeer har kaféeierne abonnement på utvalgte aviser og blader, og det er da ikke meningen man skal ta med seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avisen på bibliotek er da ikke tilgjengelig for å ta med seg hjem, den er tilgjengelig for de som er på biblioteket. Det er faktisk tyveri.

Når det gjelder kafeer kommer det an på, enkelte aviser er det kunder som har lagt igjen, men på mine to stamkafeer har kaféeierne abonnement på utvalgte aviser og blader, og det er da ikke meningen man skal ta med seg.

Jeg har da sldri sagt at jeg gjør noe av dette? Har heller aldri hevdet at jeg tar avisen med hjem. Avis på jobb leser jeg på jobb. Avis på en buss leser jeg på buss, avis på kafeteria leser jeg på kafeteria.Ferdig med det. Regner med at vedkommende som ikke kjøper avis gjør noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*
Jeg har da sldri sagt at jeg gjør noe av dette? Har heller aldri hevdet at jeg tar avisen med hjem. Avis på jobb leser jeg på jobb. Avis på en buss leser jeg på buss, avis på kafeteria leser jeg på kafeteria.Ferdig med det. Regner med at vedkommende som ikke kjøper avis gjør noe av det samme.

Du kommenterte innlegget over deg og sa at ingenting av dette var gjerrig for deg. Jeg påpeker at jo, det å gjøre seg til tyv for en tyvekroning er å være gjerrig. Det stod at hun tok med seg avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er gjerrig å ikke kjøpe inn kaffe fordi man ikke drikker kaffe selv. Skal man kjøpe en kaffetrakter og kaffe bare til de gangene man får gjester da? Jeg tror gjestene klarer seg godt uten kaffe til kakene. ;)

En tidligere samboer og jeg var gjerrige den gangen vi bodde sammen, for vi tok inn avisen til husverten vår og leste den om morgenen, om husverten ikke hadde tatt den først. Men det hadde vi fått lov til av husverten da.

Er det virkelig noen som mener det er sløsing å bruke bakepapir om igjen? Jeg bruker bakepapiret til det blir brunt og stygt, eller begynner å bli ødelagt. Trodde virkelig det var helt vanlig. :vetikke:

Ellers så bruker jeg å bruke opp igjen gavepapir, men bare om det fortsatt er pent og helt.

Mora til ei jeg kjenner bruker å vaske brødposer og bruke de igjen ... :roll:

Mamma så det programmet om Storbritanias gjerrigste. Det var visst en mann der som aldri kjøpte talglys. I stedet smeltet han de om når det var lite igjen av de, og helte i en skål og kjøpte veker (det var visst billig) og satte oppi. Dette gjorde han om og om igjen til det ikke var noe igjen av lysene. :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har gjort alle de. Har heldigvis kommet frem til at jeg ikke har dårlig råd lenger. De to siste gjør jeg fortsatt, da :sjenert:

Men som andre skirver så er det forskjell på å spare fordi man har dårlig råd, og å når man lar det gå utover andre. Hadde du stjålet med deg tomflaskene fra felleskassen, så hadde det vært gjerrig.

Hadde du stjålet med deg tomflaskene fra felleskassen, hadde du vært tyv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd å dra på hyttetur i den tro at man skulle handle mat på fellesen og da lager man også en handleliste på felles, slik at alle behov blir dekket. I stedet har andre på samme turen tatt seg friheten å handle for alle, siden de skulle handle likevel, og har endt opp med å handle dyr mat som jeg (og andre ) aldri ville satt opp på en handleliste. Feks dyre oster ( liker ikke ost!! ) , dyre skinker osv osv på dyre matvarebutikker. Da blir ihvertfall jeg sur! Om man skal handle på fellesen, bør alle få si hva de ønsker. I motsatt fall får en handle hver til sitt.

Ang vin: hva gjør man når noen i en gjeng plutselig kjøper en magnumflaske champis, heller i glassene til alle - også i etterkant krever penger av alle??

Om andre tar slike avgjørelser ( som faktisk har betydning for min økonomi ) så får de tåle å måtte gå i tap. Så får de heller kalle meg gjerrigknark.

Dette er jeg faktisk helt enig i! Og det skal sies at jeg har bedre økonomi enn de fleste vennene mine, og derfor ofte er den som betaler litt ekstra, eller deler litt mer. Leste også tidligere i tråden om en som til stadighet kjøpte kaffe til kollegaen sin og var sjokkert over ikke å få samme behandling. Kanskje kollegaen ikke ville bruke pengene sine på å kjøpe andres morgenkaffe? Slike ting synes jeg er ok. Man kan etter min mening ikke forvente at folk skal spandere med mindre man faktisk har en avtale eller en slags felles forståelse for at "jeg betaler i dag, så tar du det neste gang". Vil man ha samme behandling, men får det ikke - slutt å kjøpe kaffe til henne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg og mannen var borte i to uker så brukte svoger og kona hans huset vårt som gjestehus for familie hennes.

Svoger hadde en nødnøkkel, og han skulle ta inn posten for oss.

Ikke noe problem, sa han. Dumme som vi var trodde vi han.

Vi kom hjem til rot og møkk. Det var en uke med gammel oppvask på kjøkkenet, de hadde vært i skapene våre, badet så ut som det var bomba og med skittentøyskurver fulle av våte brukte håndkler. Alle senger var sovet i og det var rot i så og si hvert eneste rom. De hadde også forsynet seg av både skap, kjøleskap og fryser.

Hele plenen foran huset var oppkjørt og ødelagt etter at tre campingvogner hadde stått der.

På toppen av det hele var postkassa tjokka full, de hadde ikke tatt inn så mye som et brev.

Og unnskyldningen?

Nei, det var så dyrt på den lokale campingplassen.

... det kommer vel neppe som et sjokk at vi ikke snakker så mye sammen lenger.

:hakeslepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min er opptatt av kolesterol (og penger). Derfor er det en rekke mat- og drikkevarer hun ikke kjøper, spesielt unngår hun melk, ost og smør. Hun er på besøk hos meg gjerne flere ganger ukentlig. Jeg pleier alltid å ha smør, melk og ost i kjøleskapet, og hun forsyner seg grådig av dette. Helt usjenert tømmer hun melkepakken og halverer osten (og brødet), og innholdet i smørpakken er også ganske kraftig redusert når hun har vært på raid.

Hun snakker ofte om hvor heldig jeg er som kan spise så mye melkeprodukter uten å bli fet, men sannheten er jo den at hun spiser mer av disse produktene enn jeg gjør. Jeg bruker bare en osteskive på skiva, lite smør, og drikker 1, max 2 glass melk om dagen. Hun drikker en liter melk og bruker nesten en halv ost fordelt på 4 - 5 skiver når hun er på besøk.... :)

Hoho, tror nesten jeg ville påpekt det litt spøkefullt jeg.. "Det kan jo tydeligvis du og, du spiser jo halve osten min hver uke"

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helgen hadde vi "venners venner" julebord på en restaurant og alle skulle betale hver for seg. Vi var 25 stykker, de fleste spiste 3 retter og regningen kom på 14.574 kr. Etter at regningen hadde gått rundt bordet og alle hadde lagt på sitt på bordet hadde det kommet inn 15.143 kr. Altså hadde 25 personer til sammen klart å tipse 569 kroner, hele 23 kr pr person. Når maten er upåklagelig og servicen suveren er det utrolig pinlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen hadde vi "venners venner" julebord på en restaurant og alle skulle betale hver for seg. Vi var 25 stykker, de fleste spiste 3 retter og regningen kom på 14.574 kr. Etter at regningen hadde gått rundt bordet og alle hadde lagt på sitt på bordet hadde det kommet inn 15.143 kr. Altså hadde 25 personer til sammen klart å tipse 569 kroner, hele 23 kr pr person. Når maten er upåklagelig og servicen suveren er det utrolig pinlig.

Sannsynligheten for at de 569 kronene kom fra et fåtall av de 25 personene er vel stort? Er vel alltid noen som ikke tipser... Er enig i at tipsen var litt i minste laget når dere var såpass mange og alt fungerte bra, det burde vel strengt tatt vært godt over 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at de 569 kronene kom fra et fåtall av de 25 personene er vel stort? Er vel alltid noen som ikke tipser... Er enig i at tipsen var litt i minste laget når dere var såpass mange og alt fungerte bra, det burde vel strengt tatt vært godt over 1000 kr.

Det burde vel være 10%, men i norge er det vel ganske vanlig ikke å gi tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er man ikke forpliktet til å gi tips, det er noe man gir ekstra, dersom servicen er spesielt god. Og da mellom 5 og 10% Og i ett stort selskap er det ikke sikkert alle var så fornøyd at de følte for å tipse, og da er jo 3% totalt greit.

Jeg synes vel også man er en større gnier hvis man faktisk regner over andres tips, det vanligste er vel bare å være opptatt av sin egen regning i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...