Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mannen min var i bursdag til sin nevø. Da ryddet faren til bursdagsbarnet inn alle brusflaskene når det bare var skvetter igjen fordi gjestene hadde drukket "nok" :overrasket:

En av mine tidligere kolleger var gjerne med ut og spiste. Han tok da hele regningen på kredittkortet og tok pengene de andre hadde lagt i for sin mat + tipsen...

Hørte om en som ikke trekker ned på do når han bare har tisset for å spare vann :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raptuza

Har et søskebarn som bare hadde råd til enkelte utvalgte kusiner og fetre i til bryllupet, og inviterte den ene men ikke søskenene. Bare hvis h*n hadde (sitat:) "ubegrenset med penger" ville hun invitert alle søskenbarnene. Må få lagt til at vedkommende hadde råd til mange venner og selv var i vårt bryllup....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et søskebarn som bare hadde råd til enkelte utvalgte kusiner og fetre i til bryllupet, og inviterte den ene men ikke søskenene. Bare hvis h*n hadde (sitat:) "ubegrenset med penger" ville hun invitert alle søskenbarnene. Må få lagt til at vedkommende hadde råd til mange venner og selv var i vårt bryllup....

Synst faktisk ikkje det er gjerrig eg. Det er deira sitt bryllup og dei som velg kven dei vil invitere. Det er dette som irritera meg med bryllup og derfor eg er usikker om eg vil gifte seg. Du skriv at dei inviterte mange venner, seff er det mest naturleg. Kvifor er der meir naturleg å invitere slekt som ein nesten aldri møte istaden for venna som ein er mykje sammen med. Og det at ein invitere berre nokon av søskenflokken, kvifor ikkje. Det er no ofte slik at det er nokon ein har meir konakt med ein andre pga alder, livssituasjon osv.

At du valgte å invitere dei var ditt valg.

Skulle eg sjølv invitert heile slekta mi så hadde det vore 90 stykke og da er det ikkje plass til så mange vennar. Vil heller ha venna enn dei slektiningane eg møte kvart 3 år. Og dei slektningane eg er mykje med er heilt naturleg at ein invitere. men men

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet inn i ny leilighet for en stund siden og vi har blitt kjent med et par som bor i samme gård som oss. Vi har vært på byen sammen flere ganger og synes de er veldig hyggelige. Tidligere i sommer inviterte de oss med på en helg på hytta deres, noe vi takket ja til. En drøy uke før vi skulle dra fikk samboeren min en SMS fra den ene naboen med følgende tekst:

Hei! Vi gleder oss til neste helg:-) Vennligst betal kr 800,- (400,-/pers) til kontonr XXXX XX XXXXX for å dekke utgifter til strøm og slitasje på hytta. Matutgifter deler vi etter kvittering. Mvh XXX.

Vi ble hjemme og har hatt lite med dem å gjøre etter dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet inn i ny leilighet for en stund siden og vi har blitt kjent med et par som bor i samme gård som oss. Vi har vært på byen sammen flere ganger og synes de er veldig hyggelige. Tidligere i sommer inviterte de oss med på en helg på hytta deres, noe vi takket ja til. En drøy uke før vi skulle dra fikk samboeren min en SMS fra den ene naboen med følgende tekst:

Hei! Vi gleder oss til neste helg:-) Vennligst betal kr 800,- (400,-/pers) til kontonr XXXX XX XXXXX for å dekke utgifter til strøm og slitasje på hytta. Matutgifter deler vi etter kvittering. Mvh XXX.

:overrasket: :overrasket:

Slitasje og strøm? Nei vet du hva..

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: :overrasket:

Slitasje og strøm? Nei vet du hva..

I know! Både sambo og jeg ble helt sjokkert! Ingen av oss hadde sett for oss at de var så kjipe - de har faktisk ikke vist sånne tendenser hverken hjemme eller på byen, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kollega av faren min var gjerne den som tok seg av opptelling av penger og tips etter jobbmiddager på restaurant. I stedet for å legge på egne penger, regnet han de andres tips som bidrag fra seg selv. Dette var noe de andre ikke var klar over (bortsett fra faren min som så det ved en anledning), og etter middager hvor de egentlig la igjen raust med tips var det altså ingenting.

Ser at flere i denne tråden har opplevd det samme. Utrolig pinlig! Han tar jo egentlig penger som tilhører andre, ikke bare beholder sine egne. Fysj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Min far er en evigvarende gjerrigknark, godt mulig den værste jeg kjenner. Han spinker og sparer, men kjøper sjeldent gaver til familien,tar del i matutgifter,og betaler minst mulig i ferier. Han har mobiltelefon,men bruker den ikke og ringer meg aldri. :)

Endret av Supermimz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dette praktiserer vi på vår hytte også, men bare dersom det er noen "utenforstående" som skal låne den. Tror det koster 500,- pr natt (dekker strøm, bruk av båt og fiskeutstyr, bruk av tørrmaten som står der, tv, internett, varmtvann, vaskemaskin, oppvmaskin, slitasje). Dersom en blir invitert til hytta tar man ikke penger på det, men maten blir delt ca 50/50.

Det er mamma og fire av hennes søsken som eier, driver og holder hytta ved like. Hennes siste søster syns det er urimelig at hun må betale noen hundrelapper for å bo der ei uke, "bare" fordi hun valgte å ikke være med i sameiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en huseier som er supergjerrig jeg da.

Jeg er sikker på at han griner hver gang han sitter på do og driter.

Huset jeg leier 1. etg i, faller snart fra hverandre. Nesten all bekledning ute er råttent, malingen flaker av m.m.

Har pratet med ham om han har tenkt å gjöre noe med det, men han sier at det koster så mye å fikse det, så det er bedre å bare vaske veggene ute slik at det ser bedre ut.

Det skal sies at jeg VET han sitter på en god del penger - han har leiligheter over hele byen som han leier ut som han får en god del penger fra i tillegg til store summer med arv og lönn (så her synser jeg bare ikke)

Har prövd å si til ham at han vil spare mer penger ved å faktisk fikse dette nå, istedenfor å väre nödt for å rive huset og bygge nytt, noe han er nödt for om han ikke gjör noe (min far jobber med husbygging etc og har kikket over huset uten at huseier visste om det, kun for moro skyld egentlig)

Han har gressklippere, raker og slikt som står her i en bod slik at vi kan holde hagen ved like.

Gressklipperen er ödelagt og ingen av oss klarer å få start på den. Bensinlokket er borte, men han har bare tatt aluminiumsfolie over, tråden er röket, men han skjötet på med tråd som ikke passer i det hele tatt, det ene hjulet mangler, men han påstår at det ikke gjör noe for den kan brukes om vi bare bruker litt muskelkraft og riktig teknikk.

Den ene raken var så råtten at flere av "taggene" har knekt av. Jeg sa ifra når han var her oppe og han sa han skulle fikse det.

Han tok da en annen rake i like dårlig fatning - knakk av de resterende taggene på den og brukte superlim og gaffateip for å "skjöte" dem på den andre raken... man kan jo si at det ikke varte så lenge.

Kjökkeninnredningen bärer også preg av en gjerrig huseier. Det er sikkert 5 forskjellige kjökkeninnredninger satt sammen til en.

Om en knott er borte, så tar han en dörknott fra noe helt annet og setter den på...så vi har sikkert 10 forskjellige kjökkenknotter her også.

Ganske morsomt å se på egentlig :P

Hadde stokkmaur i veggene, men han nektet å bruke penger på å få inn fagfolk og ville fikse det selv.

Han ventet til det var tilbud eller fikk tak i gratis maurkverker og sprayet inn i veggene her.

Man kan trygt si at problemet ble 10 ganger verre, og han til slutt måtte leie inn fagfolk og betale mye mer enn han ville gjort om han hadde gjort det med en gang.... fagfolka var ikke akkurat blide, men smilte godt når de sa at regningen ble dyrere enn om han ikke hadde gjort ting verre selv.

Nå bor vi bare her midlertidig da, det er billig og närme sentrum (helt umulig å finne en leilighet til samme pris her i byen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Vet ikke helt om dette kalles gjerrigknark, muligens selektiv gjerrigknark??

Har en nær slektning som f.eks ikke har "råd" til å kjøpe gebursdagspresang til nære slektninger, men har likevel råd til 2 utenlandsturer i sommer, samt spillkonsoller til ungene. Vedkommende sier ja til å være med på spleisegaver, men glemmer å betale sin del.... :sur:

Endret av Raptuza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Overhørt på butikken... To damer i førti-årene, pent kledd, er på Kiwi og står og ser på noe pastasaus eller noe.

"Denne First Price-sausen, er den noe god?"

"Nei, den er ikke noe god i det hele tatt. Men det er den vi bruker, den koster jo såå mye mindre enn de andre!"

:murvegg:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhørt på butikken... To damer i førti-årene, pent kledd, er på Kiwi og står og ser på noe pastasaus eller noe.

"Denne First Price-sausen, er den noe god?"

"Nei, den er ikke noe god i det hele tatt. Men det er den vi bruker, den koster jo såå mye mindre enn de andre!"

:murvegg:

:ler: Typisk norsk - i ekstremversjon... pappesker er sikkert enda billigere enn mat, så hvorfor ikke spise dét..?

Morsom huseiern til Marlo også, må innrømme at jeg kjenner typen, men kanskje i den litt mer praktiske versjonen slik at hjemmelagde løsninger stort sett fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ally_*
Jeg vet ikke om mine foreldre har vært i overkant gavmilde til meg og søknene mine, når vi alle har fått sånn som bunad, førerkortet, og "spytte i" 10 000kr for å hjelpe alle av oss igang med den første bilen - men alt dette har hun også måttet betale selv uten det minste hjelp fra foreldrene sine. Foreldrene mine er nok ikke noe rikere enn foreldrene hennes, de har bare prioritert å hjelpe barna sine økonomisk istedet for å bruke pengene på sydenturer, dyre biler osv..

Dine er foreldra har nok vært i overkant gavmilde. Jeg har ikke fått hjelp med hverken førerkort eller bil. Ikke noe tilbud om bunad heller ;) Kjenner heller ikke så mange på min alder som har det. MEN: foreldra mine har aldri krevd betaling for å kjøre meg noe sted! ;) Eller for noe annet heller, for den saks skyld (låner jeg bilen, fyller jeg seff bensin etter meg, men det går vel på vanlig høflighet!)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hmm_*

bare en kommentar til det mange sier om at "mye vil ha mer"

Jeg tror heller at de drøyeste gjerrigknarkene gjerne sitter på litt mer penger enn oss andre nettopp fordi de er veldig "flinke" og sparsommelige med pengene sine. Men hvis det er med sånn oppførsel man opparbeider seg en liten formue vil jeg heller være fattig, glad og fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_rita_*
Vi var på ferie med venner og flere av oss trodde vi handlet inn felles når vi handlet. Etterpå viste det seg at det ene paret "ikke hadde spis det, ikke hadde bedt om øl, ikke trengte pærer" osv osv...

Sikkert veldig vanlig, men vi blir bare helt matte av sånt, sitte og pirke småbeløp ut av kvitteringer... latterlig. Og et minne (om dem) for livet, ikke minst. Det må jo være artig å bli husket for hvor pinlig gjerrig man er...

Her kan jeg kjenne meg litt igjen (huff).. Men til mitt "forsvar" så har jeg ganske dårlig råd OG jeg er allergisk mot en del matvarer i tillegg til at jeg er litt sær (drikker f.eks ikke øl). Og jeg synes det er litt kjipt når vennegjengen skal spleise på maten på hyttetur og det jeg faktisk bruker utgjør en fjerdedel av det de andre bruker. Og som jeg fryktet, så blir det tydeligvis sett ganske stygt på å bare ville betale for det man faktisk bruker. Hadde det liksom vært snakk om en margarinpakke eller en boks rømme liksom, men det er snakk om ti-talls (ofte dyre) varer. Så stort sett ender det med at jeg ikke blir med på sånne sosiale tilstelninger, rett og slett fordi jeg ikke kan ta meg råd til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg kjenne meg litt igjen (huff).. Men til mitt "forsvar" så har jeg ganske dårlig råd OG jeg er allergisk mot en del matvarer i tillegg til at jeg er litt sær (drikker f.eks ikke øl). Og jeg synes det er litt kjipt når vennegjengen skal spleise på maten på hyttetur og det jeg faktisk bruker utgjør en fjerdedel av det de andre bruker. Og som jeg fryktet, så blir det tydeligvis sett ganske stygt på å bare ville betale for det man faktisk bruker. Hadde det liksom vært snakk om en margarinpakke eller en boks rømme liksom, men det er snakk om ti-talls (ofte dyre) varer. Så stort sett ender det med at jeg ikke blir med på sånne sosiale tilstelninger, rett og slett fordi jeg ikke kan ta meg råd til det..

Ikke meningen å være ekkel, men hva med å få deg noen venner som er i lik situasjon som deg?

Jeg har f.eks. ikke venner som drar til saint tropez og drikker champagne hver helg, fordi jeg ikke har råd til å leve på den måten.

Eller du kan arrangere "spleiselag" hos deg, med mat og drikke DU kan spise/liker.

Det er så pinlig når folk begynner sånn "Men jeg drakk jo bare to glass vin av den flasken, skal jeg betale halvparten...".

Kjøp din egen vin og drikk den hjemme alene, tenker jeg da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være ekkel, men hva med å få deg noen venner som er i lik situasjon som deg?

Jeg har f.eks. ikke venner som drar til saint tropez og drikker champagne hver helg, fordi jeg ikke har råd til å leve på den måten.

Eller du kan arrangere "spleiselag" hos deg, med mat og drikke DU kan spise/liker.

Det er så pinlig når folk begynner sånn "Men jeg drakk jo bare to glass vin av den flasken, skal jeg betale halvparten...".

Kjøp din egen vin og drikk den hjemme alene, tenker jeg da.

Eh hallo? Så de med dårlig råd skal holdes ute av vennegjengen, og bare omgås andre i samme økonomiske situasjon? Ikke få lov til å være med på byn fordi de ikke har råd til å betale for annet enn det de drikker selv? Nei, vet du hva. Betal for deg selv, du, og la andre betale for det de bruker.

Jeg har både venner med bedre og dårligere råd enn meg, og det går faktisk helt fint. Vi praktiserer "alle betaler for det de selv spiser/drikker", og det går da helt fint. Jeg ser ikke problemet. Om det er noen som ikke drikker alkohol, hvorfor skal de da være med og spleise på øl som de ikke drikker? Hvorfor skal alle betale samme beløpet, uavhengig av om de har spist en salat eller om de har spist biff med all slags tilbehør? Det er slett ikke gnitent å ikke ville betale for noe man ikke har spist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å dra på hyttetur i den tro at man skulle handle mat på fellesen og da lager man også en handleliste på felles, slik at alle behov blir dekket. I stedet har andre på samme turen tatt seg friheten å handle for alle, siden de skulle handle likevel, og har endt opp med å handle dyr mat som jeg (og andre ) aldri ville satt opp på en handleliste. Feks dyre oster ( liker ikke ost!! ) , dyre skinker osv osv på dyre matvarebutikker. Da blir ihvertfall jeg sur! Om man skal handle på fellesen, bør alle få si hva de ønsker. I motsatt fall får en handle hver til sitt.

Ang vin: hva gjør man når noen i en gjeng plutselig kjøper en magnumflaske champis, heller i glassene til alle - også i etterkant krever penger av alle??

Om andre tar slike avgjørelser ( som faktisk har betydning for min økonomi ) så får de tåle å måtte gå i tap. Så får de heller kalle meg gjerrigknark.

Endret av Xtra_lilje
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...