Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Om det koster kun 10kr å produsere pr liter, så kommer andre kostnader i tillegg vettu. I Norge så har vi en fin ting som heter alkoholavgift, så det er ikke slik at utestedene får kjøpt det inn til den prisen. Iflg en jeg kjenner som driver egen pub, så betaler han ca 25kr halvliteren til produsent. Så må man regne inn husleie, ansattekostnader, knuste glass, vedlikehold av lokale osvosv.

Desuten så er utestedene til for å tjene penger, ikke for veldedighet. Såklart de tar så mye folk er villige til å betale.

griske jævler er de :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Dette må være en av de mest underholdende trådene på hele forumet.

Jeg kjenner noen gjerrigknarker, og har stor tro på at det går sport i å spare penger på det utroligste dersom det er mulig for disse.

- En fyr jeg vet om stjal bingotusjer fra bygdebingoen en gang han var der og hjalp til. Han spiller ikke engang bingo, men han likte fargen på tusjene.

- En anna mann satte en halv småbygd i sving for å kjøpe inn hvitost for han på tilbud på nærbutikken fordi det var et begrenset antall pr. kunde. Han endte vel opp med hele 9 kilo hvitost.

- En dame jeg kjenner pleier å ha med seg matpakke med 3 brødskiver uten smør + en skive kjøttpålegg. Hun sparer pålegget til siste skiva, og gleder seg til det mens de to andre spises uten. Det er jo sååå dyyyrt med pålegg, som hun sier.

Jeg blir så fascinert. Livet mitt er for kort for tørre brødskiver uten pålegg, bingotusjstjeling med etterfølgende stolthetsfølelse eller et vulgært kvantum hvitost til disposisjon.

disclaimer: alle disse menneskene har god økonomi.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grandonkel var en artig gjerrigknark... Når han fikk besøk av barnebarna sine, fikk de alltid en tier hver. Dette var på 60-tallet, så det var snilt, men han måtte alltid få tierne tilbake før de skulle dra igjen...

Han nektet også å kjøpe frimerker, så han sendte bare brev til familien hvis han hadde mottatt et brev fra noen med et frimerke på som kunne brukes igjen. Telefon kjøpte han seg aldri.

Hver dag gikk han til den lokale kafeen for å få seg kaffe. Men betalte han for den? Neida, han gikk fra bord til bord og drakk dråpene som lå på bunnen av kaffekoppene til kunder som hadde dratt derfra. Hadde noen lagt igjen noen kakesmuler på en asjett, spiste han disse også. Hvis det ikke var noen forlatte kaffekopper der, drakk han like gjerne av koppene til noen som fremdeles satt ved bordet. Så tok han avisen deres også før han gikk.

Hver gang han gikk på bussen, sa han til bussjåføren: "Hun bak meg betaler!" Han kjente aldri vedkommende som sto bak.

Jeg traff han en gang da jeg var veldig liten. Da fikk jeg en tier og var svært fornøyd. Moren min måtte gi ham en tier tilbake fra sin lommebok før vi dro derfra igjen... :skratte:

Edit: Dette var forresten en svært velstående mann. Men han stolte jo selvfølgelig ikke på banken, og oppbevarte alle pengene sine hjemme.

Endret av everydaywings
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- En dame jeg kjenner pleier å ha med seg matpakke med 3 brødskiver uten smør + en skive kjøttpålegg. Hun sparer pålegget til siste skiva, og gleder seg til det mens de to andre spises uten. Det er jo sååå dyyyrt med pålegg, som hun sier.

Det minner meg om konseptet "skyvepålegg". Man tar en skive kjøttpålegg og skyver den foran seg sånn at man bare får en liten bit av den hver gang. Kanskje en ide for henne også?

En annen ting enkelte eldre personer personer gjør er å vaske brukte plastposer (de små gjennomsiktige). De er så billige at jeg tviler på at det lønner seg når man regner inn varmt vann og såpe, men gammel vane er vond å vende...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg blir sjokkert av å lese mange av historiene her, men en ting reagerer jeg på: Det er veldig mange av dere som gir driks i Norge. Hvorfor det? Jeg ville nok gitt litt på finere restauranter, men steder som Peppes, Egon, Fridays o.l. får ikke ekstra penger av meg. Jeg anser ikke meg selv en gnien person, men vi vet jo at i Norge er det der bakt inn i prisen, og servitører tjener minst like godt som alle andre yrker. Med mindre dere tipser butikkekspeditører også, kan jeg ikke skjønne hvorfor dere legger ekstra penger på bordet til servitørene.

Hvor får du det fra at tipsen er bakt inn i prisen?? Jeg jobber på en av de overnevnte, og det at tipsen er bakt inn i prisen stemmer overhodet ikke. Det er vel det grådige mennesker sier til seg selv slik at de slipper å tipse tenker jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får du det fra at tipsen er bakt inn i prisen?? Jeg jobber på en av de overnevnte, og det at tipsen er bakt inn i prisen stemmer overhodet ikke. Det er vel det grådige mennesker sier til seg selv slik at de slipper å tipse tenker jeg.

I utenlandske reisehåndbøker står det at man ikke trenger gi driks fordi driksen er innbakt i prisen. Jeg ser an servicen før jeg gir driks. Dårlig service = 0 driks. Gir aldri driks på Egon, da jeg må gjøre jobben selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

på utestedet jeg jobber er det gratis inngang før kl 23. noen ganger kommer det folk inn før 23, får stempel fordi de har gått inn... også drar de hjem og fortsetter å vorse :P

Da har de stempel og kommer gratis inn etter kl 23 xD

Haha, den var jo faktisk ikke så dum, at jeg ikke har tenkt på det før, jeg bor jo bare 5 minutter unna sentrum til fots :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utenlandske reisehåndbøker står det at man ikke trenger gi driks fordi driksen er innbakt i prisen. Jeg ser an servicen før jeg gir driks. Dårlig service = 0 driks. Gir aldri driks på Egon, da jeg må gjøre jobben selv.

Det er også konseptet til Egon. Man skal ikke måtte føle behov for å tipse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som bodde hos meg i en uke. Hun var i en vanskelig situasjon (ikke økonomisk sett, men trengte å komme seg bort litt), så jeg ville være grei med henne.

Betalte all mat mens hun bodde hos meg, brukte dusj og strøm. Hun bidro ikke med en krone, men det var liksom greit siden hun hadde det vanskelig... En dag manglet jeg 10kr da vi var og handlet, og lånte dme av henne. og gjett hva? To dager etter at hun hadde flyttet hjem igjen spurte hun om hun kunne få tilbake pengene jeg hadde lånt :trist:

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Ja, jeg vet det, skal vri om nakken på den personen som skrev den boka :fnise: Men nå jobber ikke jeg på Egon, men jeg ser at det er en stor del av turister som ikke tipser -og nordmenn for den saks skyld- for de tror det er inkludert. Og jeg vet at Peppes/Fridays ikke er fancy resturanter, men vi jobber for pengene vi også. Og hva har det å si om du må avse en 10er eller en 20 kroning når du får godt service av hyggelig betjening? Du trenger ikke kaste penger etter oss, men det viser jo at dere er fornøyde med mat, service og meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det, skal vri om nakken på den personen som skrev den boka :fnise: Men nå jobber ikke jeg på Egon, men jeg ser at det er en stor del av turister som ikke tipser -og nordmenn for den saks skyld- for de tror det er inkludert. Og jeg vet at Peppes/Fridays ikke er fancy resturanter, men vi jobber for pengene vi også. Og hva har det å si om du må avse en 10er eller en 20 kroning når du får godt service av hyggelig betjening? Du trenger ikke kaste penger etter oss, men det viser jo at dere er fornøyde med mat, service og meg.

Hva tjener du da? Servitører i Norge pleier å tjene like godt som folk i andre yrker, og da er det jo ikke naturlig at de skal få noe mer. I fare for å høres veldig egoistisk ut: Hvorfor skal jeg avse ti eller tyve kroner fordi du ikke er fornøyd med lønnen din?

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hensikten med tips er at kunden skal uttrykke tilfredshet med tjenesten som er blitt kjøpt. I Norge er det ikke en plikt å gi tips. Servitørpersonale i Norge lønnes etter faste tariffer, og de har etter forholdene god lønn.

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=40&nid=87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Hva tjener du da? Servitører i Norge pleier å tjene like godt som folk i andre yrker, og da er det jo ikke naturlig at de skal få noe mer. I fare for å høres veldig egoistisk ut: Hvorfor skal jeg avse ti eller tyve kroner fordi du ikke er fornøyd med lønnen din?

Jeg er fornøyd med lønna mi jeg, jeg tjener 150 kr i timen og vet det er ganske greit betalt for å være servitør. Så det er ikke det det står på, men jeg snakker av erfaring når jeg sier at vi som er servitører jobber betraktelig hardere for lønna enn de som står i butikk. Og vi må gi enormt mye av oss selv til hver enkel gjest vi har, så da syntes jeg det egentlig er veldig hyggelig å få en liten påskjønnelse av mine gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg er fornøyd med lønna mi jeg, jeg tjener 150 kr i timen og vet det er ganske greit betalt for å være servitør. Så det er ikke det det står på, men jeg snakker av erfaring når jeg sier at vi som er servitører jobber betraktelig hardere for lønna enn de som står i butikk. Og vi må gi enormt mye av oss selv til hver enkel gjest vi har, så da syntes jeg det egentlig er veldig hyggelig å få en liten påskjønnelse av mine gjester.

Men det er jo det jobben din går ut på, det er det du får lønnen din for :) Jeg synes også det er veldig hyggelig å få tips, men jeg synes ikke det er rart om jeg ikke får det.

Endret av Raindrops
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg f.eks. sykepleiere også skal bli tipset.

Kan ikke tips-diskusjonen tas i en egen tråd, så kan denne tråden være for gjerrigknarkhistorier? :)

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som spiser skalkene fra den maskinen man deler opp brød med i matbutikken. Hun er egentlig ikke gjerrig, f.eks veldig spandabel når jeg er på besøk, så at hun fryder seg sånn over "gratis lunsj" i matbutikken er veldig rart.. :fnise:

Når jeg jobbet på gatekjøkken var det stadig kunder som forsøkte å "lage" egne menyer for å få maten billigere.. Bare man ramser opp innholdet i en ny rekkefølge bør det jo helt klart bli billigere :roll:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Date for mange år siden;

"Kan du ikke bare kjøpe deg noen fine blomster og si til deg selv at det er fra meg"?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Date for mange år siden;

"Kan du ikke bare kjøpe deg noen fine blomster og si til deg selv at det er fra meg"?

:skratte: Regner med at han ble populær da, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...