Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Samfunnsviter

Jeg har en onkel som er helt vanvittig opptatt av penger. Han tjener selv veldig bra, og har arvet en del penger fra sine foreldre. Han og min tante har fine biler og en flott villa. En periode dreiv han å pønsket på en løsning for å finne ut hvem av dem som brukte mest strøm slik at de kunne betale hvert sitt forbruk... Da jeg begynte å studere samfunnsvitenskap på universitetet kunne han ikke fatte å begripe hva det skulle bli av meg. Det eneste jeg hadde i vente om jeg klarte å avslutte studiene, var et skyhøyt studielån. At jeg studerte fordi jeg elsker faget var tull og tøv; man måtte se til å bli noe ordentlig som ga en god inntekt. Hans sønner er blitt likedan; store inntekter og ingen utdanning. (All ære til mine fantastiske fettere, men jeg er så glad i faget mitt.)

Jeg har også ei venninne som har vært kjip i forhold til penger. Bommer alltid røyk selvom hun har "sluttet", betaler aldri for de tingene hun krever at andre betaler, som leie av film, fellesmiddager etc. En gang hjalp jeg og samboeren min henne å flytte. Da hun hjalp oss å flytte spanderte vi pizza og øl på henne, og hun sa også at vi kunne vente oss denne betalingen om vi hjalp henne. Da den særdeles slitsomme flyttedagen var over og vi sto i butikken, spurte hun kjæresten min (som var flyttebilsjåfør) om hva slags øl han ville ha. Jeg ble litt paff og sa delvis på tull og delvis med mening "hva med meg da?".... Hun svarte faktisk "Hva har du gjort da? Bært noen kasser?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg må si jeg er litt gjerrig. alltid tatt med ett par plasthansker fra jobben når jeg skal farge håret så jeg slepper de mega store som er i pakkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bedre at venninnene dine bruker penger på å ringe deg? De eneste jeg ber ringe meg er foreldrene mine...

Finnes det voksne mennesker som gjør det?

Herregud, til og med min 14 år gamle søster synes det er for dumt...noe så frekt!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta
Har mange eksempler fra et tidligere vennepar av meg.

Jeg ble helt dårlig av å lese om dette paret. At det i det hele tatt er mulig å være så gniten av seg. :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Bor 4 stk i kollektiv, hu ene som bodde her før var utrolig gjerrig. Vi 3 andre avtalte f.eks å lage pizza sammen en lørdagskveld, spurte hun 4 om hun ville være med, hun sa nei. Vi 3 andre går og handler sammen, spleiser på ingrediensene og lager pizzaen. Stort sett ble det da igjen noen biter, og da kommer 4mann ut fra rommet sitt "jeg bare smaker litt jeg". Vips, der var den pizzaen spist opp.

Vi 3 pleide også å kjøpe 18pakninger med egg fra first price sammen, og da hadde vi naturligvis ikke noen kontrollordning for å passe på at det ble delt likt. Etter en stund fant vi alikevel ut at vi måtte begynne med det, det ble stadig færre egg igjen uten at vi hadde spist.. Viste seg da at det var 4mann som hadde spist egg, "åja, jeg trodde den var til alle" sa hu den gangen vi konfroterte henne med det. MM, derfor du ikke betalte noe for de liksom..

Det samme gjaldt forsåvidt på fester osv. Vi hadde felles vennekretser, og hvis vi inviterte til vorspiel/fest kjøpte enten en av oss inn chipsposer osv , eller så kjøpte vi en eller to hver. (I tillegg har jo ofte gjestene med seg). Den eneste som aldri bidro var naturligvis 4mann, men det vil ikke si at hun holdt seg fra å spise. Hvis det ble liggende noe igjen satte hun seg også til med en stor skål med en hel chipspose i dagen etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Shelob

En kollega lusker gjentatte ganger rundt kantinedisken etter at kantinedama har stengt, og spør henne om å kjøpe baguetter og annet, da til halv pris. Det er billig der fra før av assa... Mannen er advokat, han MÅ ha råd til en baguett til full pris.. :) Lurer på hva kantinadama (fra et veldig fattig land) tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kan jeg ta en omvendt? :skravle:

For fire år siden var jeg skikkelig i uføre. Jeg hadde gjeld fra et gammelt huslån som gnog hardt på økonomien min (hus ble solgt under takst etter skilsmisse) og jeg klarte å havne i inkasso og kreditt-uføre. Jeg hadde 45 000 i inkassoer, ubetalte regninger og kredittkort. Jeg sleit med å sove, turte ikke åpne post osv.

Søsteren min som hadde omtrent lik type inntekt som meg gledet seg til sommeren fordi hun skulle få nesten 30 000 igjen på skatten. Jeg misunte henne dem ikke. Jeg unnet henne det, men jeg var i mitt stille sinn sjalu. Vi er også gode venner, men min mørke økonmiske sorg visste hun ikke om.

Så rant det helt over for meg og en dag måtte jeg bare få det ut når hun var på besøk. Jeg gråt og var utrøstelig. Søsteren min (som er 12 år yngre og var ferdig student i de tider) trøstet, og gikk sindig til verks. Hun fikk meg til å åpne all post og sammen regnet vi ut at det var 45 000.. ti tusen mer enn jeg trodde når jeg lå søvnløs om natten.

Og hva skjedde? Hun brukte mye av feriepengene sine og alle pengene hun fikk igjen fra skatteoppgjøret og betalte ned den dyre gjelden min. Og hjalp meg så best hun kunne med nedbetalingsplaner på resten. Jeg protesterte og advarte at jeg ikke kunne betale det tilbake og at jeg følte meg helt bedriten som tok utnytte i henne på en sånn måte og sa at det må være andre måter.

Søsteren min har ikke god råd. Hun har lån på leilighet, studielån og billån og har ingen kjempejobb. Hun handler aldri dyre klær eller slikt, hun har ikke råd. Og hadde gledet seg noe vanvittig til en ufornuftig sommer.

Men søsteren min, gullklumpen, sa at hun ikke hadde lyst til New York og handle når hun visste at jeg sleit med å kjøpe lørdagsgodter til nevøen hennes og hadde søvproblemer. Da er det mer verdt at du er glad og sover godt om natten.

Jeg har i ettertid vært livredd for at hun skal føle jeg utnytter henne så jeg hjelper henne med alt og mere til. Husvask, sy gardinger og sy klær (søsteren min kan ikke sy i en knapp om det så stod om livet :fnise: ) lage kaker til bursdager og fester enten jeg er invitert eller ikke og fyller litt bensin til henne nå og da.

En venninne av meg sa at jeg lot søsteren min utnytte meg når jeg hadde betalt søs sin del av en resturantregning og etterpå fylte litt bensin på bilen hennes... sa at jeg må tenke på megselv også.

I mitt stille sinn hadde jeg lyst til å rope det ut, hva denne ungjenta gjorde for meg engang. Og selv om jeg gjennom årene skulle ende med å betale MER for henne enn hun gjorde for meg den gangen - så gjør det ingenting. For jeg vet at hun stiller opp for meg neste gang det kniper. Da er det viktig for meg å hjelpe når jeg kan.

Ble helt stikk i mot denne tråden dette. Men ville bare understreke at noen mennesker er helt fantastiske og deler av alt de har :yvonne:

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta en omvendt? :skravle:

For fire år siden var jeg skikkelig i uføre. Jeg hadde gjeld fra et gammelt huslån som gnog hardt på økonomien min (hus ble solgt under takst etter skilsmisse) og jeg klarte å havne i inkasso og kreditt-uføre. Jeg hadde 45 000 i inkassoer, ubetalte regninger og kredittkort. Jeg sleit med å sove, turte ikke åpne post osv.

Søsteren min som hadde omtrent lik type inntekt som meg gledet seg til sommeren fordi hun skulle få nesten 30 000 igjen på skatten. Jeg misunte henne dem ikke. Jeg unnet henne det, men jeg var i mitt stille sinn sjalu. Vi er også gode venner, men min mørke økonmiske sorg visste hun ikke om.

Så rant det helt over for meg og en dag måtte jeg bare få det ut når hun var på besøk. Jeg gråt og var utrøstelig. Søsteren min (som er 12 år yngre og var ferdig student i de tider) trøstet, og gikk sindig til verks. Hun fikk meg til å åpne all post og sammen regnet vi ut at det var 45 000.. ti tusen mer enn jeg trodde når jeg lå søvnløs om natten.

Og hva skjedde? Hun brukte mye av feriepengene sine og alle pengene hun fikk igjen fra skatteoppgjøret og betalte ned den dyre gjelden min. Og hjalp meg så best hun kunne med nedbetalingsplaner på resten. Jeg protesterte og advarte at jeg ikke kunne betale det tilbake og at jeg følte meg helt bedriten som tok utnytte i henne på en sånn måte og sa at det må være andre måter.

Søsteren min har ikke god råd. Hun har lån på leilighet, studielån og billån og har ingen kjempejobb. Hun handler aldri dyre klær eller slikt, hun har ikke råd. Og hadde gledet seg noe vanvittig til en ufornuftig sommer.

Men søsteren min, gullklumpen, sa at hun ikke hadde lyst til New York og handle når hun visste at jeg sleit med å kjøpe lørdagsgodter til nevøen hennes og hadde søvproblemer. Da er det mer verdt at du er glad og sover godt om natten.

Jeg har i ettertid vært livredd for at hun skal føle jeg utnytter henne så jeg hjelper henne med alt og mere til. Husvask, sy gardinger og sy klær (søsteren min kan ikke sy i en knapp om det så stod om livet :fnise: ) lage kaker til bursdager og fester enten jeg er invitert eller ikke og fyller litt bensin til henne nå og da.

En venninne av meg sa at jeg lot søsteren min utnytte meg når jeg hadde betalt søs sin del av en resturantregning og etterpå fylte litt bensin på bilen hennes... sa at jeg må tenke på megselv også.

I mitt stille sinn hadde jeg lyst til å rope det ut, hva denne ungjenta gjorde for meg engang. Og selv om jeg gjennom årene skulle ende med å betale MER for henne enn hun gjorde for meg den gangen - så gjør det ingenting. For jeg vet at hun stiller opp for meg neste gang det kniper. Da er det viktig for meg å hjelpe når jeg kan.

Ble helt stikk i mot denne tråden dette. Men ville bare understreke at noen mennesker er helt fantastiske og deler av alt de har :yvonne:

For en nydelig historie:-)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

hehe...får ta en gjerrigknark-historie jeg, da...

Til jul for noen år siden fikk jeg/vi et par håndklær i presang av en eldre, mannlig slektning (ikke tilstede). Der og da tenkte jeg ikke mer på dem. Men etter hvert når de kom i bruk, så slo det meg at disse håndklærne er jo de samme som vi gav han i presang for noen år siden!! Jeg kan til og med huske at jeg kjøpte "mannefarger", blå og grønn. Og hvor de var kjøpt, noe som stemte når jeg så etter...!! :legrine:

Tror nok det blir første og siste gangen jeg får min egen gave i presang tilbake...!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Samboeren min er utrolig gjerrig. År etter år betaler han for lite skatt, og får dermed restskatt å betale. Mens jeg alltid betaler for mye skatt, for å ha litt ekstra når ferien begynner. Og da er det alltid det samme, jeg som må sponse han til ferien fordi det er så synd på han som har fått restskatt...

Og gjett: han tjener 2,5 x mer enn meg.

Min teori er at gjerrighet er genetisk. Det er en uhelbredelig sykdom. Samboeren min er flott på så mange måter, men når det kommer til lommeboka, da er det noe som går i lås. Hvis det er min lommebok som er på byen, da flotter han seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var flere jenter ute og spiste. Den ene er veldig gnien selv om hun har god råd. Da regningen kom foreslo fler at vi bare kunne dele den likt. Det ville ikke hun som er gnien... Hun skulle bare betale for det hun hadde spist og drukket. Ja, så ble det sånn da. Men det morsomme var jo at hun måtte betale mer når hun betalte for nøyaktig det hun hadde spist og drukket enn om vi hadde delt regningen likt.

Hun ble litt snurt når hun oppdaget det!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Er visst heldig jeg som ikke sliter med supergjerrige mennesker :gjeiper:

Men noen tilfeller husker jeg..

Var utenlandskonferanse med jobben, og traff tilfeldigvis på folk fra samme konferansen på en kafé. Vi var to stk som bestilte oss en pils hver, mens de vi møtte på hadde spist middag og drukket et par mer. Når regningen kom mente de at vi skulle dele likt - noe jeg nektet. Ser ikke på meg selv som gnien, men det får da være måte på!

Da jeg studerte var det en professor som alltid snek rundt kantinen omkring stengetid, for å lure til seg gratis mat som ble satt fram før studentene fikk forsynt seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på jobbreise i Brüssel i forrige uke, sammen med en kollega. Da vi kom frem møtte vi noen fra kontoret i Bergen og vi skulle ta en taxi fra flyplassen til hotellet. Kollegaen min blir veldig lett bilsyk, noe hun stadig klager over, så jeg foreslo at hun kunne sitte foran. Det nektet hun, for hun var ikke interessert i å bli sittende med taxiregningen... Latterlig, siden vi var på jobbreise og det bare var å levere inn reiseregning for taxituren, jobben betalte jo siden vi var på jobbreise. Skjønte aldri logikken hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Broren min sparer masse penger på å spise hjemme hos foreldrene mine, i tillegg leser han avisen der, så han slipper å abonnere selv, og han overtar gamle klær fra den andre broren min, og går aldri til frisør, moren min klipper han...

Mamma går rundt og skryter av hvor fornuftig og sparsommelig han er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg var på jobbreise i Brüssel i forrige uke, sammen med en kollega. Da vi kom frem møtte vi noen fra kontoret i Bergen og vi skulle ta en taxi fra flyplassen til hotellet. Kollegaen min blir veldig lett bilsyk, noe hun stadig klager over, så jeg foreslo at hun kunne sitte foran. Det nektet hun, for hun var ikke interessert i å bli sittende med taxiregningen... Latterlig, siden vi var på jobbreise og det bare var å levere inn reiseregning for taxituren, jobben betalte jo siden vi var på jobbreise. Skjønte aldri logikken hennes...

Er ikke sikkert hun er gjerrig da. Kan hende hun har dårlig råd og ikke ville legge ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert hun er gjerrig da. Kan hende hun har dårlig råd og ikke ville legge ut av den grunn.

Hun behøver egentlig ikke å legge ut en gang, hadde bare vært å dra AmEx kortet vi alle har gjennom jobben for denne typen utlegg og passe på å sende reiseregning med en gang hun kom hjem, så hadde hun sannsynligvis fått pengene tilbake fra jobben før regninga fra AmEx skulle betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...