Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sessipn: Er det virkelig sant :overrasket: Må bare si at det er jammen flaks for dem at de har funnet _hverandre_, sikkert ikke mange andre de kunne levd med (ser for meg søkeordene de har brukt på et eller annet dating-forum, og søkeresultatet :ler: )... En ting er å være forsiktig med penger og lite spandabel, men det der er jo rett og slett utnytting av andre. Eneste grunn til å fortsette vennskapet måtte vært at det er moro å samle på så sære folk så man kan vise dem til andre venner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sessipn: Er det virkelig sant :overrasket: Må bare si at det er jammen flaks for dem at de har funnet _hverandre_, sikkert ikke mange andre de kunne levd med (ser for meg søkeordene de har brukt på et eller annet dating-forum, og søkeresultatet :ler: )... En ting er å være forsiktig med penger og lite spandabel, men det der er jo rett og slett utnytting av andre. Eneste grunn til å fortsette vennskapet måtte vært at det er moro å samle på så sære folk så man kan vise dem til andre venner :fnise:

Ja, desverre så er det sant. Hun var ikke sånn før de ble sammen, så er nok han som har hatt dårlig innflytelse på henne. Tror ikke de har igjen så veldig mange venner lengre. De fleste har gått lei.

Ja, jeg har ingen ting i mot at folk er sparsomme med pengene sine, men detta er som du sier bare utnytting. :kjefte:

Vennene mine har møtt de en gang og det var en gang for mye for de fleste av dem :gjeiper: Problemet med å beholde sånne venner er jo at en går konkurs da :fnise: Så får nøye meg med og fortelle historier om dem. ;)

Kom forresten på en ting til. Før jul et år avtalte vi og bytte julegaver. Jeg sendte til dem, men jeg fikk ikke noe tilbake. Når jeg etterlyste den i jula, så hadde de ombestemt seg :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på en ting til. Før jul et år avtalte vi og bytte julegaver. Jeg sendte til dem, men jeg fikk ikke noe tilbake. Når jeg etterlyste den i jula, så hadde de ombestemt seg :klaske:

Da hadde jeg søren meg krevd gaven i retur. Evt det det kostet hvis de hadde tatt gaven i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en historie som er litt gjerrigknark som ikke helt handler om penger....

bodde i et kollektiv ett års tid,vi var tre jenter hvor vi var to stk som bodde langt hjemmefra. Oppvask og handling av husholdningting (ikke mat) gikk på rundgang, og alt fungerte fint. Så skulle to av oss hjem en helg og en ble igjen.

Da vi kom hjem igjen mandagen, til en temmelig stor oppvask for å si det sånn. Da hadde hun som hadde vært alene hjemme i helgen hatt stor fest, og brukt omtrent det som var av kjørler, og latt oppvasken stå til det var nestemann sin tur...

edit:skriveleifer.

Endret av Xtra_lilje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Bestemorh hadde sagt hun skulle kjøpe bil til meg (og takk for det), men da hun hørte at den kostet 140.000, ble hun sjokkert over prisen og skulle hjelpe meg med 20.000 til kjøpet.

Selv sitter hun bla. på en 20. millioners villa og en ny Audi A3 2.0 TDI.

:filer:

Men villaen bor hun vel i da? Du kan ikke forvente at hun skal selge hus og hjem for at du skal få deg bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg søren meg krevd gaven i retur. Evt det det kostet hvis de hadde tatt gaven i bruk!

"jammen nå har vi jo alt fått gaven og det er dårlig gjort å ta tilbake gaver en har gitt bort" Det var svaret jeg fikk når jeg sa det, og dessuten så hadde de jo så dårlig råd stakkars at de kunne jo ikke gi tilbake pengene. (men spise frokost og middag på mc donalds osv DET hadde de penger til) :sur:

Blir bare oppgitt når jeg tenker på det. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza

hehe...ifjor på disse tider ble vi kjent med et eldre ektepar. En dag var de invitert hjem til oss,og kona hadde med en eske konfekt til oss. senere en dag når vi skulle åpne konfekteska, var sjokoladene dekt av et hvitt belegg og uspiselige. De hadde gitt oss en gave som var gått ut på dato et halvt år før...

Takk for generøsiteten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...ifjor på disse tider ble vi kjent med et eldre ektepar. En dag var de invitert hjem til oss,og kona hadde med en eske konfekt til oss. senere en dag når vi skulle åpne konfekteska, var sjokoladene dekt av et hvitt belegg og uspiselige. De hadde gitt oss en gave som var gått ut på dato et halvt år før...

Med fare for å virke gjerrig; en slik tabbe kunne jeg nok gjort selv... :sjenert: har da hendt at jeg har følt meg forpliktet til å gi noe, og endt opp med å ta med en flaske vin hjemmefra, eller en uåpnet konfekteske.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke bero på gjerringhet da. Den nærmeste butikken her hadde ganske lav omsetting, der måtte jeg sjekke allevarer på dato. Var det en gang jeg glemte det, var det garantert at jeg hadde fått med meg varer hjem som var utgått på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Har mange eksempler fra et tidligere vennepar av meg.

Når jeg var på besøk hos de måtte jeg kjøpe/ha med meg absolutt alt. Mat, drikke, godteri osv. Var vel egentlig heldig om jeg fikk et glass vann. Det i seg selv er jo ikke så galt.

Men da de var hos meg på fest fant DE ut at de var sultne og bestilte pizza fra peppes.

Når pizza'n kom ble de sure fordi jeg ikke hadde tenkt og betale. Syns det bare var flaut å stå der å krangle forran pizzabudet så jeg betalte og tenkte jeg fikk ta det senere, men de ga seg ikke. De mente det var en selvfølge å få mat når de var borte.. :sukk:

Vi bodde ca 1,5 time fra hverandre og derfor måtte de ta toget. Når jeg de kom hjem fikk jeg mld om jeg kunne sette inn de 100 kr jeg skyldte dem. Skjønte ikke helt hva det var for og spurte. Joda, de mente vi skulle spleise på utgiftene de hadde hatt for og komme.:overrasket: De hadde jo så dårlig råd. Det ble med den ene gangen de var hos meg..

Var hos de på fest hos de, da jeg fikk 2 drinker som de bladet til meg uten at jeg hadde bedt om det. Dagen etter krevde de 100 kr for ingrediensene. :klaske:

Vi pleide ofte og bestille pizza da vi var hos dem, da bestilte de alltid 8-10 rømmedressing og gjerne en ekstra pizza som DE to skulle ha til senere. Da regninga kom ble den delt likt på alle som var der.

De har også prøvd å få igjen penger for ting de skulle ha selv. Hadde en gang en laaaaaaaaaang handlelapp på ca 1500-2000 kr som de mente vi gjestene skulle dele. Da vi så litt nærmere på denne lappen var det vel kanskje 3 ting som hadde vært til festen, resten var til dem selv.

Jeg tok ofte bilen når jeg var hos dem, tok det det alltid som en selvfølge at jeg skulle kjøre dem hit og dit. Fikk aldri tilbud om penger og ikke så mye som et takk noen av gangene. Men det værste var en gang hadde jeg nesten ikke penger og lite med bensin så jeg sa nei. De kranglet litt på det, men ga seg tilslutt. Hun skulle absolutt ha meg med inn til naboen og vise meg noe, og han sa han måtte ut og møte en kammerat.. Da jeg skulle hente en tyggis fra jakka mi oppdaget jeg at bilnøklene var borte. Da hadde han TATT bilen, mens vi var hos naboen :hakeslepp: Da sprakk det for meg, jeg sa akkuratt hva jeg mente om dem og det var også siste gangen jeg så dem. Maken til oppførsel. :kjefte:

Til og med i bryllupet dems måtte gjestene betale maten og drikken selv. Glad jeg ikke var der :fnise:

Dette er bare noen eksempler på hva disse 2 har funnet på, de ble bare verre. Virka som det var om og gjøre å få mest mulig penger igjen hver gang noen var på besøk. :riste:

Jeg er målløs... Det er noe av det verste jeg noensinne har hørt... Er glad min vennekrets er ganske så generøs og lite gjerrig. Det der hadde jeg aldri holdt ut...

Og benytter samtidig anledning til å plassere denne på mine innlegg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rettelse
I Norge er man ikke forpliktet til å gi tips, det er noe man gir ekstra, dersom servicen er spesielt god. Og da mellom 5 og 10% Og i ett stort selskap er det ikke sikkert alle var så fornøyd at de følte for å tipse, og da er jo 3% totalt greit.

Jeg synes vel også man er en større gnier hvis man faktisk regner over andres tips, det vanligste er vel bare å være opptatt av sin egen regning i slike situasjoner.

Man er da ALDRI pliktig til å gi tips!

Det er noe du KAN gi visst du syns servicen er spesiellt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i alle dag har du det for deg at tipsen ligger i prisen?? Servitørene får fast lønn + tips av spandable kunder som har fått god service! Tror det er ekstremt få servitører som får f.eks. 5% av omsetningen/prisen på en restaurant de jobber.

Jeg vil påstå at tips ER vanlig i Norge og mener at man skal tipse hvis man får god service, god mat, god drikke og er generelt godt fornøyd med opplevelsen :)

Du har misforstått systemet med tips!

Enten har servitørene en lav fastlønn og hovedlønnen kommer fra tips. Da er det uforskammet å ikke tipse for god service. Selgere i andre bransjer har også variabel lønn etter innsats, som boligmeglere.

Ellers har servitørene en god fastlønn som er hovedlønnen, og tips er bare småtteri i tillegg. Slik er det i Norge. Restauranten "legger på" tips på regningen som går til lønnsutbetaling til servitørene. Dette så gjestene skal vite at deres ansatte har en god grunnlønn og ikke lever hovedsaklig av tips, så man MÅ ikke tipse.

Jeg synes det er en uting at det "forventes" tips på restauranter i Norge, det er en sammenblanding av to lønnssystemer hvor servitørene da skal ha godene fra begge systemene??

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest strykebrett
Jeg synes det er en uting at det "forventes" tips på restauranter i Norge, det er en sammenblanding av to lønnssystemer hvor servitørene da skal ha godene fra begge systemene??

Jeg jobbet lenge som servitør, og jeg forventet aldri å få tips, men satte selvfølgelig stor pris på det jeg fikk. Jeg anser tips som en ekstra liten gave fra gjesten som takk for god service.

Det skal være frivillig i Norge å tipse, selv lar jeg vær å tipse dersom jeg syns jeg har fått elendig service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle om en bestemor som hadde med seg de 2 barnebarna sine en gang jeg jobbet på narvesen for ca 5 år siden. Hun drev å spilte på spilleautomat å holdt sikkert på fra 10.00-13.00 tapte rundt 3000 vil jeg tippe. Under hele oppholdet klagde begge barnebarna på at de var sultne. Da hun var ferdig å spille kom hun bort i kassa til meg å spurte hvor mye det var for en bolle. 15 kr sa jeg. Da så hun på meg med store øyne å sa *du kan da seriøst ikke kreve 15 kr for en bolle, nei da får vi klare oss uten* å begynte gå mot døra. Fikk helt sjokk, stoppet de i døren å gav ungene en bolle hver. Ungene ble glad mens bestemora bare fnyste å forsvant ut døren

La 30 kr i kassen og fortsatte dagen.

Har aldri sett liknende til sykelig penge innstilling, men vil påstå jeg fikk mer utav mine 30 kroner en de 3000 hun brukte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kari_*

OMG! Her var det mye rart!

Har en historie jeg også. Vi var ute og spiste på Peppes med et vennepar. De hadde vaert sammen i ca. 4 år og er det enda, var samboere og alt det der. Da regningen kom, la mannen en hundrings på bordet som var hans del av regningen. Så ble det noe kluss med samboerens kort (terminalen ville ikke ta det) og hun hadde ikke kontanter. Hun skulle også betale 100kr. Da begynte de å diskutere hvordan de skulle ordne dette mens vi andre satt og hoerte på. Loesningen ble at han skulle bruke sitt kort og betale for begge og så skulle hun ta ut penger i en minibank å gi det til han etterpå. I tillegg skulle hun betale de 3 kronene det kostet for han å bruke kortet sitt på stedet, for det var jo hun som var årsaken til at han måtte betale gebyr for kortbruken. Han hadde jo kontanter med seg for å unngå dette. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjoere av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! Her var det mye rart!

Har en historie jeg også. Vi var ute og spiste på Peppes med et vennepar. De hadde vaert sammen i ca. 4 år og er det enda, var samboere og alt det der. Da regningen kom, la mannen en hundrings på bordet som var hans del av regningen. Så ble det noe kluss med samboerens kort (terminalen ville ikke ta det) og hun hadde ikke kontanter. Hun skulle også betale 100kr. Da begynte de å diskutere hvordan de skulle ordne dette mens vi andre satt og hoerte på. Loesningen ble at han skulle bruke sitt kort og betale for begge og så skulle hun ta ut penger i en minibank å gi det til han etterpå. I tillegg skulle hun betale de 3 kronene det kostet for han å bruke kortet sitt på stedet, for det var jo hun som var årsaken til at han måtte betale gebyr for kortbruken. Han hadde jo kontanter med seg for å unngå dette. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjoere av meg...

Sykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...