Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sannsynligheten for at de 569 kronene kom fra et fåtall av de 25 personene er vel stort? Er vel alltid noen som ikke tipser... Er enig i at tipsen var litt i minste laget når dere var såpass mange og alt fungerte bra, det burde vel strengt tatt vært godt over 1000 kr.

I Norge er man ikke forpliktet til å gi tips, det er noe man gir ekstra, dersom servicen er spesielt god. Og da mellom 5 og 10% Og i ett stort selskap er det ikke sikkert alle var så fornøyd at de følte for å tipse, og da er jo 3% totalt greit.

Jeg synes vel også man er en større gnier hvis man faktisk regner over andres tips, det vanligste er vel bare å være opptatt av sin egen regning i slike situasjoner.

Det var jeg som skrev innlegget dere svarer på og vil bare kommentere et par ting:-)

Jeg er fullstendig klar over at tipsen kom fra et fåtall, jeg bare regnet ut snittet pr person for å illustrere hvor lite tips det faktisk var. Jeg ga selv 70 kr og jeg vet at en kompis av meg ga en 100 lapp, så det var mange som ikke tipset i det hele tatt.

Det var ikke snakk om å regne over andres tips, men vi som satt sist etter at regningen hadde gått rundt og alle hadde betalt måtte telle over for å sjekke at det stemte. Det var sånn vi fant ut hvor lite tips det var. Utrolig pinlig når alt fungerte kjempebra, god mat og super service. Uansett hvor lite "forpliktet" man er til å tipse i Norge er jeg av den typen som synes det er på sin plass å tipse når restauranten har fortjent det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jeg som skrev innlegget dere svarer på og vil bare kommentere et par ting:-)

Jeg er fullstendig klar over at tipsen kom fra et fåtall, jeg bare regnet ut snittet pr person for å illustrere hvor lite tips det faktisk var. Jeg ga selv 70 kr og jeg vet at en kompis av meg ga en 100 lapp, så det var mange som ikke tipset i det hele tatt.

Det var ikke snakk om å regne over andres tips, men vi som satt sist etter at regningen hadde gått rundt og alle hadde betalt måtte telle over for å sjekke at det stemte. Det var sånn vi fant ut hvor lite tips det var. Utrolig pinlig når alt fungerte kjempebra, god mat og super service. Uansett hvor lite "forpliktet" man er til å tipse i Norge er jeg av den typen som synes det er på sin plass å tipse når restauranten har fortjent det.

Men i Norge er det altså ikke nødvendig med tips, siden den som regel ligger i prisen :) Hadde dette vært i et annet land hvor tips hadde vært vanlig, hadde jeg derimot stusset på den lave summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En onkel av meg har 3 millioner i rene penger stående på konto. Han syntes likevel ikke han hadde råd til å betale flybilletten oppover til begravelsen da en slektning døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemorh hadde sagt hun skulle kjøpe bil til meg (og takk for det), men da hun hørte at den kostet 140.000, ble hun sjokkert over prisen og skulle hjelpe meg med 20.000 til kjøpet.

Selv sitter hun bla. på en 20. millioners villa og en ny Audi A3 2.0 TDI.

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemorh hadde sagt hun skulle kjøpe bil til meg (og takk for det), men da hun hørte at den kostet 140.000, ble hun sjokkert over prisen og skulle hjelpe meg med 20.000 til kjøpet.

Huff, stakkars deg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hennes penger, ikke dine. I mine øyne fremstår du som særs utakknemlig, på grensen til det ufordragelige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Jøss, forventet du virkelig å fa 140 000 fra bestemoren din??? tror ikke det er bestemoren din jeg ville kalt grådig i dette tilfellet her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så vet jeg om/kjenner endel gjerrige mennesker. Felles for alle disse, er at de er rikere enn gjennomsnittet. Er det kanskje noe i ordtaket "Mye vil ha mer?"

Eller kanskje det er nettopp gjerrigheten som har gjort dem rike?

Leser mye om det med å betale runder ute på byen. Jeg må si at jeg ikke har veldig god råd. Så derfor har jeg ofte ikke mye penger med meg ut. Hvis vi da er en gjeng på 5-6 stykker som kjøper runder, så vil jeg, når det er min runde, kjøpe mye mer drikkevarer enn det jeg faktisk har råd til/eller ville drukket om det ikke var for rundene.

Derfor vil jeg helst slippe runder. Jeg klarer helt fint å kjøpe mine to-tre drinker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en veninde hadde for mange år siden en kjæreste som forlagte penger til bensin når han brukte bilen for å besøke henne ( bodde et par km. unna) Makan!

Når jeg spiser ute med en større gruppe bruker jeg be servitøren om at hver enkelt får regning for seg. Da er jeg sikker på at min tips går til servitøren og ikke i lomma på en gjerrigknark. Har aldri fått protester fra servitørene selv om det er ekstraarbeid, tror de ser at de får mer tips på den måten :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en veninde hadde for mange år siden en kjæreste som forlagte penger til bensin når han brukte bilen for å besøke henne ( bodde et par km. unna) Makan!

Når jeg spiser ute med en større gruppe bruker jeg be servitøren om at hver enkelt får regning for seg. Da er jeg sikker på at min tips går til servitøren og ikke i lomma på en gjerrigknark. Har aldri fått protester fra servitørene selv om det er ekstraarbeid, tror de ser at de får mer tips på den måten :jepp:

:dåne:

Er det mulig!? De kan ikke holdt ut sammen så veldig lenge ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten sammen med en gjerrigknark en gang. En morgen (klokka var vel nærmere 12) sa han at det kom kompiser på besøk så jeg måtte stå opp og spise frokost. Jeg gjorde det (han hadde stått opp tidligere). Når de kom hadde de med seg pizza. Jeg fikk ikke, "jeg hadde jo nettopp spist frokost". Artig... Greia var at da ble det mer på dem.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest sjokkert

hahaha!! jeg ler av deg. det er da vitterlig ikke bestemora di som er gjerrig eller grådig her. 20.000 er faktisk ganske mange penger.

det er DU som er grådig. i tillegg er du barnslig som våger å sutre over det der.

stakkar, stakkar deg som ikke får en bil til 140.000 i gave. makan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hahaha!! jeg ler av deg. det er da vitterlig ikke bestemora di som er gjerrig eller grådig her. 20.000 er faktisk ganske mange penger.

Enig, og man får mye bra bil for 20.000 også. Å forvente at en bil man får i gave skal koste akkurat 140.000 blir bare komisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ganske gjerrig eks, som alltid gikk utifra at jeg skulle betale, og jeg brukte GANSKE mye penger på mat og drikke og drinker på byen til meg og han.

Og to ganger hendte det at han inviterte meg ut på middag, og en gang på cafe.

Den ene gangen kom han med en "oisann, jeg har visst glemt lommeboka hjemme" når regningen kom og vi skulle betale.

De to andre gangene var det "er det mulig? pengene mine er borte! jeg hadde de jo nettopp! noen må ha stjålet de!".

Han hadde blitt en god skuespiller, han der.

Det sier vel seg selv at forholdet ikke varte særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest litjtupp
Men i Norge er det altså ikke nødvendig med tips, siden den som regel ligger i prisen :) Hadde dette vært i et annet land hvor tips hadde vært vanlig, hadde jeg derimot stusset på den lave summen.

Hvor i alle dag har du det for deg at tipsen ligger i prisen?? Servitørene får fast lønn + tips av spandable kunder som har fått god service! Tror det er ekstremt få servitører som får f.eks. 5% av omsetningen/prisen på en restaurant de jobber.

Jeg vil påstå at tips ER vanlig i Norge og mener at man skal tipse hvis man får god service, god mat, god drikke og er generelt godt fornøyd med opplevelsen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine venner jobber faktisk som servitører på store og fine restauranter, og JA, tipsen er inkludert i prisen, dette sier de selv. Men de får jo ofte tips utenom dette fra kunder som synes de fortjener det. Jeg mener ikke jeg at de faktisk få en drøss med penger fra selve selskapet, men tipsen ligger faktisk i prisen ja. Det står det jo til og med ofte på kvitteringen eller regningen det :)

Jeg sier ikke at man absolutt ikke skal tipse i Norge, har gjort det selv ved flere anledninger. Men det er faktisk ikke en nødvendighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine venner jobber faktisk som servitører på store og fine restauranter, og JA, tipsen er inkludert i prisen, dette sier de selv. Men de får jo ofte tips utenom dette fra kunder som synes de fortjener det.

Slik var det da jeg jobbet som servitør. Tips var noe vi fikk for den ekstra servicen, utenom det vanlige, og vi fikk en timelønn som var høy nok i forhold til jobben, så ingen "trengte" tipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...